Prima pagină » Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului

Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului

Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului
Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Foto: Freepik

Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a semnat recent un contract pentru furnizarea echipamentelor de control de securitate de tip EDS CB C3, care vor permite pasagerilor să transporte lichide, aerosoli și geluri (LAGs) în bagajele de mână fără restricțiile actuale de 100 ml, prezente acum la securitatea de pe aeroport. Conform informațiilor oficiale transmise Agerpres, instalarea și punerea în funcțiune a acestor sisteme sunt planificate în două etape și trebuie finalizate până în primul trimestru al anului 2026.

„CNAB a încheiat un contract al cărui obiect îl constituie livrarea de echipamente de control de securitate ce permit inclusiv ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs). Procesul de livrare, instalare și punere în funcțiune a echipamentelor în cauză (EDS CB C3) se desfășoară în două etape (două loturi: un lot pentru Terminalul Plecări Extindere, respectiv un lot pentru Terminalul Plecări), progresiv, astfel încât operațiunile circumscrise înlocuirii echipamentelor existente cu cele noi să nu impacteze capacitatea de procesare a pasagerilor și bagajelor de cabină ale acestora”, au explicat reprezentanții CNAB.

Ei au detaliat că ridicarea restricțiilor privind lichidele va deveni posibilă doar după instalarea și testarea completă a tuturor echipamentelor.

„Conform graficului de implementare a proiectului, finalizarea respectivelor operațiuni se va produce cel mai târziu în trimestrul I al anului 2026”, a precizat sursa citată.

Din perspectiva procesării LAGs, CNAB a subliniat că articolele care generează alarme în timpul controlului de securitate prin aceste noi echipamente vor putea fi acceptate la transport doar dacă alarma este clarificată, respectând reglementările europene în vigoare.

Mai mult, Serviciul Român de Informații (SRI) a reafirmat că ridicarea restricțiilor va avea loc doar în aeroporturile din România care folosesc noul algoritm de detecție certificat.

„Recertificarea, la nivel european, a unui model de echipament de control de securitate utilizat și în aeroporturi din România a creat premisele ridicării restricțiilor privind transportul lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs) în bagajul de mână. Transportul LAGs în recipiente cu o capacitate de până la doi litri va fi însă posibil doar după instalarea noului algoritm de detecție certificat, integrarea sa în cerințele hardware în baza cărora s-a realizat certificarea și parcurgerea etapelor de testare în vederea acceptanței conform reglementărilor europene”, se arată pe pagina oficială a SRI.

În contextul deciziei Comisiei Europene din 29 iulie 2025, care a autorizat instalarea în UE a scannerelor performante ce permit transportul lichidelor în recipient mai mare de 100 ml și eliminarea obligației de a scoate dispozitive electronice din bagaje, CNAB pune în mișcare un proiect care aliniază Aeroportul Otopeni la cele mai recente standarde comunitare.

Stadiul actual al tehnologiilor și progresele europene

Până recent, regulile din UE impuneau ca lichidele, aerosolii și gelurile în bagajul de mână să fie transportate în recipiente de maximum 100 ml, introduse într-o pungă transparentă resigilabilă de 1 litru, separate la controlul de securitate. În plus, dispozitivele electronice — laptop, tabletă — trebuiau scoase din bagaj la scanare.

Însă din vara lui 2025, datorită avansului tehnologic bazat pe drum-scannere CT (EDS CB C3), unele aeroporturi europene, precum cele din Roma, Milano Linate şi Malpensa Terminal 1, Amsterdam, Berlin, Stockholm, Malta, Irlanda, au început implementarea și utilizarea noilor sisteme. Acestea permit scanarea lichidelor și a dispozitivelor electronice fără a fi nevoie să le scoți din bagaj, facilitând procesul atât pentru securitate, cât și pentru experiența pasagerului.

Totuși, aplicarea nu este uniformă: fiecare aeroport decide dacă instalarea atelierului merită investiția mare (echipamentele sunt de 8‑10 ori mai costisitoare decât scanerele X‑ray clasice). Astfel, regulile pot varia chiar între terminale ale aceluiași aeroport, iar pasagerii sunt sfătuiți să verifice înainte de plecare ce normă se aplică țărilor de plecare și întoarcere.

Implicarea României și context local

La începutul anului 2024, directorul de comunicare CNAB, Valentin Iordache, anunța într‑o intervenție la Radio România Actualități că aeroportul Otopeni va avea scanere care permit păstrarea lichidelor în bagajul de mână și fluidizarea controlului de securitate.

