Prima pagină » Primele trenuri poloneze PESA ajung în România

Primele trenuri poloneze PESA ajung în România

Primele trenuri poloneze PESA ajung în România

Primele trenuri PESA poloneze ajung în România pentru testări în vederea autorizării de circulaţie. Producătorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) aduce, în premieră națională, la Oradea, primul tren electric regional RE-R din cele 62 comandate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF).

PESA a semnat cu Autoritatea pentru Reforma Feroviară (ARF) un contract de achiziţie pentru 62 de rame electrice regionale (RE-R), destinate transportului regional de scurt parcurs, care au fost împărţite pe trei loturi. Finanţarea proiectului este asigurată prin Fondul European de Modernizare (FM) 2021-2030, unul dintre instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului Ecologic European.

Primele trenuri ajung în România

Trenul este în fază avansată de construcție la fabrica PESA din Polonia, iar pe 22 mai va fi prezentat oficial în România de către președintele companiei PESA, Krzysztof Zdziarski. ARF informa anterior că, în perioada 23 – 25 aprilie 2025, o delegație a reprezentanților autorității s-a deplasat în Polonia, la unitatea de producție Pesa din orașul Bydgoszcz, pentru efectuarea recepției preliminare aferent contractului privind achiziția a 62 de rame electrice de scurt parcurs.

– „România mai are mult de lucru în ceea ce privește reînnoirea materialului rulant. Vehiculele Pesa vor fi primele rame moderne ale Căilor Ferate Române în peste 20 de ani” – sublinia, la data încheierii contractului, ministrul de atunci al Transporturilor și Infrastructurii din România, Sorin-Mihai Grindeanu, citat de compania PESA.

“Trenurile vor fi predate spre exploatarea în serviciul public al României celor şase operatori sub contract pe 10 ani, după o metodologie care a ţinut cont de cota de piaţă a fiecăruia”, declara, la finalul anului trecut, preşedintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, citat de Agerpres.

Ramele electrice RE-IR2 vor fi utilizate, în cadrul contractelor de servicii publice atribuite în baza HG 1.453/2022, pe următoarele rute:

  • Cluj Napoca – Sighişoara – Braşov
  • Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova
  • Braşov – Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani – Iaşi/Suceava
  • Galaţi – Mărăşeşti – Bacău – Paşcani – laşi/Suceava
  • Galaţi – Brăila – Făurei – Feteşti – Constanţa (Mangalia)
  • (Mangalia) – Constanţa – Feteşti – Brăila – Mărăşeşti – Bacău – Paşcani – Iaşi/Suceava
  • (Giurgiu) – Bucureşti – Ciulniţa – Călăraşi

PESA va asigura serviciile de mentenanţă pe o perioadă de 15 ani.

Alte articole importante
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
Leonardo Badea, BNR: România are atuuri reale pentru investiții, dar rămâne sub potențial din cauza predictibilității și competitivității instituționale
România dispune de avantaje solide în competiția regională și globală pentru atragerea investițiilor străine, însă valorificarea acestora depinde decisiv de predictibilitate, stabilitate și calitatea cadrului instituțional. Mesajul a fost transmis de prim-viceguvernatorul Băncii Naționale a României, Leonardo Badea, în discursul susținut la deschiderea conferinței „Descoperiți România. Care sunt atuurile României în competiția pentru atragerea investițiilor?”. […]
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Piață de Capital - Fonduri
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]