Prima pagină » O insulă din Caraibe devine noul „El Dorado” pentru giganții americani. Tot mai multe afaceri se mută aici, atrase de taxe mici și proximitate cu SUA

O insulă din Caraibe devine noul „El Dorado” pentru giganții americani. Tot mai multe afaceri se mută aici, atrase de taxe mici și proximitate cu SUA

O insulă din Caraibe devine noul „El Dorado” pentru giganții americani. Tot mai multe afaceri se mută aici, atrase de taxe mici și proximitate cu SUA
O insulă din Caraibe devine noul „El Dorado” pentru giganții americani. Tot mai multe afaceri se mută aici, atrase de taxe mici și proximitate cu SUA. Foto: Freepik

În contextul tensiunilor comerciale declanșate de politicile tarifare ale administrației Trump, companiile americane caută strategii pentru a-și diversifica și pentru a-și securiza lanțurile de aprovizionare. În acest scop, o insulă din Caraibe devine o opțiune atractivă, oferind condiții favorabile pentru relocarea operațiunilor. Această mutare reprezintă un pas important în adaptarea la noile provocări economice și geopolitice, evidențiind tendința de a găsi alternative mai stabile și mai eficiente pentru gestionarea resurselor și producției. 

La începutul lunii februarie, Randy Carr, CEO-ul companiei World Emblem, a luat o decizie importantă: a rezervat un bilet de avion spre Caraibe. Motivul? Anunțul președintelui Donald Trump privind impunerea unei taxe vamale de 25% asupra importurilor din Mexic și Canada, prima dintr-o serie de tarife ce urmau să afecteze și alte țări.

World Emblem, cel mai mare producător mondial de insigne textile, cu clienți importanți precum Departamentul pentru Securitate Internă al SUA, UPS, NHL și Levi’s, produce 65% din insigne în Aguascalientes, Mexic.

„A venit foarte rapid și a fost mult mai dur decât mă așteptam. Taxa de 25% a fost suficientă să spunem că nu mai merge așa. Trebuie să schimbăm urgent”, a declarat antreprenorul pentru CNN.

Carr a mărturisit că inițial nu luase în calcul Republica Dominicană ca o opțiune viabilă pentru producție. Surprinzător, descoperirea a venit cu ajutorul inteligenței artificiale: „ChatGPT,” a spus el.

Deși în cele din urmă președintele Trump a limitat tariful de 25% doar la bunurile care nu respectă acordul USMCA, incertitudinea creată a fost suficientă pentru ca World Emblem să înceapă să-și mute lanțul de aprovizionare.

„Săptămâna următoare eram deja în avion spre Republica Dominicană,” a adăugat Carr.

De ce Republica Dominicană?

Multe companii americane încearcă să-și mute producția din țări cu tarife mari, precum Mexic și China (unde tariful este de 30%), către țări din Asia de Sud-Est, cum ar fi Vietnam sau Malaezia. Însă Randy Carr a ales o opțiune mai aproape de casă: Republica Dominicană.

Potrivit Fundației pentru Inovație, Tehnologie și Informații, producția din Republica Dominicană a crescut exponențial în ultimii ani, aproape 20% din investițiile străine directe fiind direcționate către acest sector, după turism. Investițiile străine directe în țară au crescut cu 7,1% anul trecut față de anul precedent, captând 41% din totalul investițiilor în America Centrală, conform Conferinței Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare.

Republica Dominicană oferă câteva avantaje majore pentru companii: un guvern stabil, o forță de muncă calificată, proximitatea față de Statele Unite și zonele libere, unde se află 60% din producția industrială a țării. Aceste zone libere, care funcționează cu taxe reduse sau aproape inexistente, pot aduce economii de milioane de dolari companiilor.

Marino Auffant, fondatorul Auffant Global Advisory, care sprijină strategii public-private pentru extinderea investițiilor în producție, a declarat:

„Țara este cunoscută pentru plajele sale, dar nu la fel de cunoscută pentru sectorul său industrial. Am observat în ultimele luni cum unele companii americane, mai ales din China, au început să-și mute sau să anunțe mutarea operațiunilor în Republica Dominicană.”

Mari companii prezente în Republica Dominicană

Printre companiile care au fabrici în Republica Dominicană se numără producătorul de îmbrăcăminte Hanes, brandul de încălțăminte Timberland, companii din industria aerospațială precum Eaton Corporation, firme IT ca Rockwell Automation și producători de dispozitive medicale precum Cardinal Health.

World Emblem estimează că mutarea producției pe insulă îi va aduce economii anuale de șapte cifre. În această lună, compania va începe construcția unei fabrici de 9.300 metri pătrați, care va fi inaugurată anul viitor. Planul este ca în viitor să transfere 30-35% din capacitatea de producție în Republica Dominicană.

