Prima pagină » Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA
Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Producătorii auto din Europa încearcă să găsească soluții pentru a evita tarifele vamale impuse recent de administrația Trump, care amenință profitabilitatea și competitivitatea industriei.

În contextul noilor taxe, constructorii caută soluții rapide și negocieri urgente pentru a minimiza impactul economic și riscul relocării producției.

Tarifele SUA amenință industria auto din Europa: producătorii cer soluții rapide

Producătorii auto din Europa caută soluții pentru a evita tarifele impuse de SUA

Foto: Comisia Europeană

După luni de lobby intens, constructorii auto din Germania sperau să obțină excepții speciale în noul acord comercial încheiat între Uniunea Europeană și Statele Unite. Totuși, pe măsură ce detaliile acordului prind contur, aceste așteptări încep să se estompeze. Potrivit versiunii actuale a acordului, tariful american pentru automobile și piese auto este redus de la 25% la 15% începând cu data de 1 august.

Sectorul auto european a militat pentru un sistem de compensare a exporturilor prin care taxele de import impuse de SUA să fie deduse pentru modelele produse pe teritoriul american și exportate pe alte piețe. Spre exemplu, Volkswagen a propus inclusiv o reducere tarifară corelată cu investițiile realizate în SUA. Totuși, aceste opțiuni par tot mai puțin realizabile, relatează publicația Politico.

„Pentru toate intențiile și scopurile, acordul global este cel existent”, a declarat CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Källenius, într-o conferință cu investitorii, adăugând că este „foarte incert” dacă vor mai fi incluse ajustări sectoriale sau individuale.

Totuși, nu toți producătorii renunță așa de ușor. CEO-ul BMW, Oliver Zipse, unul dintre susținătorii principali ai schemei de compensare, își păstrează optimismul, mizând pe posibile negocieri bilaterale între Germania și SUA deși, oficial, doar Comisia Europeană poate încheia acorduri comerciale în numele blocului comunitar. Zipse a precizat că acest tip de înțelegere „nu trebuie să facă parte dintr-un pachet major”, ci poate fi negociată direct între două state. El a confirmat că BMW va continua presiunea în acest sens.

Se încearcă alinierea standardelor tehnice

Între timp, producătorii auto europeni au început să cuantifice impactul războiului tarifar declanșat de Donald Trump în aprilie. Porsche, ale cărui mașini comercializate în SUA sunt importate din Europa, a raportat pierderi de 400 de milioane de euro, iar marja de profit a scăzut drastic de la 15,7% la 5,5% în prima jumătate a anului. De asemenea, Stellantis, gigantul franco-italo-american, a pierdut deja 300 de milioane de dolari și estimează pierderi totale de 1,5 de miliarde de dolari până la sfârșitul lui 2025.

Companiile avertizează că pierderile vor continua, în special din cauza tarifelor de 15% aplicate vehiculelor europene și a taxei de 25% impuse celor care sunt produse în Mexic și în Canada. Această discrepanță a generat nemulțumire în rândul lobby-ului auto american, care consideră că firmele locale plătesc acum mai mult decât concurenții lor străini din cauza ratelor tarifare nord-americane mai mari.

Pe fondul acestor tensiuni, UE și SUA lucrează la o aliniere a standardelor tehnice auto pentru a facilita accesul producătorilor americani pe piața europeană. Un oficial de rang înalt al Comisiei Europene a confirmat că există un angajament comun de a vedea unde există standarde compatibile și unde este nevoie de armonizare suplimentară.

Ce solicită sindicatele germane

Pe plan intern, acordul prevede eliminarea taxei vamale de 10% aplicată mașinilor importate din SUA. Acest aspect generează îngrijorări privind pierderi de locuri de muncă. Ferdinand Dudenhöffer, directorul Center Automotive Research din Germania, estimează că până la 70.000 de angajați din industrie ar putea fi afectați pe măsură ce producătorii mută capacitățile de producție în SUA pentru a evita tarifele.

Sindicatele germane, precum IG Metall, solicită introducerea unor cerințe privind conținutul local, pentru a menține valoarea adăugată în Germania și în restul Europei. În același spirit, Confederația Sindicatelor Germane a cerut organizarea unui summit dedicat industriei auto, alături de cancelarul Friedrich Merz.

