Prima pagină » Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului

Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului

Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Estimarea CNAB, conform contractului
Când vor fi eliminate restricțiile de lichide la securitatea de pe aeroport. Foto: Freepik

Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a semnat recent un contract pentru furnizarea echipamentelor de control de securitate de tip EDS CB C3, care vor permite pasagerilor să transporte lichide, aerosoli și geluri (LAGs) în bagajele de mână fără restricțiile actuale de 100 ml, prezente acum la securitatea de pe aeroport. Conform informațiilor oficiale transmise Agerpres, instalarea și punerea în funcțiune a acestor sisteme sunt planificate în două etape și trebuie finalizate până în primul trimestru al anului 2026.

„CNAB a încheiat un contract al cărui obiect îl constituie livrarea de echipamente de control de securitate ce permit inclusiv ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs). Procesul de livrare, instalare și punere în funcțiune a echipamentelor în cauză (EDS CB C3) se desfășoară în două etape (două loturi: un lot pentru Terminalul Plecări Extindere, respectiv un lot pentru Terminalul Plecări), progresiv, astfel încât operațiunile circumscrise înlocuirii echipamentelor existente cu cele noi să nu impacteze capacitatea de procesare a pasagerilor și bagajelor de cabină ale acestora”, au explicat reprezentanții CNAB.

Ei au detaliat că ridicarea restricțiilor privind lichidele va deveni posibilă doar după instalarea și testarea completă a tuturor echipamentelor.

„Conform graficului de implementare a proiectului, finalizarea respectivelor operațiuni se va produce cel mai târziu în trimestrul I al anului 2026”, a precizat sursa citată.

Din perspectiva procesării LAGs, CNAB a subliniat că articolele care generează alarme în timpul controlului de securitate prin aceste noi echipamente vor putea fi acceptate la transport doar dacă alarma este clarificată, respectând reglementările europene în vigoare.

Mai mult, Serviciul Român de Informații (SRI) a reafirmat că ridicarea restricțiilor va avea loc doar în aeroporturile din România care folosesc noul algoritm de detecție certificat.

„Recertificarea, la nivel european, a unui model de echipament de control de securitate utilizat și în aeroporturi din România a creat premisele ridicării restricțiilor privind transportul lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs) în bagajul de mână. Transportul LAGs în recipiente cu o capacitate de până la doi litri va fi însă posibil doar după instalarea noului algoritm de detecție certificat, integrarea sa în cerințele hardware în baza cărora s-a realizat certificarea și parcurgerea etapelor de testare în vederea acceptanței conform reglementărilor europene”, se arată pe pagina oficială a SRI.

În contextul deciziei Comisiei Europene din 29 iulie 2025, care a autorizat instalarea în UE a scannerelor performante ce permit transportul lichidelor în recipient mai mare de 100 ml și eliminarea obligației de a scoate dispozitive electronice din bagaje, CNAB pune în mișcare un proiect care aliniază Aeroportul Otopeni la cele mai recente standarde comunitare.

Stadiul actual al tehnologiilor și progresele europene

Până recent, regulile din UE impuneau ca lichidele, aerosolii și gelurile în bagajul de mână să fie transportate în recipiente de maximum 100 ml, introduse într-o pungă transparentă resigilabilă de 1 litru, separate la controlul de securitate. În plus, dispozitivele electronice — laptop, tabletă — trebuiau scoase din bagaj la scanare.

Însă din vara lui 2025, datorită avansului tehnologic bazat pe drum-scannere CT (EDS CB C3), unele aeroporturi europene, precum cele din Roma, Milano Linate şi Malpensa Terminal 1, Amsterdam, Berlin, Stockholm, Malta, Irlanda, au început implementarea și utilizarea noilor sisteme. Acestea permit scanarea lichidelor și a dispozitivelor electronice fără a fi nevoie să le scoți din bagaj, facilitând procesul atât pentru securitate, cât și pentru experiența pasagerului.