„Am acționat foarte rapid. În fiecare zi eram în telefon pentru a finaliza această mutare,” a spus Carr.

Zonele libere și avantajele logistice

Republica Dominicană are 92 de zone libere, unde activează peste 850 de companii, conform Consiliului Național al Zonelor Libere. Aceste zone funcționează de aproape 50 de ani și, deși nu sunt scutite complet de tarife, permit evitarea unor taxe importante, precum cele pe venit, export, impozite locale și anumite taxe de import pentru echipamente și proprietate intelectuală.

Stephen Ezell, vicepreședintele pentru politici globale de inovare la Fundația pentru Tehnologie și Inovație, spune:

Zonele libere din Republica Dominicană oferă un pachet complet de servicii care simplifică și eficientizează afacerile în țară.”

Deși zonele libere nu sunt un concept unic – ele există în 135 de țări – ceea ce face Republica Dominicană specială este proximitatea față de Statele Unite. Transportul maritim durează doar trei zile până la Miami și cinci zile până la New York. Există planuri de extindere a unui port în nordul țării, care ar reduce timpul de tranzit cu o zi. În comparație, navele din Asia ajung pe coasta de vest a SUA în trei-patru săptămâni și pe coasta de est în patru-șase săptămâni.

Ezell subliniază că aceste zone libere reprezintă un mediu foarte atractiv pentru producția „near-shore”, în special pentru bunurile destinate pieței nord-americane.

Forța de muncă și costurile salariale

Zonele libere găzduiesc și școli tehnice, în care Republica Dominicană a investit pentru a pregăti și recruta angajați pentru companii. Salariile sunt cu aproximativ 30% mai mici decât în Mexic, țară cunoscută pentru forța sa de muncă ieftină, spune Carr.

Relațiile comerciale cu SUA

Statele Unite au un surplus comercial de 5,4 miliarde de dolari cu Republica Dominicană, unul dintre cele mai mari înregistrate cu orice țară. Până la impunerea tarifelor universale de 10% de către administrația Trump, acordul de liber schimb DR-CAFTA asigura comerț liber între cele două țări din 2004.

„Boom-ul producției din Republica Dominicană a fost însoțit de un surplus comercial în creștere cu SUA, deoarece majoritatea materiilor prime pentru zonele libere provin din Statele Unite,” explică Auffant.

Provocările insulei mici

Un obstacol major pentru extinderea producției în Republica Dominicană este spațiul limitat. Cu o suprafață de jumătate din cea a statului South Carolina, terenurile disponibile pentru zonele libere sunt restrânse. Guvernul se confruntă cu dificultăți în asigurarea spațiului necesar, spune Ezell.

„Cred că va fi o provocare pentru Republica Dominicană să devină o bază de producție care să deservească piața asiatică la scară largă. Este o insulă mică,” afirmă el.

Această limitare se reflectă și în dimensiunea forței de muncă disponibile pentru pregătirea tehnică necesară industriei. Întreaga populație activă a insulei este de 5,41 milioane de persoane, potrivit CIA World Factbook.

Provocarea cunoașterii și vizibilității

Cel mai mare impediment în calea dezvoltării este însă lipsa de cunoaștere a potențialului industrial al țării.

„Mulți companii aleg alte destinații, în principal din cauza necunoașterii poveștii de succes a industriei din Republica Dominicană,” spune Auffant.

Alte articole importante
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își ridică o armată „înspăimântătoare”
Germania își construiește prima brigadă blindată permanentă în străinătate după al Doilea Război Mondial. Cheltuielile militare ating niveluri istorice. Revoluția Bundeswehr și angajamentele NATO Pe 22 mai, localnicii din Vilnius au salutat trecerea tancurilor germane pe străzi, un simbol al legăturilor strânse cu NATO. Brigada 45 Panzer, denumită „Lithuania”, va ajunge la 5.000 de militari […]
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Costul iluziilor: cinci tipuri de „lux” pe care Europa nu și le mai permite
Europa se confruntă cu o criză structurală și trebuie să înțeleagă că modelul său economic și geopolitic nu mai este sustenabil, scriu analiștii The Economist. Războiul, protecționismul și stagnarea economică sunt dovezi ale costurilor antrenate de politicile sale de autosuficiență. Ca o familie nobiliară care își maschează conturile goale, Europa trebuie să renunțe la luxurile […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
În ce țară sunt produse faimoasele cosmetice coreene?
Coreea de Sud este al treilea exportator mondial de produse cosmetice, după Franța și Statele Unite. Exporturile sud-coreene de cosmetice au crescut de la 650 milioane de dolari în 2011, la 4 miliarde în 2017 și 10 miliarde în 2024. Performanța excepțională a Coreei este susținută de faimosul concept K-beauty, un ritual care pendulează, de […]