Prima pagină » Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum

Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum

Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum
Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum / Foto: Shutterstock

Companiile de bunuri de consum au, de fapt, o soluție foarte clară pentru a face față declinului natalității. Trebuie doar să se orienteze către baby boomers, scrie Bloomberg. Rata natalității a scăzut la minime istorice în întreaga lume dezvoltată, iar creșterea speranței de viață remodelează piața globală a produselor obișnuite, adică cele pe care le mâncăm, le purtăm sau le aplicăm pe piele. Cu toate acestea, deși persoanele mai în vârstă au mai multă putere de cumpărare, lumea bunurilor de consum este încă mult mai obsedată să le satisfacă dorințele tinerilor. A sosit momentul ca producătorii să acorde mai multă atenție economiei de argint — unde există o piață pentru tot, de la alimente și produse de îngrijire personală, la jucării și modă. Pe măsură ce natalitatea scade și populația îmbătrânește, piața bunurilor de consum se mută din ce în ce mai mult de la copii către seniori. De la scutece și băuturi speciale la alimente, modă și chiar jucării, companiile descoperă că baby boomers reprezintă noua frontieră de creștere.

Japonia a fost mult timp un epicentru pentru adaptarea la o populație îmbătrânită — de la mall-uri dedicate seniorilor la angajarea de îngrijitori-robot. Dar și populațiile din Europa și SUA îmbătrânesc.

Demografia cere atenția companiilor de bunuri de consum

În SUA, copiii sunt încă mai numeroși decât persoanele vârstnice, dar decalajul se micșorează, potrivit estimărilor Vintage 2024, publicate, în iunie, de Biroul de Recensământ al Statelor Unite. Există deja 11 state americane unde persoanele în vârstă sunt mai numeroase decât copiii.

Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități

Lecția produselor pentru incontinență

Companiile de bunuri de consum au început deja să recunoască această schimbare. Un exemplu de succes este cel al producătorilor de scutece, care se reprofilează, investind tot mai mult în îngrijirea incontinenței. Cererea pentru astfel de produse crește mai rapid decât cea pentru scutecele de bebeluși. În plus, multe dintre aceste articole nu sunt cumpărate doar de consumatori, ci și de instituții — aziluri și centre de îngrijire — care vor deveni și mai răspândite, pe măsură ce populațiile îmbătrânesc.

Aceasta este o lecție pentru alte categorii de produse. Nutriția infantilă ar putea urma aceeași direcție. De aceea, Nestlé SA și Danone SA, ambele cu afaceri mari în domeniul laptelui praf pentru sugari, dezvoltă tot mai mult produse pentru adulți și vârstnici, cu nevoi dietetice specifice. Desigur, nu e suficient să direcționezi aceleași produse către noi categorii de clienți. Promovarea hranei pentru bebeluși către seniori ar fi o idee proastă. Însă companiile producătoare de formule pentru sugari au expertiza nutrițională necesară pentru a răspunde cerințelor persoanelor în vârstă — care mănâncă mai puțin, dar au nevoie de mai mulți nutrienți — și dețin deja facilități de producție reglementate strict.

Băuturi sau hrană dietetică, o nouă direcție de afaceri

Nestlé, de pildă, a dezvoltat o gamă de băuturi cu concentrații foarte ridicate de proteine. Compania derulează și un studiu în șapte țări pentru a testa beneficiile unei băuturi specializate pentru persoane cu tulburări cognitive ușoare, afecțiune care afectează aproximativ 20% dintre cei de peste 65 de ani și 40% dintre cei trecuți de 90.

Moda proteinelor ajută și ea, la rândul ei. Creșterea cererii pentru alimente bogate în proteine este impulsionată și de utilizatorii medicamentelor de slăbit GLP-1, care au poftă de mâncare redusă. Aceasta creează oportunitatea unor porții mici, dar pline de proteine, pentru vârstnici. În SUA, serviciul de livrare de mese Bistro MD oferă planuri adaptate pentru nevoi diverse: pierdere în greutate, diabet, intoleranță la gluten sau pacienți cu tratament GLP-1. A lansat chiar și Silver Cuisine, destinat special celor trecuți de 50 de ani.

Topul țărilor unde seniorii trăiesc din pensiile de stat și cele unde sunt nevoiți să muncească și la bătrânețe: diferențe uriașe între Est și Vest

Jucării pentru seniori

Și piața jucăriilor este afectată de scăderea natalității. Totuși, aproape 20% din piața jucăriilor din Europa și SUA este deja reprezentată de produse destinate persoanelor peste 18 ani, potrivit Circana. Jucăriile pentru seniori ar putea deveni o industrie de miliarde de dolari. Din 2023, Hasbro Inc. colaborează cu Ageless Innovation pentru a adapta jocuri clasice, precum Scrabble, cu piese mai ușor de manevrat și variante de joc mai scurte. Există și un Trivial Pursuit cu întrebări pentru toate generațiile.

Mai mult, gama de animale de companie robotice Ageless Innovation — lansată în 2015 cu o pisică și în 2016 cu un câine — are potențialul de a combate singurătatea la vârstnici. Aceste animale realiste conțin senzori ce răspund la sunet, atingere și lumină. Pisica are un tors vibratil și reacționează aleatoriu, ca un animal adevărat. Câinele are bătăi de inimă liniștitoare și poate „lătra” la stăpân. Deocamdată, nu conțin AI, dar, pe viitor, ar putea colecta date utile pentru îngrijitori.

Rivalul Mattel Inc. s-a asociat cu OpenAI pentru a crea jucării inteligente, deocamdată pentru adolescenți și adulți tineri. Totuși, piața vârstnicilor rămâne o oportunitate clară.

