Prima pagină » Fenomenul „set-jetting”: cum au ajuns filmele și serialele să sufoce destinațiile turistice

Fenomenul „set-jetting”: cum au ajuns filmele și serialele să sufoce destinațiile turistice

Fenomenul „set-jetting”: cum au ajuns filmele și serialele să sufoce destinațiile turistice
sursă foto: Town & Country Magazine

Fenomenul „set-jetting” devine din ce în ce mai cunoscut. De la „The White Lotus” și „Bridgerton” până la K-dramele coreene, destinațiile de filmare devin invadate de turiști. Deși poate fi benefic pentru economia fiecărei țări în parte, acest fenomen transformă vacanțele de vis în coșmaruri pentru localnici.

Cum a explodat fenomenul set-jetting

Pandemia, maratoanele de seriale pe platformele de streaming și ridicarea restricțiilor de călătorie au creat o nouă manie turistică: set-jetting. Termenul definește călătoriile către locațiile unde au fost filmate producții celebre sau care le-au inspirat.

Exemplul extrem este Hallstatt, un sat austriac cu doar 800 de locuitori. În plin sezon, localitatea atrage până la 10.000 de turiști pe zi. Majoritatea vin pentru a fotografia casele alpine și biserica ce ar fi inspirat peisajele filmului Disney „Frozen”.

sursă foto: The Times

Supărați de invazia constantă de vizitatori, locuitorii au ridicat chiar și un gard pentru a bloca vederea panoramică, în încercarea de a-și recăpăta liniștea.

Nu este un caz singular. Din Sicilia și până în Croația, serialele și filmele fac ca destinații mici să fie sufocate de vizitatori, fără ca infrastructura să facă față.

Când Hollywood-ul și streamingul schimbă turismul global

Set-jettingul nu este un fenomen nou. Noua Zeelandă atrage fani „Lord of the Rings” încă din anii 2000. Însă odată cu Netflix, HBO sau Disney+, amploarea a devenit globală.

Un raport Expedia din 2023 a arătat că 44% dintre turiștii internaționali își aleg destinațiile inspirându-se din filme și seriale, față de doar 15% influențați de rețelele sociale.

În Marea Britanie, 46% dintre respondenți au luat în calcul să viziteze locuri văzute într-o producție TV, iar 36% rezervaseră deja vacanțe.

Exemplele sunt numeroase:

  • Taormina, Sicilia, unde s-a filmat sezonul doi din „The White Lotus”, s-a transformat într-un magnet pentru turiști bogați.

sursă foto: Time for Sicily
  • Palatul Hampton Court, reședință istorică a lui Henric al VIII-lea, a devenit un punct fierbinte după succesul „Bridgerton”.

sursă foto: BBC
  • Serialul „Wednesday”, filmat la studiourile Buftea, a dus la o creștere a numărului de turiști în România.

sursă foto: Secret Romania
  • K-dramele coreene, precum „Crash Landing on You” sau „Queen of Tears”, au crescut masiv fluxurile turistice spre Elveția și Germania.

sursă foto: Netflix

Orașe sufocate de set-jetting

Problemele apar atunci când numărul de vizitatori explodează într-un timp scurt.

Hallstatt este inclus pe lista UNESCO și atrăgea deja milioane de turiști, mai ales din Asia. După lansarea „Frozen”, valurile de vizitatori au depășit toate limitele, obligând autoritățile să impună cote zilnice pentru autobuze și mașini.

Situația se repetă la Dubrovnik, în Croația, transformat în decor principal pentru „Game of Thrones”. Cu doar 41.000 de locuitori, orașul a primit aproape 1,5 milioane de turiști în 2019, adică 36 de turiști pentru fiecare localnic.

sursă foto: Villas in Croatia

Când turismul distruge natura

Un alt exemplu negativ este Maya Bay din Thailanda, locul unde s-a filmat „The Beach” cu Leonardo DiCaprio.

Plaja paradisiacă a fost invadată de mii de turiști zilnic, iar coralii au fost devastați de bărcile cu motor. Autoritățile au fost nevoite să închidă zona timp de patru ani pentru refacerea ecosistemului marin.

Din 2022, plaja a fost redeschisă, dar cu restricții stricte: număr limitat de vizitatori și interdicție de înot.

sursă foto: Review Flow – Into Film

Franța se pregătește de „efectul White Lotus”

Sezonul patru al serialului „The White Lotus” va fi filmat în Franța, iar autoritățile se tem că ar putea urma un nou val de overtourism.

