Prima pagină » Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Renault și Stellantis trag un semnal de alarmă: actuala legislație europeană „sabotează” piața mașinilor mici

Într-un moment în care industria auto europeană se confruntă cu multiple provocări, șefii de la Renault și Stellantis cer Uniunii Europene să-și reconsidere poziția față de mașinile mici.

Într-un interviu comun acordat cotidianului francez Le Figaro, șefii Stellantis și Renault și-au exprimat îngrijorarea cu privire la situația de pe piața auto europeană. Aceștia au declarat că este nevoie să se pună mai mult accent pe segmentul modelelor mici mai accesibile, care riscă să dispară în contextul în care SUV-urile continuă să câștige popularitate.

Mașinile mici, coloana vertebrală a Europei

mașinile mici

Președintele grupului Stellantis, John Elkann, și directorul general al Renault Group, Luca de Meo, au spus că Franța, Italia și Spania ar trebui să se preocupe de această problemă deoarece, în aceste țări, cererea pentru mașini de dimensiuni mici este cea mai mare din Europa, potrivit publicației britanice The Guardian.

Automobilele compacte și cele mici de oraș au fost mult timp coloana vertebrală a pieței europene. Totuși, provocările legate de reducerea emisiilor și tranziția către electrificare, integrarea noilor tehnologii și standardele de siguranță au crescut semnificativ costurile de producție. În acest context, vehiculele din clasa mini au devenit din ce în ce mai greu de rentabilizat. Pe fondul marjelor de profit tot mai fragile, producătorii sunt nevoiți să renunțe treptat la aceste modele, deși cererea pentru ele rămâne ridicată, în special în țările menționate anterior.

Cei doi oficiali avertizează că legislația actuală este gândită în special pentru vehiculele mari și scumpe, ceea ce pune o presiune disproporționată pe mașinile mici. Astfel, acestea devin astfel o alegere tot mai puțin viabilă, nu doar pentru producători, ci și pentru clienții europeni care caută opțiuni accesibile și eficiente.

„Cerem o reglementare diferențiată pentru mașinile mai mici. Există prea multe reguli concepute pentru modelele mai mari și mai scumpe, ceea ce înseamnă că nu putem produce mașini mai mici în condiții de profitabilitate acceptabile”, a spus de Meo.

Fostul șef al ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile), se întreabă de ce Europa nu poate urma exemplul Japoniei pentru clasa „automobilelor ușoare”, care beneficiază de reduceri de taxe și locuri de parcare.

Cine dictează regulile jocului?

Pentru John Elkann, 2025 este un an crucial pentru industria auto europeană. „Piața chineză le va depăși pe cele din Europa și SUA la un loc. Europa trebuie să aleagă dacă vrea să fie în continuare o țară a industriei auto sau o piață simplă”, a afirmat președintele Stellantis.

Această problemă reprezintă pentru cei doi o urgență, deoarece Europa este singura zonă geografică care nu a revenit la nivelurile de vânzări de dinainte de Covid-19. Renault și Stellantis, care se axează în mare parte pe vehicule accesibile pentru consumatorul mediu, se văd obligate să ia în considerare închiderea unor fabrici sau reducerea producției, dacă nu se adoptă măsuri corective în următorii ani.

„În acest ritm, dacă traiectoria nu se schimbă, va trebui să luăm niște decizii dureroase pentru baza noastră de producție în următorii trei ani”, a adăugat Elkann.

Vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe

John Elkann, președintele Stellantis, completează tabloul cu o constatare îngrijorătoare: vânzările auto din UE se mențin la niveluri slabe, iar politicile actuale nu par să susțină o redresare. În opinia sa, mașinile mici sunt esențiale într-un continent urbanizat și cu o putere de cumpărare în scădere. Fără ele, mobilitatea devine un lux, iar competitivitatea producătorilor europeni se erodează.

