Prima pagină » Cum a ajuns Bulgaria să plătească milioane pentru un tranzit de gaze turcești nefolosit

Cum a ajuns Bulgaria să plătească milioane pentru un tranzit de gaze turcești nefolosit

Cum a ajuns Bulgaria să plătească milioane pentru un tranzit de gaze turcești nefolosit
Bulgaria garantează împrumuturi pentru proiecte energetice

Într-un context marcat de tensiuni energetice și necesitatea optimizării resurselor, Bulgaria se confruntă cu consecințele unui acord controversat privind tranzitul de gaze prin Turcia. Contractul, semnat în 2022 între Bulgargaz și compania turcă Botas, a generat pierderi financiare uriașe și a pus presiune asupra bugetului public, în condițiile în care capacitatea plătită a rămas în mare parte nefolosită. 

Ministrul Energiei, Zhecho Stankov, a exprimat o critică dură la adresa acordului încheiat în 2022 între compania de stat Bulgargaz și firma turcă. Într-un interviu acordat postului BNT, Stankov a subliniat că nu exista niciun motiv obiectiv pentru ca Bulgaria să semneze un astfel de contract, având în vedere că nevoile interne de gaze erau deja acoperite integral în acel moment.

Situația consumului intern de gaze la momentul semnării

Potrivit ministrului, Bulgargaz avea o imagine clară asupra consumului anual al țării, care se situa la 25 de unități de gaze. Din acestea, 10 unități erau asigurate printr-un contract pe termen lung cu Azerbaidjan, iar alte 10 prin acorduri pe termen lung cu furnizori greci, care aveau capacitatea de a livra până la 15 unități, scrie Novinite. În plus, Bulgaria dispunea de patru unități stocate în rezerve subterane, iar guvernele interimare au asigurat livrări suplimentare de la Gazprom.

„Pur și simplu nu era nevoie de niciun contract suplimentar”, a afirmat Stankov.

Pierderi uriașe cauzate de acordul cu Botas

Ministrul a explicat că în urma contractului cu Botas au fost realizate 8.000 de tranzacții pe bursă, dintre care 7.000 au generat pierderi pentru Bulgargaz. Excesul de gaze, provenind în mare parte de la companii rusești, a dus la scăderea semnificativă a prețurilor. Gazul cumpărat la prețuri mai mari prin contractul cu Botas a fost revândut în Grecia la aproximativ jumătate din cost, ceea ce a subvenționat practic piața greacă, a susținut Stankov.

Impactul financiar asupra Bulgargaz și asupra consumatorilor

Starea financiară a Bulgargaz s-a deteriorat grav, ministrul menționând că atunci când a preluat conducerea compania nu avea datorii, iar acum este îndatorată cu peste 1,8 miliarde de leva. Contractul cu Botas a fost folosit foarte rar, doar de două ori de la semnare, în timp ce contribuabilii plătesc zilnic peste un milion de leva pentru capacitatea de tranzit nefolosită. Într-un singur an, s-au cheltuit 400 de milioane de leva pentru doar 13% din capacitatea plătită, a subliniat Stankov. El a acuzat acest contract că a dus la creșterea semnificativă a prețurilor la încălzire și la majorarea costurilor bunurilor și serviciilor.

Ministrul a respins criticile care susțineau că, deși subutilizat, contractul ar fi profitabil. El a explicat că, chiar dacă Bulgaria ar folosi întreaga capacitate, limitările infrastructurale ar împiedica livrarea efectivă a gazului.

Context regional și probleme de transparență

În ceea ce privește contextul regional, Stankov a afirmat că firmele străine consideră importul de gaze prin terminalele grecești mult mai avantajos, costând de aproximativ două ori și jumătate mai puțin decât prin Botas. El a adăugat că cetățenii bulgari sunt deja conștienți de pagubele financiare cauzate de acest acord. De asemenea, a criticat lipsa de transparență, menționând că contractul nu include o clauză de ieșire și impune penalități uriașe pentru rezilierea anticipată.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]