Prima pagină » Horváth: Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani

Horváth: Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani

Horváth: Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani
Kurt Weber,country general manager România

Rolul departamentelor de IT va crește în generarea de valoare pentru business, în următorii trei ani, arată o analiză, publicată marți de compania de consultanță Horváth.

  • În 2027, 57% dintre echipele de IT vor avea mai multe responsabilități în gestionarea proceselor de afaceri, în timp ce rolul lor în furnizarea și administrarea sistemelor informatice va scădea considerabil.
  • Transformarea digitală a organizațiilor a devenit din ce în ce mai legată de avansul inteligenței artificiale (AI), iar pentru integrarea sustenabilă și profitabilă a AI, Horváth propune un cadru structurat în cinci pași esențiali.

Importanța departamentelor IT în cadrul companiilor va crește semnificativ în următorii trei ani, în special în generarea de valoare și în gestionarea proceselor de business, conform studiului anual „IT Management Study 2024”, realizat de Horváth, compania globală de consultanță în management, prezentă în România din 2005.

Principala concluzie a studiului este aceea că tendința de transformare a departamentelor IT din simple unități de suport în parteneri strategici ai afacerii – care creează valoare pentru companie – este în continuă accelerare. Dacă, în prezent, echipele de IT-ul au un rol activ în managementul proceselor de business în 42% dintre companii, acest procent va crește la 57% până în 2027.

Astăzi, IT-ul este considerat partener de business de 18% dintre organizații, respectiv „enabler” (facilitator în atingerea obiectivelor) și consultant de business în 24% dintre cazuri, dar în următorii trei ani se estimează că va deveni o unitate de inovare, generatoare de valoare adăugată, în 29% dintre companii. În același interval, numărul celor care văd în IT doar un furnizor de servicii low cost (20% în prezent) este estimat să scadă la 8%.

De asemenea, rolul IT-ului în crearea de noi produse și servicii va crește semnificativ: (1) va fi implicat în consilierea pentru dezvoltarea de produse noi (+12%, ajungând la 40%) și (2) va contribui la dezvoltarea de produse comercializabile (+13%, atingând 36%).

În paralel, rolul IT-ului în furnizarea și administrarea sistemelor IT va scădea considerabil, de la 49% în prezent la doar 24% în următorii trei ani.

Această expansiune a responsabilităților IT are loc într-un context dificil: 83% dintre companii sunt nevoite să implementeze măsuri de reducere a costurilor, iar 70% dintre ele estimează o creștere modestă a bugetelor IT, între 1,6% și 3,4% pe an. În același timp, cheltuielile pentru pentru inovație, inclusiv inteligență artificială (+10%), sunt în creștere.

Rolul în continuă schimbare al IT-ului evidențiază natura duală a inteligenței artificiale, atât ca un avantaj, cât și ca o provocare, în cadrul proceselor de transformare digitală. Deși AI oferă eficiență și inovație, integrarea sa necesită o planificare strategică. Planul în cinci pași al Horváth oferă un cadru pentru o transformare sustenabilă și profitabilă a AI:

  1. Analiza beneficiilor potențiale – Pentru a iniția o transformare solidă a AI, este esențial să se înțeleagă beneficiile potențiale. O identificare și analiză aprofundată a câștigurilor comparativ cu situația actuală creează baza pentru toate etapele ulterioare. Conform cercetărilor Horváth, doar un sfert dintre companii au realizat o astfel de analiză până în prezent, iar încă 50% plănuiau să o finalizeze în 2024.
  2. Alinierea strategică – Pe baza analizei potențiale, se dezvoltă o strategie care trebuie să includă obiective specifice, un model operațional adecvat, un cadru de guvernanță bine definit, un portofoliu de cazuri de utilizare, gestionarea riscurilor, programe de formare a angajaților și un plan de comunicare eficient.
  3. Alegerea abordării corecte de implementare – Există trei abordări principale pentru implementarea AI, fiecare având un nivel diferit de potențial transformator și maturitate necesară: (1) Abordarea AI prioritizată – Se concentrează doar pe cazurile cu prioritate maximă, în special într-un mediu cu o pregătire limitată pentru AI; (2) Abordarea AI focalizată – Se axează pe scenarii de aplicare în funcții sau procese end-to-end cu cel mai mare potențial; și (3) Abordarea AI scalată – Consideră întregul context organizațional, extinzând AI în toate funcțiile și procesele end-to-end.
  4. Implementare graduală și controlată – Implementarea se realizează în etape controlate, pentru a minimiza riscurile și pentru a permite ajustări rapide. Se efectuează mai întâi niște prototipuri de validare (proofs of concept), urmate de o derulare treptată, cu monitorizare constantă și optimizări continue. Pe tot parcursul procesului, este esențială o comunicare transparentă prin canalele interne pentru a menține angajamentul echipei și pentru a măsura impactul asupra companiei.
  5. Dezvoltarea competențelor angajaților – Succesul unei transformări bazate pe AI depinde, în mare măsură, de acceptarea și competențele angajaților. Elementele cheie includ: (1) Cultivarea unei culturi organizaționale care susține schimbarea; (2) Creșterea gradului de conștientizare și motivare a angajaților; (3) Dezvoltarea și extinderea competențelor relevante pentru AI; și (4) Crearea de structuri și procese de suport pentru adoptarea AI.

