Prima pagină » Mai mult de 45% dintre companiile spaniole sunt afectate de tarifele lui Trump și intenționează să majoreze prețurile

Mai mult de 45% dintre companiile spaniole sunt afectate de tarifele lui Trump și intenționează să majoreze prețurile

Mai mult de 45% dintre companiile spaniole sunt afectate de tarifele lui Trump și intenționează să majoreze prețurile
Mai mult de 45% dintre companiile spaniole sunt afectate de tarifele lui Trump. Foto: Shutterstock

Conform celui mai recent sondaj al Băncii Spaniei privind activitatea economică (EBAE) pentru trimestrul al doilea, tarifele impuse de administrația Trump au început să lovească deja companiile spaniole, cu sectoare precum industria, transporturile și comerțul în prima linie a impactului.

Creșterea prețurilor, soluția adoptată de aproape jumătate din firme

Mai mult de 45% dintre companiile spaniole afectate de noile taxe vamale americane intenționează să compenseze costurile suplimentare prin majorarea prețurilor de vânzare, arată datele Băncii Spaniei (BdE). În același timp, 34% dintre firme plănuiesc să-și diversifice lanțul de aprovizionare căutând furnizori în țări diferite de Statele Unite, iar 28% vor să deschidă piețe noi în străinătate.

„Sectorele care se așteaptă la o scădere mai pronunțată a cererii, precum industria și agricultura, sunt cele mai dispuse să exploreze piețe externe”, arată ediția recentă a sondajului EBAE, realizat între 5 și 19 mai pe un eșantion de peste 6.800 de companii.

Impactul tarifelor se resimte mai ales prin canale indirecte, cum ar fi creșterea incertitudinii (78% dintre respondenți) sau scăderea activității economice generale.

Industriile cele mai afectate de politica comercială americană

La nivel sectorial, cele mai lovite sunt industria (51% dintre companii afectate), transporturile (44%) și comerțul (40%). În schimb, activitățile profesionale, administrative și imobiliare resimt un impact mai redus, scrie 20 minutos. În ciuda incertitudinii globale, companiile rămân optimiste în privința trimestrului al treilea, anticipând creșteri atât în venituri, cât și în angajări, o schimbare semnificativă față de prognozele pesimiste din aceeași perioadă a anului trecut.

Turismul, motorul principal al cifrei de afaceri și al angajărilor

Veniturile raportate pentru trimestrul curent au crescut, deși într-un ritm mai lent decât în aceeași perioadă a anului precedent. Ajustat sezonier, se estimează o ușoară scădere a veniturilor, similară cu cea din primul trimestru. Pe sectoare, cele mai mari creșteri ale vânzărilor au fost înregistrate în transporturi, activități profesionale și ospitalitate, în contextul creșterii puternice a turismului. În schimb, comerțul, activitățile administrative și sectorul de agrement au avut evoluții nefavorabile.

În ceea ce privește ocuparea forței de muncă, companiile chestionate raportează creșteri comparabile cu cele din aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea sosirilor și cheltuielilor turiștilor străini se reflectă clar în sectoarele cu cele mai semnificative creșteri ale angajărilor, precum ospitalitatea și construcțiile. În contrast, comerțul și imobiliarele au înregistrat scăderi.

Investițiile, în creștere după perioada dificilă a pandemiei

Un alt aspect important este evoluția investițiilor, care au fost printre cele mai afectate după criza COVID-19. Sondajul BdE relevă că în trimestrul al doilea investițiile au continuat să aibă un ton dinamic, după o creștere mai modestă în perioada precedentă. Astfel, 18,5% dintre companii au majorat investițiile între aprilie și iunie, cu două puncte procentuale mai mult decât în trimestrul anterior. Se preconizează o revenire a investițiilor în industrie, după performanțele slabe din prima parte a anului. La fel ca în cazul veniturilor și angajărilor, companiile anticipează o îmbunătățire a investițiilor și în trimestrul al treilea.

Alte articole importante
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
Tehnologie
China își accelerează ofensiva în AI: noul model lansat este mai ieftin și mai competitiv decât DeepSeek
China accelerează în cursa globală pentru supremația în AI și lansează GLM-4.5, un model revoluționar dezvoltat de startup-ul Z.ai (fost Zhipu). Noua tehnologie este de două ori mai compactă decât DeepSeek, consumă mai puține resurse și este semnificativ mai ieftină, punând presiune pe competiția internațională și pe liderii tradiționali ai industriei. China accelerează în cursa […]
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Companii
Waymo își lansează propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026
Waymo, divizia de conducere autonomă a grupului Alphabet, a anunțat că își va lansa propriul serviciu de robotaxi-uri în 2026, primul oraș fiind Dallas. Decizia marchează o etapă majoră în extinderea transportului autonom comercial în Statele Unite și vine într-un moment în care competiția în acest sector devine tot mai acerbă. După Tesla, și Waymo […]
Câți bani va primi David Popovici pentru cele două medalii de aur câștigate la CM de natație (VIDEO)
Câți bani va primi David Popovici pentru cele două medalii de aur câștigate la CM de natație (VIDEO)
După cele două medalii de aur cucerite la Campionatele Mondiale de natație de la Singapore, David Popovici își va rotunji conturile. Cu toate acestea, recompensele financiare pe care le va primi sportivul român sunt mult prea mici în raport cu performanțele uimitoare pe care le realizează în bazin. Înotătorul român va fi premiat atât de […]
Cele mai scumpe orașe europene, unde doar facturile înghit cea mai mare parte a salariului
Analize
Cele mai scumpe orașe europene, unde doar facturile înghit cea mai mare parte a salariului
Cele mai scumpe orașe europene nu se disting doar prin chiriile uriașe sau prețurile exorbitante din restaurante și magazine, ci și prin costurile tot mai greu de suportat ale utilităților de bază. În unele dintre aceste metropole, doar facturile lunare la electricitate, apă și salubritate ajung să consume o parte semnificativă din salariul mediu, transformând […]
Producția națională de automobile, în scădere în primul semestru din 2025
Companii
Producția națională de automobile, în scădere în primul semestru din 2025
Producția națională de automobile a înregistrat o scădere de aproape 3% în primele șase luni comparativ cu aceeași perioadă din 2024. Conform datelor oficiale, cele două uzine auto din țară au produs împreună mai puține vehicule, până la aproximativ 284.000 de unități. Scădere de 2,8% pentru producția națională de automobile în primele șase luni din […]
Tesla și LG, acord de 4,3 miliarde de dolari pentru baterii fabricate în SUA
Companii
Tesla și LG, acord de 4,3 miliarde de dolari pentru baterii fabricate în SUA
Tesla și LG Energy Solution au semnat un acord major în valoare de 4,3 miliarde de dolari pentru furnizarea de baterii LFP produse în SUA. Colaborarea marchează un pas important în strategia companiei lui Elon Musk de a-și reduce dependența de furnizorii chinezi, pe fondul tarifelor comerciale tot mai restrictive. Tesla se adaptează noilor tarife: […]