Prima pagină » Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum

Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum

Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum
Sunteți obsedați de tineri? Economia de argint este, de fapt, următoarea mare frontieră a culturii de consum / Foto: Shutterstock

Companiile de bunuri de consum au, de fapt, o soluție foarte clară pentru a face față declinului natalității. Trebuie doar să se orienteze către baby boomers, scrie Bloomberg. Rata natalității a scăzut la minime istorice în întreaga lume dezvoltată, iar creșterea speranței de viață remodelează piața globală a produselor obișnuite, adică cele pe care le mâncăm, le purtăm sau le aplicăm pe piele. Cu toate acestea, deși persoanele mai în vârstă au mai multă putere de cumpărare, lumea bunurilor de consum este încă mult mai obsedată să le satisfacă dorințele tinerilor. A sosit momentul ca producătorii să acorde mai multă atenție economiei de argint — unde există o piață pentru tot, de la alimente și produse de îngrijire personală, la jucării și modă. Pe măsură ce natalitatea scade și populația îmbătrânește, piața bunurilor de consum se mută din ce în ce mai mult de la copii către seniori. De la scutece și băuturi speciale la alimente, modă și chiar jucării, companiile descoperă că baby boomers reprezintă noua frontieră de creștere.

Japonia a fost mult timp un epicentru pentru adaptarea la o populație îmbătrânită — de la mall-uri dedicate seniorilor la angajarea de îngrijitori-robot. Dar și populațiile din Europa și SUA îmbătrânesc.

Demografia cere atenția companiilor de bunuri de consum

În SUA, copiii sunt încă mai numeroși decât persoanele vârstnice, dar decalajul se micșorează, potrivit estimărilor Vintage 2024, publicate, în iunie, de Biroul de Recensământ al Statelor Unite. Există deja 11 state americane unde persoanele în vârstă sunt mai numeroase decât copiii.

Reclamele care jignesc vârstnicii, portretizându-i drept morocănoși și intoleranți, criticate dur de autorități

Lecția produselor pentru incontinență

Companiile de bunuri de consum au început deja să recunoască această schimbare. Un exemplu de succes este cel al producătorilor de scutece, care se reprofilează, investind tot mai mult în îngrijirea incontinenței. Cererea pentru astfel de produse crește mai rapid decât cea pentru scutecele de bebeluși. În plus, multe dintre aceste articole nu sunt cumpărate doar de consumatori, ci și de instituții — aziluri și centre de îngrijire — care vor deveni și mai răspândite, pe măsură ce populațiile îmbătrânesc.

Aceasta este o lecție pentru alte categorii de produse. Nutriția infantilă ar putea urma aceeași direcție. De aceea, Nestlé SA și Danone SA, ambele cu afaceri mari în domeniul laptelui praf pentru sugari, dezvoltă tot mai mult produse pentru adulți și vârstnici, cu nevoi dietetice specifice. Desigur, nu e suficient să direcționezi aceleași produse către noi categorii de clienți. Promovarea hranei pentru bebeluși către seniori ar fi o idee proastă. Însă companiile producătoare de formule pentru sugari au expertiza nutrițională necesară pentru a răspunde cerințelor persoanelor în vârstă — care mănâncă mai puțin, dar au nevoie de mai mulți nutrienți — și dețin deja facilități de producție reglementate strict.

Băuturi sau hrană dietetică, o nouă direcție de afaceri

Nestlé, de pildă, a dezvoltat o gamă de băuturi cu concentrații foarte ridicate de proteine. Compania derulează și un studiu în șapte țări pentru a testa beneficiile unei băuturi specializate pentru persoane cu tulburări cognitive ușoare, afecțiune care afectează aproximativ 20% dintre cei de peste 65 de ani și 40% dintre cei trecuți de 90.

Moda proteinelor ajută și ea, la rândul ei. Creșterea cererii pentru alimente bogate în proteine este impulsionată și de utilizatorii medicamentelor de slăbit GLP-1, care au poftă de mâncare redusă. Aceasta creează oportunitatea unor porții mici, dar pline de proteine, pentru vârstnici. În SUA, serviciul de livrare de mese Bistro MD oferă planuri adaptate pentru nevoi diverse: pierdere în greutate, diabet, intoleranță la gluten sau pacienți cu tratament GLP-1. A lansat chiar și Silver Cuisine, destinat special celor trecuți de 50 de ani.

Topul țărilor unde seniorii trăiesc din pensiile de stat și cele unde sunt nevoiți să muncească și la bătrânețe: diferențe uriașe între Est și Vest

Jucării pentru seniori

Și piața jucăriilor este afectată de scăderea natalității. Totuși, aproape 20% din piața jucăriilor din Europa și SUA este deja reprezentată de produse destinate persoanelor peste 18 ani, potrivit Circana. Jucăriile pentru seniori ar putea deveni o industrie de miliarde de dolari. Din 2023, Hasbro Inc. colaborează cu Ageless Innovation pentru a adapta jocuri clasice, precum Scrabble, cu piese mai ușor de manevrat și variante de joc mai scurte. Există și un Trivial Pursuit cu întrebări pentru toate generațiile.

