Prima pagină » Noul model al „muncii pe vibrație” cucerește companiile și platformele de socializare

Noul model al „muncii pe vibrație” cucerește companiile și platformele de socializare

Noul model al „muncii pe vibrație” cucerește companiile și platformele de socializare
Noul model al „muncii pe vibrație” cucerește companiile și platformele de socializare / Foto: Unsplash

Bine ați venit în „vibe-ning”, epoca în care munca de birou devine o stare de spirit. Vibe working promite un paradis inspirațional corporatist. Profesioniștii au început să „vorbească Excel” sau să „scrie pe vibrație” în Word, companiile angajează „manageri de creștere a vibrației”, adevărații profesioniști transmit „fluxuri de vibes” în organizații sau pe rețele. Munca de birou trece printr-o transformare stranie: companiile vor, mai nou, angajați care să „vibreze” alături de inteligența artificială, nu doar să lucreze folosind acest instrument. Au apărut și „creatorii de vibrații”, care inundă rețelele sociale cu conținut digital creat din doar câteva clicuri. Unii critici spun, însă, că munca pe vibrații e doar un concept cool, gândit de corporații pentru a seduce generația Z – care este prea puțin dispusă să respecte formalismul corporatist și programul de lucru clasic 9-17. 

Se naște o cultură a „vibrației” corporatiste

Totul a început cu programarea. Inteligența artificială generativă a demonstrat că poate scrie cod ceva mai repede și mai eficient decât mulți oameni, iar asta a pus sub semnul întrebării modelul tradițional de dezvoltare software. Munca umană trebuia să treacă la un nou nivel și astfel companiile au început să caute „programatori cu vibrație”. Adică oameni capabili să combine AI cu intuiția creativă. Directorii din Big Tech au îmbrățișat rapid ideea: Sundar Pichai vorbește despre „vibe coding”, Mark Zuckerberg anunță că AI va prelua sarcinile de nivel mediu din inginerie, iar CEO-ul Klarna, Sebastian Siemiatkowski, spune că a devenit „programator amator” datorită noii metode.

Start-up-urile au urmat rapid exemplul, construindu-și produsele în acest nou ritm al „vibrației”. Tot mai multe companii adoptă aceeași direcție. Unele chiar angajează oameni pentru funcții cu titluri bizare, cum ar fi „manager de creștere a vibrației”. Acest nou tip de specialiști testează instrumente AI și să creează rapid prototipuri de marketing. Luna trecută, Microsoft a introdus conceptul de „vibe working”, adică un proces prin care utilizatorii folosesc instrumente AI în Word și Excel pentru a genera ușor texte și rapoarte. Cu ajutorul inteligenței artificiale, reușesc să își atingă obiectivele doar descriind ceea ce vor.

Angajații au început să „vorbească Excel” și să vibreze în Word

Aceste instrumente facilitează munca. Chiar și cei mai puțin inițiați vor reuși cu ușurință să „vorbească Excel” sau să „scrie pe vibrație” în Word, rafinând textul și dialogând cu AI în timp real. Platforme precum Mea sau Sora duc ideea și mai departe: prima oferă un flux „vibes” cu videoclipuri generate de AI. A doua a creat o nouă categorie de influenceri digitali, „creatorii de vibrații” – care produc conținut sintetic cu câteva clicuri.

Bine ați venit în „vibening”, epoca în care munca de birou devine o stare de spirit. În limbaj economic, „vibrația” înseamnă externalizarea către AI a sarcinilor monotone. Ca efect colateral, înseamnă transformarea muncii într-un proces mai fluid, mai liber, aparent lipsit de efort. Termenul, născut în cultura Generației Z, era folosit inițial pentru a descrie atmosfera relaxată a unui concert bun sau a unei întâlniri reușite. Între timp, a intrat în jargonul corporatist.

Managerii organizează periodic „verificări de vibrație” cu echipele lor. Unele companii au introdus chiar rolul de „Chief Vibe Officer”. Smirnoff l-a numit pe Troye Sivan într-o astfel de funcție simbolică. Atlassian a desemnat, prin rotație, câte un CVO, pentru a stimula coeziunea internă.

