Wizz Air, una dintre cele mai mari companii low-cost din Europa, raportează venituri mai mari, dar profitul operațional este în scădere cu peste 38%. Defecțiunile motoarelor GTF, creșterea costurilor operaționale și despăgubirile plătite pasagerilor pun presiune pe rezultate, în ciuda unei cereri tot mai mari pentru zboruri.
Deși compania a înregistrat o creștere de 10,6% a numărului de pasageri transportați – ajungând la 17 milioane în primul trimestru al anului financiar curent – profitul operațional a suferit un recul abrupt. Concret, acesta a scăzut de la 44,6 milioane de euro în perioada similară din anul trecut la doar 27,5 milioane de euro, marcând o diminuare de 38,3%.
Și dacă la prima vedere cifrele privind veniturile par promițătoare – cu un total de 1,42 miliarde de euro (în urcare cu 13%) – realitatea din spatele lor arată că Wizz Air se confruntă cu provocări serioase. Deși veniturile din biletele vândute au urcat la 799 milioane de euro, iar serviciile suplimentare (bagaje, locuri, mâncare etc.) au adus 621 milioane de euro, costurile au explodat, iar profitul a scăzut.
Una dintre cele mai mari piedici din calea performanței financiare a companiei este legată de problemele apărute la motoarele GTF (Geared Turbofan), care au dus la oprirea temporară a nu mai puțin de 41 de aeronave din flotă.
Pentru a compensa lipsa acestor avioane, Wizz Air a fost nevoită să închirieze aeronave suplimentare. Chiar dacă aceste costuri au scăzut de la 39,3 milioane de euro anul trecut la 11 milioane de euro anul acesta, restul cheltuielilor operaționale au fost imposibil de ignorat.
Costurile cu marketingul și distribuția au crescut cu 31%, iar taxele de aeroport, serviciile de handling și despăgubirile oferite pasagerilor s-au majorat cu 19%. În plus, salariile angajaților și alte beneficii au implicat un efort financiar cu 14% mai mare față de perioada anterioară.
Un element semnificativ care a afectat profitabilitatea a fost creșterea compensațiilor oferite pasagerilor pentru întârzieri, anulări sau alte inconveniente. De la 25,9 milioane de euro în primul trimestru al anului trecut, aceste despăgubiri au urcat la 33,9 milioane de euro în acest an, un salt de aproape 31%.
Pe fondul acestor rezultate, acțiunile Wizz Air listate la Bursa de la Londra au deschis în scădere, ceea ce reflectă neîncrederea investitorilor în capacitatea companiei de a naviga printre dificultățile logistice și operaționale.
Deși profitul net a crescut spectaculos, de la doar 1,2 milioane de euro în aceeași perioadă a anului trecut la 38,4 milioane de euro în acest trimestru, piața a reacționat mai degrabă la datele privind performanța operațională, considerată un indicator mai fidel al sănătății unei companii aeriene.
Creșterea profitului net poate fi pusă pe seama unor ajustări contabile sau a unor elemente excepționale care nu reflectă sustenabilitatea financiară pe termen lung. În schimb, scăderea profitului operațional semnalează că deși cererea pentru zboruri este în creștere, costurile de operare și provocările tehnice devin tot mai greu de gestionat.