Prima pagină » Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică

Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică

Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Sursa foto: Captură video

Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit la finalul lunii octombrie primul său zbor supersonic silențios – fără zgomotul asurzitor specific undelor de șoc care dus la interzicerea avioanelor rapide timp de peste 50 de ani. Dar cum funcționează tehnologia dezvoltată de NASA, alături de Lockheed Martin, care promite să redea lumii viteza pierdută odată cu retragerea legendarei Concorde?

Designul X-59 este diferit de orice altă aeronavă proiectată anterioară, iar aproape fiecare caracteristică servește unui singur scop: să controleze modul în care undele de șoc se formează și interacționează în jurul avionului.

Pe 28 octombrie, aeronava a efectuat un zbor de test de circa o oră care a decurs perfect conform planului. X-59  a decolat de la centrul Skunk Works al Lockheed Martin din Palmdale (California) și a aterizat la NASA Armstrong Flight Research Center din Edwards, notează livescience.com.

Cum zboară un avion supersonic fără bubuitură sonică

Spre deosebire de avioanele clasice care depășesc bariera sunetului, X-59 a fost proiectat să reducă radical undele de șoc produse în momentul în care aeronava trece de 1.235 km/h (Mach 1).

Potrivit specificațiilor Lockheed Martin, X-59 poate atinge Mach 1,4 (aproximativ 1.489 km/h) și o altitudine de 16.700 de metri. Avionul are 30 de metri lungime, 9 metri anvergură și o formă spectaculoasă, asemănătoare unui pește-spadă, care contribuie la dispersarea undelor sonore și la reducerea drastică a zgomotului.

În locul bubuiturii puternice, locuitorii de la sol ar trebui să audă doar o „bătaie” ușoară, asemănătoare trântirii unei portiere. Botul ascuțit, care se întinde pe aproape o treime din lungimea totală a aeronavei, este un element vizual definitoriu și o caracteristică aerodinamică critică gândită să modeleze fluxul aerului deasupra aeronavei. Motorul este un singur motor General Electric F414, notează simpleflying.com.

„Sistem de viziune externă” de ultimă generație

În interiorul cabinei de pilotaj, pilotul nu privește printr-o fereastră tradițională orientată spre față. În schimb, X-59 dispune de un „sistem de viziune externă” de ultimă generație, care combină camere de înaltă rezoluție și afișaje avansate pentru a oferi piloților o vedere sintetică a ceea ce se află în față. Această inovație elimină necesitatea unei cupole convenționale și menține în același timp integritatea aerodinamică. Aeronava încorporează, de asemenea, componente dovedite din alte programe de aeronave, cum ar fi F-16 și T-38, reducând atât costurile, cât și riscul tehnic.

Designul a fost dezvoltat în celebrul centru Skunk Works al Lockheed Martin din Palmdale – același loc unde au fost concepute avioane legendare precum U-2, SR-71 Blackbird sau F-117 Nighthawk.

O premieră tehnologică în zborul supersonic

Inginerii de la Lockheed Martin au folosit dinamica fluidelor computaționale avansate și finisaje de mare precizie pentru a perfecționa forma fiecărei suprafețe, de la fuselaj la aripi și coadă. Rezultatul este o aeronavă unică, capabilă să producă o amprentă acustică mai silențioasă decât orice avion supersonic construit vreodată. Practic, X-59 este o simfonie de geometrie și precizie inginerească, armonizând structura, aerodinamica și știința acustică într-o singură mașină elegantă.

Implicațiile succesului X-59 se extind mult dincolo de programul de testare în sine. Dacă Lockheed Martin și NASA pot demonstra că zborul supersonic silențios este fezabil, ar putea rescrie efectiv regulile aviației comerciale.

Prototipul unei noi generații de aeronave comerciale

Companiile aeriene ar putea opera rute de mare viteză între orașele mari, reducând timpii de călătorie de la o coastă la alta de la șase ore la puțin peste trei. Zborurile internaționale ar putea deveni dramatic mai rapide, permițând noi conexiuni economice și culturale între regiuni îndepărtate ale lumii.

