Hyundai a anunțat că dispune de rezerve strategice de pământuri rare și magneți speciali suficiente pentru a susține producția de vehicule electrice și hibride timp de un an.
Această poziție solidă oferă companiei sud-coreene un avantaj competitiv clar într-un context global tensionat, marcat de restricțiile impuse de China la exportul acestor materiale esențiale.
Într-un peisaj economic global tot mai tensionat, în care accesul la resurse critice devine o armă strategică, Hyundai reușește să se mențină într-o poziție solidă. Potrivit unor informații obținute în urma unei întâlniri recente cu investitori, producătorul de automobile sud-coreean deține rezerve suficiente de pământuri rare și magneți speciali pentru a-și susține producția de vehicule electrice și hibride cel puțin pe durata următoarelor 12 luni.
Această rezervă strategică devine cu atât mai importantă cu cât, în 2024, China, care este principalul furnizor global de pământuri rare, cu o cotă de piață estimată la 90%, a înăsprit semnificativ restricțiile la export. Decizia Beijingului, oficializată în aprilie, a afectat lanțurile de aprovizionare din industriile auto, aerospațială și de semiconductori, accentuând vulnerabilitățile structurale ale economiei globale aflate într-o cursă intensă pentru electrificare și autonomie tehnologică.
Informația privind nivelul stocurilor Hyundai nu a fost făcută publică până acum, însă surse citate de Reuters susțin că grupul asiatic nu prevede perturbări majore în producție în viitorul apropiat, în ciuda blocajelor internaționale. „Hyundai are mai multă marjă de manevră decât alți constructori auto în ceea ce privește accesul la pământuri rare”, ar fi transmis compania în cadrul întâlnirii. Această flexibilitate este rezultatul unei politici proactive de diversificare și consolidare a stocurilor, demarată înainte de reluarea restricțiilor chineze.
Grupul Hyundai Motor, care include și KIA, ar fi reușit să acumuleze aceste rezerve în perioada în care exporturile chineze au fost relaxate temporar. Nu este clar, însă, dacă aceste stocuri aparțin strict mărcilor din grup sau includ și rezerve ale partenerilor de producție sau ale furnizorilor direcți.
Reprezentanții Hyundai au precizat că grupul „monitorizează continuu condițiile de piață și menține o structură de aprovizionare globală diversificată pentru a asigura stabilitatea operațională”. Totodată, compania subliniază că menținerea unor niveluri adecvate de inventar face parte din strategiile sale curente de continuitate a producției, potrivit Business Standard.
Între timp, alte nume mari din industria auto, inclusiv Ford și BMW, se confruntă deja cu provocări semnificative, în condițiile în care lanțurile de aprovizionare cu materii rare sunt tot mai greu de navigat. În acest context, poziția Hyundai poate fi considerată un avantaj competitiv clar, mai ales într-o perioadă în care tranziția către vehicule electrice accelerează în ritm alert, pe fondul reglementărilor de mediu și al presiunilor din partea piețelor.
Tensiunile comerciale dintre SUA și China, în creștere în prima parte a anului 2025, au amplificat mizelor din jurul acestor resurse strategice. Cu toate acestea, cele două mari economii ale lumii au ajuns la un acord preliminar privind eliminarea restricțiilor asupra exporturilor de pământuri rare, în cadrul discuțiilor bilaterale desfășurate timp de două zile la Londra.