Un email intern dezvăluie că angajații companiei Swissport, care operează porțile de îmbarcare în aeroporturi din Marea Britanie și Insulele Canalului, primesc bonusuri financiare pentru fiecare pasager easyJet prins cu bagaje supradimensionate. Plata este de 1,20 lire sterline pe bagaj, echivalentul a aproximativ 1 liră după taxe.
Potrivit mesajului transmis angajaților din șapte aeroporturi, printre care Birmingham, Glasgow, Jersey și Newcastle, această schemă de stimulare, denumită „easyJet gate bag revenue incentive”, are ca scop „răsplătirea agenților care respectă regulile”. Emailul, consultat de The Guardian, precizează că monitorizarea internă va identifica eventuale nevoi de sprijin și instruire pentru angajați, fără a fi folosită în mod negativ.
Conform Sunday Times, angajații firmei DHL Supply Chain, care operează la aeroporturile Gatwick, Bristol și Manchester, primesc și ei sume suplimentare pentru identificarea bagajelor easyJet care nu respectă regulile. Plata este descrisă ca fiind „o sumă simbolică” pentru fiecare bagaj.
Angajații Swissport câștigă aproximativ 12 lire pe oră. Un fost manager al serviciilor pentru pasageri, care a dorit să-și păstreze anonimatul, a declarat pentru Sunday Times că angajații sunt obligați să aplice regulile privind bagajele supradimensionate.
„Confruntarea cu pasagerii care au bagaje în exces este ca și cum ai lua la rost călătorii fără bilet. Riscăm să fim insultați sau chiar mai rău”, a explicat acesta.
EasyJet permite pasagerilor să transporte gratuit un bagaj mic care să încapă sub scaun. Bagajele mai mari pot fi depozitate în compartimentele de deasupra scaunelor contra unei taxe suplimentare, începând de la 5,99 lire, în funcție de zbor. Dacă un bagaj de mână supradimensionat este confiscat la poarta de îmbarcare, pasagerul trebuie să plătească 48 de lire pentru a-l depozita în cala avionului.
Emailul a fost trimis de un manager Swissport în noiembrie 2023, iar politica este încă în vigoare. Plățile către angajați se fac direct, conform informațiilor din email.
Swissport a declarat:
„Servim clienții noștri aerieni și aplicăm politicile lor conform termenilor și condițiilor pentru gestionarea operațiunilor. Suntem profesioniști și ne concentrăm pe livrarea unor operațiuni sigure și eficiente, pe care le realizăm zilnic pentru 4 milioane de zboruri anual.”
EasyJet a precizat că folosește diferiți operatori de handling la aeroporturi diferite și că aceștia gestionează remunerațiile angajaților fără supravegherea directă a companiei aeriene.
„EasyJet se asigură că partenerii noștri de handling aplică corect și consecvent politicile noastre, în mod echitabil pentru toți clienții. Politicile privind bagajele sunt bine cunoscute și le reamintim clienților la momentul rezervării, înainte de călătorie și pe biletul de îmbarcare, astfel încât doar un procent foarte mic de pasageri care nu respectă regulile vor fi taxați la aeroport”, a transmis compania.
Ryanair a afirmat că nu oferă stimulente financiare angajaților Swissport de la porțile sale, dar nu a confirmat dacă alți operatori primesc astfel de bonusuri.
Luna trecută, comisia pentru transporturi a Parlamentului European a votat pentru acordarea dreptului pasagerilor de a transporta o piesă suplimentară de bagaj de mână, cu o greutate de până la 7 kg, fără costuri suplimentare.
Conform noii propuneri, călătorii ar putea avea un bagaj de cabină cu dimensiuni totale de până la 100 cm (sumă a lungimii, lățimii și înălțimii), plus un bagaj personal, fără taxe adiționale.
Această lege necesită aprobarea a 55% dintre statele membre UE și, dacă va fi adoptată, se va aplica tuturor zborurilor din interiorul UE, precum și celor către și dinspre UE.