Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) a semnat recent un contract pentru furnizarea echipamentelor de control de securitate de tip EDS CB C3, care vor permite pasagerilor să transporte lichide, aerosoli și geluri (LAGs) în bagajele de mână fără restricțiile actuale de 100 ml, prezente acum la securitatea de pe aeroport. Conform informațiilor oficiale transmise Agerpres, instalarea și punerea în funcțiune a acestor sisteme sunt planificate în două etape și trebuie finalizate până în primul trimestru al anului 2026.
„CNAB a încheiat un contract al cărui obiect îl constituie livrarea de echipamente de control de securitate ce permit inclusiv ridicarea restricțiilor asociate procesării lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs). Procesul de livrare, instalare și punere în funcțiune a echipamentelor în cauză (EDS CB C3) se desfășoară în două etape (două loturi: un lot pentru Terminalul Plecări Extindere, respectiv un lot pentru Terminalul Plecări), progresiv, astfel încât operațiunile circumscrise înlocuirii echipamentelor existente cu cele noi să nu impacteze capacitatea de procesare a pasagerilor și bagajelor de cabină ale acestora”, au explicat reprezentanții CNAB.
Ei au detaliat că ridicarea restricțiilor privind lichidele va deveni posibilă doar după instalarea și testarea completă a tuturor echipamentelor.
„Conform graficului de implementare a proiectului, finalizarea respectivelor operațiuni se va produce cel mai târziu în trimestrul I al anului 2026”, a precizat sursa citată.
Din perspectiva procesării LAGs, CNAB a subliniat că articolele care generează alarme în timpul controlului de securitate prin aceste noi echipamente vor putea fi acceptate la transport doar dacă alarma este clarificată, respectând reglementările europene în vigoare.
Mai mult, Serviciul Român de Informații (SRI) a reafirmat că ridicarea restricțiilor va avea loc doar în aeroporturile din România care folosesc noul algoritm de detecție certificat.
„Recertificarea, la nivel european, a unui model de echipament de control de securitate utilizat și în aeroporturi din România a creat premisele ridicării restricțiilor privind transportul lichidelor, aerosolilor și gelurilor (LAGs) în bagajul de mână. Transportul LAGs în recipiente cu o capacitate de până la doi litri va fi însă posibil doar după instalarea noului algoritm de detecție certificat, integrarea sa în cerințele hardware în baza cărora s-a realizat certificarea și parcurgerea etapelor de testare în vederea acceptanței conform reglementărilor europene”, se arată pe pagina oficială a SRI.
În contextul deciziei Comisiei Europene din 29 iulie 2025, care a autorizat instalarea în UE a scannerelor performante ce permit transportul lichidelor în recipient mai mare de 100 ml și eliminarea obligației de a scoate dispozitive electronice din bagaje, CNAB pune în mișcare un proiect care aliniază Aeroportul Otopeni la cele mai recente standarde comunitare.
Până recent, regulile din UE impuneau ca lichidele, aerosolii și gelurile în bagajul de mână să fie transportate în recipiente de maximum 100 ml, introduse într-o pungă transparentă resigilabilă de 1 litru, separate la controlul de securitate. În plus, dispozitivele electronice — laptop, tabletă — trebuiau scoase din bagaj la scanare.
Însă din vara lui 2025, datorită avansului tehnologic bazat pe drum-scannere CT (EDS CB C3), unele aeroporturi europene, precum cele din Roma, Milano Linate şi Malpensa Terminal 1, Amsterdam, Berlin, Stockholm, Malta, Irlanda, au început implementarea și utilizarea noilor sisteme. Acestea permit scanarea lichidelor și a dispozitivelor electronice fără a fi nevoie să le scoți din bagaj, facilitând procesul atât pentru securitate, cât și pentru experiența pasagerului.
Totuși, aplicarea nu este uniformă: fiecare aeroport decide dacă instalarea atelierului merită investiția mare (echipamentele sunt de 8‑10 ori mai costisitoare decât scanerele X‑ray clasice). Astfel, regulile pot varia chiar între terminale ale aceluiași aeroport, iar pasagerii sunt sfătuiți să verifice înainte de plecare ce normă se aplică țărilor de plecare și întoarcere.
La începutul anului 2024, directorul de comunicare CNAB, Valentin Iordache, anunța într‑o intervenție la Radio România Actualități că aeroportul Otopeni va avea scanere care permit păstrarea lichidelor în bagajul de mână și fluidizarea controlului de securitate.
Acum, cu noul contract CNAB și susținerea SRI, România se aliniază directivei europene. Procesul este etapizat astfel încât să nu afecteze fluxul de pasageri. Alarmele generate de lichide vor fi tratate conform noilor algoritmi, iar înlocuirea echipamentelor se va face progresiv între Terminalul Plecări Extindere și Terminalul Plecări al Aeroportului Otopeni.
Odată finalizată implementarea în T1 2026, pasagerii vor putea transporta recipiente de până la 2 litri de lichide în bagajele de mână — sub rezerva clarificării eventualelor alarme. De asemenea, nu vor mai fi obligați să scoată laptopurile sau alte dispozitive de mari dimensiuni de la control, contribuind la un control de securitate semnificativ mai rapid și mai comod.
La nivelul UE, Comisia anunțase deja că astfel de măsuri au intrat în vigoare parțial din septembrie 2024 și summer 2025, spre ușurarea călătoriilor și reducerea cozilor fără a compromite securitatea.