Prima pagină » Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX

Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX

Ce se întâmplă dacă SUA nu mai finanțează știința din spatele SpaceX
sursă foto: SpaceX

Motoarele și tehnologiile care au făcut posibil succesul SpaceX nu s-au născut în garajele companiei lui Elon Musk, ci în laboratoarele finanțate de NASA și de armata americană. Odată cu bugetul agenției spațiale tăiat drastic, viitorul inovației publice care a susținut Starship și Falcon 9 este din ce în ce mai incert. 

Cum a ajuns SpaceX să depindă de știința finanțată de stat

Atunci când Elon Musk a decis să construiască Starship, echipa SpaceX a înțeles că are nevoie de un motor special.

Pentru a reuși, Musk l-a angajat pe Jeff Thornburg. Pe atunci era un inginer aerospațial care lucrase anterior la Integrated Powerhead Demonstrator, un proiect NASA-US Air Force ce testa tocmai acest tip de motor. În 2012, SpaceX a transportat chiar echipamente rămase din acel program guvernamental într-un depozit din California, pentru a le folosi ca bază de pornire.

Astfel, motorul Raptor a fost primul de acest tip care a zburat vreodată în spațiu, în 2019. Dar succesul nu a fost exclusiv al SpaceX. El s-a construit pe umerii unor programe guvernamentale finanțate cu miliarde de dolari și ani de muncă publică.

Aceeași poveste se repetă și cu alte inovații. Motoarele Merlin ale Falcon 9 provin din proiectul NASA Fastrac, iar tehnologia care a permis aterizarea verticală a rachetelor își are originea în programul militar Delta Clipper din anii ’90.

Raptor nu ar fi existat fără IPD, la fel cum Falcon 9 nu ar fi fost posibil fără Fastrac”, recunoaște Thornburg.

Tăierile de la NASA și efectul asupra inovației

În timp ce SpaceX își testa Starship, NASA anunța noi valuri de concedieri. Sub administrația Trump, agenția a pierdut deja aproape 4.000 de angajați într-un singur an. Iar bugetul rămas este direcționat în special către misiuni cu echipaj uman pe Lună și Marte, operate prin contracte cu firme private.

Această strategie lasă în umbră finanțarea pentru dezvoltarea tehnologică, științele climatice și explorarea robotică.

Astfel, programele publice promițătoare sunt abandonate. Asta în timp ce companiile private preiau inițiativa.

Akhil Rao, fost economist NASA, estimează că aproximativ 20% din creșterea productivității sectorului privat din SUA după Al Doilea Război Mondial a venit din cercetările guvernamentale.

De la internet la mașini electrice

Profesorul Fred Block de la Universitatea din California subliniază că SUA au avut mereu o „stare de dezvoltare ascunsă” care a pregătit terenul pentru inovațiile private.

Internetul, vaccinurile mRNA sau chiar mașinile electrice nu ar fi existat în forma actuală fără zeci de ani de investiții federale.

Succesul Tesla nu vine doar din geniul lui Musk, ci din faptul că guvernul a finanțat cercetarea pentru vehicule electrice timp de 30 de ani”, spune Block.

În același fel, SpaceX s-a sprijinit pe programe NASA și Pentagon pentru a-și lansa propriile inovații. Însă aceste programe au fost anulate din cauza schimbărilor politice, tăierilor de costuri sau accidentelor.

Norm Augustine, fost CEO Lockheed Martin, a avertizat recent că NASA riscă să piardă know-how-ul necesar pentru a înțelege tehnologiile cumpărate acum de la companii private.

Alte articole importante
Rusia intenționează să construiască o centrală nucleară pe Lună: s-au aflat detalii
Rusia intenționează să construiască o centrală nucleară pe Lună: s-au aflat detalii
Luna este din ce în ce mai mult văzută ca o platformă pentru prezența umană pe termen lung dincolo de Pământ. Proiectul își propune să furnizeze energie programului lunar rusesc și unei stații științifice comune ruso-chineze. Rusia are planuri de a construi o centrală electrică pe Lună Federația Rusă intenționează să amplaseze o centrală nucleară pe […]
La ce să ne așteptăm în 2026: Pariurile marilor brokeri pe S&P 500 și economia globală
La ce să ne așteptăm în 2026: Pariurile marilor brokeri pe S&P 500 și economia globală
Anul 2026 se conturează drept unul de continuare a raliului de pe piețele financiare, potrivit previziunilor marilor case de brokeraj internaționale. Un sondaj realizat de Reuters arată că investitorii mizează în continuare pe inteligența artificială, pe scăderea costurilor de finanțare și pe o reziliență surprinzătoare a economiei globale, în pofida riscurilor persistente legate de inflație, […]
ANALIZĂ
Cum vor transforma AI-ul și roboții criminalitatea și aplicarea legii
Cum vor transforma AI-ul și roboții criminalitatea și aplicarea legii
AI-ul și robotica sunt pe cale să revoluționeze atât modul în sunt comise infracțiunile, cât și modul în care autoritățile le combat. Noile instrumente digitale promit să ofere forțelor de ordine o eficiență fără precedent, în timp ce delincvenții explorează deja metode avansate pentru a exploata aceleași tehnologii. AI și roboții: cum vor evolua criminalitatea […]
Hackerii au furat peste 2,7 miliarde $ în criptomonede în 2025
Hackerii au furat peste 2,7 miliarde $ în criptomonede în 2025
În 2025, hackerii au furat peste 2,7 miliarde de dolari în criptomonede, marcând cel mai mare jaf de acest gen din istoria digitală. Cele mai importante atacuri au vizat exchange-uri și proiecte DeFi și au implicat atât hackeri independenți, cât și grupuri susținute de state. Hackerii au furat criptomonede de 2,7 miliarde $ în 2025, […]
ANALIZĂ
De ce apare zeița Diana pe moneda de aur cu tematica „plăcuţele votive de la Germisara” lansată de BNR: Simbol al prestigiului și identității culturale
De ce apare zeița Diana pe moneda de aur cu tematica „plăcuţele votive de la Germisara” lansată de BNR: Simbol al prestigiului și identității culturale
Banca Naţională a României (BNR) a anunțat că lansează pe 29 decembrie în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema Istoria aurului – Plăcuţele votive de la Germisara. Aversul monedei prezintă detalii ale artefactelor găzduite de Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva, iar reversul redă un detaliu reprezentând-o pe zeiţa Diana la vânătoare. […]
Samsung Electronics intră în sectorul auto printr-o investiție majoră
Companii
Samsung Electronics intră în sectorul auto printr-o investiție majoră
Samsung Electronics își va face debutul în sectorul auto printr-o investiție semnificativă de 1,8 miliarde de dolari. Suma va fi alocată dezvoltării de tehnologii și componente avansate pentru automobile, pregătind terenul pentru extinderea în industria vehiculelor electrice și conectate. Samsung Electronics pătrunde pe piața auto cu o investiție în valoare de 1,8 miliarde $ Compania […]