Prima pagină » Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică

Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică

Tehnologia care propulsează silențios avionul X-59 dincolo de bariera sonică. NASA și Lockheed Martin redefinesc industria aeronautică
Sursa foto: Captură video

Avionul experimental X-59, supranumit „avionul silenţios”, a reușit la finalul lunii octombrie primul său zbor supersonic silențios – fără zgomotul asurzitor specific undelor de șoc care dus la interzicerea avioanelor rapide timp de peste 50 de ani. Dar cum funcționează tehnologia dezvoltată de NASA, alături de Lockheed Martin, care promite să redea lumii viteza pierdută odată cu retragerea legendarei Concorde?

Designul X-59 este diferit de orice altă aeronavă proiectată anterioară, iar aproape fiecare caracteristică servește unui singur scop: să controleze modul în care undele de șoc se formează și interacționează în jurul avionului.

Pe 28 octombrie, aeronava a efectuat un zbor de test de circa o oră care a decurs perfect conform planului. X-59  a decolat de la centrul Skunk Works al Lockheed Martin din Palmdale (California) și a aterizat la NASA Armstrong Flight Research Center din Edwards, notează livescience.com.

Cum zboară un avion supersonic fără bubuitură sonică

Spre deosebire de avioanele clasice care depășesc bariera sunetului, X-59 a fost proiectat să reducă radical undele de șoc produse în momentul în care aeronava trece de 1.235 km/h (Mach 1).

Potrivit specificațiilor Lockheed Martin, X-59 poate atinge Mach 1,4 (aproximativ 1.489 km/h) și o altitudine de 16.700 de metri. Avionul are 30 de metri lungime, 9 metri anvergură și o formă spectaculoasă, asemănătoare unui pește-spadă, care contribuie la dispersarea undelor sonore și la reducerea drastică a zgomotului.

În locul bubuiturii puternice, locuitorii de la sol ar trebui să audă doar o „bătaie” ușoară, asemănătoare trântirii unei portiere. Botul ascuțit, care se întinde pe aproape o treime din lungimea totală a aeronavei, este un element vizual definitoriu și o caracteristică aerodinamică critică gândită să modeleze fluxul aerului deasupra aeronavei. Motorul este un singur motor General Electric F414, notează simpleflying.com.

„Sistem de viziune externă” de ultimă generație

În interiorul cabinei de pilotaj, pilotul nu privește printr-o fereastră tradițională orientată spre față. În schimb, X-59 dispune de un „sistem de viziune externă” de ultimă generație, care combină camere de înaltă rezoluție și afișaje avansate pentru a oferi piloților o vedere sintetică a ceea ce se află în față. Această inovație elimină necesitatea unei cupole convenționale și menține în același timp integritatea aerodinamică. Aeronava încorporează, de asemenea, componente dovedite din alte programe de aeronave, cum ar fi F-16 și T-38, reducând atât costurile, cât și riscul tehnic.

Designul a fost dezvoltat în celebrul centru Skunk Works al Lockheed Martin din Palmdale – același loc unde au fost concepute avioane legendare precum U-2, SR-71 Blackbird sau F-117 Nighthawk.

O premieră tehnologică în zborul supersonic

Inginerii de la Lockheed Martin au folosit dinamica fluidelor computaționale avansate și finisaje de mare precizie pentru a perfecționa forma fiecărei suprafețe, de la fuselaj la aripi și coadă. Rezultatul este o aeronavă unică, capabilă să producă o amprentă acustică mai silențioasă decât orice avion supersonic construit vreodată. Practic, X-59 este o simfonie de geometrie și precizie inginerească, armonizând structura, aerodinamica și știința acustică într-o singură mașină elegantă.

Implicațiile succesului X-59 se extind mult dincolo de programul de testare în sine. Dacă Lockheed Martin și NASA pot demonstra că zborul supersonic silențios este fezabil, ar putea rescrie efectiv regulile aviației comerciale.

Prototipul unei noi generații de aeronave comerciale

Companiile aeriene ar putea opera rute de mare viteză între orașele mari, reducând timpii de călătorie de la o coastă la alta de la șase ore la puțin peste trei. Zborurile internaționale ar putea deveni dramatic mai rapide, permițând noi conexiuni economice și culturale între regiuni îndepărtate ale lumii.

Producătorii de aeronave urmăresc deja cu atenție proiectul. Mai multe companii private și-au anunțat interesul pentru dezvoltarea de avioane supersonice de generație următoare, iar datele X-59 ar putea deveni cheia pentru deblocarea căilor de certificare care fac aceste ambiții viabile.

Dacă testele din 2026-2027 confirmă reducerea zgomotului sub pragurile acceptate, Administrația Federală a Aviației (FAA) ar putea ridica interdicția privind zborurile supersonice deasupra SUA – o schimbare istorică după mai bine de 50 de ani.

 

Alte articole importante
ANALIZĂ
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Companii
De ce să alegi un job remote: beneficii și oportunități
Un job remote oferă posibilitatea de a lucra din confortul propriei locuințe sau din orice alt loc cu acces la internet. Pe lângă comoditate, munca de acasă conferă flexibilitate și autonomie angajaților și contribuie la reducerea stresului, economisirea timpului și a banilor, precum și la un echilibru mai bun între viața profesională și cea personală. […]
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companii
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 miliarde $
Companiile AI din SUA au pierdut aproape 1.000 de miliarde de dolari din capitalizarea bursieră în ultima săptămână. Pe fondul îngrijorărilor legate de o posibilă „bulă AI”, Nvidia și Microsoft absorb aproximativ jumătate din pierderile înregistrate. Această corecție semnificativă ridică semne de întrebare cu privire la sustenabilitatea boom-ului inteligenței artificiale care a dominat piețele în […]
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Companii
Orange scumpește tarifele serviciului său mobil complet digital
Orange, unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România, va majora tarifele pentru serviciul său digital din decembrie. Decizia a fost luată ca urmare a creșterii costurilor operaționale și a investițiilor în infrastructură. Schimbarea va afecta atât planurile existente, cât și noii abonați. Creștere de tarife la serviciile mobile 100% digitale oferite […]
China relaxează exporturile de pământuri rare și alte materiale
China relaxează exporturile de pământuri rare și alte materiale
China a suspendat unele restricții privind exporturile de pământuri rare, componente pentru baterii de litiu și diamante sintetice industriale. Măsura a intrat în vigoare imediat și va fi valabilă până la 10 noiembrie 2026. Ea marchează un pas important în normalizarea fluxurilor internaționale pentru aceste materiale strategice. China elimină temporar restricțiile asupra exporturilor de pământuri […]
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro (VIDEO)
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro (VIDEO)
Bulgaria a dezvăluit designul oficial al monedelor sale euro care vor intra în circulație începând cu 1 ianuarie 2026. Au fost prezentate două videoclipuri informative. Unul prezintă aspectul monedelor, iar celălalt oferă detalii audio-vizuale despre design, specificații tehnice și simbolistica fiecărei monede. Bulgaria dezvăluie monedele euro pe care le va pune în circulație la 1 […]
ANALIZĂ
Munca de acasă în Europa. În ce țări dau angajații mai rar pe la birou și unde se află România în clasament
Munca de acasă în Europa. În ce țări dau angajații mai rar pe la birou și unde se află România în clasament
Munca de acasă s-a răspândit diferit în fiecare țară europeană, influențată de factori economici și culturali. Potrivit celui mai recent sondaj Global Survey of Working Arrangements, Marea Britanie ocupă primul loc în Europa, cu o medie de 1,8 zile pe săptămână de lucru de acasă. La nivel mondial, aceasta se situează pe locul al doilea […]