Indonezia a aprobat finanțarea de 450 milioane dolari pentru achiziția portavionului italian ITS Giuseppe Garibaldi.
Indonezia va cheltui această sumă pentru a-și consolida capacitățile navale și poziția strategică în regiunea Asia-Pacific. De asemenea, decizia reflectă angajamentul Indoneziei de a-și moderniza flota și de a răspunde provocărilor de securitate regională.
Foto: Marina.Difesa.it
Indonezia a făcut un pas important către achiziția portavionului italian dezafectat ITS „Giuseppe Garibaldi”. Mai exact, autoritățile de la Djakarta au aprobat un plan de finanțare care include atât cumpărarea navei, cât și achiziția de noi elicoptere, informează Army Recognition.
Desigur, Indonezia va cheltui fondurile alocate astfel încât Ministerul Indonezian al Dezvoltării (BAPPENAS) a autorizat utilizarea unui împrumut extern de până la 450 de milioane de dolari pentru portavion. Acesta va fi completat de alocări suplimentare de până la 250 de milioane de dolari. Acești bani vor fi folosiți pentru achiziția de elicoptere de transport. De asemenea, alte 300 de milioane de dolari vor fi destinate cumpărării de elicoptere utilitare.
Decizia permite negocieri cu finanțatori internaționali, agenții de credit pentru export, creditori bilaterali și instituții private. Planurile sugerează că noile elicoptere vor fi operate direct de pe portavion dacă transferul navei va fi finalizat.
Propunerile prezentate în acest an prevăd modernizarea portavionului „Giuseppe Garibaldi” pentru operarea elicopterelor și a vehiculelor aeriene fără pilot (UAV).
Industria de apărare a încheiat deja acorduri cu Baykar și Republikorp pentru producția locală a 60 de drone navale TB3 și a nouă UAV-uri Akinci. Indonezia va cheltui fonduri importante în acest sens. Testele de zbor ale dronelor TB3 pe portavionul turcesc Anadolu arată compatibilitate cu puntea Garibaldi. În același timp, o delegație Fincantieri a identificat patru domenii principale de modernizare în vizita efectuată la Jakarta în iulie 2025.
Costurile și durata modificărilor nu au fost dezvăluite. Dar, cooperarea se aliniază cu proiecte italiene mai ample, inclusiv livrarea a două nave multifuncționale pentru Marina indoneziană. Acestea au fost redenumite Brawijaya 320 și Prabu Siliwangi 321.
Detaliile privind contractul final, modificările navei și integrarea elicopterelor și dronelor sunt încă în curs de discuție. În paralel, Indonezia explorează posibilitatea construirii unor portavioane similare local, în colaborare cu Fincantieri sau Hyundai Heavy Industries, ca parte a programului său de modernizare navală.
ITS Giuseppe Garibaldi a intrat în serviciul Marinei italiene în 1985. În octombrie 2024, acesta a fost trecut în rezervă, după introducerea portelicopterului ITS Trieste. A fost primul portavion italian cu punte completă de zbor. Inițial, a fost clasificat crucișător purtător de avioane pentru război antisubmarin. A fost modernizat în două rânduri: în 2003 și 2013. Nava a primit îmbunătățiri în materie de comunicații și sistem de propulsie, transmite publicația italiană Zona Militar.
„Giuseppe Garibaldi” are o lungime de 180,2 metri, o lățime de 33,4 metri și o deplasare de 14.150 tone la sarcină maximă. Puntea de zbor de 174 metri include o rampă „ski-jump” de 4 grade pentru aeronave cu decolare scurtă și aterizare verticală. Hangarul poate găzdui până la 18 aparate de zbor. În plus, portavionul a participat la misiuni internaționale în Kosovo, Somalia, Afganistan și Libia, ceea ce justifică motivele pentru care Indonezia va cheltui resurse pentru această achiziție valoroasă.