Prima pagină » Raport Deloitte. 46% dintre colecționarii români de artă investesc rațional și preferă pictura contemporană și autori internaționali

Raport Deloitte. 46% dintre colecționarii români de artă investesc rațional și preferă pictura contemporană și autori internaționali

Raport Deloitte. 46% dintre colecționarii români de artă investesc rațional și preferă pictura contemporană și autori internaționali

Majoritatea colecționarilor români de artă se ghidează în deciziile de achiziție după gusturi estetice și preferințe personale, însă aproape jumătate (46%) iau în calcul și dimensiunea financiară a acestui tip de plasament, se arată într-un raport Deloitte Art Market Report 2025, realizat în parteneriat cu Asociația RAD.

Potrivit sursei citate, pentru o parte importantă dintre colecționari, arta funcționează și ca instrument de diversificare a portofoliului, ca o protecție în fața riscurilor economice sau ca un potențial de câștig speculativ. Aproape 6 din 10 colecţionari români alocă sub 10% din venitul anual investiţiilor în artă.

O piață tânără, între tradiție și internaționalizare

Piața autohtonă de artă are un profil demografic tânăr și este definită de o practică de colecționare aflată încă în formare. În acest context, preferințele se îndreaptă tot mai mult către arta contemporană, în special către lucrările create după anul 2000, menționate de 80% dintre participanți ca fiind deja deținute sau aflate în vizorul unor viitoare achiziții.

Totodată, colecționarii români manifestă o deschidere în creștere față de scena internațională de artă: 49% dintre ei își împart interesul între artiști locali și internaționali, în timp ce 36% rămân concentrați exclusiv pe arta autohtonă, invocând motive de accesibilitate și afinitate culturală.

„Raportul conturează o serie de tendințe locale: o apetență accentuată pentru pictură și artă contemporană, dar și o nevoie clară de transparență în evaluarea lucrărilor și de vizibilitate a prețurilor. În același timp, confirmă concluzii similare identificate în alte piețe europene, cum ar fi Luxemburg sau Ungaria: deciziile de achiziție sunt în continuare dominate de criterii artistice, iar colecțiile contribuie la construirea de punți între generații”, explică Corina Dimitriu, Partener, Deloitte România.

Pictura, lider detașat; sculptura și fotografia câștigă teren

Conform raportului, pictura este cea mai populară categorie artistică, prezentă în portofoliul a 89% dintre respondenți și dorită în viitor de 86%. Pe următoarele poziții se află sculptura (53% în istoricul de achiziții, 60% în intenții) și fotografia (49% atât în trecut, cât și în planurile viitoare). Interesul pentru instalații și arta conceptuală este prezent, dar la un nivel inferior (31%).

Arta ca investiție: modestă, dar strategică

Investițiile în artă sunt în general moderate. 59% dintre colecționari alocă sub 10% din venitul anual pentru astfel de achiziții, iar 60% afirmă că lucrările de artă reprezintă sub 10% din totalul activelor. Doar 5% dintre respondenți dețin colecții în care arta cântărește peste jumătate din avere.

Motivațiile financiare sunt diverse: 26% privesc arta ca un instrument de protecție în perioade economice volatile, 24% ca o formă de diversificare a portofoliului, iar 19% ca un potențial vehicul speculativ.

O viziune pe termen lung: moștenire și patrimoniu

Tendința de a privi arta ca parte a unui patrimoniu de familie începe să prindă contur. 66% dintre colecționari declară că păstrează lucrările cel puțin 10 ani, de regulă acasă sau la birou, iar 41% intenționează să le lase moștenire, încurajând consolidarea unei forme de „generational wealth” în jurul artei.

„Acest tandem între criterii estetice și motivații investiționale are capacitatea de a genera valoare pe termen lung. Lucrările nu doar decorează, ci creează legături între generații și contribuie la dezvoltarea unei practici culturale solide”, punctează Andrei Burz-Pînzaru, Partener Deloitte și lider al programului Deloitte Private în România.

Colecții mici, dar în creștere

Structura colecțiilor arată o concentrare în zona segmentului mediu: 34% dintre colecționari dețin între 6 și 24 de lucrări. Colecțiile ample, cu peste 100 sau chiar peste 300 de piese, sunt deocamdată limitate, reprezentând fiecare câte 11% dintre respondenți, dar indică o tendință emergentă.

