Prima pagină » Zara, Mango și Primark pun pe roate economia Spaniei, cu aproape 2% din PIB

Zara, Mango și Primark pun pe roate economia Spaniei, cu aproape 2% din PIB

Zara, Mango și Primark pun pe roate economia Spaniei, cu aproape 2% din PIB
Strategia specială care îi asigură Inditex creșterea globală. Foto: Shutterstock

Sectorul textilelor din Spania, care include nume de prestigiu precum Inditex (cu Zara ca principala „vedetă”), Mango și Tendam, a atins un nou record istoric, aducând o contribuție impresionantă la economia țării. Potrivit ultimului raport realizat de Asociația Spaniolă a Comerțului cu Textile (ARTE), în colaborare cu International Financial Analysts (AFI), această industrie generează peste 23,4 miliarde de euro anual și reprezintă aproape 60% din Valoarea Adăugată Brută (VAB) a întregului sector de modă.

Impact economic uriaș și contribuții fiscale semnificative

Pe lângă cifra de afaceri impresionantă, sectorul textilelor contribuie cu peste 7,55 miliarde de euro la bugetul de stat, ceea ce reprezintă 1,8% din totalul veniturilor fiscale naționale și 1,7% din PIB-ul Spaniei. Din această sumă, 48% provin din contribuțiile la asigurările sociale, 26% din impozitul pe venit, 19% din TVA și doar 7% din impozitul pe profit.

Forța de muncă: peste 374.000 de angajați și predominanță feminină

Industria textilă angajează direct și indirect peste 374.000 de persoane în Spania, ceea ce reprezintă 1,9% din totalul forței de muncă naționale – cel mai ridicat nivel în ultimii șase ani. Din aceștia, aproximativ 240.300 sunt angajați direcți în comerțul cu textile, iar 74% dintre aceștia sunt femei, o proporție mult mai mare decât media generală a economiei spaniole, care este de 46%, scrie 20minutos.

Concentrarea geografică și influența turismului

Companiile din acest sector sunt concentrate în special în provinciile Madrid și Barcelona, care reprezintă 16%, respectiv 17% din angajări. De asemenea, turismul aduce un impuls semnificativ comerțului în zone precum Alicante (6%), Valencia (4,7%) și Málaga (4,5%), regiuni considerate strategice datorită influenței economice și demografice.

Expansiune internațională și investiții majore

Retailerii spanioli de modă și-au extins puternic prezența pe piețele externe, investind în Statele Unite, China și țări arabe. Valoarea investițiilor externe a ajuns la 787 milioane de euro, dintre care 94,1% sunt direct legate de activitățile din sector. În același timp, piața spaniolă atrage investiții străine de aproximativ 772 milioane de euro.

Digitalizarea – motorul transformării industriei textile

Unul dintre cele mai dinamice sectoare în ceea ce privește digitalizarea, comerțul cu textile a investit în 2023 peste 1,76 miliarde de euro în active digitale, o creștere de 28,5% față de anul anterior. Aceasta reprezintă 14% din valoarea economică a sectorului, comparativ cu 10% în retailul general. Inteligența artificială este folosită pentru designul produselor, crearea ofertelor personalizate și adaptarea catalogului la preferințele consumatorilor.

Comerțul online – o creștere spectaculoasă de 14% anual

Conform raportului ARTE și AFI, piața de modă online crește cu 14% anual, consolidând poziția comerțului cu textile ca lider în vânzările digitale. Companii precum Mayoral, AWWG Group, Mango, Hugo Boss, Pepco și Uniqlo investesc masiv în adaptarea angajaților la noile tehnologii digitale. Astfel, 14,5% dintre angajați au competențe digitale, cu 4,1 puncte procentuale peste media sectorului retail.

Ce competențe digitale caută angajatorii?

Cele mai căutate abilități sunt utilizarea software-urilor pentru gestionarea clienților, administrarea sistemelor de e-commerce și a celor de achiziții electronice. În paralel, companiile dezvoltă programe interne de formare axate pe utilizarea AI pentru design, producție vizuală, managementul vânzărilor și conformitatea reglementărilor.

