Spania a anunțat un pachet financiar de 1,3 miliarde de euro destinat sprijinirii pieței naționale de vehicule electrice.
Prin această investiție majoră, autoritățile iberice își propun să accelereze tranziția către mobilitatea electrică și să mențină competitivitatea sectorului în fața schimbărilor globale.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/shutterstock_2481479627.jpg)
Foto: Shutterstock
Guvernul Spaniei va aloca anul viitor aproape 1,3 miliarde de euro pentru susținerea pieței de vehicule electrice (EV) și a industriei auto naționale. Subvențiile fac parte dintr-un program amplu prin care executivul de la Madrid își propune ca, până în 2035, EV-urile produse local să ajungă să reprezinte 95% din total. Anunțul a fost făcut chiar de premierul spaniol, Pedro Sánchez, potrivit Reuters.
Datele oficiale arată că, în primele zece luni ale acestui an, circa 10% dintre vehiculele fabricate în Spania au fost electrice sau hibride plug-in. În aceeași perioadă, automobilele hibride convenționale (HEV) au avut o pondere de 26,7%. Prin comparație, la nivelul Uniunii Europene, aproximativ 20% dintre automobilele produse anul trecut au fost electrice sau plug-in hybrid (PHEV).
Planul Madridului pentru 2026 prevede subvenții directe de 400 de milioane de euro. Acestea vor fi destinate consumatorilor care vor dori să achiziționeze vehicule electrice. La acestea se vor adăuga 580 de milioane de euro printr-o schemă finanțată de UE pentru sprijinirea investițiilor industriale. În plus, alte 300 de milioane de euro vor fi direcționate către instalarea de stații de încărcare. Punctele de încărcare vor fi amenajate pe segmente de drum care nu sunt încă acoperite.
Decizia Spaniei de a intensifica sprijinul pentru sectorul auto vine în contextul expansiunii accelerate a producătorilor chinezi de mașini cu emisii zero, precum BYD. Aceștia pun, astfel, presiune pe constructorii europeni consacrați și profită de absența unui mare producător spaniol.
Prin acest plan, autoritățile spaniole urmăresc să ajute industria auto locală să-și protejeze locurile de muncă în perioada de tranziție către producția de EV-uri. De asemenea, se dorește menținerea poziției Spaniei ca al doilea cel mai mare producător auto din Europa, așa cum a subliniat premierul Sánchez.
În același timp, investițiile masive ale companiilor străine în producția de baterii generează noi locuri de muncă în Spania. Este cazul proiectului de patru miliarde de euro al gigantului chinez CATL, care este realizat împreună cu grupul Stellantis. Totuși, fără un sprijin substanțial din partea statului, țara riscă să piardă expertiză și cotă de piață.
Potrivit obiectivelor stabilite de autoritățile spaniole, vânzările de vehicule electrificate ar trebui să ajungă la 100% până în 2035.