Majoritatea colecționarilor români de artă se ghidează în deciziile de achiziție după gusturi estetice și preferințe personale, însă aproape jumătate (46%) iau în calcul și dimensiunea financiară a acestui tip de plasament, se arată într-un raport Deloitte Art Market Report 2025, realizat în parteneriat cu Asociația RAD.
Potrivit sursei citate, pentru o parte importantă dintre colecționari, arta funcționează și ca instrument de diversificare a portofoliului, ca o protecție în fața riscurilor economice sau ca un potențial de câștig speculativ. Aproape 6 din 10 colecţionari români alocă sub 10% din venitul anual investiţiilor în artă.
Piața autohtonă de artă are un profil demografic tânăr și este definită de o practică de colecționare aflată încă în formare. În acest context, preferințele se îndreaptă tot mai mult către arta contemporană, în special către lucrările create după anul 2000, menționate de 80% dintre participanți ca fiind deja deținute sau aflate în vizorul unor viitoare achiziții.
Totodată, colecționarii români manifestă o deschidere în creștere față de scena internațională de artă: 49% dintre ei își împart interesul între artiști locali și internaționali, în timp ce 36% rămân concentrați exclusiv pe arta autohtonă, invocând motive de accesibilitate și afinitate culturală.
„Raportul conturează o serie de tendințe locale: o apetență accentuată pentru pictură și artă contemporană, dar și o nevoie clară de transparență în evaluarea lucrărilor și de vizibilitate a prețurilor. În același timp, confirmă concluzii similare identificate în alte piețe europene, cum ar fi Luxemburg sau Ungaria: deciziile de achiziție sunt în continuare dominate de criterii artistice, iar colecțiile contribuie la construirea de punți între generații”, explică Corina Dimitriu, Partener, Deloitte România.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/IMG_20241003_200107_edit_225635316089760-768x1024.jpg)
Conform raportului, pictura este cea mai populară categorie artistică, prezentă în portofoliul a 89% dintre respondenți și dorită în viitor de 86%. Pe următoarele poziții se află sculptura (53% în istoricul de achiziții, 60% în intenții) și fotografia (49% atât în trecut, cât și în planurile viitoare). Interesul pentru instalații și arta conceptuală este prezent, dar la un nivel inferior (31%).
Investițiile în artă sunt în general moderate. 59% dintre colecționari alocă sub 10% din venitul anual pentru astfel de achiziții, iar 60% afirmă că lucrările de artă reprezintă sub 10% din totalul activelor. Doar 5% dintre respondenți dețin colecții în care arta cântărește peste jumătate din avere.
Motivațiile financiare sunt diverse: 26% privesc arta ca un instrument de protecție în perioade economice volatile, 24% ca o formă de diversificare a portofoliului, iar 19% ca un potențial vehicul speculativ.
Tendința de a privi arta ca parte a unui patrimoniu de familie începe să prindă contur. 66% dintre colecționari declară că păstrează lucrările cel puțin 10 ani, de regulă acasă sau la birou, iar 41% intenționează să le lase moștenire, încurajând consolidarea unei forme de „generational wealth” în jurul artei.
„Acest tandem între criterii estetice și motivații investiționale are capacitatea de a genera valoare pe termen lung. Lucrările nu doar decorează, ci creează legături între generații și contribuie la dezvoltarea unei practici culturale solide”, punctează Andrei Burz-Pînzaru, Partener Deloitte și lider al programului Deloitte Private în România.
Structura colecțiilor arată o concentrare în zona segmentului mediu: 34% dintre colecționari dețin între 6 și 24 de lucrări. Colecțiile ample, cu peste 100 sau chiar peste 300 de piese, sunt deocamdată limitate, reprezentând fiecare câte 11% dintre respondenți, dar indică o tendință emergentă.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/05/IMG_20241003_195851_edit_225657226337147-768x1024.jpg)
„Tranziția de la o piață orientată preponderent către creația locală la una deschisă dialogului internațional este o dovadă a maturizării scenei artistice din România, care devine tot mai diversă și orientată spre viitor”, spune Catinca Tăbăcaru, galerist, curator și co-fondator al Asociației RAD.
Deloitte Art Market Report 2025 a fost realizat în premieră pentru România, în parteneriat cu Asociația RAD, cu sprijinul Art Advisory Budapesta și al Galeriilor Mütargy. Studiul se bazează pe un sondaj desfășurat în perioada martie-aprilie 2025, în rândul a 104 colecționari activi din sectoare precum artă, financiar, imobiliar, tehnologie, media, juridic și altele.
Potrivit sursei citate, 65% dintre respondenți incluși în acest studiu au vârste cuprinse între 35 și 56 de ani.