Parlamentul European pregătește o confruntare directă cu guvernele statelor membre pe tema regulilor privind drepturile pasagerilor aerieni. Deputații europeni cer despăgubiri mai rapide pentru întârzieri, bagaj gratuit de mână și eliminarea taxelor ascunse la check-in.
Pe 13 octombrie, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European a votat în majoritate pentru noi reguli care schimbă modul în care companiile aeriene trebuie să compenseze pasagerii afectați de întârzieri sau anulări.
Din cei 38 de membri prezenți, 36 au susținut propunerea care reduce pragul de întârziere necesar pentru a cere despăgubiri. Acest prag se va reduce de la patru ore la doar trei ore.
Consiliul Uniunii Europene, care reunește miniștrii transporturilor din cele 27 de state membre, stabilise în iunie un termen mai lung, favorabil companiilor aeriene.
„Diferența poate părea mică, dar este esențială pentru pasageri”, a declarat eurodeputatul Christoph Oetjen (Renew Europe, Germania).
Potrivit noilor reguli, pasagerii ar trebui să primească despăgubiri nu doar pentru întârzieri. Acest lucru se va întâmpla și în caz de anulare a zborului sau refuz la îmbarcare, scrie Politico.
Există însă o listă limitată de excepții în care companiile aeriene nu ar fi obligate să plătească: dezastre naturale, condiții meteo extreme, conflicte armate sau dispute de muncă neprevăzute. Grevele personalului aerian al companiei nu intră în această categorie.
Un alt punct major vizat de eurodeputați este dreptul la bagaj de mână gratuit. Propunerea stabilește ca fiecare pasager să poată lua la bord, fără costuri suplimentare, nu doar o geantă mică ce încape sub scaun, ci și un bagaj de mână de până la 7 kilograme.
Decizia vine în linie cu hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene din 2014, în cazul Vueling. Compania a stabilit că bagajul de mână este o componentă necesară a transportului aerian.
Totuși, instanța a menținut posibilitatea ca bagajele neesențiale, chiar dacă sunt mici, să fie taxate. Prin urmare, dacă regula va fi aprobată, pasagerii ar fi protejați împotriva practicilor abuzive, în special ale companiilor low-cost, unde tarifele suplimentare pentru bagajul de mână au devenit frecvente.
Membrii TRAN au votat și pentru eliminarea unor taxe adiționale impuse de companii la check-in.
Printre modificările cerute se numără:
corectarea gratuită a erorilor de tipar în numele pasagerilor, atât online cât și la aeroport;
gratuitatea check-in-ului pentru copiii sub 14 ani, astfel încât aceștia să stea lângă însoțitorii lor;
garantarea dreptului pasagerilor de a alege între un boarding pass digital sau unul tipărit.
Ultima prevedere este considerată un mesaj direct către Ryanair, companie care, în urmă cu câteva luni, a eliminat opțiunea de a folosi un boarding pass tipărit, obligând clienții să utilizeze varianta digitală.
Deși Parlamentul European și-a clarificat poziția, lupta abia începe. Pe 15 octombrie vor începe discuțiile oficiale cu președinția daneză a Consiliului UE. Aici se va decide forma finală a regulilor.
Andrey Novakov (PPE, Bulgaria), raportorul propunerii, a declarat că eurodeputații sunt „gata să lupte pentru pasagerii europeni”.
„În spatele fiecărei întârzieri sau anulări sunt oameni reali, cu povești reale – aniversări, nunți, interviuri ratate. Nu putem să îi lăsăm în urmă”, a spus el.