Piața auto românească a scăzut semnificativ în 2025, în contextul reducerii bugetelor pentru programele de reînnoire a parcului auto național.
Potrivit datelor Autovit, înmatriculările totale de autoturisme au scăzut cu aproape 10%, iar vânzările de vehicule electrice au înregistrat un declin de 32%, cel mai mare din ultimii ani.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/EV-charging-EV-pedia.webp)
Foto: EVpedia.co.in
Piața auto românească traversează un an dificil. Vânzările de mașini au fost marcate de întârzieri în programul guvernamental de reînnoire a parcului auto Rabla, dar și de diminuarea bugetelor alocate. Conform unui raport realizat de Autovit, cea mai mare platformă de vânzări auto din țară, numărul total al înmatriculărilor a scăzut cu 9,8%.
Cel mai mare declin s-a înregistrat pe segmentul vehiculelor electrice (EV), unde s-a consemnat o diminuare a înmatriculărilor de 32%. Rezultatele au fost prezentate în cadrul Galei Autovit, eveniment organizat pentru a marca 25 de ani de la înființarea platformei.
Potrivit Autovit, scăderea pieței românești este direct legată de întârzierile și limitarea bugetului programului Rabla. Aceste dificultăți au afectat în mod direct înmatriculările de automobile electrice. Concret, în România, în primele nouă luni din 2025, au fost înmatriculate 8.430 de „electrice”, ceea ce reprezintă o scădere de 32% față de aceeași perioadă din 2024. Cu toate acestea, numărul anunțurilor de vânzare pentru EV-uri a crescut cu 16%.
În contrast, la nivel european, segmentul vehiculelor pur electrice și a celor hibride, este în plină expansiune. La nivelul Uniunii Europene au fost înmatriculate 1.011.903 modele 100% electrice, care dețin 15,6% din piața auto totală. De partea cealaltă, vehiculele hibride au ajuns la o cotă de 34,7%.
Potrivit datelor analizate, 37% dintre români declară că au cunoștințe despre vehiculele electrice. Acest procent este mai mare decât cel din Portugalia (30%) și semnificativ mai mare comparativ cu Polonia (23%).
În ceea ce privește deschiderea față de acest tip de vehicule, România se află din nou în frunte. În țara noastră, 59% dintre respondenți se declară deschiși la ideea de a folosi un EV, comparativ cu doar 35% în Polonia și 57% în Portugalia. Când vine vorba de intenția concretă de achiziție, 44% dintre români afirmă că ar fi dispuși să cumpere un EV. Acest procent este apropiat de cel din Portugalia (47%) și considerabil mai mare decât în Polonia (28%).
Percepția generală rămâne totuși că mașinile electrice sunt produse premium, accesibile mai ales persoanelor cu venituri ridicate. Astfel, 43% dintre europeni consideră că acestea sunt „vehicule pentru cei bogați”. În România, însă, 35% dintre respondenți afirmă că și-ar putea permite o mașină electrică. Mai mult, 93% dintre șoferii chestionați au declarat că ar lua în calcul achiziția unui model cu emisii zero dacă ar primi informații și argumente convingătoare privind avantajele acestuia.
Sondajul a fost realizat pe un eșantion de 5.300 de șoferi activi din zece țări europene, inclusiv România, Spania, Franța și Marea Britanie.
Conform raportului AutoIQ realizat de Autovit, segmentul preferat al românilor rămâne cel al mașinilor cu un preț de cel mult 25.000 de euro. Peste 94% dintre vizualizările de pe platforma de vânzări vizează vehicule din acest interval de preț, după cum urmează:
Vânzătorii particulari pun pe piață în proporție de 37,7% mașini sub 5.000 de euro. În schimb, dealerii se concentrează pe segmentul vehiculelor de 10.000-25.000 de euro, care reprezintă aproape 38,5% din ofertă.