Sainsbury’s și-a informat angajații că lansează un program pilot de opt săptămâni, înainte de o posibilă implementare la scară națională, în Marea Britanie. Reprezentanții companiei au declarat că tehnologia face parte din strategia de identificare a hoților și de reducere a creșterii abrupte a criminalității din retail din ultimii ani, însă activiștii pentru dreptul la viață privată au condamnat inițiativa, calificând-o drept „înfricoșătoare”. Numărul furturilor raportate de poliție în Anglia și Țara Galilor a crescut anul trecut la cel mai ridicat nivel din istorie, conform datelor oficiale publicate în aprilie, depășind pentru prima dată jumătate de milion de cazuri.
:format(webp):quality(80)/https://www.putereafinanciara.ro/wp-content/uploads/2025/09/the-nix-company-4Hmj9gkyM6c-unsplash-1024x683.jpg)
Foto: Unsplash
Recunoaștere facială la concerte și alte „evenimente de masă”?
Utilizarea recunoașterii faciale în magazine a fost puternic criticată în ultimii ani. Rivalul Sainsbury’s, Asda, s-a confruntat cu mii de plângeri după ce a lansat un program similar, la începutul anului. Un plan al Poliției Metropolitane de a extinde utilizarea recunoașterii faciale live la „evenimente de masă” a fost criticat, la rândul său, de autoritatea pentru egalitate, care l-a considerat ilegal, după ce cercetările au indicat că bărbații de culoare erau proporțional mai predispuși să declanșeze alerte. Comisia pentru Egalitate și Drepturile Omului (EHRC) a declarat că tehnologia este intruzivă și poate avea un „efect de intimidare” asupra drepturilor individuale.
Conducerea Sainsbury’s, care deține peste 1.400 de magazine pe teritoriul Marii Britanii, a insistat că planul nu vizează „monitorizarea angajaților” sau a clienților. Lanțul colaborează cu compania de recunoaștere facială Facewatch, în cadrul testului. Alți retaileri, precum Home Bargains, Flannels, Costcutter și Sports Direct, ar fi utilizat deja aceeași tehnologie pentru identificarea hoților. Sainsbury’s a precizat că sistemul va fi folosit pentru a identifica și, eventual, pentru a le interzice accesul persoanelor „violente, agresive sau care fură din magazin”. Compania a adăugat că, în cazul în care software-ul nu recunoaște chipul unei persoane raportate, datele nu sunt păstrate, ci sunt șterse instantaneu. Sistemul emite o alertă pe baza comportamentelor infracționale semnalate de magazin sau de alți retaileri care folosesc Facewatch în apropiere.
Tehnologie de tip orwellian
Madeleine Stone, ofițer senior în cadrul organizației pentru drepturi digitale Big Brother Watch, a declarat pentru PA Media: „Decizia Sainsbury’s de a testa o tehnologie de recunoaștere facială de tip orwellian în magazinele sale este profund disproporționată și înfricoșătoare. Sainsbury’s ar trebui să renunțe la acest experiment, iar guvernul trebuie să intervină urgent pentru a opri răspândirea necontrolată a acestei tehnologii intruzive”.
Sainsbury’s a precizat că incidentele de furt, abuz și comportament amenințător „continuă să crească”, în ciuda colaborării cu poliția și cu guvernul, și că acestea „afectează zilnic echipele din magazinele din Marea Britanie”.
„Am ascultat îngrijorările profunde ale colegilor și clienților noștri, iar aceștia au dreptate să se aștepte ca noi să acționăm. Sectorul retail se află la o răscruce, confruntându-se cu abuzuri, comportamente antisociale și violență în creștere. Trebuie să punem siguranța pe primul loc. Înțelegem că tehnologia de recunoaștere facială poate ridica întrebări legitime privind datele și confidențialitatea. Acest test și eventualul său rollout nu au ca scop monitorizarea angajaților sau a clienților noștri valoroși. Este concentrat exclusiv pe identificarea infractorilor periculoși – persoane care au comis acte de violență, agresiune sau furt – pentru a ne ajuta să prevenim noi daune”, a declarat Simon Roberts, directorul executiv al companiei.
„Salutăm programul continuu al Sainsbury’s de protejare a lucrătorilor din retail și a clienților de amenințările persistente de abuz și violență din magazine. Așteptăm cu interes rezultatele testului software-ului de recunoaștere facială și vom continua să colaborăm strâns cu Sainsbury’s pentru a sprijini o abordare responsabilă, bazată pe dovezi, în combaterea criminalității din retail”, a declarat și Joanne Thomas, secretarul general al sindicatului Usdaw.