Posibilele locații includ Paris, Megève sau Côte d’Azur, toate gazde ale hotelurilor Four Seasons, preferate de producători.

Franța a fost deja cea mai vizitată țară din lume în 2024, cu peste 100 de milioane de turiști. Zone precum Montmartre din Paris se confruntă deja cu proteste ale localnicilor împotriva „Disneyficării” cartierului.

La Cannes, primăria a anunțat restricții dure pentru navele de croazieră: începând cu 2026, numărul pasagerilor va fi limitat la 6.000 pe zi, iar până în 2030 vor fi interzise complet vasele cu peste 1.300 de persoane.

Alte articole importante
Spirit Island, comoara ascunsă a Canadei: vizibilă de la distanță, dar interzisă turiștilor
Spirit Island, comoara ascunsă a Canadei: vizibilă de la distanță, dar interzisă turiștilor
Spirit Island, aflată în inima Munților Stâncoși din Canada, este considerată unul dintre cele mai spectaculoase locuri de pe planetă. Cu toate acestea, insula are un statut unic: vizibilă de la distanță, dar interzisă turiștilor. Pentru poporul Stoney, ea este un spațiu sacru al vindecării, iar accesul este strict controlat. Un paradis ascuns în mijlocul […]
Suedia interzice telefoanele mobile în școli
Tehnologie
Suedia interzice telefoanele mobile în școli
Suedia implementează o reformă educațională istorică care va interzice telefoanele mobile în instituțiile de învățământ din 2026. Suedia interzice complet telefoanele mobile în școli Începând cu toamna anului 2026, toate școlile și cluburile after-school din Suedia vor fi obligate să colecteze telefoanele elevilor la începutul programului. Abia la finalul zilei își vor primi elevii telefoanele […]
ANALIZĂ
Datoria globală în 2025. Cele mai puternice state sunt și cele mai îndatorate, cu procente record din PIB
Analize
Datoria globală în 2025. Cele mai puternice state sunt și cele mai îndatorate, cu procente record din PIB
Datoria globală a guvernelor se ridică în 2025 la 111 trilioane de dolari. Aceasta a crescut cu 8,3 trilioane față de anul 2024. În termeni reali, nivelul este mai scăzut decât vârful din perioada pandemiei, dar rămâne ridicat. Datoria globală continuă să fie un indicator urmărit atent de instituțiile financiare internaționale. Graficul, prezentat de Visual […]
Germania, țara joburilor part-time: 40% dintre angajați renunță la norma întreagă
Germania, țara joburilor part-time: 40% dintre angajați renunță la norma întreagă
Germania traversează o schimbare radicală pe piața muncii: patru din zece angajați lucrează în prezent în regim part-time. Datele publicate de Institutul pentru Piața Muncii din Germania (IAB) arată că această tendință atinge cote record în 2025, după ce în anii ’90 munca redusă era considerată o excepție.  Un record istoric: part-time-ul devine „noul normal” […]
Tinerii chinezi dau buzna la ghicitori și vrăjitori în plină criză economică. „Economia spirituală” explodează pe fondul fricilor pentru viitor
Tinerii chinezi dau buzna la ghicitori și vrăjitori în plină criză economică. „Economia spirituală” explodează pe fondul fricilor pentru viitor
În contextul actual marcat de incertitudini economice și sociale, tinerii chinezi manifestă un interes tot mai crescut pentru ghicitori și vrăjitori. Acest fenomen a dus la dezvoltarea unei adevărate „economii spirituale”. Această tendință reflectă nevoia lor de a găsi răspunsuri și alinare în fața anxietății legate de viitor. De asemenea, barurile de ghicit au devenit […]
CEO-ul care a investit în peste 100 de tineri sub 25 de ani dezvăluie secretul succesului lor. Ce trăsătură îi diferențiază
CEO-ul care a investit în peste 100 de tineri sub 25 de ani dezvăluie secretul succesului lor. Ce trăsătură îi diferențiază
În lumea afacerilor din ce în ce mai competitivă, succesul nu depinde doar de ideea inovatoare sau de resursele financiare, ci și de calitățile umane și de viziunea liderului. Un CEO a investit în peste 100 de tineri sub 25 de ani. El a reușit să îi transforme în antreprenori, dezvăluind secretul succesului din spatele […]