Comisia Europeană intenționează să continue dialogul strategic cu marii producători auto europeni, într-un context dificil marcat de tranziția spre mobilitate electrică, concurența tot mai puternică din partea Chinei și presiunile tarifare din partea SUA. O nouă rundă de discuții este programată pentru luna septembrie, iar liderii industriei vor cere sprijin concret pentru menținerea competitivității în piața globală.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Prețuri la schi tot mai greu de suportat. Cât au ajuns să coste vacanțele de iarnă în Europa
Prețuri la schi tot mai greu de suportat. Cât au ajuns să coste vacanțele de iarnă în Europa
Prețuri la schi fără precedent transformă iarna în cel mai scump sezon pentru iubitorii sporturilor montane. Costul unui sejur la schi în Europa a crescut vertiginos în ultimii ani. Potrivit unui studiu recent, tarifele pentru accesul la pârtii au urcat cu 34,8% peste rata inflației din 2015 până în prezent. Cele mai afectate sunt stațiunile […]
ANALIZĂ
Publicitatea digitală, motorul ascuns al profitului Big Tech
Tehnologie
Publicitatea digitală, motorul ascuns al profitului Big Tech
În timp ce Big Tech își triplează investițiile în inteligență artificială, publicitatea digitală devine o altă sursă considerabilă de profit. creșterea spectaculoasă. Noile rapoarte financiare arată că Meta, Google, Amazon și Microsoft au înregistrat venituri record din reclame online, dovedind că piața digitală rezistă în fața turbulențelor economice globale. Big Tech, în extaz financiar: publicitatea […]
Nvidia își extinde parteneriatele AI în Coreea de Sud, cu Hyundai, Samsung, SK și Naver
Companii
Nvidia își extinde parteneriatele AI în Coreea de Sud, cu Hyundai, Samsung, SK și Naver
Jensen Huang, fondatorul și CEO-ul Nvidia, a revenit în Coreea de Sud și vrea să transforme țara într-unul dintre cele mai puternice centre mondiale de dezvoltare a inteligenței artificiale. În cadrul Summitului APEC 2025, Huang a anunțat o serie de colaborări strategice cu giganții Hyundai Motor, Samsung, SK Group și Naver. Nvidia și Coreea de […]
Viktor Orban vrea ca Ungaria să fie exclusă de pe lista țărilor vizate de sancțiunile SUA privind petrolul rusesc
Viktor Orban vrea ca Ungaria să fie exclusă de pe lista țărilor vizate de sancțiunile SUA privind petrolul rusesc
Premierul ungar Viktor Orban se pregătește de o întâlnire tensionată cu președintele american Donald Trump. Liderul de la Budapesta vrea ca Ungaria să fie exclusă de pe lista țărilor vizate de sancțiunile SUA privind petrolul rusesc. Motivația sa vine din dependența aproape totală a economiei maghiare de conductele energetice care aduc țiței din Rusia. Orban […]
Darul Egiptului pentru lume: a fost inaugurat Marele Muzeu de un miliard de dolari de la Giza
Darul Egiptului pentru lume: a fost inaugurat Marele Muzeu de un miliard de dolari de la Giza
A fost a inaugurat Marele Muzeu al Egiptului, un proiect de un miliard de dolari, menit să redefinească turismul și imaginea țării și, totodată, să devină un centru cultural de referință al epocii moderne. Considerat cel mai mare muzeu arheologic din lume, ansamblul de la Giza adăpostește aproximativ 100.000 de artefacte, care acoperă aproximativ șapte […]
Cofondatorul Meta dezvăluie cum a fost un CEO introvertit timp de 13 ani și presiunea constantă a conducerii
Companii
Cofondatorul Meta dezvăluie cum a fost un CEO introvertit timp de 13 ani și presiunea constantă a conducerii
Dustin Moskovitz, cofondatorul Meta, a povestit cât de epuizant a fost să fie CEO timp de 13 ani. Moskovitz a fondat Facebook în 2004 împreună cu Mark Zuckerberg, Eduardo Saverin, Chris Hughes și Andrew McCollum. După ce a părăsit Facebook în 2008, a păstrat puțin peste 8% din companie. Astfel, a devenit miliardar cu avere […]