Comisia Europeană dă startul unei transformări ambițioase: o strategie portuară și maritimă industrială, menită să asigure suveranitatea economică a continentului, să întărească apărarea și să accelereze tranziția verde și digitală. În joc sunt siguranța energetică, comerțul global și competitivitatea unei Europe care nu vrea să fie lăsată în urmă de rivalii săi internaționali.
Comisia Europeană a anunțat lansarea oficială a unui dublu proiect strategic de mare amploare: elaborarea unei strategii portuare europene și a unei strategii maritim-industriale dedicate consolidării poziției Uniunii Europene în economia globală. Inițiativa este coordonată de comisarul pentru transport durabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, care a organizat marți, la Bruxelles, două dialoguri strategice de nivel înalt cu lideri din industriile portuare, navale și logistice.
Pe lângă Tzitzikostas, evenimentul l-a avut ca participant și pe vicepreședintele executiv pentru prosperitate și strategie industrială, Stephane Séjourné. Scopul vine în stabilirea în comun, cu toate părțile implicate, a priorităților, direcțiilor de acțiune și măsurilor concrete care vor redefini viitorul infrastructurii maritime europene.
„Ne propunem să ne asigurăm că porturile și industriile maritime sunt pregătite pentru provocările economice și strategice ale viitorului”, a subliniat Tzitzikostas.
Într-o lume aflată în permanentă schimbare geopolitică și economică, porturile europene trebuie să devină mai mult decât simple puncte de tranzit. Conform Comisiei Europene, acestea trebuie să devină huburi strategice de energie curată, mobilitate militară, logistică inteligentă și comerț digitalizat.
Noua strategie urmărește nu doar creșterea competitivității pe termen lung, ci și securitatea și durabilitatea acestui sector vital. Aceste obiective devin cu atât mai relevante în contextul în care Europa se confruntă cu tensiuni geopolitice tot mai accentuate, o competiție internațională intensă și o presiune uriașă asupra lanțurilor de aprovizionare globale.
De altfel, porturile vor juca un rol cheie în tranziția energetică – asigurând puncte de intrare pentru hidrogen verde, turbine eoliene offshore, și noi fluxuri comerciale decarbonizate.
În paralel, strategia maritimă industrială vizează revitalizarea unui alt pilon esențial al economiei europene – industria construcțiilor navale și a producției maritime. Confruntat cu o competiție acerbă din Asia și cu provocări majore legate de securitate și sustenabilitate, acest sector are nevoie urgentă de sprijin pentru a-și păstra locul de lider.
„Industria maritimă și porturile noastre sunt vitale pentru suveranitatea Europei. Prioritatea noastră este de a le consolida competitivitatea, stimulând în același timp decarbonizarea”, a afirmat vicepreședintele Sejourne, pledând pentru o renaștere strategică a capacităților maritime europene.
Strategia vizează stimularea inovării, digitalizării și rezilienței, în paralel cu un efort concertat de reducere a emisiilor de carbon, modernizare tehnologică și formare a noii generații de specialiști maritimi.