Când „vibrația” devine o strategie de business

În ciuda limbajului relaxat, munca pe vibrație rămâne, totuși, muncă reală. Colaborarea eficientă cu AI cere multe, de la experimentare, la competență și gândire critică. Popularizarea termenului riscă, însă, să ascundă unele cerințe importante, cum ar fi necesitatea unor cunoștințe solide și a experienței tehnice. Totodată, poate fi un semnal al companiilor, care vor să se știe că sunt în căutarea unor oameni curioși, energici și dispuși să exploreze terenuri noi.

Dacă e doar o încercare a directorilor de a părea „cool” și deschiși spre inteligența artificială, atunci limbajul vag poate produce haos organizațional.

„Fiecare poate interpreta diferit ce înseamnă o vibrație bună”, avertizează Ben Armstrong, directorul Centrului pentru Performanță Industrială al MIT. „Ceea ce unora li se pare productiv, altora le poate părea superficial”.

Redefinirea muncii pentru Generația Z

Munca pe vibe prinde teren într-un moment în care granițele dintre viață și muncă se estompează. Generația Z respinge formalismul corporatist și atașamentul rigid față de programul clasic, de la 9 la 17. Noțiuni precum „quiet quitting” sau „lazy girl job” reflectă această schimbare de mentalitate: mai puțină obediență față de cultura muncii și mai multă atenție la viața însăși, la echilibru și sens.

Pentru companii, rebranduirea muncii sub ideea de „vibrație” poate fi o strategie de atragere a tinerilor care resping jargonul și ierarhia tradițională.

„Pentru acești angajați, e seducător: munca pare creativă, spontană, chiar frumoasă”, spune Emily DeJeu, profesoară la Carnegie Mellon. „Dar conceptul cool ascunde efortul real implicat”.

Jazzul invizibil al muncii digitale

DeJeu compară „munca pe vibrație” cu jazzul: o improvizație. Pare liberă, dar în spatele ei sunt ani de muncă și disciplină.

„Munca este muncă, iar drumul spre expertiză e întotdeauna anevoios”, explică ea. „Ideea că poți vibra fără efort e pur și simplu ridicolă”.

Chiar și în programare, „vibrația” nu s-a dovedit miraculoasă. Entuziasmul pentru codul generat de AI a fost uriaș, dar realitatea arată altfel: programatorii petrec tot mai mult timp verificând și corectând codul scris de mașină. „Vibe coding”, termen lansat de Andrej Karpathy de la OpenAI, a schimbat însă fundamental rolul dezvoltatorului.

O nouă eră: cererea de competențe AI explodează

Tendința s-a extins rapid în toate sectoarele. Angajatorii caută oameni care înțeleg și folosesc AI în mod natural. Ei speră să reducă, astfel, costuri și să obțină creșteri de productivitate, așa cum promit promotorii tehnologiei. Totuși, majoritatea firmelor nu oferă instruire formală.

Un raport Microsoft din 2024 arată că 71% dintre liderii de afaceri ar prefera un candidat cu mai puțină experiență, dar cu abilități AI. mai toți spun că l-ar angaja pe acesta în locul unuia mai experimentat, dar fără competențe digitale. Două treimi dintre respondenți spun că nu ar angaja pe cineva care nu stăpânește AI. În realitate, mai puțin de o treime dintre angajați au primit formare în acest domeniu, potrivit unui studiu realizat de organizația Jobs for the Future.

„Pentru că o vibrație e o noțiune atât de deschisă, rezultatele sunt greu de evaluat”

Pentru a face față decalajului, mulți angajați învață singuri. Cunoașterea AI se răspândește „bottom-up”, prin inițiativă personală, nu prin programe oficiale. Experimentarea are loc adesea în afara supravegherii, iar bunele practici se formează pe măsură ce sunt descoperite limitele tehnologiei.

„Pentru că o vibrație e o noțiune atât de deschisă, rezultatele sunt greu de evaluat”, observă Armstrong. Situația amintește de începuturile internetului, când oamenii testau interfețe și modele, fără reguli clare. Acum, angajații explorează singuri, în fel și chip, pentru a înțelege unde este AI foarte eficient și unde dă greș.