Totuși, aplicarea nu este uniformă: fiecare aeroport decide dacă instalarea atelierului merită investiția mare (echipamentele sunt de 8‑10 ori mai costisitoare decât scanerele X‑ray clasice). Astfel, regulile pot varia chiar între terminale ale aceluiași aeroport, iar pasagerii sunt sfătuiți să verifice înainte de plecare ce normă se aplică țărilor de plecare și întoarcere.

Implicarea României și context local

La începutul anului 2024, directorul de comunicare CNAB, Valentin Iordache, anunța într‑o intervenție la Radio România Actualități că aeroportul Otopeni va avea scanere care permit păstrarea lichidelor în bagajul de mână și fluidizarea controlului de securitate.

Acum, cu noul contract CNAB și susținerea SRI, România se aliniază directivei europene. Procesul este etapizat astfel încât să nu afecteze fluxul de pasageri. Alarmele generate de lichide vor fi tratate conform noilor algoritmi, iar înlocuirea echipamentelor se va face progresiv între Terminalul Plecări Extindere și Terminalul Plecări al Aeroportului Otopeni.

Perspective și avantaje pentru pasageri şi aeroporturi

Odată finalizată implementarea în T1 2026, pasagerii vor putea transporta recipiente de până la 2 litri de lichide în bagajele de mână — sub rezerva clarificării eventualelor alarme. De asemenea, nu vor mai fi obligați să scoată laptopurile sau alte dispozitive de mari dimensiuni de la control, contribuind la un control de securitate semnificativ mai rapid și mai comod.

La nivelul UE, Comisia anunțase deja că astfel de măsuri au intrat în vigoare parțial din septembrie 2024 și summer 2025, spre ușurarea călătoriilor și reducerea cozilor fără a compromite securitatea.

Alte articole importante
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația a rămas și în 2025 unul dintre cele mai mari pericole pentru economiile lumii. Anul acesta, diferențele dintre țările cu cele mai ridicate rate ale inflației și cele mai stabile economii sunt dramatice. Pentru exemplificare, cum ar fi să începi anul cu 100 de dolari, dar până în decembrie aceștia valorează mai puțin de […]
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Companii
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Dacia pregătește un nou val de restructurări, într-un context în care industria auto trece prin transformări rapide. Aceste schimbări ar putea influența atât direcția strategică a companiei, cât și stabilitatea locurilor de muncă pentru mii de angajați. Noi restructurări la Dacia: 900 de angajați ai uzinei de la Mioveni vor pleca voluntar Dacia a inițiat […]
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Companii
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Meta va achita 190 de milioane $ ca să închidă un nou dosar legat de acuzații privind încălcarea confidențialității utilizatorilor Facebook. Acordul financiar ar permite companiei să evite un proces îndelungat și să limiteze impactul reputațional într-un moment în care practicile de protecție a datelor sunt intens scrutinare. Meta închide, astfel, un caz privind încălcarea […]
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Companii
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Nvidia pregătește o schimbare majoră în arhitectura centrelor sale de date AI, trecând la cipuri de memorie folosite pe smartphone-uri. Această tranziție ar putea transforma atât performanța sistemelor AI, cât și structura costurilor, cu efecte directe asupra pieței tehnologice globale. Nvidia revoluționează centrele de date AI cu cipuri de memorie pentru smartphone-uri Nvidia a decis […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]
Uzina Magna va fabrica mașinile GAC pentru Europa
Companii
Uzina Magna va fabrica mașinile GAC pentru Europa
Uzina Magna din orașul austriac Graz a demarat producția automobilului 100% electric AION V din portofoliul companiei chineze GAC. Colaborarea subliniază angajamentul regional al GAC și consolidează prezența companiei asiatice pe piața din Europa. De asemenea, valorifică expertiza liniei de producție austriece în fabricarea de vehicule de înaltă calitate. GAC își mută producția în Europa […]