Prima pagină » Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine

Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine

Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine
Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine / Foto: Unsplash

Recunoașterea facială este tot mai des prezentată ca o soluție împotriva furturilor și a actelor de violență în magazine. Promotorii susțin că tehnologia poate ajuta la identificarea rapidă a infractorilor și la creșterea siguranței angajaților și a clienților. La rândul lor, organizațiile pentru drepturile omului avertizează asupra riscurilor legate de viața privată și cu privire la potențialele abuzuri. Între promisiunea securității sporite și teama de supraveghere excesivă, comerțul cu amănuntul devine un teren de testare pentru una dintre cele mai controversate tehnologii ale prezentului. Al doilea cel mai mare lanț de supermarketuri din Marea Britanie, Sainsbury’s, se numără printre companiile care au început deja testarea controversatei tehnologii de recunoaștere facială în magazinele sale, scrie The Guardian.

Sainsbury’s și-a informat angajații că lansează un program pilot de opt săptămâni, înainte de o posibilă implementare la scară națională, în Marea Britanie. Reprezentanții companiei au declarat că tehnologia face parte din strategia de identificare a hoților și de reducere a creșterii abrupte a criminalității din retail din ultimii ani, însă activiștii pentru dreptul la viață privată au condamnat inițiativa, calificând-o drept „înfricoșătoare”. Numărul furturilor raportate de poliție în Anglia și Țara Galilor a crescut anul trecut la cel mai ridicat nivel din istorie, conform datelor oficiale publicate în aprilie, depășind pentru prima dată jumătate de milion de cazuri.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Recunoaștere facială la concerte și alte „evenimente de masă”?

Utilizarea recunoașterii faciale în magazine a fost puternic criticată în ultimii ani. Rivalul Sainsbury’s, Asda, s-a confruntat cu mii de plângeri după ce a lansat un program similar, la începutul anului. Un plan al Poliției Metropolitane de a extinde utilizarea recunoașterii faciale live la „evenimente de masă” a fost criticat, la rândul său, de autoritatea pentru egalitate, care l-a considerat ilegal, după ce cercetările au indicat că bărbații de culoare erau proporțional mai predispuși să declanșeze alerte. Comisia pentru Egalitate și Drepturile Omului (EHRC) a declarat că tehnologia este intruzivă și poate avea un „efect de intimidare” asupra drepturilor individuale.

Conducerea Sainsbury’s, care deține peste 1.400 de magazine pe teritoriul Marii Britanii, a insistat că planul nu vizează „monitorizarea angajaților” sau a clienților. Lanțul colaborează cu compania de recunoaștere facială Facewatch, în cadrul testului. Alți retaileri, precum Home Bargains, Flannels, Costcutter și Sports Direct, ar fi utilizat deja aceeași tehnologie pentru identificarea hoților. Sainsbury’s a precizat că sistemul va fi folosit pentru a identifica și, eventual, pentru a le interzice accesul persoanelor „violente, agresive sau care fură din magazin”. Compania a adăugat că, în cazul în care software-ul nu recunoaște chipul unei persoane raportate, datele nu sunt păstrate, ci sunt șterse instantaneu. Sistemul emite o alertă pe baza comportamentelor infracționale semnalate de magazin sau de alți retaileri care folosesc Facewatch în apropiere.

Tehnologie de tip orwellian

Madeleine Stone, ofițer senior în cadrul organizației pentru drepturi digitale Big Brother Watch, a declarat pentru PA Media: „Decizia Sainsbury’s de a testa o tehnologie de recunoaștere facială de tip orwellian în magazinele sale este profund disproporționată și înfricoșătoare. Sainsbury’s ar trebui să renunțe la acest experiment, iar guvernul trebuie să intervină urgent pentru a opri răspândirea necontrolată a acestei tehnologii intruzive”.

Sainsbury’s a precizat că incidentele de furt, abuz și comportament amenințător „continuă să crească”, în ciuda colaborării cu poliția și cu guvernul, și că acestea „afectează zilnic echipele din magazinele din Marea Britanie”.

