Plafonarea prețurilor la polițele RCA dispare oficial începând cu 1 iulie 2024, iar efectele vor fi resimțite rapid în buzunarele șoferilor români. Potrivit estimărilor celui mai mare broker de asigurări din țară, prețurile vor crește cu până la 15%, în funcție de categoria de vehicul și de profilul șoferului. După doi ani de „calm administrativ” în piața RCA, asigurătorii au undă verde să ajusteze tarifele, iar brokerii își recapătă comisioanele pierdute.
Potrivit unei analize realizate de Viorel Vasile, CEO Safety Broker – liderul pieței de intermediere RCA, care gestionează peste 15% din totalul polițelor vândute în România – eliminarea plafonării va aduce o majorare medie de 13-15% pentru RCA. Într-o simulare simplă: un șofer care plătește acum 1.000 de lei/an ar putea ajunge să achite între 1.130 și 1.150 de lei.
Creșterea vine din două direcții majore. Prima este eliminarea plafonului pentru comisioanele brokerilor, ceea ce înseamnă o scumpire directă de 3-5% a primelor plătite de consumatori. A doua este legată de efectele inflației, pe care asigurătorii nu le-au putut reflecta în prețuri în cei peste doi ani în care plafonarea a fost în vigoare.
„Este clar că o parte din scumpire vine direct din revenirea comisioanelor la nivelul anterior plafonării, adică 11,5% – 12%”, spune Viorel Vasile. Înainte de plafonare, brokerii încasau comisioane mai mari, iar sistemul introdus în 2022 – cu primă netă la care se adăuga costul distribuției – nu a reușit să stimuleze vânzările directe ale asigurătorilor.
Pe de altă parte, Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF, încearcă să tempereze îngrijorările. El susține că nu sunt motive pentru creșteri dramatice, în contextul în care rata combinată din piața RCA (cheltuieli vs. venituri) s-a menținut la un nivel sustenabil în ultimii doi ani.
„Inflația există, dar nu este cu două cifre. Vorbim despre ajustări care vor reflecta această realitate economică, nu despre un șoc în piață”, a precizat oficialul. În 2023 și 2024, rata combinată a fost de aproximativ 95%, ceea ce înseamnă că pentru fiecare 100 de lei încasați, asigurătorii au rămas cu 5 lei profit – un echilibru care nu justifică, deocamdată, scumpiri semnificative.
Totuși, ASF admite că piața a fost distorsionată în trecut de jucători falimentari precum City Insurance și Euroins, iar eliminarea plafonului e o revenire la mecanismele naturale ale pieței: cerere și ofertă.
Un segment care va resimți puternic scumpirea este cel al camioanelor de peste 16 tone. Conform estimărilor Safety Broker, pentru această categorie, RCA-ul ar putea ajunge la 12.000 de lei, față de 9.000 lei cât se plătește în prezent prin sistemul de alocare cu risc ridicat. Formula de calcul se va modifica din nou, ținând cont mai mult de tarifele pieței libere.
Această realiniere a tarifelor pentru vehiculele comerciale este justificată, spun brokerii, de subevaluarea riscurilor în anii anteriori și de costurile reale ale daunelor în acest sector.