Prima pagină » Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Într-un moment în care industria auto europeană se confruntă cu multiple provocări, șefii de la Renault și Stellantis cer Uniunii Europene să-și reconsidere poziția față de mașinile mici.

Într-un interviu comun acordat cotidianului francez Le Figaro, șefii Stellantis și Renault și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația de pe piața auto europeană. Aceștia au declarat că este nevoie să se pună mai mult accent pe segmentul modelelor mici mai accesibile, care riscă să dispară în contextul în care SUV-urile continuă să câștige popularitate.

Mașinile mici, coloana vertebrală a Europei

mașinile mici

Președintele grupului Stellantis, John Elkann, și directorul general al Renault Group, Luca de Meo, au spus că Franța, Italia și Spania ar trebui să se preocupe de această problemă deoarece, în aceste țări, cererea pentru mașini de dimensiuni mici este cea mai mare din Europa, potrivit publicației britanice The Guardian.

Automobilele compacte și cele mici de oraș au fost mult timp coloana vertebrală a pieței europene. Totuși, provocările legate de reducerea emisiilor și tranziția către electrificare, integrarea noilor tehnologii și standardele de siguranță au crescut semnificativ costurile de producție. În acest context, vehiculele din clasa mini au devenit din ce în ce mai greu de rentabilizat. Pe fondul marjelor de profit tot mai fragile, producătorii sunt nevoiți să renunțe treptat la aceste modele, deși cererea pentru ele rămâne ridicată, în special în țările menționate anterior.

Cei doi oficiali avertizează că legislația actuală este gândită în special pentru vehiculele mari și scumpe, ceea ce pune o presiune disproporționată pe mașinile mici. Astfel, acestea devin astfel o alegere tot mai puțin viabilă, nu doar pentru producători, ci și pentru clienții europeni care caută opțiuni accesibile și eficiente.

„Cerem o reglementare diferențiată pentru mașinile mai mici. Există prea multe reguli concepute pentru modelele mai mari și mai scumpe, ceea ce înseamnă că nu putem produce mașini mai mici în condiții de profitabilitate acceptabile”, a spus de Meo.

Fostul șef al ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile), se întreabă de ce Europa nu poate urma exemplul Japoniei pentru clasa „automobilelor ușoare”, care beneficiază de reduceri de taxe și locuri de parcare.

Cine dictează regulile jocului?

Pentru John Elkann, 2025 este un an crucial pentru industria auto europeană. „Piața chineză le va depăși pe cele din Europa și SUA la un loc. Europa trebuie să aleagă dacă vrea să fie în continuare o țară a industriei auto sau o piață simplă”, a afirmat președintele Stellantis.

Această problemă reprezintă pentru cei doi o urgență, deoarece Europa este singura zonă geografică care nu a revenit la nivelurile de vânzări de dinainte de Covid-19. Renault și Stellantis, care se axează în mare parte pe vehicule accesibile pentru consumatorul mediu, se văd obligate să ia în considerare închiderea unor fabrici sau reducerea producției, dacă nu se adoptă măsuri corective în următorii ani.

„În acest ritm, dacă traiectoria nu se schimbă, va trebui să luăm niște decizii dureroase pentru baza noastră de producție în următorii trei ani”, a adăugat Elkann.

Vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe

John Elkann, președintele Stellantis, completează tabloul cu o constatare îngrijorătoare: vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe, iar politicile actuale nu par să susțină o redresare. În opinia sa, mașinile mici sunt esențiale într-un continent urbanizat și cu o putere de cumpărare în scădere. Fără ele, mobilitatea devine un lux, iar competitivitatea producătorilor europeni se erodează.

Criticile celor doi lideri auto ating și un aspect geopolitic și economic mai larg. Este vorba despre influența disproporționată pe care o au marii producători precum Mercedes-Benz, BMW sau brandurile grupului Volkswagen asupra agendei de reglementare europeană. De Meo susține că acești producători sunt mai puțin dependenți de piața internă și mai orientați către export, iar din acest motiv pot susține reglementări care, indirect, le avantajează modelele de top, în detrimentul celor de volum.

Este un dezechilibru care riscă să submineze întregul ecosistem auto european, avertizează șefii Renault și Stellantis. Și asta, mai ales într-un moment în care China și alți jucători globali vin puternic din urmă cu modele electrice mici, competitive și subvenționate.

Alte articole importante
Taxele vamale din SUA provoacă în continuare perturbări în fluxurile comerciale auto
Companii
Taxele vamale din SUA provoacă în continuare perturbări în fluxurile comerciale auto
Un important operator de transport avertizează că incertitudinea privind taxele vamale impuse de SUA continuă să influențeze negativ fluxurile comerciale din industria auto. Această situație generează dificultăți pentru producători și exportatori în planificarea și desfășurarea livrărilor către piața americană. Industria auto resimte încă impactul incertitudinii în ceea ce privește taxele vamale din SUA Exportatorii europeni […]
Albania vrea să folosească AI-ul pentru a elimina corupția și a intra mai repede în UE
Tehnologie
Albania vrea să folosească AI-ul pentru a elimina corupția și a intra mai repede în UE
În timp ce alte state europene se ceartă despre riscurile AI, Albania vrea să automatizeze toate ministerele și chiar să își accelereze drumul spre aderarea la Uniunea Europeană. Premierul Edi Rama crede că doar tehnologia poate „curăța” politica albaneză de corupție și poate comprima procesul de integrare la un ritm record. Albania vrea AI-ul în […]
Care sunt cele mai accesibile destinații de vară din Europa
Care sunt cele mai accesibile destinații de vară din Europa
În căutarea vacanței de vară ideală, mulți turiști aleg să exploreze cele mai acesibile destinații din Europa, fără a face compromisuri privind experiențele și atracțiile turistice. Tot mai mulți români își îndreaptă atenția către destinații de vacanță accesibile din punct de vedere financiar, iar Bătrânul Continent oferă numeroase astfel de locuri pentru un sejur „low-cost” […]
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Trucul cărucioarelor de la Lidl. Cum te convinge retailerul să cumperi mai mult
Puțini cumpărători își dau seama că, dincolo de aranjarea produselor pe rafturi sau de promoțiile atractive, există și detalii aparent banale care le influențează alegerile. În magazinele Lidl, trucul din spatele designului și dimensiunii cărucioarelor are un scop clar: să te facă să umpli mai mult spațiu decât ai planificat inițial, iar acest lucru se […]
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un supermarket își plătește clienții de fiecare dată când aceștia îi dau în vileag pe hoții de la raft
Un lanț de retail din Regatul Unit a lansat un program cu totul neobișnuit, menit să reducă fenomenul furturilor din supermarket: clienții care semnalează hoții primesc instant o recompensă de 1 liră sterlină, sumă care le este adăugată pe cardul de fidelitate și poate fi folosită imediat pentru cumpărături. Cum funcționează sistemul de recompense Iceland, […]
WhatsApp pune la bătaie un milion de dolari oricui este capabil să găsească o vulnerabilitate
Tehnologie
WhatsApp pune la bătaie un milion de dolari oricui este capabil să găsească o vulnerabilitate
WhatsApp lansează o provocare impresionantă, oferind un milion de dolari oricui reușește să identifice o vulnerabilitate în aplicație. Această inițiativă urmărește să descopere și să remedieze problemele ascunse care ar putea pune în pericol securitatea utilizatorilor, transformând fiecare expert în securitate într-un potențial câștigător al recompensei record. Cu peste 3 miliarde de utilizatori în întreaga […]