Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) pare să treacă de la stadiul de start-up bugetar la motor financiar al infrastructurii românești. Cu venituri estimate de peste 60 de milioane lei și un profit record de peste 10 milioane în 2025, CNIR face pași rapizi spre consolidare în timp ce angajează personal în ritm accelerat.
După un 2024 mai greu din punct de vedere financiar, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) își propune o performanță remarcabilă în 2025. Conform proiectului de hotărâre de Guvern aflat în dezbatere publică, CNIR estimează venituri totale de 60,76 milioane lei, cu 138% mai mari decât cele realizate anul trecut, de 25,48 milioane lei. Profitul net prognozat depășește 10,5 milioane lei, semn al unei consolidări rapide și eficiente.
Veniturile din exploatare, care reprezintă 95% din total, sunt de asemenea în creștere masivă: 57,87 milioane lei, comparativ cu 22,94 milioane lei în 2024. Acest salt se datorează în principal noilor proiecte preluate de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), dar și unei strategii clare de dezvoltare operațională. În paralel, veniturile financiare sunt estimate la 2,89 milioane lei, notează Economedia.
Dincolo de cifrele financiare, CNIR atrage atenția și prin ritmul accelerat al extinderii. De la un număr de doar 8 angajați la începutul anului 2024, compania a ajuns la 71 până la finalul aceluiași an. Iar pentru 2025, planul este și mai ambițios: un total de 150 de salariați, fără a-i include pe directorul general și directorul financiar.
Această extindere vine la pachet cu o creștere semnificativă a cheltuielilor de personal, estimate la 28,24 milioane lei pentru 2025. Din această sumă, 22,95 milioane lei sunt cheltuieli salariale directe, cu 16,6 milioane mai mult față de anul precedent. Câștigul mediu lunar pe angajat este prognozat la un nivel impresionant: 17.882 lei. CNIR se poziționează, astfel, ca una dintre instituțiile publice cu cele mai competitive salarii din România.
Un alt semnal al maturizării rapide a companiei îl reprezintă planul de investiții pentru 2025: 255,78 milioane lei. Surpriza vine din structura finanțării: 250 milioane provin din fonduri externe nerambursabile, iar restul de 5,79 milioane din surse proprii. Niciun leu nu va veni din alocații de la bugetul de stat, ceea ce subliniază sustenabilitatea financiară a CNIR și capacitatea sa de a atrage și gestiona resurse externe.
Această creștere semnificativă a investițiilor este direct legată de preluarea de proiecte de infrastructură rutieră de la CNAIR, precum și de necesitatea dezvoltării administrative și operaționale a companiei. Obiectivul este clar: transformarea CNIR într-un pilon independent și eficient în construirea autostrăzilor și drumurilor naționale ale României.