Honda Motor anunță o schimbare majoră de direcție în strategia sa globală. În contextul unei cereri tot mai scăzute pentru mașini electrice, producătorul japonez reduce masiv investițiile în electrificare și renunță la obiectivele ambițioase pentru vânzările de EV-uri până în 2030.
Honda Motor, al doilea cel mai mare constructor auto din Japonia, a anunțat oficial că va reduce cu 30% investițiile planificate în segmentul vehiculelor electrice și software până în anul fiscal 2030, ceea ce înseamnă o diminuare de aproape 14 miliarde de dolari din bugetul inițial.
„Este din ce în ce mai greu să anticipăm piața, dar în acest moment estimăm că vehiculele electrice vor reprezenta doar 20% din vânzările noastre până în 2030”, a declarat CEO-ul Honda, Toshihiro Mibe, în cadrul unei conferințe de presă. „Asta înseamnă o renunțare la ținta anterioară de 30% din vânzări realizate exclusiv din EV-uri”.
În paralel, compania a dezvăluit că va lansa 13 modele hibride de nouă generație începând din 2027, într-o ofensivă care vizează consolidarea poziției sale în acest segment. Obiectivul este ambițios: vânzarea a peste 2,2 milioane de vehicule hibride până în 2030, o creștere masivă față de cele 868.000 de unități vândute în 2023, scrie Reuters.
Schimbarea de strategie vine și pe fondul unei reconfigurări globale a calendarului de reglementări privind emisiile. Spre exemplu, administrația Trump a anulat un ordin semnat anterior de președintele Biden, care viza vânzarea exclusivă de mașini electrice până în 2030 în SUA, ceea ce relaxa presiunea asupra constructorilor auto.
În acest context, Honda a suspendat pentru doi ani un proiect estimat la 15 miliarde de dolari canadieni (circa 10,7 miliarde USD) pentru construcția unei fabrici de vehicule electrice în Ontario, Canada. Decizia reflectă totuși o realitate dureroasă pentru industria auto: entuziasmul inițial față de EV-uri a fost înlocuit de o mai mare prudență, în lipsa unei cereri stabile și a unei infrastructuri de încărcare suficient dezvoltate.
Totuși, compania păstrează obiectivul pe termen lung de a comercializa exclusiv vehicule electrice și cu celule de combustibil până în 2040, ceea ce sugerează că această reorientare este una tactică și temporară, nu un abandon total al electrificării.
Honda nu este singura companie auto care își reevaluează investițiile în electrificare. Concurenți importanți precum Nissan și Jaguar Land Rover au luat decizii similare. Nissan a abandonat recent planurile de a construi o fabrică de baterii de 1,1 miliarde de dolari în sudul Japoniei, iar Jaguar Land Rover a renunțat la proiectul de producție de EV-uri în cadrul unei facilități noi de 1 miliard de dolari în India, citează Economedia, potrivit Reuters.