Prima pagină » Întoarcerea la birou ar putea fi o tactică mascată pentru concedieri. Tot mai multe indicii susțin ipoteza, spun analiștii

Întoarcerea la birou ar putea fi o tactică mascată pentru concedieri. Tot mai multe indicii susțin ipoteza, spun analiștii

Întoarcerea la birou ar putea fi o tactică mascată pentru concedieri. Tot mai multe indicii susțin ipoteza, spun analiștii
Munca de acasă este foarte apreciată de angajați / Foto: Freepik

O ipoteză care părea cândva exagerată și cinică începe să prindă contur: companiile folosesc mandatele de întoarcere la birou (RTO – return-to-office) ca pe o metodă indirectă de reducere a personalului, scrie Business Insider. Devine tot mai credibilă ideea că marile corporații ar putea să-și oblige angajații să se întoarcă la birou, cu speranța că unii vor demisiona de bunăvoie și astfel vor putea evita salariile compensatorii și alte costuri asociate concedierilor.

Mandatele de întoarcere la birou au devenit un instrument strategic, dar cu efecte secundare riscante. Forțând plecări voluntare, companiile riscă să piardă exact oamenii de care au cea mai mare nevoie și să rămână cu cei mai puțin performanți, care au mai multe rezerve să se aventureze pe piața muncii. În încercarea de a reveni la normalitate, s-ar putea ca organizațiile să-și saboteze viitorul.

Inițial, mulți au respins teoria ca fiind absurdă din punct de vedere economic. De ce ar risca o companie să piardă angajați valoroși doar pentru a economisi niște bani pentru pachetele de concediere? Însă în ultimul an, tot mai multe decizii ale marilor companii par să confirme suspiciunea. Amazon a renunțat anul trecut la munca hibridă, ceea ce a creat tensiuni în rândul angajaților. Un executiv din cadrul companiei a răspuns sec nemulțumirilor: „Există și alte companii”. Elon Musk și Vivek Ramaswamy au declarat deschis că mandatele RTO pentru angajații federali vor duce la „un val de demisii, pe care îl salutăm”. Intel, IBM și Dell au anunțat simultan atât cerințe mai stricte privind prezența fizică, cât și planuri de reducere a personalului. Într-un sondaj realizat de BambooHR, 25% dintre directorii executivi au recunoscut că speră ca noile reguli de prezență să ducă la un val plecări voluntare.

Strategia „concedierilor silențioase”

Datele sugerează că munca de acasă este extrem de apreciată de angajați, care o înțeleg chiar ca pe echivalentul a 8% din salariu. Lucrul la distanță e important în special în rândul lucrătorilor tech, unde procentul de echivalare simbolică în bani poate ajunge până la 25%. Într-un climat economic incert, în care puțini își dau demisia de bunăvoie, angajatorii pot folosi mandatele RTO ca metodă ieftină de reducere a costurilor cu personalul, fără a oferi compensații sau asigurări de sănătate.

Dar miza nu e doar financiară. Mulți lideri de companii speră să revină la vremurile „de aur” de dinainte de pandemie, când toată lumea era la birou, iar colaborarea părea ceva mai fluidă. CEO-ul JPMorgan, Jamie Dimon, a spus: „Până la urmă, peisajul muncii va arăta exact ca înainte și toată lumea va fi mulțumită de asta”.

Foto: Freepik

Foto: Freepik

Riscuri majore: pleacă cei mai buni

Problema e că plecările voluntare sunt imprevizibile și greu de controlat. Când Grindr a eliminat opțiunea de muncă la distanță, în 2023, aproape jumătate din angajați au demisionat. Mai grav, studiile arată că exact cei mai valoroși angajați – seniori, specialiști, experți AI – sunt cei care pleacă primii, pentru că pot obține ușor alte oferte.

Unele companii încearcă să-și protejeze „vedetele” prin excepții oficiale sau informale de la politica RTO. Dar aceste excepții alimentează nemulțumiri și dau impresia de inechitate, afectând moralul și productivitatea generală.

Concedieri directe sau retrageri forțate?

Deși companiile ar putea alege concedierile clasice, selecționând atent pe cine păstrează și la cine renunță, această variantă vine cu propriile riscuri: scade moralul, creează teamă și nesiguranță. În schimb, retragerile forțate prin RTO par o soluție „curată” – dar nu fără costuri ascunse.

Studiile confirmă: munca hibridă funcționează. Dar puține companii au curajul să meargă împotriva curentului.

În ultimii cinci ani, zeci de economiști, psihologi organizaționali și experți în management au analizat în detaliu marele experiment al muncii de acasă. Concluzia lor este clară: munca hibridă funcționează. Îmbunătățește implicarea angajaților, menține productivitatea și crește loialitatea celor mai performanți membri ai echipei.

