Prima pagină » Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA
Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa încearcă să găsească soluții pentru a evita tarifele vamale impuse recent de administrația Trump, care amenință profitabilitatea și competitivitatea industriei.

În contextul noilor taxe, constructorii caută soluții rapide și negocieri urgente pentru a minimiza impactul economic și riscul relocării producției.

Tarifele SUA amenință industria auto din Europa: producătorii cer soluții rapide

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Foto: Comisia Europeană

După luni de lobby intens, constructorii auto din Germania sperau să obțină excepții speciale în noul acord comercial încheiat între Uniunea Europeană și Statele Unite. Totuși, pe măsură ce detaliile acordului prind contur, aceste așteptări încep să se estompeze. Potrivit versiunii actuale a acordului, tariful american pentru automobile și piese auto este redus de la 25% la 15% începând cu data de 1 august.

Sectorul auto european a militat pentru un sistem de compensare a exporturilor prin care taxele de import impuse de SUA să fie deduse pentru modelele produse pe teritoriul american și exportate pe alte piețe. Spre exemplu, Volkswagen a propus inclusiv o reducere tarifară corelată cu investițiile realizate în SUA. Totuși, aceste opțiuni par tot mai puțin realizabile, relatează publicația Politico.

„Pentru toate intențiile și scopurile, acordul global este cel existent”, a declarat CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Källenius, într-o conferință cu investitorii, adăugând că este „foarte incert” dacă vor mai fi incluse ajustări sectoriale sau individuale.

Totuși, nu toți producătorii renunță așa de ușor. CEO-ul BMW, Oliver Zipse, unul dintre susținătorii principali ai schemei de compensare, își păstrează optimismul, mizând pe posibile negocieri bilaterale între Germania și SUA deși, oficial, doar Comisia Europeană poate încheia acorduri comerciale în numele blocului comunitar. Zipse a precizat că acest tip de înțelegere „nu trebuie să facă parte dintr-un pachet major”, ci poate fi negociată direct între două state. El a confirmat că BMW va continua presiunea în acest sens.

Se încearcă alinierea standardelor tehnice

Între timp, producătorii auto europeni au început să cuantifice impactul războiului tarifar declanșat de Donald Trump în aprilie. Porsche, ale cărui mașini comercializate în SUA sunt importate din Europa, a raportat pierderi de 400 de milioane de euro, iar marja de profit a scăzut drastic de la 15,7% la 5,5% în prima jumătate a anului. De asemenea, Stellantis, gigantul franco-italo-american, a pierdut deja 300 de milioane de dolari și estimează pierderi totale de 1,5 de miliarde de dolari până la sfârșitul lui 2025.

Companiile avertizează că pierderile vor continua, în special din cauza tarifelor de 15% aplicate vehiculelor europene și a taxei de 25% impuse celor care sunt produse în Mexic și în Canada. Această discrepanță a generat nemulțumire în rândul lobby-ului auto american, care consideră că firmele locale plătesc acum mai mult decât concurenții lor străini din cauza ratelor tarifare nord-americane mai mari.

Pe fondul acestor tensiuni, UE și SUA lucrează la o aliniere a standardelor tehnice auto pentru a facilita accesul producătorilor americani pe piața europeană. Un oficial de rang înalt al Comisiei Europene a confirmat că există un angajament comun de a vedea unde există standarde compatibile și unde este nevoie de armonizare suplimentară.

Ce solicită sindicatele germane

Pe plan intern, acordul prevede eliminarea taxei vamale de 10% aplicată mașinilor importate din SUA. Acest aspect generează îngrijorări privind pierderi de locuri de muncă. Ferdinand Dudenhöffer, directorul Center Automotive Research din Germania, estimează că până la 70.000 de angajați din industrie ar putea fi afectați pe măsură ce producătorii mută capacitățile de producție în SUA pentru a evita tarifele.

Sindicatele germane, precum IG Metall, solicită introducerea unor cerințe privind conținutul local, pentru a menține valoarea adăugată în Germania și în restul Europei. În același spirit, Confederația Sindicatelor Germane a cerut organizarea unui summit dedicat industriei auto, alături de cancelarul Friedrich Merz.

