Prima pagină » Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Într-un moment în care industria auto europeană se confruntă cu multiple provocări, șefii de la Renault și Stellantis cer Uniunii Europene să-și reconsidere poziția față de mașinile mici.

Într-un interviu comun acordat cotidianului francez Le Figaro, șefii Stellantis și Renault și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația de pe piața auto europeană. Aceștia au declarat că este nevoie să se pună mai mult accent pe segmentul modelelor mici mai accesibile, care riscă să dispară în contextul în care SUV-urile continuă să câștige popularitate.

Mașinile mici, coloana vertebrală a Europei

mașinile mici

Președintele grupului Stellantis, John Elkann, și directorul general al Renault Group, Luca de Meo, au spus că Franța, Italia și Spania ar trebui să se preocupe de această problemă deoarece, în aceste țări, cererea pentru mașini de dimensiuni mici este cea mai mare din Europa, potrivit publicației britanice The Guardian.

Automobilele compacte și cele mici de oraș au fost mult timp coloana vertebrală a pieței europene. Totuși, provocările legate de reducerea emisiilor și tranziția către electrificare, integrarea noilor tehnologii și standardele de siguranță au crescut semnificativ costurile de producție. În acest context, vehiculele din clasa mini au devenit din ce în ce mai greu de rentabilizat. Pe fondul marjelor de profit tot mai fragile, producătorii sunt nevoiți să renunțe treptat la aceste modele, deși cererea pentru ele rămâne ridicată, în special în țările menționate anterior.

Cei doi oficiali avertizează că legislația actuală este gândită în special pentru vehiculele mari și scumpe, ceea ce pune o presiune disproporționată pe mașinile mici. Astfel, acestea devin astfel o alegere tot mai puțin viabilă, nu doar pentru producători, ci și pentru clienții europeni care caută opțiuni accesibile și eficiente.

„Cerem o reglementare diferențiată pentru mașinile mai mici. Există prea multe reguli concepute pentru modelele mai mari și mai scumpe, ceea ce înseamnă că nu putem produce mașini mai mici în condiții de profitabilitate acceptabile”, a spus de Meo.

Fostul șef al ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile), se întreabă de ce Europa nu poate urma exemplul Japoniei pentru clasa „automobilelor ușoare”, care beneficiază de reduceri de taxe și locuri de parcare.

Cine dictează regulile jocului?

Pentru John Elkann, 2025 este un an crucial pentru industria auto europeană. „Piața chineză le va depăși pe cele din Europa și SUA la un loc. Europa trebuie să aleagă dacă vrea să fie în continuare o țară a industriei auto sau o piață simplă”, a afirmat președintele Stellantis.

Această problemă reprezintă pentru cei doi o urgență, deoarece Europa este singura zonă geografică care nu a revenit la nivelurile de vânzări de dinainte de Covid-19. Renault și Stellantis, care se axează în mare parte pe vehicule accesibile pentru consumatorul mediu, se văd obligate să ia în considerare închiderea unor fabrici sau reducerea producției, dacă nu se adoptă măsuri corective în următorii ani.

„În acest ritm, dacă traiectoria nu se schimbă, va trebui să luăm niște decizii dureroase pentru baza noastră de producție în următorii trei ani”, a adăugat Elkann.

Vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe

John Elkann, președintele Stellantis, completează tabloul cu o constatare îngrijorătoare: vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe, iar politicile actuale nu par să susțină o redresare. În opinia sa, mașinile mici sunt esențiale într-un continent urbanizat și cu o putere de cumpărare în scădere. Fără ele, mobilitatea devine un lux, iar competitivitatea producătorilor europeni se erodează.

Criticile celor doi lideri auto ating și un aspect geopolitic și economic mai larg. Este vorba despre influența disproporționată pe care o au marii producători precum Mercedes-Benz, BMW sau brandurile grupului Volkswagen asupra agendei de reglementare europeană. De Meo susține că acești producători sunt mai puțin dependenți de piața internă și mai orientați către export, iar din acest motiv pot susține reglementări care, indirect, le avantajează modelele de top, în detrimentul celor de volum.