„Am ascultat îngrijorările profunde ale colegilor și clienților noștri, iar aceștia au dreptate să se aștepte ca noi să acționăm. Sectorul retail se află la o răscruce, confruntându-se cu abuzuri, comportamente antisociale și violență în creștere. Trebuie să punem siguranța pe primul loc. Înțelegem că tehnologia de recunoaștere facială poate ridica întrebări legitime privind datele și confidențialitatea. Acest test și eventualul său rollout nu au ca scop monitorizarea angajaților sau a clienților noștri valoroși. Este concentrat exclusiv pe identificarea infractorilor periculoși – persoane care au comis acte de violență, agresiune sau furt – pentru a ne ajuta să prevenim noi daune”, a declarat Simon Roberts, directorul executiv al companiei.

„Salutăm programul continuu al Sainsbury’s de protejare a lucrătorilor din retail și a clienților de amenințările persistente de abuz și violență din magazine. Așteptăm cu interes rezultatele testului software-ului de recunoaștere facială și vom continua să colaborăm strâns cu Sainsbury’s pentru a sprijini o abordare responsabilă, bazată pe dovezi, în combaterea criminalității din retail”, a declarat și Joanne Thomas, secretarul general al sindicatului Usdaw.

Alte articole importante
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Elon Musk, aproape să devină primul trilionar din istorie. Averea lui ajunge la 750 miliarde dolari
Averea lui Elon Musk a urcat spectaculos, până aproape de 750 de miliarde de dolari, după ce o instanță americană a restabilit pachetul său salarial uriaș de la Tesla. Decizia, combinată cu evaluările în creștere ale SpaceX și xAI, îl apropie pe Musk de un prag istoric. Ar putea deveni primul trilionar al lumii. Victorie […]
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Moneda viitorului în Europa: euro digital. Când intră în circulație moneda electronică
Uniunea Europeană face pași concreți spre lansarea euro digital, moneda electronică emisă de Banca Centrală Europeană. Consiliul UE a stabilit recent modul de funcționare, iar primele teste ar putea începe din 2027. Lansarea efectivă depinde însă de o decizie politică sensibilă, legată de confidențialitate și control. Ce este euro digital Euro digital este o versiune […]
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Companii
Piața muncii în 2025: ce joburi caută românii și ce salarii se oferă
Un top realizat de o platformă de recrutare din România arată ce joburi au căutat românii în 2025. Piața muncii a avut un lider clar: jobul de șofer. Potrivit datelor centralizate de eJobs, această meserie a generat peste 1,35 milioane de căutări în acest an, mai mult decât orice altă poziție. Cu toate acestea, interesul […]
ANALIZĂ
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Ce se schimbă de la 1 ianuarie 2026 pentru investitorii români pe piața de capital
Impozitul pe dividende va crește la 16% începând de la 1 ianuarie 2026, iar investitorii români care tranzacționează pe piața de capital se vor confrunta cu un regim fiscal complex, în funcție de tipul de intermediar utilizat. Legea 239/2025, care introduce al doilea pachet de măsuri fiscale al guvernului Bolojan, a fost publicată în Monitorul […]
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Tehnologie
OpenAI introduce noi setări ale nivelului de entuziasm al ChatGPT 
Noile setări permit utilizatorilor să ajusteze tonul, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, transferând responsabilitatea alegerii stilului de interacțiune către utilizatori OpenAI a anunțat lansarea unei funcții care permite utilizatorilor să ajusteze direct nivelul de entuziasm al ChatGPT, inclusiv gradul de căldură, expresivitatea și utilizarea emoji-urilor, într-o mișcare care transferă controlul asupra personalității asistentului AI către utilizatori […]
De ce AI este un coșmar pentru UE
Tehnologie
De ce AI este un coșmar pentru UE
Inteligența artificială a scos la suprafață una dintre cele mai vechi și mai profunde diferențe dintre Europa și Statele Unite. În timp ce Uniunea Europeană încearcă să controleze și să limiteze riscurile asociate noilor tehnologii prin reglementări stricte, guvernul american a ales, cel puțin la nivel federal, să lase companiile să se dezvolte aproape fără […]