Prima pagină » Ce portițe legale găsesc milionarii americani pentru a evita noile tarife de 15% pe iahturile europene – strategiile de lux care sfidează taxele lui Trump

Ce portițe legale găsesc milionarii americani pentru a evita noile tarife de 15% pe iahturile europene – strategiile de lux care sfidează taxele lui Trump

Ce portițe legale găsesc milionarii americani pentru a evita noile tarife de 15% pe iahturile europene - strategiile de lux care sfidează taxele lui Trump
sursă foto: Getty Images

Industria iahturilor de lux arde după ce administrația Trump a anunțat introducerea unei taxe de 15% pentru ambarcațiunile produse în Europa și importate în SUA. În timp ce impactul financiar ar putea părea nesemnificativ pentru cei care își permit iahturi de 10 sau chiar 100 de milioane de dolari, brokerii și avocații specializați dezvăluie că bogații nu lasă niciodată banii să le scape printre degete și încearcă orice metodă de a evita noile taxe.

Tarifele de 15% impuse de Trump – o lovitură pentru piața de lux a iahturilor

Anunțul făcut de Donald Trump privind introducerea unui tarif de 15% pentru bunurile produse în Europa a generat imediat reacții în lanț pe piața internațională a iahturilor. Cum majoritatea iahturilor de agrement de top sunt fabricate în șantiere navale din Italia, Olanda, Germania sau Franța, iar cei mai mari cumpărători provin din SUA, măsura riscă să afecteze serios vânzările.

Organizația European Boating Industry a reacționat rapid, avertizând că SUA reprezintă cea mai importantă piață de export pentru constructorii de iahturi europeni și că această taxă „prezintă provocări majore pentru afacerile din Europa”. În teorie, pentru un miliardar, o taxă suplimentară de 15% pe un iaht de 100 de milioane de dolari poate părea neglijabilă. În realitate însă, brokerii spun că orice cost suplimentar contează.

Nu există oameni bogați proști. Dacă aud că trebuie să plătească cu 15% mai mult, se vor gândi de două ori. Iar asta are un impact real asupra deciziilor lor”, a explicat Kevin Merrigan, președintele companiei de brokeraj Northrop & Johnson.

Cum evită bogații taxele: „foreign flagging” și rute inteligente

Pe măsură ce discuțiile despre taxe s-au intensificat, avocații și brokerii de iahturi au început să recomande clienților metode de evitare a costurilor suplimentare. Cea mai populară strategie este cunoscută sub numele de „foreign flagging”, adică înregistrarea ambarcațiunii într-o țară terță, care are acorduri speciale cu Statele Unite.

Țări precum Insulele Cayman, Insulele Marshall, Malta sau Jamaica sunt cele mai folosite destinații pentru înregistrarea iahturilor de lux. Astfel, o ambarcațiune cu pavilion străin poate intra în apele americane ca „navă vizitatoare”, evitând complet statutul de import și, implicit, taxa de 15%.

Dacă iahtul nu este importat tehnic și nu trece de frontiera vamală, tariful nu se aplică”, a explicat Michael Moore, avocat specializat în drept maritim. Costul pentru acest tip de înregistrare variază între 5.000 și 20.000 de dolari, o sumă infimă raportată la economiile de milioane pe care le poate aduce evitarea taxei.

Totuși, această strategie nu este la îndemâna tuturor. Înregistrarea externă are sens financiar doar pentru iahturile de dimensiuni mari, în timp ce ambarcațiunile mai mici – cele sub 45 de picioare – vor fi, cel mai probabil, obligate să suporte noua taxă.

Efectele asupra pieței: șantierele americane și iahturile second-hand pot câștiga teren

Pe lângă strategiile de evitare a taxelor, specialiștii din industrie anticipează și o reconfigurare a pieței. Constructorii americani de iahturi – precum Westport, Trinity sau Burger Boat Company – ar putea beneficia direct de pe urma tarifelor, atrăgând clienți care vor să evite complicațiile și costurile suplimentare asociate cu ambarcațiunile europene.

