Prima pagină » Analiză: Centrele mall și marile artere comerciale, sub semnul întrebării ?

Analiză: Centrele mall și marile artere comerciale, sub semnul întrebării ?

Analiză: Centrele mall și marile artere comerciale, sub semnul întrebării ?

Dinamica shoppingului online a dus la închiderea multor magazine fizice, și pune sub semnul întrebării viitorul mall-urilor şi arterelor comerciale, dar în Europa există semnale că magazinele fizice au revenit în trendc şi joacă un rol importat în stimularea vânzărilor online, arată o analiză Reuters.

Retailerii europeni investesc în magazine fizice pentru a stimula atât vânzările online cât şi cele offline, în contextul în care se confruntă cu o concurenţă sporită din partea giganţilor de comerţ electronic, precum Shein.

De asemenea, retailerii europeni vor să profite de revenirea apetitului oamenilor pentru mersul la magazin, după ce s-au încheiat restricţiile introduse în perioada pandemiei, astfel că shopping-ul de sâmbătă după-amiază a devenit din nou ceva la modă.

“Vin la magazin pentru că vreau să văd lucrurile în realitate, să le încerc şi să le am imediat”, declară Francesca Marini, o tânără de 28 de ani din Roma, potrivit căreia aşteptarea asociată cu shopping-ul online strică experienţa.

Datele furnizate de compania de cercetare de piaţă Euromonitor arată că numărul total de magazine din Europa este în scădere uşoară, de la 4,92 milioane în 2022, până la 4,90 milioane în 2023. Însă suprafaţa totală de vânzare a magazinelor, măsurată în metri pătraţi, a crescut cu aproape 1% şi prognozele arată că ar urma să se majoreze cu 2,7% în 2028, comparativ cu 2022.

Retailerii şi-au dat seama că este dificil să îşi păstreze clienţii fără o anumită formă de contact direct cu ei, spune Thomas Joekel, manager de portofoliu la Union Investment, care deţine acţiuni la LVMH şi Adidas.

“Asta este mai uşor de făcut dacă ai un magazin fizic şi nu doar comerţ electronic. În cazul e-commerce poţi doar să vezi o poză dar nu poţi să simţi, nu poţi mirosi, nu poţi să vorbeşti cu cineva aşa că este mult mai dificil să fii optimist sau entuziasmat despre o marcă”, arată Thomas Joekel.

Un exemplu sunt retailerii de articole sportive, care au înregistrat o cerere crescută pentru produse precum încălţăminte pentru alergare, pe măsură ce oamenii au început să profite de posibilitatea de a ieşi afară din casă după pandemie.

Retailerul francez de articole sportive Decathlon a deschis 80 de magazine în acest an, spune directorul global responsabil de relaţia cu clienţii Celine Del Genes, ceea ce duce numărul total de outlet-uri la aproximativ 1.700 la nivel global.

Cisalfa, un retailer italian care vinde articole sportive precum ghete de fotbal Nike şi tricouri Under Armour în aproximativ 160 de magazine din Italia, are de gând să deschidă sau să modernizeze aproximativ 10 magazine în acest an. Compania s-a extins şi în Germania cu 75 de magazine, odată cu recenta achiziţie a SportScheck, care i-a adus 25 de magazine la reţeaua sa din această ţară.

Analistul Deutsche Bank, Adam Cochrane, estimează că existenţa unui magazin fizic poate creşte vânzările online cu 10% până la 20% într-o zonă care acoperă o călătorie de 20 de minute în jurul magazinului, pentru că majoritatea clienţilor preferă o abordare de tip multi-channel.

“Sunt dovezi concrete, în ambele sensuri, că deschiderea unui magazin creşte vânzările online în apropierea magazinului. Şi, invers, dacă închizi un magazin există dovezi că nu recuperezi complet toate acele vânzări, fie online, fie prin transferul către un alt magazin”, a precizat Adam Cochrane.

Pentru a-i atrage pe cumpărători, Decathlon are hub-uri dedicate reparării sau închirierii de echipamente în zonele unde clienţii pot practica sporturi.

“Magazinele au elemente noi precum showroom-uri sau staţii de descoperire care integrează elemente fizice şi digitale, pentru a facilita explorarea, analiza şi compararea produselor”, a spus Celine Del Genes.

De exemplu, la un mall din Roma, Decathlon a amplasat două mese de tenis în apropiere de intrarea în magazin unde oamenii pot juca gratuit tenis de masă.

Retailerul spaniol Inditex, proprietarul mărcii Zara, ofere camere de probă pentru grupuri, unde mai mulţi prieteni pot proba haine. Camerele de probă au şi ecrane tactile astfel că clienţii pot solicita personalului articole de diferite mărimi sau stiluri.