Comisia Europeană intenționează să continue dialogul strategic cu marii producători auto europeni, într-un context dificil marcat de tranziția spre mobilitate electrică, concurența tot mai puternică din partea Chinei și presiunile tarifare din partea SUA. O nouă rundă de discuții este programată pentru luna septembrie, iar liderii industriei vor cere sprijin concret pentru menținerea competitivității în piața globală.

Alte articole importante
Mineralele critice, țintite de SUA printr-un fond de miliarde pentru extracție internațională
Analize
Mineralele critice, țintite de SUA printr-un fond de miliarde pentru extracție internațională
Mineralele critice reprezintă prioritatea guvernului american, care discută crearea unui fond de miliarde de dolari cu firma Orion Resource Partners pentru proiecte miniere internaționale. Scopul este contracararea dominației Chinei asupra aprovizionării cu minerale esențiale. Investiții și parteneri implicați în exploatarea mineralelor critice US International Development Finance Corporation (DFC) și Orion intenționează să investească fiecare cel […]
Startup-ul britanic Nothing atrage o finanțare de 200 milioane $
Startup-ul britanic Nothing atrage o finanțare de 200 milioane $
Startup-ul britanic Nothing a atras o rundă de finanțare în valoare de 200 de milioane de dolari, confirmând interesul tot mai mare al investitorilor pentru brandul de tehnologie. Această infuzie de capital îi oferă companiei resursele necesare pentru extindere globală și dezvoltarea unor produse inovatoare, menite să consolideze poziția sa pe piața smartphone-urilor și a […]
Dilema guvernului: TVA mai mare sau reduceri de cheltuieli?
Dilema guvernului: TVA mai mare sau reduceri de cheltuieli?
Guvernul se confruntă cu o dilemă: fie majorează TVA-ul pentru a acoperi golurile bugetare, fie reduce cheltuielile publice, riscând să-și încalce propriile promisiuni. Într-un context economic fragil, presiunea dintre a menține stabilitatea financiară și a răspunde așteptărilor electoratului devine tot mai evidentă. Dilema economică a guvernului: creșterea TVA sau un stat mai auster? Premierul Ilie […]
PayPal lansează linkuri pentru tranzacții unice și cripto
Companii
PayPal lansează linkuri pentru tranzacții unice și cripto
PayPal lansează linkuri pentru tranzacții unice și cripto, simplificând plățile rapide prin linkuri personalizate. În plus, platforma va integra plăți cu criptomonede, oferind suport pentru Bitcoin, Ethereum și alte monede digitale, extinzând opțiunile de transfer pentru tranzacții rapide și sigure. PayPal lansează linkuri de plată unică, acum și pentru criptomonede PayPal a introdus un nou […]
Veniturile Revolut au crescut cu aproape 50% față de 2024
Companii
Veniturile Revolut au crescut cu aproape 50% față de 2024
Află cum Veniturile Revolut au crescut cu aproape 50% în ultimul an, consolidându-și astfel poziția pe piața fintech. Rezultatul reflectă expansiunea rapidă a companiei și adoptarea accelerată a soluțiilor sale de către utilizatori la nivel global. Veniturile Revolut urcă vertiginos cu 46% în trimestrul II Revolut Ltd. este una dintre cele mai importante companii fintech […]
Comisia Europeană reintroduce tarifele vamale pentru importurile israeliene
Comisia Europeană reintroduce tarifele vamale pentru importurile israeliene
Comisia Europeană reintroduce taxele vamale pentru produsele importate din Israel, influențând relațiile comerciale. „Executivul” Uniunii Europene a invocat nerespectarea unor prevederi comerciale stabilite prin acordurile bilaterale. Măsura are potențialul de a tensiona relațiile economice dintre Bruxelles și Tel Aviv și de a influența fluxurile comerciale dintre cele două părți. Comisia Europeană aplică din nou tarife […]