În același timp, se așteaptă o revigorare a segmentului de iahturi second-hand deja înregistrate în SUA. După o perioadă de declin a cererii post-pandemie, dealerii speră că aceste ambarcațiuni vor deveni o alternativă atractivă pentru cumpărătorii care nu doresc să aștepte ani întregi pentru construcția unui iaht nou și nici să plătească tarifele impuse importurilor europene.

Asta sperăm cu toții – ca piața de second-hand să se întărească și să ofere soluții rapide și avantajoase clienților”, a declarat Merrigan.

Alte articole importante
Nvidia și Intel schimbă regulile jocului: O investiție de 5 miliarde zguduie industria cipurilor
Analize
Nvidia și Intel schimbă regulile jocului: O investiție de 5 miliarde zguduie industria cipurilor
Nvidia și Intel au surprins întreaga piață printr-o investiție de 5 miliarde de dolari. Nvidia, companie americană evaluată la peste 4.000 de miliarde de dolari, a cumpărat aproximativ 4% din Intel. Acest gigant se află într-un declin prelungit, scrie Puterea.ro. Această mutare nu este doar financiară, ci și strategică, având potențialul de a influența echilibrul […]
Kremlinul le spune rușilor să se pregătească pentru viața cu un „buget militar” pentru încă 5-8 ani
Analize
Kremlinul le spune rușilor să se pregătească pentru viața cu un „buget militar” pentru încă 5-8 ani
Kremlinul le spune rușilor că trebuie să se pregătească pentru un buget militar care va domina cheltuielile guvernamentale timp de 5-8 ani. Sergei Shvetsov, președintele Consiliului de Supraveghere al Bursei de la Moscova, a explicat că bugetul federal va rămâne militarizat pentru a permite reechiparea și reconstrucția infrastructurii, scrie MoscowTimes. „Avem o problemă—bugetul. Este un […]
Cei mai mari producători de energie nucleară din lume. Cifrele care surprind chiar și experții
Analize
Cei mai mari producători de energie nucleară din lume. Cifrele care surprind chiar și experții
Cei mai mari producători de energie nucleară generează aproximativ 10% din electricitatea globală, oferind energie de bază fiabilă pentru milioane de oameni. În 2024, centralele nucleare au produs 2.818 terawatt-oră (TWh), conform datelor VisualCapitalist. Această cifră confirmă rolul energiei nucleare ca sursă majoră de electricitate cu emisii reduse de carbon și stabilitate în rețelele mondiale. […]
Se reia programul Rabla Auto pentru persoane fizice
Companii
Se reia programul Rabla Auto pentru persoane fizice
Programul Rabla Auto se va relansa pe 30 septembrie, oferind posibilitatea să-ți schimbi mașina veche cu una prietenoasă cu mediul. Prin această nouă etapă, statul urmărește să stimuleze înnoirea parcului auto și reducerea poluării prin programul Rabla Auto la nivel național. Autoritățile speră că Programul Rabla Auto va avea succes. Ce spun reprezentanții APIA? Programul […]
Chatboții AI, printre cei mari consumatori de energie – iată de ce
Tehnologie
Chatboții AI, printre cei mari consumatori de energie – iată de ce
Chatboții AI, precum ChatGPT sau Gemini, au devenit indispensabili pentru sute de milioane de utilizatori. Dar succesul lor are un preț ascuns: un consum uriaș de energie, comparabil cu cel al unor orașe întregi.  Chatboții AI și impactul asupra consumului global de energie ChatGPT a ajuns în doar câțiva ani la aproape 200 de milioane de […]
Antarctica se topește mai repede din cauza turismului
Antarctica se topește mai repede din cauza turismului
Numărul turiștilor din Antarctica a crescut spectaculos în ultimul deceniu. Acest lucru pune o presiune uriașă asupra ecosistemelor fragile și accelerând topirea gheții. Antarctica, noua destinație exclusivistă a turismului global În ianuarie 2024, Pascale, o franțuzoaică de 64 de ani, descria Antarctica drept o experiență unică. Timp de 13 zile, a admirat zăpezi imaculate, colonii […]