Akio Toyoda, președintele Toyota și nepotul fondatorului Kiichiro Toyoda, avertizează de ani buni că forțarea tranziției totale către vehicule electrice (EV) nu este soluția ideală pentru industrie sau mediu. Toyoda susține că o schimbare prea rapidă ar putea avea consecințe grave, inclusiv pierderea a milioane de locuri de muncă în lanțul de aprovizionare auto. Mai mult, el afirmă că, din punct de vedere ecologic, mașinile electrice sunt încă mult mai poluante decât hibridele.
27 de milioane de hibride vs. 9 milioane de electrice: o comparație surprinzătoare
Akio Toyoda a declarat că Toyota a vândut aproximativ 27 de milioane de mașini hibride de la lansarea primului Prius în 1997. În opinia sa, aceste hibride au avut un impact de carbon echivalent cu cel al a doar 9 milioane de vehicule complet electrice, dacă luăm în calcul și emisiile generate de producția bateriilor și a mașinilor, scrie Motor1.
„Un singur EV este la fel de poluant ca trei hibride,” susține Toyoda.
Deși este adevărat că fabricarea EV-urilor și a bateriilor lor generează mai multe emisii de carbon decât producția mașinilor pe benzină, pe durata întregului ciclu de viață, EV-urile produc mult mai puține emisii totale.
Toyoda explică: „Dacă am fi produs nouă milioane de EV-uri în Japonia, asta ar fi crescut emisiile de carbon, nu le-ar fi redus. Asta pentru că Japonia se bazează pe centrale termice pentru electricitate.”
Atitudinea prudentă a Toyota față de electrificare a atras critici și chiar predicții pesimiste privind viitorul companiei. Mulți au prezis că Toyota va pierde teren în cursa pentru electrificare, însă realitatea este cu totul alta. În 2024, Toyota a fost cel mai mare producător auto din lume pentru al cincilea an consecutiv.
Deși gama sa de EV-uri este mai modestă comparativ cu concurența, Toyota compensează prin vânzările masive de hibride și modele cu motoare cu ardere internă. Cel mai recent model pe benzină care a primit tehnologia hibridă este Aygo X, cel mai mic model al companiei în afara segmentului kei-car, vândut exclusiv în Japonia. Toyota susține că acest mic hatchback are cea mai scăzută amprentă de CO₂ din categoria mașinilor non-plug-in disponibile pe piață.
Akio Toyoda a afirmat că EV-urile nu vor depăși niciodată o cotă de piață de 30% și că industria ar trebui să se concentreze pe hibride și combustibili sintetici. Chiar dacă Toyota a recunoscut că modelul Mirai cu hidrogen a fost un eșec comercial, compania rămâne dedicată tehnologiei hidrogenului și consideră că o combinație între hidrogen și motoarele cu ardere internă are un potențial uriaș. În acest sens, Toyota sprijină BMW în lansarea primului vehicul cu hidrogen produs în serie, programat pentru 2028.
Toyota dispune de resurse financiare și industriale uriașe pentru a-și perfecționa hibridele și a dezvolta EV-uri mai bune. A făcut modelul bZ mai atractiv și a adăugat la gama electrică modelele bZ Woodland și C-HR. Brandul de lux Lexus a lansat recent sedanul electric ES și a actualizat modelul RZ. Potrivit unui raport Bloomberg, două noi EV-uri vor ajunge în SUA până în 2027.
În timp ce accentul este pus pe hibride și EV-uri, Toyota nu uită plăcerea condusului. CEO-ul Koji Sato a declarat recent:
„O mașină nu este o mașină dacă nu este distractivă.”
În următorii ani, ne putem aștepta la revenirea modelului Supra, relansarea Celica și posibil un nou MR2, bazat pe un prototip cu motor central prezentat anul acesta. Lexus pregătește, de asemenea, un model GT3 de stradă, probabil cu motor V8. Practic, Toyota acoperă aproape toate segmentele.
Revenirea iminentă a modelului FJ Cruiser va întări și mai mult reputația Toyota ca unul dintre cei mai compleți producători auto din lume.