„Departamentele de IT se confruntă cu provocarea de a face mai mult cu mai puține resurse, asumându-și în același timp un rol strategic în companie. Pentru a face față bugetelor din ce în ce mai restrânse și pentru a contribui decisiv la crearea de valoare în companie, IT-ul trebuie să se optimizeze, să continue automatizarea și să valorifice mai bine potențialul inteligenței artificiale. În caz contrar, nu va putea susține în mod adecvat inovațiile necesare în business. Prin urmare, IT-ul trebuie regândit radical: ce contribuie la crearea de valoare, cum poate fi producția mai eficientă din punct de vedere al costurilor și ce poate fi eliminat,” explică László Pálházi, Senior Project Manager, Horváth România​.

Despre Horváth

Horváth este una dintre cele mai importante companii internaționale, independente, de consultanță în management, prezentă pe piața din România, începând cu 2005. Compania a fost înființată în Stuttgart, în 1981, de Prof. Dr. Péter Horváth, unul dintre pionierii Controlling-ului în Germania și are peste 1.400 de angajați. Horváth are birouri în Germania (Berlin, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München și Stuttgart), Austria, România, Elveția, Ungaria, Italia, Danemarca, Statele Unite ale Americii, Arabia Saudită și Emiratele Arabe, dar consultanții companiei stau la dispoziția clienților la nivel global. Horváth este membră a Cordence Worldwide, cea mai importantă alianță activă la nivel mondial, formată din companii de consultanță în management de prestigiu, cu aproape 70 de birouri în 24 de țări, situate pe trei continente.

 

Alte articole importante
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]
ANALIZĂ
Explozie a vânzărilor de mașini hibride chinezești în Europa
Companii
Explozie a vânzărilor de mașini hibride chinezești în Europa
Vânzările de mașini hibride chinezești au înregistrat în septembrie cea mai mare creștere pe piața europeană de până acum. Modelele noi de la producători precum BYD, MG și Chery au ajutat mărcile din China să obțină 7,4% din totalul pieței din Europa, cea mai mare cotă din istorie. Vânzările de mașini hibride chinezești în Europa […]
Rabla 2025: Ecotichete de 6,51 milioane de lei, aprobate într-o singură zi
Rabla 2025: Ecotichete de 6,51 milioane de lei, aprobate într-o singură zi
AFM anunță că au fost aprobate peste 400 de noi dosare în programul Rabla 2025 pentru persoane fizice, cu o valoare de 6,51 milioane de lei. Acest demers reflectă ritmul intens al cererilor și interesul crescut pentru înnoirea parcului auto național cu vehicule mai puțin poluante, precum şi un pas important spre un transport mai […]
Qualcomm dă lovitura pe piața AI. Acțiunile explodează cu 11%
Tehnologie
Qualcomm dă lovitura pe piața AI. Acțiunile explodează cu 11%
Gigantul american Qualcomm a anunțat lansarea unor cipuri AI dedicate centrelor de date, intrând direct în competiție cu Nvidia și AMD. Noile acceleratoare, AI200 și AI250, vor apărea pe piață în 2026 și 2027. Mișcarea a dus la o creștere spectaculoasă de 11% a acțiunilor companiei. Qualcomm schimbă direcția și intră pe piața centrelor de […]
„Nu sunt bani, dar ei ascund asta”. Concedieri masive la Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia
„Nu sunt bani, dar ei ascund asta”. Concedieri masive la Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia
Sberbank, cea mai mare bancă din Rusia, a inițiat în 2025 un val uriaș de concedieri. Peste 13.500 de angajați au fost afectați, potrivit publicației Frank RG, care citează rapoartele financiare IFRS ale băncii. În primul trimestru, numărul angajaților s-a redus cu 8.600 de persoane. În al doilea, alți 3.500 au fost disponibilizați, iar în […]