Producătorii americani de vehicule electrice Rivian și Lucid se confruntă cu prognoze financiare pesimiste, care au declanșat scăderi semnificative ale valorii acțiunilor lor.
Investitorii reacționează cu prudență, pe fondul temerilor legate de cererea slabă, costurile ridicate și dificultățile de scalare a producției.
Foto: Lucid Motors
Cei doi constructori au raportat rezultate financiare dezamăgitoare pentru acest an, ceea ce a dus la scăderea cotațiilor bursiere ale ambelor companii. Problemele financiare apar într-un context complicat, marcat de schimbări de politică economică și tensiuni comerciale care afectează întreaga industrie auto, potrivit Reuters.
Rivian se confruntă cu o serie de obstacole generate de măsurile luate de administrația SUA. Este vorba despre eliminarea subvențiilor guvernamentale pentru achiziția de vehicule electrice (EV), introducerea unor tarife vamale ridicate pentru componentele auto importate și anularea penalizărilor impuse producătorilor de mașini termice pentru depășirea limitelor de emisii. Pe site-ul oficial, clienții sunt încurajați să comande vehicule cât mai curând ca să mai poată beneficia de subvenția federală de 7.500 de dolari, care va expira la 30 septembrie.
În ultimul trimestru, compania a raportat o creștere a costurilor operaționale, în principal din cauza dificultăților în aprovizionarea cu metale rare esențiale pentru baterii. Aceste probleme au dus la o majorare a estimărilor privind pierderile totale pentru întregul an. Costul de producție per vehicul a crescut cu 8% față de anul anterior, ajungând la o medie de 118.000 de dolari pentru fiecare unitate vândută. Spre exemplu, versiunea de top Quad a SUV-ului Rivian R1T pornește de la 121.990 de dolari, ceea ce limitează semnificativ marja de profit.
CEO-ul companiei, RJ Scaringe, a explicat că aceste costuri reflectă un volum de producție mai redus, afectat în mare măsură de problemele din lanțul de aprovizionare, influențate direct de modificările legislative recente. Directorul financiar Claire McDonough a adăugat că scăderea producției a generat un impact negativ de aproximativ 14.000 de dolari per vehicul vândut. În prezent, Rivian estimează o pierdere ajustată de 2-2,25 miliarde de dolari pentru 2025, în creștere față de estimarea anterioară, cuprinsă între 1,7 și 1,9 miliarde de dolari.
În cazul Lucid Motors, deși compania a reușit să evite problemele majore în aprovizionarea cu materiale rare, marja de profit a fost totuși afectată de creșterea costurilor provocată de tarifele vamale. Directorul general interimar Marc Winterhoff a avertizat că se așteaptă „la o ușoară scădere a cererii” în trimestrul al patrulea. Acesta spune că Lucid are în plan măsuri pentru a face produsele mai „accesibile” pentru clienți, însă fără a oferi detalii concrete.
Eliminarea subvenției de 7.500 de dolari reprezintă pierderea unui avantaj competitiv important, care anterior a stimulat semnificativ achizițiile de EV-uri, relatează TechinAsia.com. Totuși, analiștii estimează că, pe termen scurt, cererea ar putea crește, deoarece consumatorii vor încerca să profite de această reducere cât timp mai este disponibilă.
Pe de altă parte, decizia administrației Trump de a elimina penalizările pentru nerespectarea normelor de emisii a redus cererea pentru creditele de reglementare, un mecanism prin care companii ca Rivian și Lucid vindeau certificate ecologice producătorilor tradiționali, ajutându-i să evite amenzile pentru emisiile ridicate. Această schimbare a dus la pierderea unei surse importante de venituri pentru ambele companii.