Reprezentanții Forțelor Aeriene ale SUA au dezvăluit detalii relevante despre viitorul avion de luptă de generația a șasea F-47, care va fi lansat până la finalul deceniului.
Anunțul a fost făcut în contextul extinderii capacităților de putere aeriană ale US Air Force pentru a face față amenințărilor emergente la nivel global.
Foto: X / David W. Allvin
Generalul David W. Allvin, Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene Americane, a publicat pe rețeaua X (fostul Twitter) o imagine care scoate în evidență performanțele tehnice ale acestei aeronave de ultimă generație.
„Forțele noastre aeriene vor continua să fie cel mai bun exemplu din lume de viteză, agilitate și letalitate în dezvoltarea avioanelor de generație viitoare”, a transmis generalul Allvin.
Potrivit datelor prezentate, viitorul F-47 va avea capacități stealth++. Asta înseamnă că va avea o rază de acțiune în luptă de peste 1.000 de mile nautice (cca. 1.850 km), o performanță cu 50% mai mare decât cea a avionului F-35 și cu 70% mai mare decât un F-22 Raptor.
În plus, noul avion stealth american va zbura cu o viteză Mach 2+ (de peste două ori viteza sunetului), depășind astfel și la acest capitol un F-35 (Mach 1.6) și egalând F-22. Aceste valori marchează un salt semnificativ în evoluția tehnologică a avioanelor de vânătoare, consolidând poziția SUA ca lider în domeniul superiorității aeriene, informează Interesting Engineering.
„Modernizarea înseamnă implementarea unui set de capabilități care pun adversarii în dificultate, adaptate la amenințări, dar păstrând eficiența costurilor”, a mai precizat Allvin.
Un filmuleț cu viitorul avion F-47 a fost publicat pe pagina US Air Force de pe rețeaua socială X și poate fi văzut aici:
Lumea se află într-o nouă eră a rivalităților strategice, iar avioanele de luptă de generația a șasea devin o piesă-cheie în arhitectura de securitate globală, având caracteristici stealth îmbunătățite.
Atât China, cât și Regatul Unit fac pași importanți în această direcție. Chinezii dezvoltă în prezent modelul J-36, un avion cu o rază de acțiune estimată la 1.500 mile nautice (cca. 2.780 km), în timp ce britanicii au făcut publice detalii relevante despre Tempest.
Viitorul avion al Royal Air Force (RAF) este conceput pentru zboruri transatlantice fără realimentare și va avea o capacitate de armament dublă față de F-35A și autonomie operațională ridicată. De asemenea, va fi capabil de misiuni atât de îndepărtate, încât vaputea traversa Atlanticul doar cu combustibil intern, ceea ce nici un alt avion al RAF nu poate face în prezent.
Viitorul avion de vânătoare F-47 este programat să devină operațional în cadrul flotei Forțelor Aeriene ale SUA până în 2030, dar oficialii americani nu au precizat dacă aceasta înseamnă primul zbor, capacitatea operațională inițială sau altceva.
Oficialii US Air Force au declarat anterior că noul lor avion va zbura înainte de sfârșitul administrației Trump, în 2029, aflăm de pe site-ul DefenseOne.com.
Se știe, însă, că serviciul intenționează să cumpere „peste 185” de avioane F-47, ceea ce ar egala sau chiar ar depăși numărul de avioane F-22 achiziționate înainte de întreruperea programului, care depășește considerabil bugetul. Generalul David W. Allvin a declarat că acesta va „costa mai puțin” decât un F-22 și va fi achiziționat în cantități mai mari.