Și totuși, în ciuda dovezilor, multe companii aleg să forțeze revenirea la birou, chiar cu riscul de a-și alunga oamenii valoroși. Există, însă, și o alternativă strategică: să faci exact invers.

O strategie contra-curentului care ar putea aduce câștiguri pe termen lung

Într-o piață aglomerată și tensionată, curajul de a adopta o strategie diferită poate deveni un avantaj competitiv. În loc să urmeze valul mandatelor stricte de întoarcere la birou, companiile care mizează pe echilibru și flexibilitate ar putea fi cele care câștigă lupta pentru talent — și, implicit, pentru viitor. Companiile care limitează prezența fizică la trei zile pe săptămână, în loc de patru sau cinci, pot păstra mai ușor angajații de top, în comparație cu rivalii lor care impun prezența zilnică. Astfel, reușesc să păstreze beneficiile colaborării directe, fără a pierde avantajele flexibilității.

Desigur, asta poate însemna concedieri suplimentare pe termen scurt. Dar, atunci când economia își va reveni – ceea ce se va întâmpla până la urmă – aceste companii vor fi mai bine poziționate și mai pregătite să se extindă rapid, deoarece vor avea deja resurse umane valoroase.

 

Alte articole importante
Care sunt secretele celor mai valoroase branduri din 2025? Apple se menține în top
Companii
Care sunt secretele celor mai valoroase branduri din 2025? Apple se menține în top
Apple rămâne liderul absolut în clasamentul global al celor mai valoroase mărci, cu o valoare impresionantă de aproape 1.300 de miliarde de dolari. Într-un peisaj dominat de giganți americani ai tehnologiei, apar totuși noi jucători surprinzători: ChatGPT debutează direct pe locul 60, în timp ce TikTok, Spotify și brandurile din India și America Latină urcă […]
Prețul aurului, în plină expansiune: cererea mondială urcă cu 1% în T1, prețul crește spectaculos cu 38%
Prețul aurului, în plină expansiune: cererea mondială urcă cu 1% în T1, prețul crește spectaculos cu 38%
Cererea mondială de aur a înregistrat o creștere moderată de 1% în primul trimestru al anului 2025, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la un total de 1.206 tone, potrivit ultimelor date publicate de Consiliul Mondial al Aurului. În paralel, prețul aurului a înregistrat un salt semnificativ de 38% în ultimele 12 luni, […]
Normele de emisii, regândite de UE. Ce înseamnă asta pentru angajații Dacia și Ford
Companii
Normele de emisii, regândite de UE. Ce înseamnă asta pentru angajații Dacia și Ford
UE introduce o măsură de flexibilizare a normelor în ceea ce privește emisiile de CO₂, aplicabilă între 2025 și 2027. Uzinele Dacia și Ford beneficiază direct de această decizie, care vine cu efecte semnificative asupra locurilor de muncă și tranziției către mobilitatea electrică. Normele de emisii, relaxate temporar de UE Parlamentul European a aprobat o […]
Qatar Airways cumpără 160 de avioane Boeing pentru 200 de miliarde de dolari. Trump: „Este fantastic, este un record”
Qatar Airways cumpără 160 de avioane Boeing pentru 200 de miliarde de dolari. Trump: „Este fantastic, este un record”
Donald Trump a anunțat semnarea unui contract record între Qatar Airways și Boeing, vizând achiziția a 160 de avioane de cursă lungă. Valoarea totală a contractului este estimată la 200 de miliarde de dolari, fiind considerată cea mai mare comandă din istoria companiei americane. Evenimentul a avut loc în prezența emirului Qatarului și a CEO-ilor […]
Piața globală a jocurilor mobile în 2024: mai puține lansări, dar încasări record. Topul trendurilor în gaming
Piața globală a jocurilor mobile în 2024: mai puține lansări, dar încasări record. Topul trendurilor în gaming
Cheltuielile globale în domeniul jocurilor mobile au atins un nivel record în 2024, în ciuda unei scăderi semnificative a numărului de descărcări și a reducerii ritmului lansărilor de jocuri noi, conform datelor publicate recent de Appfigures, citate de Bloomberg. Raportul indică o creștere de 4% a cheltuielilor pentru jocuri mobile față de anul anterior, totalizând […]
Ubisoft pierde teren pe bursă! Crește cheltuiala cu dezvoltarea jocurilor, dar acțiunile se prăbușesc abrupt
Companii
Ubisoft pierde teren pe bursă! Crește cheltuiala cu dezvoltarea jocurilor, dar acțiunile se prăbușesc abrupt
Ubisoft, compania franceză cunoscută pentru francize de renume precum Assassin’s Creed și Far Cry, a pierdut aproape o cincime din valoarea de piață într-o singură zi. Anunțul conform căruia va consuma mai mult capital pentru dezvoltarea jocurilor și va întârzia lansările cheie a declanșat o reacție negativă masivă în rândul investitorilor. Acțiunile Ubisoft, în cea […]