Prima pagină » Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA
Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa încearcă să găsească soluții pentru a evita tarifele vamale impuse recent de administrația Trump, care amenință profitabilitatea și competitivitatea industriei.

În contextul noilor taxe, constructorii caută soluții rapide și negocieri urgente pentru a minimiza impactul economic și riscul relocării producției.

Tarifele SUA amenință industria auto din Europa: producătorii cer soluții rapide

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Foto: Comisia Europeană

După luni de lobby intens, constructorii auto din Germania sperau să obțină excepții speciale în noul acord comercial încheiat între Uniunea Europeană și Statele Unite. Totuși, pe măsură ce detaliile acordului prind contur, aceste așteptări încep să se estompeze. Potrivit versiunii actuale a acordului, tariful american pentru automobile și piese auto este redus de la 25% la 15% începând cu data de 1 august.

Sectorul auto european a militat pentru un sistem de compensare a exporturilor prin care taxele de import impuse de SUA să fie deduse pentru modelele produse pe teritoriul american și exportate pe alte piețe. Spre exemplu, Volkswagen a propus inclusiv o reducere tarifară corelată cu investițiile realizate în SUA. Totuși, aceste opțiuni par tot mai puțin realizabile, relatează publicația Politico.

„Pentru toate intențiile și scopurile, acordul global este cel existent”, a declarat CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Källenius, într-o conferință cu investitorii, adăugând că este „foarte incert” dacă vor mai fi incluse ajustări sectoriale sau individuale.

Totuși, nu toți producătorii renunță așa de ușor. CEO-ul BMW, Oliver Zipse, unul dintre susținătorii principali ai schemei de compensare, își păstrează optimismul, mizând pe posibile negocieri bilaterale între Germania și SUA deși, oficial, doar Comisia Europeană poate încheia acorduri comerciale în numele blocului comunitar. Zipse a precizat că acest tip de înțelegere „nu trebuie să facă parte dintr-un pachet major”, ci poate fi negociată direct între două state. El a confirmat că BMW va continua presiunea în acest sens.

Se încearcă alinierea standardelor tehnice

Între timp, producătorii auto europeni au început să cuantifice impactul războiului tarifar declanșat de Donald Trump în aprilie. Porsche, ale cărui mașini comercializate în SUA sunt importate din Europa, a raportat pierderi de 400 de milioane de euro, iar marja de profit a scăzut drastic de la 15,7% la 5,5% în prima jumătate a anului. De asemenea, Stellantis, gigantul franco-italo-american, a pierdut deja 300 de milioane de dolari și estimează pierderi totale de 1,5 de miliarde de dolari până la sfârșitul lui 2025.

Companiile avertizează că pierderile vor continua, în special din cauza tarifelor de 15% aplicate vehiculelor europene și a taxei de 25% impuse celor care sunt produse în Mexic și în Canada. Această discrepanță a generat nemulțumire în rândul lobby-ului auto american, care consideră că firmele locale plătesc acum mai mult decât concurenții lor străini din cauza ratelor tarifare nord-americane mai mari.

Pe fondul acestor tensiuni, UE și SUA lucrează la o aliniere a standardelor tehnice auto pentru a facilita accesul producătorilor americani pe piața europeană. Un oficial de rang înalt al Comisiei Europene a confirmat că există un angajament comun de a vedea unde există standarde compatibile și unde este nevoie de armonizare suplimentară.

Ce solicită sindicatele germane

Pe plan intern, acordul prevede eliminarea taxei vamale de 10% aplicată mașinilor importate din SUA. Acest aspect generează îngrijorări privind pierderi de locuri de muncă. Ferdinand Dudenhöffer, directorul Center Automotive Research din Germania, estimează că până la 70.000 de angajați din industrie ar putea fi afectați pe măsură ce producătorii mută capacitățile de producție în SUA pentru a evita tarifele.

Sindicatele germane, precum IG Metall, solicită introducerea unor cerințe privind conținutul local, pentru a menține valoarea adăugată în Germania și în restul Europei. În același spirit, Confederația Sindicatelor Germane a cerut organizarea unui summit dedicat industriei auto, alături de cancelarul Friedrich Merz.