Seniorii controlează tot mai multă avere

Deși veniturile scad odată cu înaintarea în vârstă, averile acumulate rămân ridicate. Americanii mai în vârstă cheltuiesc deja mai mult pe călătorii și ieșiri la restaurant. Totuși, moda pentru seniori este adesea neglijată.

Există o piață reală pentru haine elegante, dar adaptate nevoilor vârstnicilor. Guler mai înalt, mai multe buzunare, mâneci mai largi — toate ar putea fi integrate ușor. Pe măsură ce îmbătrânim, ne micșorăm în înălțime, așa că ar fi util să existe mai multe opțiuni de lungime la rochii și pantaloni.

Pentru cei foarte vârstnici, dexteritatea devine o problemă, ceea ce face necesare talia elastică și închiderile frontale. Experiența din moda pentru copii ar putea fi adaptată aici. Marks & Spencer Group Plc a lansat o linie pentru copii cu dizabilități sau mobilitate redusă, incluzând deschideri ascunse pentru sonde de alimentație, țesături mai moi și înlocuirea nasturilor cu benzi Velcro. Aceste inovații ar putea fi aplicate ușor și la hainele pentru seniori.

Dacă s-ar integra și tehnologii — cum ar fi materiale ce răcoresc corpul — eficiența ar fi și mai mare.

Când suntem prea bătrâni ca să ne mai însănătoșim? / Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

„Living for longevity”: trăim pentru longevitate

Cea mai mare oportunitate ar putea fi ceea ce agenția de trenduri WGSN numește „living for longevity” — adică pregătirea pentru mulți ani de viață activă.

Industria wellness și cea a frumuseții sunt primele beneficiare. Producția de colagen este deja o temă majoră pentru brandurile de skincare și producătorii de suplimente. Nestlé lucrează la soluții pentru încetinirea degradării celulare, care începe după 40 de ani și se accelerează după 60. Creatina, care oferă energie mușchilor și sprijină și sănătatea cerebrală, intră și ea în atenția industriei longevității.

Sectorul de consum e fascinat de Gen Z și Gen Alpha. Dar să te gândești la bătrânețea lor, în același timp în care le vinzi ultimele produse de divertisment, nu va face schimbarea demografică „floare la ureche” — însă va ajuta companiile să devină mai reziliente.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Piața cripto atinge un maxim istoric de patru trilioane de dolari
Piața cripto atinge un maxim istoric de patru trilioane de dolari
Piața cripto traversează un moment istoric, depășind pragul de 4 trilioane de dolari în capitalizarea totală Creșterea spectaculoasă este alimentată de intrările masive în fondurile Bitcoin și Ethereum, precum și de interesul crescut pentru stablecoin-uri și alte active digitale majore. Piața cripto depășește pragul de 4,24 trilioane de dolari în capitalizarea globală Piețele de criptomonede […]
OpenAI achiziționează cipuri de miliarde $ de la AMD
Companii
OpenAI achiziționează cipuri de miliarde $ de la AMD
Gigantul tehnologic OpenAI a anunțat achiziția de cipuri AMD în valoare de zeci de miliarde de dolari pentru noi centre de date AI. Tranzacția ar putea include și preluarea de către dezvoltatorul ChatGPT a unei participații de circa 10% din compania de cipuri în valoare de 270 de miliarde de dolari. OpenAI cumpără cipuri AMD […]
Germania pompează 6 miliarde de euro în decarbonizarea industriei
Germania pompează 6 miliarde de euro în decarbonizarea industriei
Germania a lansat un program de 6 miliarde de euro pentru transformarea sectoarelor industriale mari consumatoare de energie. Pentru prima dată, țara va include tehnologia de captare și stocare a dioxidului de carbon (CCS) în contractele climatice naționale, încercând să reducă emisiile fără a sacrifica competitivitatea economică. Germania lansează o inițiativă fără precedent pentru industrie […]
BYD înregistrează o creștere de 880% pe o mare piață europeană
Companii
BYD înregistrează o creștere de 880% pe o mare piață europeană
BYD a înregistrat o creștere impresionantă de 880% a vânzărilor pe una dintre principalele piețe din Europa. Această evoluție spectaculoasă reflectă cererea tot mai mare pentru mașini electrice, precum și succesul strategiei producătorului chinez de automobile de expansiune în Europa. Creștere fulminantă pentru BYD pe piața din Marea Britanie Gigantul chinez BYD a anunțat că […]
Banca Mondială taie drastic prognoza de creștere economică până în 2027
Banca Mondială taie drastic prognoza de creștere economică până în 2027
Banca Mondială anunță o scădere semnificativă a prognozelor pentru România. Economia va crește cu doar 0,4% în 2025, mult sub estimările anterioare. Instituția avertizează asupra consumului în scădere, inflației ridicate și a deficitului bugetar uriaș. Creștere economică aproape blocată România va înregistra în 2025 o creștere economică de numai 0,4%, potrivit celui mai nou raport […]
ANALIZĂ
Ce este „febra proteinelor”, noua obsesie care a cuprins Vestul?
Ce este „febra proteinelor”, noua obsesie care a cuprins Vestul?
Oamenii au început să creadă că eticheta ‘high protein’ înseamnă „natural și sănătos” și cumpără cantități mari de ouă, lapte, produse cu proteine din zer sau seu de vită. Producătorii, restaurantele și retailerii își schimbă strategiile pentru a profita de acest nou val.  Firmele alimentare se grăbesc să profite de adevărata pasiune colectivă pentru produsele […]