Imagine RAD Art Fair / Arhivă
Imagine RAD Art Fair / Arhivă

O scenă artistică tot mai conectată

„Tranziția de la o piață orientată preponderent către creația locală la una deschisă dialogului internațional este o dovadă a maturizării scenei artistice din România, care devine tot mai diversă și orientată spre viitor”, spune Catinca Tăbăcaru, galerist, curator și co-fondator al Asociației RAD.

Deloitte Art Market Report 2025 a fost realizat în premieră pentru România, în parteneriat cu Asociația RAD, cu sprijinul Art Advisory Budapesta și al Galeriilor Mütargy. Studiul se bazează pe un sondaj desfășurat în perioada martie-aprilie 2025, în rândul a 104 colecționari activi din sectoare precum artă, financiar, imobiliar, tehnologie, media, juridic și altele.

Potrivit sursei citate, 65% dintre respondenți incluși în acest studiu au vârste cuprinse între 35 și 56 de ani.

Alte articole importante
Ce ne facem cu lumea asta obsedată de statut?
Ce ne facem cu lumea asta obsedată de statut?
Deși a căpătat conotații negative în lumea contemporană, statutul este, de fapt, un mecanism evolutiv fundamental, important atât pentru oameni, cât și pentru animale: păsările, albinele sau cimpanzeii, cu toate respectă o ierarhie în cadrul grupurilor. În cazul oamenilor, ierarhiile apar chiar foarte devreme: la doi ani, copiii formează grupuri ierarhice. La patru ani, pot […]
„Carnea de lilieci” de la Lidl a stârnit revoltă și uimire printre clienți
„Carnea de lilieci” de la Lidl a stârnit revoltă și uimire printre clienți
O situație neobișnuită a atras atenția cumpărătorilor din Elveția, după ce în mai multe magazine Lidl au descoperit pachete de carne etichetate cu mențiunea „Pipistrello 800 g”. Termenul „Pipistrello” înseamnă „liliac” în limba italiană, ceea ce i-a făcut pe mulți să creadă că carnea de lilieci a devenit un produs comercializat de către lanțul de […]
Rușii spun lucruri trăznite. Un parlamentar a propus ca bogații să le cumpere case săracilor
Rușii spun lucruri trăznite. Un parlamentar a propus ca bogații să le cumpere case săracilor
Un parlamentar rus a stârnit rumoare printr-o propunere legislativă care stipulează nici mai mult nici mai puțin ca bogații să cumpere case săracilor, scrie The Moscow Times. Actul normativ propus de Sergei Malinkovich, președintele Comitetului Central al partidului comuniștilor din Rusia și deputat în Adunarea Legislativă a regiunii Altai, este motivat, spune el, de inegalitățile […]
Companiile militare rusești au ajuns să primească plăți în saci cu bani cash în loc de transferuri bancare
Companiile militare rusești au ajuns să primească plăți în saci cu bani cash în loc de transferuri bancare
Complexul militar-industrial din Rusia continuă să primească valută străină pentru vânzările de armament, însă, din cauza sancțiunilor, plățile bancare au fost înlocuite cu livrări de saci cu bani cash, scrie MoscowTimes. Date vamale arată cantități uriașe de numerar livrate Analiza datelor vamale prezentate de analiștii Nordsint relevă că, din 2022, armata rusă a primit mai […]
De la bancher la miliardar și soț al lui Paris Hilton. Viața de lux a lui Carter Reum și obiceiurile de zi cu zi
De la bancher la miliardar și soț al lui Paris Hilton. Viața de lux a lui Carter Reum și obiceiurile de zi cu zi
Carter Reum, investitor de risc și cofondator al fondului M13, dezvăluie cum arată o zi obișnuită în viața sa. De la planificări matinale cu cold brew, ședințe în camere hiperbarice și până la ritualul de seară alături de Paris Hilton, viața antreprenorului combină luxul, tehnologia și familia. De la bancher la miliardar și soț al […]
Era „meh” a inteligenței artificiale: după ani de promisiuni uriașe, realitatea aduce o corecție dură în piață
Tehnologie
Era „meh” a inteligenței artificiale: după ani de promisiuni uriașe, realitatea aduce o corecție dură în piață
Inteligența artificială trece printr-o perioadă „fără chef”. Așteptările colosale, alimentate de marketing și declarații spectaculoase, s-au lovit de limitele reale ale tehnologiei. Hype-ul scade, firmele se adaptează, iar specialiștii spun că AI va progresa, dar incremental, nu prin salturi spectaculoase. De la entuziasm la corecție Industria inteligenței artificiale traversează o fază de ajustare inevitabilă. După […]