În urma unui val tot mai mare de sesizări din partea consumatorilor care întâmpină dificultăți în înțelegerea facturilor la energie, Autoritatea pentru Reglementare în Energie (ANRE) ia în calcul o simplificare a modului în care acestea sunt emise.
Vicepreședintele ANRE, Mircea Man, a anunțat luni, în cadrul conferinței „Energy road – Energie la tine acasă – Ediția a VII-a”, organizată de News.ro, că instituția analizează posibilitatea de a face facturile mai clare și mai accesibile pentru utilizatori, în contextul creșterii semnificative a numărului de reclamații legate de facturare.
Mircea Man a subliniat că în ultima perioadă numărul sesizărilor adresate ANRE cu privire la facturare a crescut considerabil, în special pe fondul încheierii schemei de sprijin pentru consumatori.
„Schema de sprijin care a funcţionat în România într-o perioadă extrem de grea şi care a apăsat din greu bugetul României se încheie şi sigur că Autoritatea a început un program de informare a populaţiei de ce se va întâmpla după, de posibilităţile pe care le are fiecare client în legătură cu furnizorul”, a explicat oficialul.
El a recunoscut că odată cu schema de sprijin, ANRE a înregistrat un număr de sesizări legate de facturare aproape dublu față de perioada anterioară:
„Nu vă ascund că odată cu schema de sprijin, ANRE-ul avea cam de 200% mai multe sesizări legate de facturare.”
Vicepreședintele ANRE a admis că facturile actuale sunt „greoaie” și dificil de interpretat pentru consumatori. Acest lucru se datorează atât unor cerințe impuse de directivele europene, cât și unor elemente introduse de furnizori și chiar de ANRE.
„Sigur că e o factură greoaie şi trebuie să recunosc e impusă pe de o parte de directiva europeană, au mai pus şi furnizorii, am mai pus şi noi, e o factură extrem de grea şi clientul final are greutăţi în a vedea exact şi mi se spune de fiecare dată: ”Domnul director, când era pe vremea dumneavoastră citeam metru cub şi mă duceam şi plăteam. Acum e foarte greu să evaluez o factură. Ne gândim şi la simplificarea acestui lucru, dar sigur împreună cu operatorii din piaţă”, a precizat Mircea Man.
Mircea Man a mai subliniat că ANRE desfășoară „foarte, foarte multe controale” legate nu doar de facturare, ci și de racordarea consumatorilor la rețelele de energie. În acest context, instituția trebuie să asigure „un punct de sprijin” pentru toți cei care solicită ajutor sau au probleme legate de facturi și servicii.
Oficialul ANRE a mai spus că tarifele din sectorul energetic reprezintă principalul punct de discuție în relația cu operatorii. El a evidențiat necesitatea găsirii unui echilibru între profitabilitatea companiilor din domeniu și prețurile pe care consumatorii finali trebuie să le suporte pentru energie.
Mircea Man a atras atenția asupra creșterii continue a numărului de prosumatori, adică acei consumatori care produc și consumă energie, ceea ce impune reforme fundamentale ale sistemului de distribuție.
„Dacă astăzi avem peste 200.000 de prosumatori şi cererile sunt în continuă creştere, sistemul de distribuţie va trebui din temelii reformat. Din păcate pe o analiză din perioadele trecute de reglementare, n-a fost un boom de investiţii. N-am văzut investiţii foarte importante. Or astăzi ne ajunge din urmă, pentru că iată provocările vin în Europa, ne ajung şi pe noi, dar trebuie să ne găsească pregătiţi”, a spus Mircea Man.