Tot mai multe companii descoperă, mai nou, că grupurile de sprijin în care se cultivă sau se încurajează vulnerabilitatea bărbaților pot îmbunătăți sănătatea organizațională și productivitatea. Estée Lauder, Channel 4, Virgin Media O2 sau BAE Systems se numără printre cei care susțin de ani buni astfel de grupuri. Preferă, însă, să nu vorbească despre ele, pentru că le consideră, deocamdată, un subiect delicat. La astfel de cercuri, membrii discută despre cancerul testicular, despre stresul paternității, despre efectele andropauzei sau despre dificultățile divorțului. Nevoia de conexiune masculină este, de altfel, bine documentată în literatura socio-psihologică. În timp ce femeile au rețele de sprijin extinse și își împărtășesc mai ușor emoțiile, bărbații trăiesc tot mai izolați, pe măsură ce dispar comunitățile civice și religioase.
La fiecare două săptămâni, într-o zi de joi, peste cincizeci de angajați ai postului britanic Channel 4 se conectează într-o întâlnire video, pentru a discuta subiecte rar abordate în mediul de lucru modern: dificultățile de zi cu zi și provocările statutului de bărbat. Participanții vorbesc despre stres, despre identitatea masculină și despre provocările creșterii copiilor, într-o lume dominată de „manosferă”.
„Cea mai mare surpriză a fost, pentru mine, să văd cât de dornici sunt bărbații să vorbească și să învețe”, spune Tafadzwa Muchenje, director executiv de marketing la Channel 4 și coordonator al grupului. „Există o nevoie uriașă de dialog și de înțelegere reciprocă”.
Grupurile dedicate unor categorii specifice de angajați — femei, veterani sau persoane LGBTQ — fac deja parte din structura companiilor mari. Dar ideea unui grup de sprijin pentru bărbați provoacă mai degrabă uimire: „Nu este întreaga companie un grup al bărbaților?”
Bărbații continuă să domine lumea muncii și sunt mai bine reprezentați în pozițiile de conducere. Cam 90% dintre directorii executivi ai marilor companii sunt bărbați și tot ei dețin peste două treimi dintre posturile de top din SUA. Percepția generală este că bărbații „nu au de ce să se plângă, pentru că ei sunt, de fapt, cei promovați. Ei sunt cei care au toate cărțile în mână”, explică Chris McCormick, fost lider de programe de diversitate la Bank of America și Gilead Sciences. McCormick consiliază în prezent corporațiile în politici de resurse umane.
De vreme ce există această percepție, grupurile dedicate bărbaților sunt rare în marile organizații, scrie Bloomberg. Companiile care le au, vorbesc rareori despre ele. Totuși, câteva corporații — printre care gigantul britanic din apărare BAE Systems sau Estée Lauder Cos. — au creat astfel de grupuri, alături de cele destinate tinerilor profesioniști sau minorităților etnice. Chiar dacă lipsesc datele concrete, participanții spun că efectele sunt vizibile.
La Channel 4, Muchenje consideră că discuțiile despre masculinitatea toxică pot preveni infiltrarea ei în cultura organizațională. La sediul BAE din Londra, unde grupul a fost lansat acum patru ani, membrii se încurajează reciproc să ceară ajutor medical mai devreme, reducând astfel riscul unor probleme care ar putea afecta activitatea pe termen lung.
„Nu judecăm, nu oferim diagnostic,” spune Glyn, cofondator al grupului, care a cerut ca numele său complet să nu fie publicat, din cauza atacurilor recente asupra programelor de diversitate. „Suntem acolo doar pentru ca oamenii să vorbească între egali”.
Pentru a evita să fie percepute ca un alt „club de bărbați”, multe dintre aceste grupuri acceptă și femei. Unele astfel de cercuri chiar sunt fondate alături de femei. Abordarea este prudentă: sunt evitate subiectele controversate, iar accentul cade pe sănătatea fizică, emoțională și financiară a bărbaților.
La astfel de cercuri de discuție, membrii discută despre cancerul testicular, despre stresul paternității, despre efectele andropauzei sau despre dificultățile divorțului. Alte teme recurente sunt finanțarea unei locuințe, pierderile familiale sau provocările monoparentalității. Nevoia de conexiune masculină este bine documentată. În timp ce femeile au rețele de sprijin mai extinse și își împărtășesc mai ușor emoțiile, bărbații trăiesc tot mai izolați, pe măsură ce dispar comunitățile civice și religioase.
Un raport al Aspen Economic Strategy Group arată că, în 2023, bărbații americani între 18 și 30 de ani au petrecut în medie 6,6 ore zilnic singuri, în afara somnului — cu peste o oră mai mult decât femeile. Aproximativ 15% dintre bărbații americani spun că nu au niciun prieten apropiat.
Această izolare are efecte economice indirecte. Companiile observă o creștere a absenteismului, a epuizării și a scăderii implicării. Grupurile de sprijin devin, astfel, o formă de prevenție organizațională. Un angajat echilibrat emoțional produce mai mult, colaborează mai bine și are o rată mai mică de abandon.
În ciuda beneficiilor evidente, puține companii promovează public aceste inițiative. Cele mai multe se tem de reacții negative. Președintele Donald Trump a afirmat recent că programele de diversitate și incluziune ar dezavantaja bărbații, ceea ce a dus la reducerea sau închiderea multor astfel de inițiative în marile firme americane.
Estée Lauder, companie cu o forță de muncă majoritar feminină, a confirmat că a înființat un grup pentru bărbați încă din 2015. A refuzat, însă, să le ceară interviuri celor peste 400 de membri. Orașul Memphis și o companie de utilități din zona Sacramento au lansat și ele grupuri similare, dar au ales, la rândul lor, să nu comenteze.
Totuși, participanții susțin că aceste rețele aduc beneficii tangibile: sănătate mai bună, absenteism redus, implicare crescută și, implicit, productivitate mai mare. În unele cazuri, chiar salvează vieți. La Virgin Media O2, companie de telecomunicații cu sediul la Reading, Marea Britanie, unde funcționează o rețea informală de sprijin, cinci bărbați au mărturisit că au avut gânduri suicidare. Grupul i-a conectat cu specialiști – care i-au ajutat să primească sprijin profesional.
„Important este că nu ne temem să ne arătăm vulnerabilitățile”, spune Jit Thaker, manager de proiect senior, care coordonează întâlnirile de vineri. „Asta le oferă și altora curajul de a vorbi”.
În termeni economici, aceste grupuri reduc costurile ascunse ale stresului și ale instabilității emoționale la locul de muncă. Se pare că ar crea angajați mai rezilienți, mai motivați și mai loiali. Într-o perioadă în care productivitatea globală stagnează, iar sănătatea mintală a devenit un factor critic în performanța economică, vulnerabilitatea devine o formă de capital organizațional.
Companiile care încurajează empatia și sprijinul reciproc observă o îmbunătățire semnificativă a comunicării interne și a retenției de personal. În loc să fie un semn de slăbiciune, faptul că un bărbat recunoaște că trăiește în stres și că are limite devine o competență profesională.
Pentru economiile dezvoltate, tendința poate semnala o schimbare culturală de profunzime: redefinirea leadershipului masculin în termeni de echilibru, nu de dominație. Sănătatea emoțională a angajaților devine o investiție strategică, nu un lux, spun experții.