În Germania, retailerul online Zalando are deja 15 magazine fizice şi un altul este construit în prezent la Freiburg (sud). La fel ca şi alţi retaileri, Zalando se confruntă cu o concurenţă în creştere din partea grupului chinez Shein. Acest retailer online, cu sediul la Singapore, a adoptat o strategie conform căreia deschide magazine în oraşele din Europa şi Marea Britanie, care se închid însă după câteva zile.

Experţii din industrie cred că cumpărătorii preferă atingerea umană şi comoditatea oferită de faptul că pot cumpăra imediat un articol dintr-un magazin online.

“Unii oameni vor doar să cumpere un tricou şi să meargă la o petrecere sau la şcoală. Dacă trebuie să aştepţi două săptămâni pentru asta, este mult prea mult”, arată Thomas Joekel.

 

Alte articole importante
Trump lovește din nou: tarife vamale de până la 41% pentru importurile din zeci de țări (VIDEO)
Trump lovește din nou: tarife vamale de până la 41% pentru importurile din zeci de țări (VIDEO)
Donald Trump a semnat un nou decret prezidențial prin care impune majorări semnificative de tarife vamale pentru zeci de țări. Măsura, care este menită să reducă deficitul comercial al Statelor Unite, vizează inclusiv aliați importanți precum Uniunea Europeană, Japonia și Coreea de Sud. Donald Trump impune tarife vamale între 10% și 41% pentru importuri din […]
Benzina și motorina sar în aer după creșterea accizelor și a TVA-ului. Motorina se apropie de pragul psihologic de 8 lei/litru
Benzina și motorina sar în aer după creșterea accizelor și a TVA-ului. Motorina se apropie de pragul psihologic de 8 lei/litru
Începând cu 1 august 2025, șoferii români resimt direct în buzunar cele mai recente măsuri fiscale: accizele la carburanți au fost majorate cu 10%, iar TVA-ul a crescut de la 19% la 21%. La doar câteva minute de la miezul nopții, benzina și motorina au crescut abrupt, iar motorina se apropie periculos de pragul de […]
Boom financiar pentru OpenAI: venituri de 12 miliarde de dolari în 2025
Tehnologie
Boom financiar pentru OpenAI: venituri de 12 miliarde de dolari în 2025
OpenAI își consolidează poziția de lider în sectorul inteligenței artificiale, raportând venituri de 12 miliarde de dolari în doar șapte luni. Totalul reprezintă aproximativ dublarea încasărilor, performanță cu care compania din spatele ChatGPT marchează o expansiune financiară spectaculoasă în 2025. Cum a ajuns OpenAI la 12 miliarde de dolari venituri anuale la un calcul simplu […]
Măsurile de austeritate au intrat în vigoare. Ce scumpiri ne așteaptă de la 1 august
Măsurile de austeritate au intrat în vigoare. Ce scumpiri ne așteaptă de la 1 august
De astăzi, 1 august 2025, au intrat oficial în vigoare măsurile de austeritate adoptate de Guvern, care aduc creșteri de prețuri, taxe și impozite. De la TVA majorat la accize mai mari și noi contribuții, valul de scumpiri afectează consumul zilnic și vor fi resimțite direct în buzunarele românilor. Românii în fața noului val de […]
Ce portițe legale găsesc milionarii americani pentru a evita noile tarife de 15% pe iahturile europene – strategiile de lux care sfidează taxele lui Trump
Ce portițe legale găsesc milionarii americani pentru a evita noile tarife de 15% pe iahturile europene – strategiile de lux care sfidează taxele lui Trump
Industria iahturilor de lux arde după ce administrația Trump a anunțat introducerea unei taxe de 15% pentru ambarcațiunile produse în Europa și importate în SUA. În timp ce impactul financiar ar putea părea nesemnificativ pentru cei care își permit iahturi de 10 sau chiar 100 de milioane de dolari, brokerii și avocații specializați dezvăluie că […]
Meta și Microsoft transformă AI-ul în mașinărie de făcut bani
Meta și Microsoft transformă AI-ul în mașinărie de făcut bani
Inteligența artificială se transformă dintr-o promisiune futuristă într-o sursă uriașă de profit pentru giganții tehnologici. Meta și Microsoft au anunțat rezultate financiare record în al doilea trimestru din 2025, ceea ce demonstrează că investițiile masive în AI nu doar că plătesc deja dividende, ci și repoziționează cele două companii în fruntea revoluției digitale. Meta: De […]