Prima pagină » Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine

Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine

Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine
Se testează tehnologia de recunoaștere facială pentru a combate furturile din magazine / Foto: Unsplash

Recunoașterea facială este tot mai des prezentată ca o soluție împotriva furturilor și a actelor de violență în magazine. Promotorii susțin că tehnologia poate ajuta la identificarea rapidă a infractorilor și la creșterea siguranței angajaților și a clienților. La rândul lor, organizațiile pentru drepturile omului avertizează asupra riscurilor legate de viața privată și cu privire la potențialele abuzuri. Între promisiunea securității sporite și teama de supraveghere excesivă, comerțul cu amănuntul devine un teren de testare pentru una dintre cele mai controversate tehnologii ale prezentului. Al doilea cel mai mare lanț de supermarketuri din Marea Britanie, Sainsbury’s, se numără printre companiile care au început deja testarea controversatei tehnologii de recunoaștere facială în magazinele sale, scrie The Guardian.

Sainsbury’s și-a informat angajații că lansează un program pilot de opt săptămâni, înainte de o posibilă implementare la scară națională, în Marea Britanie. Reprezentanții companiei au declarat că tehnologia face parte din strategia de identificare a hoților și de reducere a creșterii abrupte a criminalității din retail din ultimii ani, însă activiștii pentru dreptul la viață privată au condamnat inițiativa, calificând-o drept „înfricoșătoare”. Numărul furturilor raportate de poliție în Anglia și Țara Galilor a crescut anul trecut la cel mai ridicat nivel din istorie, conform datelor oficiale publicate în aprilie, depășind pentru prima dată jumătate de milion de cazuri.

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Recunoaștere facială la concerte și alte „evenimente de masă”?

Utilizarea recunoașterii faciale în magazine a fost puternic criticată în ultimii ani. Rivalul Sainsbury’s, Asda, s-a confruntat cu mii de plângeri după ce a lansat un program similar, la începutul anului. Un plan al Poliției Metropolitane de a extinde utilizarea recunoașterii faciale live la „evenimente de masă” a fost criticat, la rândul său, de autoritatea pentru egalitate, care l-a considerat ilegal, după ce cercetările au indicat că bărbații de culoare erau proporțional mai predispuși să declanșeze alerte. Comisia pentru Egalitate și Drepturile Omului (EHRC) a declarat că tehnologia este intruzivă și poate avea un „efect de intimidare” asupra drepturilor individuale.

Conducerea Sainsbury’s, care deține peste 1.400 de magazine pe teritoriul Marii Britanii, a insistat că planul nu vizează „monitorizarea angajaților” sau a clienților. Lanțul colaborează cu compania de recunoaștere facială Facewatch, în cadrul testului. Alți retaileri, precum Home Bargains, Flannels, Costcutter și Sports Direct, ar fi utilizat deja aceeași tehnologie pentru identificarea hoților. Sainsbury’s a precizat că sistemul va fi folosit pentru a identifica și, eventual, pentru a le interzice accesul persoanelor „violente, agresive sau care fură din magazin”. Compania a adăugat că, în cazul în care software-ul nu recunoaște chipul unei persoane raportate, datele nu sunt păstrate, ci sunt șterse instantaneu. Sistemul emite o alertă pe baza comportamentelor infracționale semnalate de magazin sau de alți retaileri care folosesc Facewatch în apropiere.

Tehnologie de tip orwellian

Madeleine Stone, ofițer senior în cadrul organizației pentru drepturi digitale Big Brother Watch, a declarat pentru PA Media: „Decizia Sainsbury’s de a testa o tehnologie de recunoaștere facială de tip orwellian în magazinele sale este profund disproporționată și înfricoșătoare. Sainsbury’s ar trebui să renunțe la acest experiment, iar guvernul trebuie să intervină urgent pentru a opri răspândirea necontrolată a acestei tehnologii intruzive”.

Sainsbury’s a precizat că incidentele de furt, abuz și comportament amenințător „continuă să crească”, în ciuda colaborării cu poliția și cu guvernul, și că acestea „afectează zilnic echipele din magazinele din Marea Britanie”.