Mai mult, gama de animale de companie robotice Ageless Innovation — lansată în 2015 cu o pisică și în 2016 cu un câine — are potențialul de a combate singurătatea la vârstnici. Aceste animale realiste conțin senzori ce răspund la sunet, atingere și lumină. Pisica are un tors vibratil și reacționează aleatoriu, ca un animal adevărat. Câinele are bătăi de inimă liniștitoare și poate „lătra” la stăpân. Deocamdată, nu conțin AI, dar, pe viitor, ar putea colecta date utile pentru îngrijitori.

Rivalul Mattel Inc. s-a asociat cu OpenAI pentru a crea jucării inteligente, deocamdată pentru adolescenți și adulți tineri. Totuși, piața vârstnicilor rămâne o oportunitate clară.

Seniorii controlează tot mai multă avere

Deși veniturile scad odată cu înaintarea în vârstă, averile acumulate rămân ridicate. Americanii mai în vârstă cheltuiesc deja mai mult pe călătorii și ieșiri la restaurant. Totuși, moda pentru seniori este adesea neglijată.

Există o piață reală pentru haine elegante, dar adaptate nevoilor vârstnicilor. Guler mai înalt, mai multe buzunare, mâneci mai largi — toate ar putea fi integrate ușor. Pe măsură ce îmbătrânim, ne micșorăm în înălțime, așa că ar fi util să existe mai multe opțiuni de lungime la rochii și pantaloni.

Pentru cei foarte vârstnici, dexteritatea devine o problemă, ceea ce face necesare talia elastică și închiderile frontale. Experiența din moda pentru copii ar putea fi adaptată aici. Marks & Spencer Group Plc a lansat o linie pentru copii cu dizabilități sau mobilitate redusă, incluzând deschideri ascunse pentru sonde de alimentație, țesături mai moi și înlocuirea nasturilor cu benzi Velcro. Aceste inovații ar putea fi aplicate ușor și la hainele pentru seniori.

Dacă s-ar integra și tehnologii — cum ar fi materiale ce răcoresc corpul — eficiența ar fi și mai mare.

Când suntem prea bătrâni ca să ne mai însănătoșim? / Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

„Living for longevity”: trăim pentru longevitate

Cea mai mare oportunitate ar putea fi ceea ce agenția de trenduri WGSN numește „living for longevity” — adică pregătirea pentru mulți ani de viață activă.

Industria wellness și cea a frumuseții sunt primele beneficiare. Producția de colagen este deja o temă majoră pentru brandurile de skincare și producătorii de suplimente. Nestlé lucrează la soluții pentru încetinirea degradării celulare, care începe după 40 de ani și se accelerează după 60. Creatina, care oferă energie mușchilor și sprijină și sănătatea cerebrală, intră și ea în atenția industriei longevității.

Sectorul de consum e fascinat de Gen Z și Gen Alpha. Dar să te gândești la bătrânețea lor, în același timp în care le vinzi ultimele produse de divertisment, nu va face schimbarea demografică „floare la ureche” — însă va ajuta companiile să devină mai reziliente.

Alte articole importante
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Companii
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Dacia pregătește un nou val de restructurări, într-un context în care industria auto trece prin transformări rapide. Aceste schimbări ar putea influența atât direcția strategică a companiei, cât și stabilitatea locurilor de muncă pentru mii de angajați. Noi restructurări la Dacia: 900 de angajați ai uzinei de la Mioveni vor pleca voluntar Dacia a inițiat […]
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Companii
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Meta va achita 190 de milioane $ ca să închidă un nou dosar legat de acuzații privind încălcarea confidențialității utilizatorilor Facebook. Acordul financiar ar permite companiei să evite un proces îndelungat și să limiteze impactul reputațional într-un moment în care practicile de protecție a datelor sunt intens scrutinare. Meta închide, astfel, un caz privind încălcarea […]
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Companii
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Nvidia pregătește o schimbare majoră în arhitectura centrelor sale de date AI, trecând la cipuri de memorie folosite pe smartphone-uri. Această tranziție ar putea transforma atât performanța sistemelor AI, cât și structura costurilor, cu efecte directe asupra pieței tehnologice globale. Nvidia revoluționează centrele de date AI cu cipuri de memorie pentru smartphone-uri Nvidia a decis […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]
Uzina Magna va fabrica mașinile GAC pentru Europa
Companii
Uzina Magna va fabrica mașinile GAC pentru Europa
Uzina Magna din orașul austriac Graz a demarat producția automobilului 100% electric AION V din portofoliul companiei chineze GAC. Colaborarea subliniază angajamentul regional al GAC și consolidează prezența companiei asiatice pe piața din Europa. De asemenea, valorifică expertiza liniei de producție austriece în fabricarea de vehicule de înaltă calitate. GAC își mută producția în Europa […]
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
Franța este destinația preferată a lumii, dar acesta este satul pe care francezii îl iubesc cel mai mult
În timp ce milioane de vizitatori se îndreaptă anual spre Paris sau Coasta de Azur, francezii au ales drept „satul anului” pentru 2025 o așezare medievală discretă, ascunsă între dealuri verzi, unde timpul pare să curgă altfel. Saint Antoine l’Abbaye a cucerit inimile publicului prin istoria sa, atmosfera autentică și peisajele spectaculoase. Satul care a […]