Fenomenul „set-jetting” devine din ce în ce mai cunoscut. De la „The White Lotus” și „Bridgerton” până la K-dramele coreene, destinațiile de filmare devin invadate de turiști. Deși poate fi benefic pentru economia fiecărei țări în parte, acest fenomen transformă vacanțele de vis în coșmaruri pentru localnici.
Pandemia, maratoanele de seriale pe platformele de streaming și ridicarea restricțiilor de călătorie au creat o nouă manie turistică: set-jetting. Termenul definește călătoriile către locațiile unde au fost filmate producții celebre sau care le-au inspirat.
Exemplul extrem este Hallstatt, un sat austriac cu doar 800 de locuitori. În plin sezon, localitatea atrage până la 10.000 de turiști pe zi. Majoritatea vin pentru a fotografia casele alpine și biserica ce ar fi inspirat peisajele filmului Disney „Frozen”.
Supărați de invazia constantă de vizitatori, locuitorii au ridicat chiar și un gard pentru a bloca vederea panoramică, în încercarea de a-și recăpăta liniștea.
Nu este un caz singular. Din Sicilia și până în Croația, serialele și filmele fac ca destinații mici să fie sufocate de vizitatori, fără ca infrastructura să facă față.
Set-jettingul nu este un fenomen nou. Noua Zeelandă atrage fani „Lord of the Rings” încă din anii 2000. Însă odată cu Netflix, HBO sau Disney+, amploarea a devenit globală.
Un raport Expedia din 2023 a arătat că 44% dintre turiștii internaționali își aleg destinațiile inspirându-se din filme și seriale, față de doar 15% influențați de rețelele sociale.
În Marea Britanie, 46% dintre respondenți au luat în calcul să viziteze locuri văzute într-o producție TV, iar 36% rezervaseră deja vacanțe.
Exemplele sunt numeroase:
Taormina, Sicilia, unde s-a filmat sezonul doi din „The White Lotus”, s-a transformat într-un magnet pentru turiști bogați.
Palatul Hampton Court, reședință istorică a lui Henric al VIII-lea, a devenit un punct fierbinte după succesul „Bridgerton”.
Serialul „Wednesday”, filmat la studiourile Buftea, a dus la o creștere a numărului de turiști în România.
K-dramele coreene, precum „Crash Landing on You” sau „Queen of Tears”, au crescut masiv fluxurile turistice spre Elveția și Germania.
Problemele apar atunci când numărul de vizitatori explodează într-un timp scurt.
Hallstatt este inclus pe lista UNESCO și atrăgea deja milioane de turiști, mai ales din Asia. După lansarea „Frozen”, valurile de vizitatori au depășit toate limitele, obligând autoritățile să impună cote zilnice pentru autobuze și mașini.
Situația se repetă la Dubrovnik, în Croația, transformat în decor principal pentru „Game of Thrones”. Cu doar 41.000 de locuitori, orașul a primit aproape 1,5 milioane de turiști în 2019, adică 36 de turiști pentru fiecare localnic.
Un alt exemplu negativ este Maya Bay din Thailanda, locul unde s-a filmat „The Beach” cu Leonardo DiCaprio.
Plaja paradisiacă a fost invadată de mii de turiști zilnic, iar coralii au fost devastați de bărcile cu motor. Autoritățile au fost nevoite să închidă zona timp de patru ani pentru refacerea ecosistemului marin.
Din 2022, plaja a fost redeschisă, dar cu restricții stricte: număr limitat de vizitatori și interdicție de înot.
Sezonul patru al serialului „The White Lotus” va fi filmat în Franța, iar autoritățile se tem că ar putea urma un nou val de overtourism.
Posibilele locații includ Paris, Megève sau Côte d’Azur, toate gazde ale hotelurilor Four Seasons, preferate de producători.
Franța a fost deja cea mai vizitată țară din lume în 2024, cu peste 100 de milioane de turiști. Zone precum Montmartre din Paris se confruntă deja cu proteste ale localnicilor împotriva „Disneyficării” cartierului.
La Cannes, primăria a anunțat restricții dure pentru navele de croazieră: începând cu 2026, numărul pasagerilor va fi limitat la 6.000 pe zi, iar până în 2030 vor fi interzise complet vasele cu peste 1.300 de persoane.