Prima pagină » Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Într-un moment în care industria auto europeană se confruntă cu multiple provocări, șefii de la Renault și Stellantis cer Uniunii Europene să-și reconsidere poziția față de mașinile mici.

Într-un interviu comun acordat cotidianului francez Le Figaro, șefii Stellantis și Renault și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația de pe piața auto europeană. Aceștia au declarat că este nevoie să se pună mai mult accent pe segmentul modelelor mici mai accesibile, care riscă să dispară în contextul în care SUV-urile continuă să câștige popularitate.

Mașinile mici, coloana vertebrală a Europei

mașinile mici

Președintele grupului Stellantis, John Elkann, și directorul general al Renault Group, Luca de Meo, au spus că Franța, Italia și Spania ar trebui să se preocupe de această problemă deoarece, în aceste țări, cererea pentru mașini de dimensiuni mici este cea mai mare din Europa, potrivit publicației britanice The Guardian.

Automobilele compacte și cele mici de oraș au fost mult timp coloana vertebrală a pieței europene. Totuși, provocările legate de reducerea emisiilor și tranziția către electrificare, integrarea noilor tehnologii și standardele de siguranță au crescut semnificativ costurile de producție. În acest context, vehiculele din clasa mini au devenit din ce în ce mai greu de rentabilizat. Pe fondul marjelor de profit tot mai fragile, producătorii sunt nevoiți să renunțe treptat la aceste modele, deși cererea pentru ele rămâne ridicată, în special în țările menționate anterior.

Cei doi oficiali avertizează că legislația actuală este gândită în special pentru vehiculele mari și scumpe, ceea ce pune o presiune disproporționată pe mașinile mici. Astfel, acestea devin astfel o alegere tot mai puțin viabilă, nu doar pentru producători, ci și pentru clienții europeni care caută opțiuni accesibile și eficiente.

„Cerem o reglementare diferențiată pentru mașinile mai mici. Există prea multe reguli concepute pentru modelele mai mari și mai scumpe, ceea ce înseamnă că nu putem produce mașini mai mici în condiții de profitabilitate acceptabile”, a spus de Meo.

Fostul șef al ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile), se întreabă de ce Europa nu poate urma exemplul Japoniei pentru clasa „automobilelor ușoare”, care beneficiază de reduceri de taxe și locuri de parcare.

Cine dictează regulile jocului?

Pentru John Elkann, 2025 este un an crucial pentru industria auto europeană. „Piața chineză le va depăși pe cele din Europa și SUA la un loc. Europa trebuie să aleagă dacă vrea să fie în continuare o țară a industriei auto sau o piață simplă”, a afirmat președintele Stellantis.

Această problemă reprezintă pentru cei doi o urgență, deoarece Europa este singura zonă geografică care nu a revenit la nivelurile de vânzări de dinainte de Covid-19. Renault și Stellantis, care se axează în mare parte pe vehicule accesibile pentru consumatorul mediu, se văd obligate să ia în considerare închiderea unor fabrici sau reducerea producției, dacă nu se adoptă măsuri corective în următorii ani.

„În acest ritm, dacă traiectoria nu se schimbă, va trebui să luăm niște decizii dureroase pentru baza noastră de producție în următorii trei ani”, a adăugat Elkann.

Vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe

John Elkann, președintele Stellantis, completează tabloul cu o constatare îngrijorătoare: vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe, iar politicile actuale nu par să susțină o redresare. În opinia sa, mașinile mici sunt esențiale într-un continent urbanizat și cu o putere de cumpărare în scădere. Fără ele, mobilitatea devine un lux, iar competitivitatea producătorilor europeni se erodează.

Criticile celor doi lideri auto ating și un aspect geopolitic și economic mai larg. Este vorba despre influența disproporționată pe care o au marii producători precum Mercedes-Benz, BMW sau brandurile grupului Volkswagen asupra agendei de reglementare europeană. De Meo susține că acești producători sunt mai puțin dependenți de piața internă și mai orientați către export, iar din acest motiv pot susține reglementări care, indirect, le avantajează modelele de top, în detrimentul celor de volum.

Este un dezechilibru care riscă să submineze întregul ecosistem auto european, avertizează șefii Renault și Stellantis. Și asta, mai ales într-un moment în care China și alți jucători globali vin puternic din urmă cu modele electrice mici, competitive și subvenționate.

Alte articole importante
Managerul Microsoft pe care Trump îl vrea concediat. Spune că are acces la date sensibile
Managerul Microsoft pe care Trump îl vrea concediat. Spune că are acces la date sensibile
Managerul Microsoft Lisa Monaco este vizată de Donald Trump care cere concedierea ei imediată. Trump susține că Monaco are acces la „informații extrem de sensibile”. Pe platforma sa Truth Social, Trump a scris că ea reprezintă o „amenințare pentru securitatea națională a SUA”. Cariera juridică impresionantă a managerului Microsoft vizat de Trump Monaco, în vârstă […]
ANALIZĂ
Piețele bursiere, între boom și un colaps similar celui din 1929
Piețele bursiere, între boom și un colaps similar celui din 1929
Piețele bursiere pot înregistra câștiguri spectaculoase, dar riscurile unei crize financiare, similară cu cea din 1929, sunt foarte mari. Analiștii spun că volatilitatea ridicată și dezechilibrele economice actuale sporesc riscul unui colaps care ar putea zgudui sistemul financiar global. Piețele bursiere: ascensiune rapidă pe termen scurt și prăbușire iminentă Entuziasmul investitorilor ar putea împinge acțiunile […]
Alți 168.000 de români au primit vouchere pentru energie
Alți 168.000 de români au primit vouchere pentru energie
Ministrul Muncii a anunțat că alți 168.000 de români au primit vouchere pentru energie. Află detalii despre acest sprijin financiar. Valoarea totală a ajutorului acordat de stat depășește 16,7 milioane de lei, fiind destinat plății facturilor din lunile iulie și august. Vouchere pentru energie: ajutor de peste 16,7 milioane de lei în a doua tranșă […]
Trump primește compensații de 24,5 milioane $ de la YouTube
Trump primește compensații de 24,5 milioane $ de la YouTube
Donald Trump primește compensații de 24,5 milioane de dolari din partea YouTube, după ce platforma i-a suspendat contul în urma incidentelor de la începutul lui 2021. Suma obținută marchează o victorie financiară și simbolică pentru fostul președinte american, care a acuzat constant companiile tech de cenzură politică. Trump, despăgubit cu 24,5 milioane $ de YouTube […]
România va cheltui 6,5 miliarde $ pentru 216 tancuri de luptă
România va cheltui 6,5 miliarde $ pentru 216 tancuri de luptă
România urmează să achiziționeze 216 tancuri de ultimă generație, într-un contract estimat la 6,5 miliarde de dolari plus TVA. Aceste tancuri vor fi produse chiar în țara noastră. Investiția marchează una dintre cele mai mari achiziții militare ale țării, destinată consolidării capacităților de apărare. România investește 6,5 miliarde $ pentru achiziția a 216 tancuri de luptă […]
ASF interzice DallBogg să mai semneze polițe noi în România
ASF interzice DallBogg să mai semneze polițe noi în România
ASF a interzis DallBogg Life and Health AD să semneze noi contracte în România începând cu data de 1 octombrie. Află detalii. Decizia vine după o perioadă de restricționare temporară și în urma unui control comun realizat alături de autoritățile de reglementare din Bulgaria și de EIOPA. ASF pune capăt subscrierilor DallBogg în România și […]