Noul instrument AI va scana milioane de rezervări în timp real, folosind algoritmi și recunoaștere de pattern-uri. Riscurile identificate le vor fi semnalate transportatorilor, care pot verifica fizic mărfurile. CEO-ul Joe Kramek a anunțat programul la London International Shipping Week. Transportatorii, care reprezintă 70% din capacitatea globală de containere, s-au alăturat inițiativei.
Inițiativa AI a fost salutată de industria de asigurări maritime
Incidente tragice, soldate inclusiv cu pierderi de vieți omenești, au fost asociate cu mărfurile nedeclarate. Săptămâna trecută, containerul Wan Hai 503 a fost remorcat în portul Jebel Ali, după un incendiu izbucnit pe coasta Indiei. Patru membri ai echipajului au murit în incident. Se presupune că unele încărcături au fost nedeclarate, deși compania proprietară are politici stricte de siguranță.
Un incendiu similar, din 2019, la Yantian Express a fost cauzat de cocotier folosit pe post de cărbune, nedeclarat corect. Inițiativa AI a fost primită pozitiv de industria de asigurări maritime. Grupul Internațional P&I, care acoperă 90% din tonajul mondial, sprijină schema și cere adoptarea pe scară largă.
Recorduri de incendii în 2024, pe toate tipurile de nave
Revizuirea standardelor de siguranță în shipping în 2025, realizată de Allianz, arată că au fost atinse recorduri de incendii în 2024, incidente semnalate pe toate tipurile de nave. Transporturile nedeclarate rămân cea mai mare preocupare pentru operatori. Creșterea dimensiunii navelor face stingerea incendiilor mai dificilă, iar electrificarea crește riscurile. Se presupune că cererea de baterii litiu-ion urmează să se dubleze până în 2030 la 322 miliarde dolari. Iar asta crește riscurile.
Rahul Khanna, fost căpitan, în prezent expert global în riscuri marine, spune că nedeclararea mărfurilor este o problemă veche. Costurile incendiilor cresc, deoarece navele transportă tot mai multe containere, de la 10.000 la 24.000. Nedeclararea bateriilor litiu-ion drept materiale periculoase pentru a evita costurile suplimentare este o practică destul de frecventă.
AI va învăța din experiențele anterioare
Componentele AI ale noilor sofuri vor detecta pattern-uri, anomalii și vor învăța din incidentele anterioare, pentru a îmbunătăți performanța. De exemplu, jucăriile pentru copii declarate greșit ca pirotehnie vor fi recunoscute și urmărite automat în viitor. Pe lângă siguranță, clima geopolitică și agenda Net Zero vor fi teme importante la London Shipping Week.
Luna viitoare, Organizația Maritimă Internațională va vota o schemă globală controversată de taxare a emisiilor pentru nave. Acordul prevede taxe pentru navele care nu respectă standardele globale de emisii și a fost aprobat de majoritatea celor 175 de state membre. Administrația Trump a respins cadrul Net Zero, numindu-l „taxă globală” și amenințând cu represalii împotriva țărilor care îl susțin.