Motoarele și tehnologiile care au făcut posibil succesul SpaceX nu s-au născut în garajele companiei lui Elon Musk, ci în laboratoarele finanțate de NASA și de armata americană. Odată cu bugetul agenției spațiale tăiat drastic, viitorul inovației publice care a susținut Starship și Falcon 9 este din ce în ce mai incert.
Atunci când Elon Musk a decis să construiască Starship, echipa SpaceX a înțeles că are nevoie de un motor special.
Pentru a reuși, Musk l-a angajat pe Jeff Thornburg. Pe atunci era un inginer aerospațial care lucrase anterior la Integrated Powerhead Demonstrator, un proiect NASA-US Air Force ce testa tocmai acest tip de motor. În 2012, SpaceX a transportat chiar echipamente rămase din acel program guvernamental într-un depozit din California, pentru a le folosi ca bază de pornire.
Astfel, motorul Raptor a fost primul de acest tip care a zburat vreodată în spațiu, în 2019. Dar succesul nu a fost exclusiv al SpaceX. El s-a construit pe umerii unor programe guvernamentale finanțate cu miliarde de dolari și ani de muncă publică.
Aceeași poveste se repetă și cu alte inovații. Motoarele Merlin ale Falcon 9 provin din proiectul NASA Fastrac, iar tehnologia care a permis aterizarea verticală a rachetelor își are originea în programul militar Delta Clipper din anii ’90.
„Raptor nu ar fi existat fără IPD, la fel cum Falcon 9 nu ar fi fost posibil fără Fastrac”, recunoaște Thornburg.
În timp ce SpaceX își testa Starship, NASA anunța noi valuri de concedieri. Sub administrația Trump, agenția a pierdut deja aproape 4.000 de angajați într-un singur an. Iar bugetul rămas este direcționat în special către misiuni cu echipaj uman pe Lună și Marte, operate prin contracte cu firme private.
Această strategie lasă în umbră finanțarea pentru dezvoltarea tehnologică, științele climatice și explorarea robotică.
Astfel, programele publice promițătoare sunt abandonate. Asta în timp ce companiile private preiau inițiativa.
Akhil Rao, fost economist NASA, estimează că aproximativ 20% din creșterea productivității sectorului privat din SUA după Al Doilea Război Mondial a venit din cercetările guvernamentale.
Profesorul Fred Block de la Universitatea din California subliniază că SUA au avut mereu o „stare de dezvoltare ascunsă” care a pregătit terenul pentru inovațiile private.
Internetul, vaccinurile mRNA sau chiar mașinile electrice nu ar fi existat în forma actuală fără zeci de ani de investiții federale.
„Succesul Tesla nu vine doar din geniul lui Musk, ci din faptul că guvernul a finanțat cercetarea pentru vehicule electrice timp de 30 de ani”, spune Block.
În același fel, SpaceX s-a sprijinit pe programe NASA și Pentagon pentru a-și lansa propriile inovații. Însă aceste programe au fost anulate din cauza schimbărilor politice, tăierilor de costuri sau accidentelor.
Norm Augustine, fost CEO Lockheed Martin, a avertizat recent că NASA riscă să piardă know-how-ul necesar pentru a înțelege tehnologiile cumpărate acum de la companii private.