Tinerii au redescoperit croazierele, o experiență completă și accesibilă, și reușesc să transforme un sector odinioară în declin într-unul în plină expansiune.
Thom Puiman a mers pentru prima dată în viață într-o croazieră în 2020. Era o „călătorie spre nicăieri” pornind din Singapore, o cursă concepută în timpul pandemiei special pentru a menține industria pe linia de plutire. Experiența s-a transformat rapid într-o pasiune, spune el. Pe atunci, i-a oferit „singurul tip de sentiment de normalitate”. Puiman, acum director IT în Bangkok, face parte din noul val de turiști – tineri atrași de prețuri mai mici, de servicii complete și de confort. În industrie, mai vechea gluma internă despre pasagerii tipici, „proaspăt căsătoriți, supra-alimentați și aproape morți”, se verifică tot mai puțin în practică.
Noile generații, în special milenialii și Gen Z, aleg tot mai des să facă vacanțe pe mare, scrie Financial Times. Vârsta medie a pasagerilor este din ce în ce mai redusă, chiar și pe piețele îmbătrânite din SUA, Europa și Asia. Aproape o cincime dintre britanicii între 25 și 34 de ani au mers într-o croazieră în ultimul an, față de mai puțin de 5% în 2019. Această schimbare este rezultatul unei strategii deliberate. În Anglia, noul val e condus, mai ales, de Royal Caribbean Group, care a făcut din croazieră un produs „cool”, foarte potrivit pentru tineri.
Royal Caribbean, evaluată acum la 70 de miliarde de dolari, și-a depășit net rivalii, Carnival și Norwegian. Acțiunile companiei valorează de peste două ori mai mult decât înainte de pandemie și au urcat de zece ori față de minimul din 2020. În același timp, industria croazierelor pare încercată de aceleași incertitudini care apasă alte segmente turistice. Pe de altă parte, datele Bank of America arată că americanii au cheltuit cu 9% mai mult pe croaziere în septembrie 2025 decât anul trecut, deși cheltuielile totale de călătorie au scăzut cu 2%.
Operatorii mari și-au majorat estimările de profit, susținuți de o cerere constantă. Este o revenire spectaculoasă, după colapsul din pandemie, când mii de pasageri s-au îmbolnăvit, navele au fost blocate în porturi, iar rezervările au dispărut. Cazul navei Diamond Princess a devenit simbolul crizei: peste jumătate din cazurile globale de Covid din afara Chinei proveneau de acolo.
Pasagerii tineri sunt atrași în special de raportul calitate-preț. Diferența de cost între o noapte pe o navă și una într-un resort a crescut după pandemie. Hotelurile și-au reluat activitatea mai repede și au mărit tarifele înainte ca navele să poată opera liber. În 2025, veniturile per pasager de croazieră erau cu 24% mai mari decât în 2019. Tarifele hotelurilor din SUA au urcat cu 34%, iar cele din Caraibe cu 59%.
Această fereastră de oportunitate a fost exploatată strategic. „Prețurile mici au fost o cale de a readuce oamenii pe mare”, spune Gianni Onorato, CEO MSC Cruises. Un exemplu este Caitlin Nixon, analistă de date britanică, care a plătit 4.500 de lire pentru o croazieră all-inclusive de două săptămâni în Caraibe. „Am vrut să vedem mai multe locuri cheltuind cât pentru o singură destinație”, explică ea.
Avantajul competitiv al industriei rămâne structura forței de muncă. Deși peste jumătate dintre pasageri sunt americani, companiile pot recruta global și obțin permise maritime speciale și salarii mai mici decât în hotelurile din SUA sau Europa. Majoritatea angajaților provin din țări ca Filipine sau Indonezia, ceea ce a ferit industria de inflația salarială din turismul terestru.
Această eficiență a permis păstrarea standardelor de servicii, uneori chiar îmbunătățite, față de perioada pre-pandemică. „Hotelurile au renunțat la servicii precum pregătirea camerei pentru noapte, dar pe nave nivelul a rămas constant”, spune analista Sharon Zackfia. Contextul economic rămâne incert, prin urmare, clienții apreciază ofertele all-inclusive, care le permit să-și planifice exact costurile.
Pandemia a devenit, paradoxal, o ocazie de reinventare. În lipsa operațiunilor, companiile au modernizat platformele digitale, au reproiectat navele și au adaptat itinerariile. Rezultatul se vede astăzi, la navele gigantice lansate după 2024. Royal Caribbean a introdus „Icon of the Seas”, cu o greutate de 250.000 de tone brute – de cinci ori mai mare decât Titanic.
Aceste vase oferă parcuri acvatice, terenuri de sport, zone de divertisment pe mai multe niveluri și tehnologii de rezervare complet digitalizate. Tot mai multe sunt folosite pe rute scurte, de trei sau patru nopți, din porturi precum Miami sau Canaveral. Scopul este atragerea noilor clienți, turiști care nu vor să riște întreaga vacanță pe o navă, dar care caută o experiență completă într-un timp scurt.
O altă inovație post-pandemică este dezvoltarea destinațiilor private. În 2019, Royal Caribbean a inaugurat o nouă destinație, insula Perfect Day at CocoCay, cu o investiție de 250 de milioane de dolari, și continuă să extindă modelul. În 2026, compania va deschide un club exclusiv pe plaja din Santorini. Carnival investește 600 de milioane în portul Celebration Key din Bahamas, iar Norwegian dublează capacitatea insulei sale private, Great Stirrup Cay.
Aceste proiecte aduc venituri mai mari, elimină taxele portuare și permit controlul complet al experienței turistice. În plus, atenuează tensiunile legate de turismul excesiv. Orașe precum Cannes și Veneția au limitat accesul navelor mari, iar Alaska va impune cote de pasageri în capitala Juneau. Gianni Onorato afirmă că „navele sunt ținte ușoare, din cauza dimensiunii lor, dar pot gestiona fluxurile turistice eficient, fără a aglomera centrele urbane”.
Promovarea prin influenceri a devenit esențială pentru atragerea tinerilor în croaziere. Platforme care se bazează mai mult pe conținut vizual, precum Instagram și TikTok, explică pe larg ce presupune o croazieră, eliminând barierele percepției. „Este noul mod de informare a tinerilor”, spune Onorato. Royal Caribbean și MSC au construit campanii cu influenceri, precum Emma Le Teace, care a fondat site-ul Cruising Isn’t Just For Old People.
Companiile caută să câștige loialitatea timpurie a clienților. „Dacă Royal Caribbean te aduce la bord la 25 de ani, te poate păstra o viață”, afirmă Bob Levinstein, directorul CruiseCompete. Nixon, pasagera britanică, confirmă: „Vom merge din nou și tot cu aceeași companie”.
Deși cererea rămâne puternică, industria se confruntă cu provocări noi. Agențiile de turism americane raportează o scădere a rezervărilor, cauzată de inflație și de incertitudinea economică. Analiștii avertizează că perioada de expansiune rapidă ar putea ajunge la final. „Sectorul nu va mai crește la fel de robust ca în ultimii ani”, spune Montour.
Chiar și așa, directorul Royal Caribbean, Jason Liberty, susține că pasagerii companiei rămân „puternici financiar și dornici să creeze amintiri”. Dar admite că nu toți vor mai fi dispuși să plătească la fel ca anul trecut. Într-o industrie care trăiește din visul evadării, realitatea economică rămâne, totuși, cel mai mare test al rezistenței, mai scrie sursa citată.