Criticile celor doi lideri auto ating și un aspect geopolitic și economic mai larg. Este vorba despre influența disproporționată pe care o au marii producători precum Mercedes-Benz, BMW sau brandurile grupului Volkswagen asupra agendei de reglementare europeană. De Meo susține că acești producători sunt mai puțin dependenți de piața internă și mai orientați către export, iar din acest motiv pot susține reglementări care, indirect, le avantajează modelele de top, în detrimentul celor de volum.

Este un dezechilibru care riscă să submineze întregul ecosistem auto european, avertizează șefii Renault și Stellantis. Și asta, mai ales într-un moment în care China și alți jucători globali vin puternic din urmă cu modele electrice mici, competitive și subvenționate.

Alte articole importante
Trump Organization elimină eticheta „Made in the USA” pentru noul smartphone T1
Tehnologie
Trump Organization elimină eticheta „Made in the USA” pentru noul smartphone T1
Lansarea noului smartphone T1 de către Trump Organization a ridicat o serie de semne de întrebare cu privire la autenticitatea promisiunilor de producție internă. Promovat inițial ca fiind „Made in the SUA”, dispozitivul mobil pare să nu mai respecte acest angajament, iar modificările ulterioare de pe site-ul oficial au alimentat suspiciuni privind originea reală a […]
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Tehnologie
„Trebuie să fim pregătiți să construim milioane de drone pentru a ne apăra de Rusia!”. Semnalul de alarmă tras de comisarul european pentru apărare
Europa se află la un punct de cotitură istoric: Uniunea Europeană trage un semnal de alarmă fără precedent, avertizând că, pentru a face față unei potențiale agresiuni rusești, continentul trebuie să fie pregătit să construiască milioane de drone. Este o cursă contra-cronometru pentru supraviețuire și superioritate tehnologică, iar miza este însăși securitatea Europei. Comisarul european […]
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Tichetul de 50 de lei care îți poate salva factura la curent! Guvernul pregătește o ordonanță pentru ajutorarea persoanelor vulnerabile
Guvernul a pregătit o nouă măsură menită să sprijine persoanele vulnerabile în fața creșterii costurilor, prin introducerea unui tichet de 50 de lei, menit să aducă un ajutor în gestionarea costurilor de pe factura la curent. Această inițiativă vine ca răspuns la dificultățile financiare generate de majorările tarifelor și urmărește să ofere un ajutor concret […]
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
Cărucioarele de cumpărături au ajuns să fie tăiate și furate pe bandă rulantă! Ce se întâmplă în magazinele din Europa
În contextul inflației crescute și al prețurilor în continuă urcare, un fenomen surprinzător și tot mai frecvent începe să afecteze magazinele din Europa: cărucioarele de cumpărături dispar sau sunt vandalizate, unele având chiar părți tăiate cu polizoare electrice. Această situație, care pare desprinsă dintr-un film, este reală și tot mai des întâlnită, mai ales în […]
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Tehnologie
Cum văd românii inteligența artificială în 2025: oportunitate economică sau risc social
Românii consideră inteligența artificială drept o oportunitate majoră pentru economie și societate, însă entuziasmul este dublat de o doză considerabilă de prudență. Potrivit celui mai recent studiu realizat de RoCoach în parteneriat cu Novel Research, 76% dintre români consideră AI-ul un potențial motor de progres, dar jumătate dintre aceștia menționează și riscurile asociate, mai ales […]
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Companii
Xiaomi declară război Tesla: noul SUV electric YU7 debutează cun preț mai mic decât Model Y
Gigantul chinez Xiaomi își intensifică ofensiva pe piața vehiculelor electrice și lansează cel de-al doilea model cu emisii zero, SUV-ul YU7. Cu un preț de lansare sub cel al competitorului direct, Tesla Model Y, și cu o autonomie impresionantă, noul model chinezesc va încerca să câștige o cotă cât mai mare pe cea mai importantă […]