Acum, cu noul contract CNAB și susținerea SRI, România se aliniază directivei europene. Procesul este etapizat astfel încât să nu afecteze fluxul de pasageri. Alarmele generate de lichide vor fi tratate conform noilor algoritmi, iar înlocuirea echipamentelor se va face progresiv între Terminalul Plecări Extindere și Terminalul Plecări al Aeroportului Otopeni.

Perspective și avantaje pentru pasageri şi aeroporturi

Odată finalizată implementarea în T1 2026, pasagerii vor putea transporta recipiente de până la 2 litri de lichide în bagajele de mână — sub rezerva clarificării eventualelor alarme. De asemenea, nu vor mai fi obligați să scoată laptopurile sau alte dispozitive de mari dimensiuni de la control, contribuind la un control de securitate semnificativ mai rapid și mai comod.

La nivelul UE, Comisia anunțase deja că astfel de măsuri au intrat în vigoare parțial din septembrie 2024 și summer 2025, spre ușurarea călătoriilor și reducerea cozilor fără a compromite securitatea.

Alte articole importante
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Cum se schimbă industria luxului: de ce aleg bogații experiențele în locul obiectelor scumpe
Industria luxului se schimbă radical. În timp ce vânzările de bunuri personale de lux scad, hotelurile de cinci stele, zborurile la clasa întâi și vacanțele exclusiviste atrag sume uriașe. Estimările arată că până în 2028, cheltuielile globale pentru ospitalitate de lux vor depăși 390 de miliarde de dolari, față de mai puțin de 240 de […]
ANALIZĂ
Prețurile la locuințe explodează în Europa. Unde au crescut cel mai mult și unde se află România în clasament
Prețurile la locuințe explodează în Europa. Unde au crescut cel mai mult și unde se află România în clasament
În al doilea trimestru al anului 2025, prețurile la locuințe în UE au continuat să crească anual, marcând a șaptea creștere consecutiv. Datele Eurostat – prețurile la locuințe Potrivit Eurostat, prețurile au urcat cu 5,4% față de perioada similară din 2024. Șapte țări au înregistrat creșteri de peste 10%. Portugalia (+17,1%), Bulgaria (+15,5%) și Ungaria […]
ANALIZĂ
Țările cu cele mai mari rezerve ale băncii centrale. Unde se află România în clasament
Țările cu cele mai mari rezerve ale băncii centrale. Unde se află România în clasament
Rezervele băncii centrale sunt active financiare care protejează economia unui stat în fața șocurilor externe. Aceste rezerve includ valute străine, aur și alte active lichide. Ele ajută la menținerea stabilității cursului de schimb și permit țărilor să facă față crizelor economice sau geopolitice. În topul mondial, primele zece țări dețin împreună 9,4 trilioane de dolari, […]
ANALIZĂ
Vine sfârșitul „banilor magici”, de la tipar? „Un medicament nociv, dar care ți-a salvat viața”
Vine sfârșitul „banilor magici”, de la tipar? „Un medicament nociv, dar care ți-a salvat viața”
Băncile centrale se confruntă cu o presiune politică fără precedent, în timp ce încearcă să descurce politicile masive de achiziții de obligațiuni din ultimii ani. În lumea post-pandemie, băncile centrale nu mai pot poza în arbitri neutri. Au devenit actori politici de prim rang, cu o putere enormă asupra statelor, a piețelor și chiar asupra […]
Nobel, după 40 de ani. Pentru experimentele care au deschis calea calculatoarelor cuantice
Nobel, după 40 de ani. Pentru experimentele care au deschis calea calculatoarelor cuantice
Premiul Nobel pentru fizică 2025 a fost obținut de trei cercetători – un britanic, un francez și un american – pentru lucrările lor în domeniul mecanicii cuantice, a anunțat marți Academia Regală Suedeză de Științe din Stockholm. Nobelul a fost acordat pentru cercetarea în domeniul tunelării cuantice macroscopice și pentru cuantificarea energiei într-un circuit electric. […]
Turcia începe dezvoltarea zăcămintelor de metale rare cu SUA. Negocierile cu Rusia și China nu au avut succes
Turcia începe dezvoltarea zăcămintelor de metale rare cu SUA. Negocierile cu Rusia și China nu au avut succes
Turcia a ales să dezvolte zăcăminte de metale rare împreună cu partenerii occidentali. Negocierile cu Rusia și China nu au avut succes, scrie MoscowTimes. La o întâlnire la Casa Albă în septembrie, președinții Recep Tayyip Erdoğan și Donald Trump au convenit să intensifice colaborarea în energie și apărare. Această înțelegere deschide calea unei cooperări între […]