Prima pagină » Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX

Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX

Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX
sursă foto: SpaceX

Motoarele și tehnologiile care au făcut posibil succesul SpaceX nu s-au născut în garajele companiei lui Elon Musk, ci în laboratoarele finanțate de NASA și de armata americană. Odată cu bugetul agenției spațiale tăiat drastic, viitorul inovației publice care a susținut Starship și Falcon 9 este din ce în ce mai incert. 

Cum a ajuns SpaceX să depindă de știința finanțată de stat

Atunci când Elon Musk a decis să construiască Starship, echipa SpaceX a înțeles că are nevoie de un motor special.

Pentru a reuși, Musk l-a angajat pe Jeff Thornburg. Pe atunci era un inginer aerospațial care lucrase anterior la Integrated Powerhead Demonstrator, un proiect NASA-US Air Force ce testa tocmai acest tip de motor. În 2012, SpaceX a transportat chiar echipamente rămase din acel program guvernamental într-un depozit din California, pentru a le folosi ca bază de pornire.

Astfel, motorul Raptor a fost primul de acest tip care a zburat vreodată în spațiu, în 2019. Dar succesul nu a fost exclusiv al SpaceX. El s-a construit pe umerii unor programe guvernamentale finanțate cu miliarde de dolari și ani de muncă publică.

Aceeași poveste se repetă și cu alte inovații. Motoarele Merlin ale Falcon 9 provin din proiectul NASA Fastrac, iar tehnologia care a permis aterizarea verticală a rachetelor își are originea în programul militar Delta Clipper din anii ’90.

Raptor nu ar fi existat fără IPD, la fel cum Falcon 9 nu ar fi fost posibil fără Fastrac”, recunoaște Thornburg.

Tăierile de la NASA și efectul asupra inovației

În timp ce SpaceX își testa Starship, NASA anunța noi valuri de concedieri. Sub administrația Trump, agenția a pierdut deja aproape 4.000 de angajați într-un singur an. Iar bugetul rămas este direcționat în special către misiuni cu echipaj uman pe Lună și Marte, operate prin contracte cu firme private.

Această strategie lasă în umbră finanțarea pentru dezvoltarea tehnologică, științele climatice și explorarea robotică.

Astfel, programele publice promițătoare sunt abandonate. Asta în timp ce companiile private preiau inițiativa.

Akhil Rao, fost economist NASA, estimează că aproximativ 20% din creșterea productivității sectorului privat din SUA după Al Doilea Război Mondial a venit din cercetările guvernamentale.

De la internet la mașini electrice

Profesorul Fred Block de la Universitatea din California subliniază că SUA au avut mereu o „stare de dezvoltare ascunsă” care a pregătit terenul pentru inovațiile private.

Internetul, vaccinurile mRNA sau chiar mașinile electrice nu ar fi existat în forma actuală fără zeci de ani de investiții federale.

Succesul Tesla nu vine doar din geniul lui Musk, ci din faptul că guvernul a finanțat cercetarea pentru vehicule electrice timp de 30 de ani”, spune Block.

În același fel, SpaceX s-a sprijinit pe programe NASA și Pentagon pentru a-și lansa propriile inovații. Însă aceste programe au fost anulate din cauza schimbărilor politice, tăierilor de costuri sau accidentelor.

Norm Augustine, fost CEO Lockheed Martin, a avertizat recent că NASA riscă să piardă know-how-ul necesar pentru a înțelege tehnologiile cumpărate acum de la companii private.

Alte articole importante
„Buy now, pay later”, metoda care poate transforma vacanța de vis într-un coșmar
„Buy now, pay later”, metoda care poate transforma vacanța de vis într-un coșmar
Sistemele „buy now, pay later” (BNPL) au devenit extrem de populare, inclusiv pentru rezervarea de zboruri și vacanțe. Specialiștii avertizează însă că, în lipsa protecțiilor oferite de cardurile de credit, turiștii riscă să piardă bani și să se confrunte cu datorii neașteptate. Metoda „buy now, pay later” în turism BNPL, un tip de credit pe […]
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Afaceri în familia prezidențială. Compania de drone legată de Trump Jr câștigă un contract major cu Pentagonul
Compania de drone Unusual Machines, susținută de Donald Trump Jr, a obținut cel mai mare contract de până acum cu Pentagonul. Guvernul american extinde achizițiile de drone produse intern. Compania din Florida, în care Trump Jr deține o participație de 4 milioane de dolari, va fabrica 3.500 de motoare pentru drone și alte componente. Armata […]
ANALIZĂ
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Companii
Piața auto românească s-a contractat cu aproape 10% în 2025
Piața auto românească a scăzut semnificativ în 2025, în contextul reducerii bugetelor pentru programele de reînnoire a parcului auto național. Potrivit datelor Autovit, înmatriculările totale de autoturisme au scăzut cu aproape 10%, iar vânzările de vehicule electrice au înregistrat un declin de 32%, cel mai mare din ultimii ani. Piața auto românească, în declin: minus […]
Alibaba adaugă un chatbot AI în aplicația sa Quark
Companii
Alibaba adaugă un chatbot AI în aplicația sa Quark
Gigantul chinez Alibaba a lansat un nou chatbot bazat pe inteligență artificială, integrat direct în aplicația sa Quark. Noul asistent virtual promite să îmbunătățească semnificativ experiența utilizatorilor, oferind răspunsuri rapide, recomandări personalizate și funcții avansate de căutare bazate pe AI. Alibaba duce aplicația Quark la nivelul următor cu un chatbot AI inteligent Alibaba a prezentat […]
Rosneft și Lukoil pierd miliarde după sancțiunile impuse de Trump. Valoarea giganților ruși scade dramatic
Rosneft și Lukoil pierd miliarde după sancțiunile impuse de Trump. Valoarea giganților ruși scade dramatic
Acțiunile Rosneft și Lukoil au condus declinul printre titlurile de top la Bursa din Moscova. Sancțiunile americane au vizat cele mai mari două companii petroliere din Rusia. Între joi și vineri, capitalizarea combinată a scăzut cu 424 miliarde de ruble, echivalentul a 5,2 miliarde de dolari, potrivit datelor bursei. Evoluția acțiunilor Rosneft și Lukoil Acțiunile […]
Porsche înregistrează pierderi de aproape un miliard de euro în T3
Companii
Porsche înregistrează pierderi de aproape un miliard de euro în T3
Producătorul german de automobile sport Porsche a anunțat pierderi de 1,1 miliarde de dolari în al treilea trimestru al anului. Aceasta este una dintre cele mai dificile perioade financiare din istoria recentă a companiei din Stuttgart. Rezultatele financiare reflectă o presiune tot mai mare exercitată de tranziția către mobilitatea electrică și de încetinirea cererii globale […]