Prima pagină » Un ziar japonez dă în judecată o companie de inteligență artificială pentru furt de conținut. Lupta pentru clickuri trece la un alt nivel

Un ziar japonez dă în judecată o companie de inteligență artificială pentru furt de conținut. Lupta pentru clickuri trece la un alt nivel

Un ziar japonez dă în judecată o companie de inteligență artificială pentru furt de conținut. Lupta pentru clickuri trece la un alt nivel
Un ziar japonez dă în judecată o companie de inteligență artificială pentru furt de conținut.

Un ziar japonez a declanșat o confruntare juridică fără precedent, dând în judecată compania de inteligență artificială Perplexity pentru furt de conținut, marcând astfel o nouă etapă în lupta acerbă pentru atenția și clickurile cititorilor online. Această dispută evidențiază tensiunile tot mai mari dintre media tradițională și tehnologiile emergente, ridicând întrebări esențiale despre drepturile de autor și limitele etice în era digitală.

Yomiuri Shimbun, unul dintre cele mai mari ziare din lume ca tiraj, a depus joi o plângere în instanță împotriva firmei americane de inteligență artificială Perplexity, acuzând-o că a folosit peste 120.000 de articole publicate pe site-ul său „fără permisiune” în perioada februarie – iunie 2025. Procesul, primul de acest tip inițiat de o organizație media japoneză majoră, este parte dintr-un val global de litigii ale unor entități din presă împotriva companiilor AI care utilizează materialele lor fără acord, s crie TheDailyStar.

Yomiuri afirmă că Perplexity „a profitat pe spinarea muncii depuse de organizațiile de presă, care au investit resurse și eforturi considerabile în producerea conținutului original”. Reprezentanții publicației au mai spus că acest lucru „ar putea afecta negativ jurnalismul de calitate… și slăbi bazele democrației”.

Daune cerute de 2,2 miliarde yeni și pierderi de trafic web

Acțiunea judiciară înregistrată la Tokyo solicită despăgubiri de 2,2 miliarde yeni japonezi (aproximativ 14,7 milioane dolari americani), sumă calculată în baza celor 120.000 de articole utilizate ilegal în intervalul menționat.

Pe lângă acestă cerere, Yomiuri reclamă prejudicii cauzate prin pierderea veniturilor din publicitate. Motivul invocat este că utilizatorii Perplexity accesează doar sumarul creat de motorul de căutare AI, fără a face click pe articolele originale de pe site-ul ziarului, ceea ce reduce traficul și implicit câștigurile din reclame.

Despre Yomiuri și impactul mediatic al procesului

Yomiuri Shimbun, cu un tiraj zilnic ce se situează în jurul a 6 milioane de exemplare (în scădere față de peste 10 milioane în 2010) și o redacție formată din circa 2.500 de jurnaliști, este unul dintre cele cinci cotidiene majore din Japonia.

Deocamdată, compania Perplexity nu a oferit comentarii oficiale referitoare la plângerea depusă. Reamintim însă că în octombrie anul trecut, Perplexity a fost deja vizată de un proces similar în SUA, inițiat de Wall Street Journal și New York Post.

Răspunsul Perplexity la acuzele din presă

Perplexity a criticat poziția unor companii media, considerând-o „adversarială, inutilă și autovătămătoare”. Potrivit firmei, „unii preferă să trăiască într-o lume în care faptele raportate public sunt deținute de corporații, iar nimeni nu poate face ceva cu aceste fapte raportate fără a plăti o taxă”.

Compania susține că intenționează să creeze „proiecte de afaceri inovatoare care lărgesc oportunitățile pentru toți”, utilizând faptele publice într-un mod care să aducă beneficii editorilor și jurnaliștilor într-o eră dominată de inteligența artificială.

Relevanța proceselor legale în industria cifrelor și AI

Acțiunea Yomiuri se înscrie într-un val tot mai mare de litigii la nivel global inițiate de mass-media împotriva firmelor de AI, care folosesc materialele editoriale pentru antrenarea modelelor sau generarea de conținut fără un acord explicit. Acest demers reflectă o luptă în desfășurare pentru definirea limitelor drepturilor de autor și protecția proprietății intelectuale într-o lume digitală în continuă transformare.