Capcana „workslop”-ului

Când se exagerează, munca pe vibrație poate produce ceea ce specialiștii numesc „workslop”. Asta înseamnă prezentări sau rapoarte impecabile ca formă, dar goale de conținut.

„Dacă ai o idee, trebuie să știi mai întâi care este strategia și obiectivul”, explică Emilie DiFranco, vicepreședinte de marketing la Marketri. „Abia apoi AI te poate ajuta să dezvolți ideea”.

Ea spune că AI e util pentru analiză și pentru sinteza de date, dar nu poate înlocui gândirea strategică.

„Mi-e teamă că pierdem componenta umană – momentul de reflecție inițial, definirea scopului”. Marketerii, adaugă ea, „nu ar trebui să lucreze doar pe baza unei vibrații, ci ar trebui să se asigure că există o fundație solidă, bazată pe cercetare și planificare”.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Planul pregătit de liderii Chinei care poate schimba lumea în următorii 5 ani
Planul pregătit de liderii Chinei care poate schimba lumea în următorii 5 ani
Liderii Chinei se reunesc la Beijing pentru a contura noul Plan Cincinal pentru anii 2026-2030. În acest plan se va dezbate direcția economică și politicile pentru urătorul deceniu. Un subiect relevant pe care vor să îl contureze chinezii este accelerarea autosuficienței tehnologice, în special în producția de cipuri și AI. Beijingul decide viitorul: ce înseamnă […]
ANALIZĂ
Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?
Companii
Mașinile fără șofer sosesc în Europa. Suntem pregătiți pentru ele?
Mașinile fără șofer se pregătesc să populeze străzile din marile orașe europene, promițând o revoluție în materie de mobilitate electrică. Însă, întrebarea care se pune este următoarea: suntem, oare, pregătiți pentru provocările legate de legislație, infrastructură și siguranță? Mașinile fără șofer în Europa: cum ne afectează orașele și locurile de muncă Zilele trecute scriam despre […]
„Cu Hipster Concept, Dacia reinventează mașina populară”
Companii
„Cu Hipster Concept, Dacia reinventează mașina populară”
Romain Gauvin, director de design Avansat și Exterior la Dacia, a vorbit despre conceptul Hipster, lansat la începutul lunii. Oficialul francez a rezumat filosofia acestui proiect într-o singură propoziție: „Am vrut să oferim mobilitate individuală celor care nu și-o mai pot permite, rupând convențiile pentru a crea noi posibilități”. Hipster Concept: mobilitatea electrică reinventată de […]
China acuză Statele Unite de atacuri cibernetice grave
China acuză Statele Unite de atacuri cibernetice grave
China a acuzat Statele Unite că ar fi desfășurat atacuri cibernetice asupra Centrului Național de Servicii de Timp. Autoritățile de la Beijing susțin că aceste breșe ar fi putut afecta rețelele de comunicații, sistemele financiare și infrastructura energetică. China acuză SUA de breșe cibernetice în Centrul Național al Timpului China a lansat acuzații grave la […]
Familia Samsung scoate la vânzare acțiuni de peste un miliard $
Companii
Familia Samsung scoate la vânzare acțiuni de peste un miliard $
Familia fondatoare Samsung va vinde acțiuni în valoare de 1,2 miliarde $ pentru a acoperi taxe uriașe datorate statului sud-coreean. Decizia denotă presiunea de natură fiscală uriașă care se exercită asupra uneia dintre cele mai puternice familii din industria tech globală. Familia Samsung vinde acțiuni pentru a face față obligațiilor fiscale Mama și cele două […]
Cât adevăr este în ideea că ștergerea e-mailurilor salvează consumul de apă. Explicația reală din spatele mitului digital
Tehnologie
Cât adevăr este în ideea că ștergerea e-mailurilor salvează consumul de apă. Explicația reală din spatele mitului digital
În plin val de caniculă și secetă, autoritățile britanice au venit cu o recomandare neobișnuită: ștergerea e-mailurilor pentru a economisi apă. Propunerea a fost făcută de Agenția Britanică de Mediu, care susținea că centrele de date folosesc cantități uriașe de apă pentru răcire. Subiectul a făcut imediat înconjurul lumii. Dar cât adevăr se ascunde în […]