În urma unui fuziuni istorice, în China prinde contur cel mai mare constructor naval din lume, care redefinește echilibrul de putere pe mările lumii.
Cele două grupuri de construcții navale deținute de statul chinez finalizează astfel una dintre cele mai importante fuziuni, iar noul colos devine reperul absolut al industriei maritime globale.
Foto: CSSCshipping.com
Un gigant al industriei navale deținut de statul chinez era deja cel mai mare din lume. Acum, în industria globală a construcțiilor navale se ridică un adevărat colos odată cu finalizarea procesului de fuziune dintre China State Shipbuilding Corporation (CSSC) și China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC), doi mari rivali chinezi din acest sector. Mișcarea marchează un pas decisiv în consolidarea poziției Chinei pe piața mondială și subliniază ambițiile sale strategice, atât comerciale, cât și militare.
China domină deja construcțiile navale la nivel global, însă prin această fuziune își întărește controlul și creează un adevărat gigant, capabil să dicteze ritmul industriei. Dacă SUA și aliații încearcă să recupereze terenul pierdut, Beijingul pare hotărât să-și întărească influența. Suspendarea recentă a tranzacționării acțiunilor celor două companii pe Bursa din Shanghai a reprezentat ultimul pas înaintea absorbției CSIC de către CSSC, care urmează să fie delistată, informează Business Insider.
Mega fuziunea, care este discutată încă din 2019, a fost concepută pentru a elimina suprapunerile de activitate și competiția internă dintre cei doi giganți. Deși formal unite în trecut, CSSC și CSIC au continuat să funcționeze parțial independent. Acum, prin integrarea completă, CSSC va deveni cea mai mare companie de construcții navale din lume listată, atât în ceea ce privește activele, cât și veniturile, beneficiind de sprijinul direct al statului chinez.
Numerele confirmă dimensiunea uriașă a acestui conglomerat. Chiar și înainte de absorbția CSIC, CSSC avea peste 200.000 de angajați și 84 de subsidiare, inclusiv șantiere navale, fabrici și institute de cercetare. Comparativ, întreaga industrie navală americană are în jur de 100.000 de angajați. De asemenea, activele combinate ale celor două companii depășeau 120 de miliarde de dolari, de aproape patru ori mai mult decât principalul rival sud-coreean, Hyundai Heavy Industries.
Succesul Chinei se reflectă în cifrele de producție. Astfel, în 2024, CSSC a construit, doar în ceea ce privește navele comerciale, mai mult tonaj decât a reușit industria americană de profil începând cu 1945. În marile hub-uri industriale chineze, precum Shanghai, Guangzhou și Dalian, șantierele funcționează la capacitate maximă, iar ritmul livrărilor este în continuă creștere. Astăzi, China produce peste jumătate dintre navele comerciale livrate la nivel mondial, depășind cu mult Japonia și Coreea de Sud.
Un element cheie al acestui succes îl reprezintă strategia duală: aceleași șantiere și linii de producție care construiesc nave comerciale sunt utilizate și pentru vasele militare. Acest model a permis Chinei să accelereze dezvoltarea marinei, care numără deja peste 370 de nave și submarine, fiind cea mai mare flotă din lume.
Pentru Occident, fuziunea CSSC-CSIC ridică o serie de semne de întrebare. Deși Washingtonul și-a propus revitalizarea industriei navale, rezultatele concrete rămân modeste. În timp ce China deține 62% din portofoliul global de comenzi pentru nave comerciale cu livrare până în 2033, SUA și aliații discută încă despre posibile parteneriate și planuri de modernizare.