Comisia Europeană intenționează să continue dialogul strategic cu marii producători auto europeni, într-un context dificil marcat de tranziția spre mobilitate electrică, concurența tot mai puternică din partea Chinei și presiunile tarifare din partea SUA. O nouă rundă de discuții este programată pentru luna septembrie, iar liderii industriei vor cere sprijin concret pentru menținerea competitivității în piața globală.

Alte articole importante
McDonald’s pariază pe AI: își va dubla investițiile în inteligența artificială până în 2027
Companii
McDonald’s pariază pe AI: își va dubla investițiile în inteligența artificială până în 2027
McDonald’s a anunțat că intenționează să-și dubleze investițiile în inteligența artificială (AI) până în 2027. Compania vede în AI o componentă esențială pentru optimizarea operațiunilor globale și mizează pe o țară asiatică în procesul de tranziție către digitalizare. AI-ul, prioritate strategică pentru McDonald’s în următorii doi ani Gigantul american din sectorul fast-food a ales India […]
Apple a vândut trei miliarde de iPhone-uri și a generat venituri record în 2025
Companii
Apple a vândut trei miliarde de iPhone-uri și a generat venituri record în 2025
Apple a atins un nou reper istoric, depășind pragul de trei miliarde de iPhone-uri vândute la nivel global de la lansarea produsului în 2007. În 2025, vânzările generate de iPhone au adus companiei venituri de peste 44 de miliarde de dolari, confirmând încă o dată poziția dominantă a acestui model pe piața smartphone-urilor. iPhone-ul, în […]
Băncile din UE sunt pregătite pentru criză, dar riscă pierderi estimate de 547 miliarde de dolari
Băncile din UE sunt pregătite pentru criză, dar riscă pierderi estimate de 547 miliarde de dolari
Băncile din UE sunt pregătite să facă față în caz de criză globală cauzată de tensiunile generate de un război comercial, dar riscă pierderi uriașe. Totuși, în cel mai sever scenariu, sectorul bancar s-ar putea confrunta cu pierderi totale de până la 547 miliarde de dolari în următorii trei ani. Băncile din UE rezistă unei […]
Salariile Apple ies la iveală: Cât câștigă specialiștii AI, inginerii software și designerii gigantului iPhone
Companii
Salariile Apple ies la iveală: Cât câștigă specialiștii AI, inginerii software și designerii gigantului iPhone
Documente recente dezvăluite de Business Insider arată că salariile de bază pot ajunge la 468.500 de dolari în cadrul companiei Apple, iar inginerii AI pot câștiga peste 312.000 de dolari anual, fără a include pachetele de acțiuni și alte beneficii. Apple încearcă să țină pasul cu rivalii săi din Big Tech în cursa pentru supremația […]
Cum arată mega-iahtul secret al lui Bill Gates, scos la vânzare pentru 645 de milioane de dolari, dar pe care miliardarul nu a călcat niciodată
Cum arată mega-iahtul secret al lui Bill Gates, scos la vânzare pentru 645 de milioane de dolari, dar pe care miliardarul nu a călcat niciodată
Un superiaht de ultimă generație, lung de 119 metri și alimentat integral cu hidrogen lichid, va fi prezentat în premieră la Monaco Yacht Show și listat pentru vânzare la prețul incredibil de 645 de milioane de dolari. Proiectul, cunoscut sub numele de „Breakthrough” sau „Project 821”, a fost mult timp asociat cu cofondatorul Microsoft, Bill […]
Cum arară primul robot umanoid de 100.000 $ care defilează pe străzile din New York și intră la cumpărături VIDEO
Tehnologie
Cum arară primul robot umanoid de 100.000 $ care defilează pe străzile din New York și intră la cumpărături VIDEO
Locuitorii din inima Manhattan-ului au rămas fără cuvinte când, pe Fifth Avenue, a apărut primul robot umanoid. Acesta a început să defileze, să cumpere hotdog-uri, să probeze adidași și să facă selfie-uri cu trecătorii. Însă această acțiune a stârnit un val negativ în mediul online și în rândul oamenilor care pun la îndoială integrarea roboților […]