Într-un moment în care industria auto europeană se confruntă cu multiple provocări, șefii de la Renault și Stellantis cer Uniunii Europene să-și reconsidere poziția față de mașinile mici.
Într-un interviu comun acordat cotidianului francez Le Figaro, șefii Stellantis și Renault și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația de pe piața auto europeană. Aceștia au declarat că este nevoie să se pună mai mult accent pe segmentul modelelor mici mai accesibile, care riscă să dispară în contextul în care SUV-urile continuă să câștige popularitate.
Președintele grupului Stellantis, John Elkann, și directorul general al Renault Group, Luca de Meo, au spus că Franța, Italia și Spania ar trebui să se preocupe de această problemă deoarece, în aceste țări, cererea pentru mașini de dimensiuni mici este cea mai mare din Europa, potrivit publicației britanice The Guardian.
Automobilele compacte și cele mici de oraș au fost mult timp coloana vertebrală a pieței europene. Totuși, provocările legate de reducerea emisiilor și tranziția către electrificare, integrarea noilor tehnologii și standardele de siguranță au crescut semnificativ costurile de producție. În acest context, vehiculele din clasa mini au devenit din ce în ce mai greu de rentabilizat. Pe fondul marjelor de profit tot mai fragile, producătorii sunt nevoiți să renunțe treptat la aceste modele, deși cererea pentru ele rămâne ridicată, în special în țările menționate anterior.
Cei doi oficiali avertizează că legislația actuală este gândită în special pentru vehiculele mari și scumpe, ceea ce pune o presiune disproporționată pe mașinile mici. Astfel, acestea devin astfel o alegere tot mai puțin viabilă, nu doar pentru producători, ci și pentru clienții europeni care caută opțiuni accesibile și eficiente.
„Cerem o reglementare diferențiată pentru mașinile mai mici. Există prea multe reguli concepute pentru modelele mai mari și mai scumpe, ceea ce înseamnă că nu putem produce mașini mai mici în condiții de profitabilitate acceptabile”, a spus de Meo.
Fostul șef al ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile), se întreabă de ce Europa nu poate urma exemplul Japoniei pentru clasa „automobilelor ușoare”, care beneficiază de reduceri de taxe și locuri de parcare.
Pentru John Elkann, 2025 este un an crucial pentru industria auto europeană. „Piața chineză le va depăși pe cele din Europa și SUA la un loc. Europa trebuie să aleagă dacă vrea să fie în continuare o țară a industriei auto sau o piață simplă”, a afirmat președintele Stellantis.
Această problemă reprezintă pentru cei doi o urgență, deoarece Europa este singura zonă geografică care nu a revenit la nivelurile de vânzări de dinainte de Covid-19. Renault și Stellantis, care se axează în mare parte pe vehicule accesibile pentru consumatorul mediu, se văd obligate să ia în considerare închiderea unor fabrici sau reducerea producției, dacă nu se adoptă măsuri corective în următorii ani.
„În acest ritm, dacă traiectoria nu se schimbă, va trebui să luăm niște decizii dureroase pentru baza noastră de producție în următorii trei ani”, a adăugat Elkann.
John Elkann, președintele Stellantis, completează tabloul cu o constatare îngrijorătoare: vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe, iar politicile actuale nu par să susțină o redresare. În opinia sa, mașinile mici sunt esențiale într-un continent urbanizat și cu o putere de cumpărare în scădere. Fără ele, mobilitatea devine un lux, iar competitivitatea producătorilor europeni se erodează.
Criticile celor doi lideri auto ating și un aspect geopolitic și economic mai larg. Este vorba despre influența disproporționată pe care o au marii producători precum Mercedes-Benz, BMW sau brandurile grupului Volkswagen asupra agendei de reglementare europeană. De Meo susține că acești producători sunt mai puțin dependenți de piața internă și mai orientați către export, iar din acest motiv pot susține reglementări care, indirect, le avantajează modelele de top, în detrimentul celor de volum.
Este un dezechilibru care riscă să submineze întregul ecosistem auto european, avertizează șefii Renault și Stellantis. Și asta, mai ales într-un moment în care China și alți jucători globali vin puternic din urmă cu modele electrice mici, competitive și subvenționate.