„Am ascultat îngrijorările profunde ale colegilor și clienților noștri, iar aceștia au dreptate să se aștepte ca noi să acționăm. Sectorul retail se află la o răscruce, confruntându-se cu abuzuri, comportamente antisociale și violență în creștere. Trebuie să punem siguranța pe primul loc. Înțelegem că tehnologia de recunoaștere facială poate ridica întrebări legitime privind datele și confidențialitatea. Acest test și eventualul său rollout nu au ca scop monitorizarea angajaților sau a clienților noștri valoroși. Este concentrat exclusiv pe identificarea infractorilor periculoși – persoane care au comis acte de violență, agresiune sau furt – pentru a ne ajuta să prevenim noi daune”, a declarat Simon Roberts, directorul executiv al companiei.

„Salutăm programul continuu al Sainsbury’s de protejare a lucrătorilor din retail și a clienților de amenințările persistente de abuz și violență din magazine. Așteptăm cu interes rezultatele testului software-ului de recunoaștere facială și vom continua să colaborăm strâns cu Sainsbury’s pentru a sprijini o abordare responsabilă, bazată pe dovezi, în combaterea criminalității din retail”, a declarat și Joanne Thomas, secretarul general al sindicatului Usdaw.

Alte articole importante
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Unde se ridică un mega-oraș de peste 180 miliarde $ (VIDEO)
Pe malul Mării Mediterane ia naștere un mega-oraș de peste 180 miliarde $, care va deveni un hub urban și economic de referință în regiune. Proiectul combină infrastructură ultramodernă, facilități rezidențiale și comerciale și concepte inovatoare de dezvoltare urbană, marcând o nouă eră a metropolelor globale. Cel mai scump proiect urban va fi ridicat în […]
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Cum arată croaziera de 15.000 de euro pentru care românii plătesc tot mai des să ajungă la capătul lumii
Tot mai mulți români aleg să-și petreacă vacanțele la capătul lumii, într-un loc unde liniștea absolută întâlnește aventura pură. Antarctica, considerată ultima frontieră turistică a planetei, devine noua destinație de vis pentru călătorii români cu spirit de explorator. O croazieră de expediție, în valoare de nu mai puțin de 15.000 de euro, promite o experiență […]
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Trenul Orient Express revine în Italia cu o experiență de lux de 24 de ore. Cât costă călătoria
Italia pune din nou pe şine un nou simbol al eleganței și nostalgiei anilor ’50-’60. Trenul La Dolce Vita Orient Express, un hotel de lux pe șine, promite o experiență unică între design retro, gastronomie de top și peisaje spectaculoase. Preţurile încep de la 3.500 de euro de persoană. Călătoria începe la Roma, în stil […]
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Mii de români, vizați de fraude online cu reduceri false și site-uri fantomă de Black Friday
Sezonul reducerilor de Black Friday nu aduce doar chilipiruri, ci și un val de fraude online. Experții în securitate cibernetică avertizează că infractorii digitali exploatează febra cumpărăturilor și pun în scenă scheme sofisticate pentru a fura datele bancare ale utilizatorilor. Site-urile clonă, link-urile capcană și ofertele „prea bune ca să fie adevărate” fac parte din […]
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România are printre cele mai mici prețuri la gaze din UE
România se menține printre țările din UE cu cele mai mici prețuri la gaze naturale, în ciuda fluctuațiilor de pe piața energetică. Această situație reflectă atât politicile interne de reglementare, cât și resursele proprii de producție care oferă un grad ridicat de independență energetică. România, în topul țărilor din UE cu cele mai mici tarife […]
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Companii
Volkswagen lovită în plin de impactul tarifelor lui Trump
Grupul Volkswagen se confruntă cu un deficit estimat la 5,8 miliarde de dolari din cauza noilor tarife vamale impuse de administrația Trump. După publicarea rezultatelor financiare trimestriale, acțiunile companiei au crescut temporar cu până la 2%, pentru ca apoi să scadă cu 1,2%. Lovitură pentru Volkswagen: tarifele lui Trump aduc pierderi de 5,8 miliarde $ […]