Producătorii de aeronave urmăresc deja cu atenție proiectul. Mai multe companii private și-au anunțat interesul pentru dezvoltarea de avioane supersonice de generație următoare, iar datele X-59 ar putea deveni cheia pentru deblocarea căilor de certificare care fac aceste ambiții viabile.

Dacă testele din 2026-2027 confirmă reducerea zgomotului sub pragurile acceptate, Administrația Federală a Aviației (FAA) ar putea ridica interdicția privind zborurile supersonice deasupra SUA – o schimbare istorică după mai bine de 50 de ani.

 

Alte articole importante
Se complică situația în energie: Rompetrol ar putea opri două rafinării-cheie din România, sub presiunea fiscală
Companii
Se complică situația în energie: Rompetrol ar putea opri două rafinării-cheie din România, sub presiunea fiscală
Rafinăriile Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, operate de Rompetrol Rafinare și deținute de Grupul KMG International, ar urma să își suspende activitatea pentru aproximativ 30 de zile, începând din luna februarie, potrivit surselor din industrie. Informația nu a fost confirmată oficial până în acest moment, însă vine într-un context tensionat, marcat de presiuni fiscale crescute […]
Rusia intenționează să construiască o centrală nucleară pe Lună: s-au aflat detalii
Rusia intenționează să construiască o centrală nucleară pe Lună: s-au aflat detalii
Luna este din ce în ce mai mult văzută ca o platformă pentru prezența umană pe termen lung dincolo de Pământ. Proiectul își propune să furnizeze energie programului lunar rusesc și unei stații științifice comune ruso-chineze. Rusia are planuri de a construi o centrală electrică pe Lună Federația Rusă intenționează să amplaseze o centrală nucleară pe […]
La ce să ne așteptăm în 2026: Pariurile marilor brokeri pe S&P 500 și economia globală
La ce să ne așteptăm în 2026: Pariurile marilor brokeri pe S&P 500 și economia globală
Anul 2026 se conturează drept unul de continuare a raliului de pe piețele financiare, potrivit previziunilor marilor case de brokeraj internaționale. Un sondaj realizat de Reuters arată că investitorii mizează în continuare pe inteligența artificială, pe scăderea costurilor de finanțare și pe o reziliență surprinzătoare a economiei globale, în pofida riscurilor persistente legate de inflație, […]
ANALIZĂ
Cum vor transforma AI-ul și roboții criminalitatea și aplicarea legii
Cum vor transforma AI-ul și roboții criminalitatea și aplicarea legii
AI-ul și robotica sunt pe cale să revoluționeze atât modul în sunt comise infracțiunile, cât și modul în care autoritățile le combat. Noile instrumente digitale promit să ofere forțelor de ordine o eficiență fără precedent, în timp ce delincvenții explorează deja metode avansate pentru a exploata aceleași tehnologii. AI și roboții: cum vor evolua criminalitatea […]
Hackerii au furat peste 2,7 miliarde $ în criptomonede în 2025
Hackerii au furat peste 2,7 miliarde $ în criptomonede în 2025
În 2025, hackerii au furat peste 2,7 miliarde de dolari în criptomonede, marcând cel mai mare jaf de acest gen din istoria digitală. Cele mai importante atacuri au vizat exchange-uri și proiecte DeFi și au implicat atât hackeri independenți, cât și grupuri susținute de state. Hackerii au furat criptomonede de 2,7 miliarde $ în 2025, […]
ANALIZĂ
De ce apare zeița Diana pe moneda de aur cu tematica „plăcuţele votive de la Germisara” lansată de BNR: Simbol al prestigiului și identității culturale
De ce apare zeița Diana pe moneda de aur cu tematica „plăcuţele votive de la Germisara” lansată de BNR: Simbol al prestigiului și identității culturale
Banca Naţională a României (BNR) a anunțat că lansează pe 29 decembrie în circuitul numismatic o monedă din aur cu tema Istoria aurului – Plăcuţele votive de la Germisara. Aversul monedei prezintă detalii ale artefactelor găzduite de Muzeul Civilizației Dacice și Romane din Deva, iar reversul redă un detaliu reprezentând-o pe zeiţa Diana la vânătoare. […]