Pe măsură ce inteligența artificială devine tot mai centrală în industria informației, instanțele din mai multe țări vor juca un rol decisiv în stabilirea modului în care conținutul jurnalistic poate fi folosit, monetizat și protejat.

Alte articole importante
Ascensiunea euro obligă Europa să găsească soluții pentru stabilitate economică
Ascensiunea euro obligă Europa să găsească soluții pentru stabilitate economică
Ascensiunea monedei unice amenință creșterea zonei euro. Banca Centrală Europeană trebuie să găsească soluții pentru competitivitate și stabilitate. Germania și Franța generează jumătate din PIB-ul zonei euro Euro s-a apreciat puternic față de dolar și yuan, ajungând la un nivel maxim al ultimilor patru ani. Președintele BCE, Christine Lagarde, subliniază că zona euro a rezistat […]
ANALIZĂ
Cum subminează inteligența artificială generativă încrederea în mass-media prin materiale imposibil de deosebit de realitate
Analize
Cum subminează inteligența artificială generativă încrederea în mass-media prin materiale imposibil de deosebit de realitate
Inteligența artificială generativă schimbă complet modul în care informațiile sunt produse și consumate. Aceasta afectează din ce în ce mai mult încrederea în mass-media. Astăzi, aproape oricine poate crea imagini și videoclipuri false care par impecabil reale. Această tehnologie face ca delimitarea dintre conținutul autentic și cel fabricat să fie tot mai dificilă, iar acest […]
A fost publicat topul tinerilor „lupi” de pe Wall Street
A fost publicat topul tinerilor „lupi” de pe Wall Street
Business Insider a publicat clasamentul celor 25 de tineri profesioniști sub 35 de ani considerați anul acesta drept staruri în ascensiune pe Wall Street – „Rising Stars of Wall Street”. Acest top anual include lideri emergenți în domenii precum M&A, private equity, infrastructură, credit privat și trading de hedge funds. Ediția din 2025 reflectă tendințe […]
Retailerii europeni cer Bruxelles-ului interzicerea restricțiilor teritoriale care golesc buzunarele consumatorilor
Retailerii europeni cer Bruxelles-ului interzicerea restricțiilor teritoriale care golesc buzunarele consumatorilor
Retailerii europeni lansează un apel urgent către Comisia Europeană. Aceștia cer eliminarea restricțiilor teritoriale de aprovizionare care duc la creșteri artificiale de prețuri și reduc libertatea consumatorilor în Piața Unică. Estimările indică pierderi de miliarde de euro suportate anual de cetățeni. Ce sunt restricțiile teritoriale și de ce afectează consumatorii În Uniunea Europeană funcționează un […]
Firmele franceze profită din plin de creșterea bugetelor NATO în apărare
Analize
Firmele franceze profită din plin de creșterea bugetelor NATO în apărare
Firmele franceze din domeniul apărării au început să înregistreze creșteri importante datorită bugetelor militare în creștere în cadrul NATO. Această tendință ajută nu doar marile companii, ci și firmele mici din Franța, scrie FT. Firmele franceze mici, avantajate de majorarea bugetelor militare Franța găzduiește companii de apărare de renume mondial, cum ar fi Dassault, Thales […]
Dacia Hipster anunță un EV care va costa sub 15.000 de euro
Companii
Dacia Hipster anunță un EV care va costa sub 15.000 de euro
Dacia Hipster este noul concept de mașină electrică, ce ar putea fi comercializată pentru mai puțin de 15.000 de euro. Prototipul promite să combine mobilitatea urbană eficientă cu un preț competitiv, deschizând calea pentru electrificarea mai multor consumatori europeni. Dacia Hipster: viitorul mobilității electrice low-cost Producătorul de automobile de la Mioveni a dezvăluit în această […]