Este un dezechilibru care riscă să submineze întregul ecosistem auto european, avertizează șefii Renault și Stellantis. Și asta, mai ales într-un moment în care China și alți jucători globali vin puternic din urmă cu modele electrice mici, competitive și subvenționate.

Alte articole importante
Hackerii ruși ajung să corupă modelele AI. Cum devin chatboții instrumente imprevizibile de propagandă
Tehnologie
Hackerii ruși ajung să corupă modelele AI. Cum devin chatboții instrumente imprevizibile de propagandă
Inteligența artificială conversațională acaparează rapid spațiul digital, devenind instrumentul preferat de milioane pentru accesul la informații, știri și opinii de ultim moment. Această ascensiune nu a trecut neobservată de experții în securitate, care semnalează că hackerii ruși caută modalități de a introduce materiale propagandistice direct în datele de antrenament ale acestor sisteme AI, cu scopul […]
Uber și Lucid Motors lansează robotaxiuri premium într-un parteneriat de 300 de milioane de dolari
Companii
Uber și Lucid Motors lansează robotaxiuri premium într-un parteneriat de 300 de milioane de dolari
Uber și Lucid Motors au anunțat un parteneriat strategic de sute de milioane de dolari prin care vor lansa o flotă de robotaxiuri premium. Această colaborare marchează un pas important în dezvoltarea mobilității autonome de lux pe piața americană. Robotaxiuri de lux: Uber investește în Lucid Motors 300 de milioane de dolari Uber a anunțat, […]
Ungaria ar putea adopta moneda euro înaintea României. Ce spune cel mai puternic bancher al țării vecine
Ungaria ar putea adopta moneda euro înaintea României. Ce spune cel mai puternic bancher al țării vecine
Ungaria, o țară care nu are încă un plan oficial de aderare la moneda euro, ar putea totuși depăși România în cursa către zona euro. Declarația vine de la noul director general al celei mai mari bănci maghiare, OTP Bank. Peter Csanyi, numit în funcție în luna mai, a cerut public ca Ungaria să se […]
Netflix, profituri record și val de nemulțumiri după restricționarea partajării conturilor
Netflix, profituri record și val de nemulțumiri după restricționarea partajării conturilor
Netflix provoacă o undă de șoc în rândul utilizatorilor la nivel global, după ce a limitat drastic posibilitatea de a folosi același cont în mai multe locuințe. În timp ce compania raportează venituri record și mizează pe producții originale pentru a-și fideliza clienții, abonații reacționează vehement pe rețelele sociale, acuzând pierderea flexibilității și amenințând cu […]
Cel mai mare meteorit marțian a fost vândut la licitație pentru suma colosală de 5,3 milioane de dolari
Cel mai mare meteorit marțian a fost vândut la licitație pentru suma colosală de 5,3 milioane de dolari
Un obiect spațial rar, provenit direct de pe Marte, a stârnit senzație în lumea științei și a colecționarilor. Cel mai mare meteorit marțian cunoscut de pe Pământ, NWA 16788, a fost vândut la licitație pentru o sumă colosală de 5,3 milioane de dolari. Cu o greutate de 24,5 kilograme, meteoritul a fost adjudecat pentru o […]
Ultima zi de tranzacționare a săptămânii debutează cu creșteri la BVB pe aproape toți indicii principali
Ultima zi de tranzacționare a săptămânii debutează cu creșteri la BVB pe aproape toți indicii principali
BVB a încheiat săptămâna în forță, cu o deschidere pozitivă vineri dimineața, când aproape toți indicii principali au intrat pe verde. Cu un rulaj de 8,57 milioane de lei (aproximativ 1,69 milioane euro) în primele 40 de minute de tranzacționare, piața a arătat un apetit crescut pentru acțiuni. Indicii principali în creștere la BVB Ziua […]