Viitorul digital al industriei textile

Deși procesul de digitalizare este în faze incipiente, ARTE estimează o creștere cu 50% a dezvoltării competențelor digitale în următorii doi-trei ani. Aceasta va însemna integrarea a 20% mai mulți specialiști digitali și apariția unor noi roluri încă necunoscute în echipe.

Angajament pentru sustenabilitate și reducerea emisiilor de CO2

Retailerii de modă sunt tot mai preocupați de impactul asupra mediului, în special de reducerea emisiilor de CO2 pe tot lanțul valoric. Raportul evidențiază că o companie din sectorul modei emite cu 22,8% mai puțin CO2 per milion de euro de valoare adăugată decât o companie medie din comerțul cu ridicata și cu 3,4% mai puțin decât media din retail. De asemenea, s-au făcut progrese în implementarea Sistemului Colectiv de Responsabilitate Extinsă a Producătorului (SCRAP) pentru gestionarea deșeurilor.

Alte articole importante
Huawei lansează cel mai puternic cluster AI din lume
Tehnologie
Huawei lansează cel mai puternic cluster AI din lume
Huawei a prezentat joi la Shanghai un nou sistem de calcul pentru inteligență artificială, construit pe cipurile proprii Ascend. Compania promite că noua infrastructură – Atlas 950 SuperCluster – va depăși prin putere tot ce există acum pe piață. Huawei promite o revoluție în AI cu cipurile Ascend Huawei a anunțat planurile pentru Atlas 950 […]
România se aliniază la revoluția fiscală globală
România se aliniază la revoluția fiscală globală
România adoptă măsuri importante în politica fiscală. Ministerul Finanțelor pregătește ratificarea convenției internaționale privind Pilonul Doi și regula de supunere la impozitare. Această regulă este menită să blocheze optimizările fiscale agresive. România se aliniază standardelor OCDE și G20 Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere un proiect de act normativ pentru ratificarea Convenției Multilaterale. Acesta facilitează […]
OpenAI dezvăluie cum folosesc oamenii ChatGPT zilnic
Tehnologie
OpenAI dezvăluie cum folosesc oamenii ChatGPT zilnic
OpenAI, împreună cu cercetătorii de la Harvard, a publicat primul raport detaliat despre utilizarea ChatGPT în viața de zi cu zi. Studiul arată că majoritatea conversațiilor nu sunt profesionale, ci personale și practice. Sudiu OpenAI: ChatGPT, tot mai folosit pentru activități personale Deși ChatGPT a devenit un instrument esențial în companii, cifrele arată că oamenii […]
Rezerva Federală taie dobânda cheie în SUA
Rezerva Federală taie dobânda cheie în SUA
Rezerva Federală a SUA a anunțat miercuri o reducere a dobânzii de politică monetară cu 0,25 puncte procentuale. Este prima mișcare dintr-o serie de relaxări anticipate pentru 2025, pe fondul încetinirii pieței muncii. Rezerva Federală SUA anunță o decizie mult așteptată de piețe, dar contestată în interior Rezerva Federală a adoptat cea mai recentă măsură […]
Meta lansează ochelarii Ray-Ban Display de 799 de dolari
Tehnologie
Meta lansează ochelarii Ray-Ban Display de 799 de dolari
Meta a prezentat ochelarii inteligenți Ray-Ban Display, primul model cu display integrat și control prin gesturi. Ochelarii vor fi disponibili în SUA din 30 septembrie. Meta intră pe piața ochelarilor cu display integrat Miercuri, Mark Zuckerberg a dezvăluit oficial ochelarii Meta Ray-Ban Display, primul produs comercial al companiei care integrează un ecran digital. Ochelarii au […]
Rusia va construi o rețea de sateliți care să concureze cu Starlink
Tehnologie
Rusia va construi o rețea de sateliți care să concureze cu Starlink
Rusia va construi o rețea de sateliți pentru a concura cu Starlink. Află mai multe despre această inițiativă ambițioasă. Proiectul, prezentat de autoritățile de la Moscova, vizează consolidarea independenței tehnologice și extinderea accesului la internet prin conexiuni orbitale de mare viteză. Rusia își propune să rivalizeze cu Starlink printr-o rețea de sateliți proprie Rusia pregătește […]