Gigantul Electronic Arts a fost achiziționat pentru 55 de miliarde de dolari, în cea mai mare tranzacție din istoria industriei de gaming. Investitorii jubilează, dar jucătorii se tem de viitor.
Electronic Arts (EA), unul dintre cei mai mari producători de jocuri video din lume, a anunțat luni o vânzare spectaculoasă.
Compania va fi achiziționată într-o tranzacție integral în numerar de Public Investment Fund din Arabia Saudită, împreună cu firmele Silver Lake și Affinity Partners.
Valoarea totală a acordului: 55 de miliarde de dolari. Acționarii EA vor primi 210 dolari pe acțiune, un preț cu 17% mai mare decât recordul atins în august 2024.
Analiștii de pe Wall Street consideră mutarea un „mare câștig pentru investitori”, întrucât oferă un randament generos și reduce riscul unor blocaje de reglementare.
Potrivit lui Matthew Dolgin, analist la Morningstar, tranzacția este „aproape sigur” că va fi finalizată, fără piedici majore din partea autorităților.
Deși piața financiară salută acordul, reacția comunității de gameri este diferită. Electronic Arts este cunoscută pentru francize uriașe precum EA Sports FC (fostul FIFA), The Sims și Battlefield.
Compania a înregistrat profit operațional constant din 2015, însă imaginea sa printre jucători este fragilă.
În 2012 și 2013, EA a fost votată „Cea mai detestată companie din America” de site-ul Consumerist. În 2018, USA Today a plasat-o pe locul cinci între cele mai urâte companii din SUA. Nemulțumirile sunt legate în special de microtranzacții, loot boxes și lipsa de inovație.
Un caz notoriu este cel al jocului Star Wars Battlefront II din 2017. Politicile agresive privind deblocarea conținutului au generat un scandal uriaș, iar comentariul justificativ al EA pe Reddit a devenit cel mai „downvotat” din istoria platformei.
De-a lungul timpului, EA a fost acuzată că preferă să lanseze sequel-uri repetitive, în loc să dezvolte francize noi.
Un document intern din 2024, dezvăluit de IGN, arăta că CEO-ul Andrew Wilson voia să „mizeze pe IP-uri deținute, sporturi și comunități online masive”.
Publicația Inverse a scris în același an că „EA eșuează să inoveze”, citând prețurile exagerate ale pachetelor Sims 4, titlurile sportive repetitive și lipsa unor noi universuri atractive.
Acum, odată ce EA devine companie privată, gamerii speră la un nou început creativ. Totuși, experții avertizează că datoriile și presiunea investitorilor ar putea împinge compania să rămână fidelă modelului actual.
Michael Pachter, analist la Wedbush Securities, este sceptic că EA va paria pe inovație.
El se așteaptă ca sub controlul fondului saudit, compania să accelereze expansiunea pe mobile și să continue cu live-service.
Arabia Saudită deține deja prin Savvy Games Group editori importanți de jocuri mobile, precum Scopely și Niantic.
„Mă aștept ca toate francizele EA Sports, Sims și Battlefield să aibă noi versiuni mobile”, a spus Pachter.