În Las Vegas, cinefilii descoperă cum Sphere schimbă complet modul în care prosperă filmele. Locul promite senzații unice și tehnologie impresionantă.
Evenimentul are loc în Las Vegas, orașul jocurilor de noroc. Nu în Los Angeles, unde cinematograful clasic și videotecile încă există. Sphere este o arenă uriașă, cu formă sferică, ce combină imagine, sunet și efecte fizice. Învelită în cea mai mare cupolă LED din lume, arena vrea să revoluționeze concertele, cinematograful și evenimentele mari.
În prezent, în Sphere se difuzează filmul „Vrăjitorul din Oz” din 1939, reconstruit cu ajutorul AI de la Google DeepMind. Publicul este invitat să se scufunde într-o lume virtuală completă.
„De douăzeci de ani scriu recenzii și rar întâlnesc ceva atât de greu de interpretat”, a spus jurnalista Alissa Wilkinson pentru New York Times.
Vizitatorii sunt scanați și apoi urcă pe scările rulante în atrium. Lumina este slabă, se aud sunete de păsări și tunete. Biletul poate costa până la 300 de dolari, ridicând așteptările de la început.
„Da! Este complet diferit”, spune o angajată la intrare. „Nu e ca un planetariu. Este mult, mult mai mare.”
Ea enumeră detalii tehnice: 111 metri înălțime, 157 metri lățime, ecran LED 16K de 14.860 m², 167.000 de difuzoare.
Spectatorii doresc experiențe noi: văzut mai bine, auzit mai bine, miros, gust și senzații tactile. În sala imensă, locurile sunt dispuse ca într-un stadion, cu un șanț negru la mijloc și ecran aparent modest la capăt.
Filmul începe convențional, cu muzica lui Harold Arlen și melodia „Over the Rainbow”. Dorothy, Sperietoarea de Ciori, Omul de Tinichea și Leul fără curaj sunt recunoscuți de copii. Apoi imaginea se extinde pe întreaga cupolă LED. Publicul se simte în mijlocul filmului. Kansasul prinde viață în jurul lor.
Tornada din Oz pare să smulgă spectatorii de pe scaune. LED-urile afișează furtuna în detalii uimitoare. Scaunele vibrează, ventilatoarele mișcă părul, frunze de hârtie zboară. Sunetul amplifică forța vântului și tunetul.
Vizitatorii primesc înainte un mesaj în care sunt avertizați în legătură cu mișcarea, sunetul și efectele. În timpul filmului apar efecte spectaculoase: maimuțe zburătoare, zăpadă artificială, fum și flăcări.
În scena mărului, clapele din tavan eliberează sute de mere din spumă peste public. Un copil începe să plângă. Sphere pune accentul pe povestirea vizuală. Investițiile în AI și tehnologie sunt uriașe.
Imaginile uneori par prea perfecte, ca fără actori reali, comentează DerSpiegel. Fețele par lipsite de expresie, mișcările robotice. Personajele din Munchkin par multiplicate artificial. Dialogurile și scenele sunt tăiate cu aproximativ jumătate de oră. Leul nu are timp să cânte. Filmul pare accelerat, mai spun jurnaliștii germani.
Chiar și actorii și expresiile din filmul de 86 de ani contrastează cu ecranul uriaș. Sphere promite un viitor cinematografic, dar nu îl îndeplinește pe deplin. În final, filmul servește doar ca pretext pentru efectele spectaculoase: scaune vibrante și vânt în sală.
Arena Sphere Las Vegas impresionează prin tehnologie şi design: are o capacitate de aproximativ 17.600 de locuri, suprafeţe LED uriase în interior şi exterior, sistem audio avansat şi efecte fizice (vibraţii, vânt, scenografie immersivă) care transformă un concert în „o experienţă cinematografică totală”. Costul de construcţie s‑a ridicat la aproximativ 2,3 miliarde de dolari, ceea ce o face una dintre cele mai scumpe facilităţi de divertisment din lume, scrie FT.
Veniturile obţinute de Sphere au început să crească: pentru anul fiscal 2024, compania deţinătoare a raportat venituri totale de peste 1,03 miliarde de dolari pentru segmentul său de evenimente, cu o creştere substanţială faţă de anul precedent, scrie IQMagazine. În al doilea trimestru al anului 2025, segmentul a înregistrat venituri de aproximativ 175,6 milioane de dolari pentru perioada aprilie–iunie, majorate cu 16% faţă de anul anterior, datorită unui număr mai mare de concerte și evenimente corporative.
În pofida costului enorm şi a investiţiilor, Sphere Las Vegas încă operează cu pierderi în unele perioade, dar managementul declară că modelul de business se îndreaptă spre profitabilitate. Decorul tehnologic, capacitatea de a organiza evenimente majore şi amplasarea strategică în Las Vegas o poziţionează drept un punct de referinţă în industria spectacolelor live.