Prima pagină » Alertă pentru antreprenori: Ultima șansă să retragi dividende cu impozitul de 10%! Din 2026, statul va lua 16%

Alertă pentru antreprenori: Ultima șansă să retragi dividende cu impozitul de 10%! Din 2026, statul va lua 16%

Alertă pentru antreprenori: Ultima șansă să retragi dividende cu impozitul de 10%! Din 2026, statul va lua 16%
Ultima șansă să retragi dividende cu impozitul de 10%. Foto: Freepik

O veste de impact a zguduit mediul de afaceri din România: începând cu 1 ianuarie 2026, impozitul pe dividende va crește de la 10% la 16%. Anunțul a fost făcut oficial de premierul Ilie Bolojan, care a prezentat noul pachet fiscal destinat reducerii deficitului bugetar. Această măsură marchează o dublare a taxării capitalului în doar doi ani, având în vedere că în 2024 impozitul era de 8%, iar din 2025 a urcat la 10%.

Cine este vizat și ce trebuie să faci dacă vrei să profiți de cota de 10%

Toți antreprenorii, acționarii și asociații care vor să beneficieze de actuala cotă de impozitare de 10% trebuie să acționeze rapid. Potrivit proiectului de lege, dividendele distribuite pe baza situațiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2025 vor putea fi încă taxate cu 10%. Este esențial ca hotărârea de distribuire a dividendelor să fie aprobată până la data de 30 septembrie 2025, pentru a evita aplicarea cotei majorate din 2026.

„În cazul dividendelor distribuite în baza situaţiilor financiare interimare întocmite în cursul anului 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, cota de impozit pe dividende este de 10%, fără recalcularea impozitului pe dividendele respective, după regularizarea acestora pe baza situaţiilor financiare anuale aferente exerciţiului financiar 2025/anului fiscal modificat care începe în anul 2025, aprobate potrivit legii”, se arată în proiectul de ordonanță publicat de Ministerul Finanțelor.

Cum funcționează distribuirea dividendelor și termenele limită

Dividendele pot fi distribuite atât trimestrial, în baza bilanțului interimar, cât și anual, după bilanțul final. Pentru primele trei trimestre ale anului, firmele pot aproba distribuirea dividendelor și pot beneficia de cota de 10% dacă hotărârea AGA este luată până la finalul lui septembrie 2025. Pentru trimestrul IV, dividendele vor putea fi distribuite abia în ianuarie 2026, când deja se va aplica noua cotă de 16%.

Impozitul pe dividende se reține la sursă de către companie și trebuie declarat și achitat către ANAF până pe data de 25 a lunii următoare distribuirii sumelor.

Impactul real al creșterii impozitului pe dividende

Guvernul estimează că această măsură va aduce la buget 3,6 miliarde de lei suplimentar în 2026, adică 0,18% din PIB. În plus, dacă dividendele depășesc anumite praguri (24.300 lei, 48.600 lei sau 97.200 lei), se adaugă și CASS de 10%, ceea ce poate duce povara fiscală totală la peste 34% din câștig, apropiindu-se de media UE.

Măsura, parte a unui pachet fiscal mai amplu

Creșterea impozitului pe dividende nu este singura modificare fiscală anunțată. TVA-ul va crește la 11% și 21%, accizele la tutun, alcool și combustibili se majorează cu 10%, iar pensiile și salariile bugetarilor rămân plafonate în 2026. Premierul Bolojan a subliniat că, deși taxarea pe capital crește, România va rămâne printre țările europene cu cele mai mici cote de impozitare a veniturilor din capital.

Antreprenorii care vor să profite de ultima șansă pentru impozitarea dividendelor la 10% trebuie să aprobe distribuirea până la 30 septembrie 2025. Din 2026, orice dividend va fi taxat cu 16%, indiferent că beneficiarul este persoană fizică sau juridică, rezident sau nerezident. Este momentul să analizezi rapid situația financiară a firmei și să iei decizii informate pentru a minimiza impactul fiscal.

Alte articole importante
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Companii
Testul profitabilității: Doar 15 mărci de vehicule electrice din China vor rezista până în 2030
Piața de vehicule electrice din China, cea mai mare din lume, se confruntă cu o competiție acerbă și o supracapacitate tot mai evidente. Un studiu recent arată că doar 15 dintre cele 129 de mărci chineze care produc mașini cu emisii zero și hibride plug-in (PHEV) ar putea rămâne viabile din punct de vedere financiar […]
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
„Amenințarea economică nevăzută”: 65% dintre companiile din România spun că economia se prăbușește sub greutatea taxelor și a costurilor uriașe
Un nou sondaj publicat de BNR scoate la iveală dureroasă pentru mediul de afaceri românesc: peste 65% dintre companiile nefinanciare consideră că situația economică s-a înrăutățit în ultimele luni. Costurile de operare, fiscalitatea excesivă și impredictibilitatea legislativă par să fi devenit bariere majore în fața investițiilor și dezvoltării. BNR: companiile semnalează o degradare alarmantă a […]
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
Tehnologie
ANCOM, despre capcanele ascunse ale roamingului în avion și pe mare: Cum poți ajunge la facturi uriașe dacă te conectezi prin satelit
ANCOM avertizează că utilizarea serviciilor de roaming prin satelit în timpul călătoriilor cu avionul sau pe mare poate genera costuri extrem de ridicate. Rețelele non-terestre, accesibile la bordul aeronavelor sau navelor, nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și nu beneficiază de protecțiile sistemului „Roam like at home”. Astfel, conectarea automată la aceste rețele […]
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
UE investește 2,8 miliarde de euro în rețelele de transport din Europa, inclusiv în România
Comisia Europeană, organul executiv al UE, a selectat 94 de proiecte de transport, inclusiv din România, în care se vor investi 2,8 miliarde de euro, sub formă de granturi din cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (MIE). Scopul acestor investiții îl reprezintă modernizarea infrastructurii europene de transport feroviar, naval și rutier pentru a îmbunătăți mobilitatea durabilă […]
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Companii
Un gigant auto ar putea închide unele fabrici europene din cauza amenzilor pentru emisiile de CO2
Un gigant auto european ar putea închide unele fabrici din Europa din cauza unor amenzi uriașe pentru neîndeplinirea obiectivelor privind emisiile de CO2. Anunțul a fost făcut chiar de directorul subsidiarei europene, în cadrul unei audieri în Parlamentul Italiei. Impactul amenzilor pentru CO2: gigantul auto Stellantis ar putea închide fabrici europene Constructorii europeni din industria […]
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va fabrica împreună cu Northrop sistemul radar G/ATOR pentru apărarea aeriană pe flancul estic
România va colabora cu gigantul american Northrop Grumman pentru producția sistemului radar terestru G/ATOR, care poate redefini capacitatea defensivă a țării noastre în regiunea Mării Negre. Astfel, țara noastră face un pas strategic major în domeniul apărării, printr-un parteneriat industrial de anvergură cu un lider global al tehnologiei militare. România și Northrop vor produce sistemul […]