Prima pagină » Bagaj gratuit și despăgubiri mai rapide pentru întârzieri! Parlamentul European intră în conflict cu statele membre pe drepturile pasagerilor aerieni

Bagaj gratuit și despăgubiri mai rapide pentru întârzieri! Parlamentul European intră în conflict cu statele membre pe drepturile pasagerilor aerieni

Bagaj gratuit și despăgubiri mai rapide pentru întârzieri! Parlamentul European intră în conflict cu statele membre pe drepturile pasagerilor aerieni
sursă foto: Adevărul

Parlamentul European pregătește o confruntare directă cu guvernele statelor membre pe tema regulilor privind drepturile pasagerilor aerieni. Deputații europeni cer despăgubiri mai rapide pentru întârzieri, bagaj gratuit de mână și eliminarea taxelor ascunse la check-in.

Bătălia dintre Parlamentul European și statele membre pentru despăgubirile pasagerilor

Pe 13 octombrie, Comisia de Transport și Turism a Parlamentului European a votat în majoritate pentru noi reguli care schimbă modul în care companiile aeriene trebuie să compenseze pasagerii afectați de întârzieri sau anulări.

Din cei 38 de membri prezenți, 36 au susținut propunerea care reduce pragul de întârziere necesar pentru a cere despăgubiri. Acest prag se va reduce de la patru ore la doar trei ore.

Consiliul Uniunii Europene, care reunește miniștrii transporturilor din cele 27 de state membre, stabilise în iunie un termen mai lung, favorabil companiilor aeriene.

Diferența poate părea mică, dar este esențială pentru pasageri”, a declarat eurodeputatul Christoph Oetjen (Renew Europe, Germania).

Potrivit noilor reguli, pasagerii ar trebui să primească despăgubiri nu doar pentru întârzieri. Acest lucru se va întâmpla și în caz de anulare a zborului sau refuz la îmbarcare, scrie Politico.

Există însă o listă limitată de excepții în care companiile aeriene nu ar fi obligate să plătească: dezastre naturale, condiții meteo extreme, conflicte armate sau dispute de muncă neprevăzute. Grevele personalului aerian al companiei nu intră în această categorie.

Parlamentul European vrea bagajul de mână drept garantat, fără taxe ascunse

Un alt punct major vizat de eurodeputați este dreptul la bagaj de mână gratuit. Propunerea stabilește ca fiecare pasager să poată lua la bord, fără costuri suplimentare, nu doar o geantă mică ce încape sub scaun, ci și un bagaj de mână de până la 7 kilograme.

Decizia vine în linie cu hotărârea Curții de Justiție a Uniunii Europene din 2014, în cazul Vueling. Compania a stabilit că bagajul de mână este o componentă necesară a transportului aerian.

Totuși, instanța a menținut posibilitatea ca bagajele neesențiale, chiar dacă sunt mici, să fie taxate. Prin urmare, dacă regula va fi aprobată, pasagerii ar fi protejați împotriva practicilor abuzive, în special ale companiilor low-cost, unde tarifele suplimentare pentru bagajul de mână au devenit frecvente.

Check-in gratuit și dreptul la boarding pass pe hârtie

Membrii TRAN au votat și pentru eliminarea unor taxe adiționale impuse de companii la check-in.

Printre modificările cerute se numără:

  • corectarea gratuită a erorilor de tipar în numele pasagerilor, atât online cât și la aeroport;

  • gratuitatea check-in-ului pentru copiii sub 14 ani, astfel încât aceștia să stea lângă însoțitorii lor;

  • garantarea dreptului pasagerilor de a alege între un boarding pass digital sau unul tipărit.

Ultima prevedere este considerată un mesaj direct către Ryanair, companie care, în urmă cu câteva luni, a eliminat opțiunea de a folosi un boarding pass tipărit, obligând clienții să utilizeze varianta digitală.

Urmează negocieri dure cu Consiliul Uniunii Europene

Deși Parlamentul European și-a clarificat poziția, lupta abia începe. Pe 15 octombrie vor începe discuțiile oficiale cu președinția daneză a Consiliului UE. Aici se va decide forma finală a regulilor.

Andrey Novakov (PPE, Bulgaria), raportorul propunerii, a declarat că eurodeputații sunt „gata să lupte pentru pasagerii europeni”.

În spatele fiecărei întârzieri sau anulări sunt oameni reali, cu povești reale – aniversări, nunți, interviuri ratate. Nu putem să îi lăsăm în urmă”, a spus el.

Alte articole importante
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Tehnologie
Noua armă a hackerilor: site-uri bancare europene copiate la perfecție, datele clienților furate în timp real
Un nou val de atacuri cibernetice lovește sistemul financiar european, după ce experții în securitate au identificat un kit de phishing extrem de sofisticat, capabil să reproducă aproape identic site-urile băncilor și platformelor financiare. Denumit sugestiv „Spiderman”, acest instrument este deja utilizat pe scară largă de infractori cibernetici și reprezintă o amenințare majoră pentru utilizatorii […]
ANALIZĂ
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Raport BNR: Avuția netă a românilor a crescut până la 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare rămân ridicate
Avuția netă a populației din România s-a dublat din 2019 până în prezent, ajungând la aproximativ 1.900 de miliarde de lei, dar riscurile la adresa stabilității financiare au rămas ridicate, arată  Raportul asupra stabilității financiare publicat de BNR în decembrie 2025.  Averea netă a populației reflectă atât creșterea economică susținută din ultimul deceniu, cât și […]
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Cât vor costa vacanțele în Bulgaria după trecerea la moneda euro
Trecerea la moneda euro ar putea determina o creștere semnificativă a prețurilor pentru vacanțele în Bulgaria ale turiștilor români. Scumpirile se vor resimți atât în costurile cazării, cât și la mâncare și alte servicii turistice, reflectând creșterea cheltuielilor hotelurilor și pensiunilor. Vacanțele în Bulgaria se vor scumpi cu până la 10% după trecerea la moneda […]
ANALIZĂ
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
Companii
Motoarele cu ardere internă scapă de interdicția totală în UE
UE face un pas înapoi de la planul inițial de a elimina definitiv mașinile dotate cu motoare cu ardere internă. În locul unei interdicții totale, oficialii de la Bruxelles adoptă acum o abordare mai flexibilă, care lasă loc pentru mai multe tehnologii pe piață după 2035. Decizie surpriză a UE: motoarele cu ardere internă vor […]
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
Macroeconomie
România a contribuit cu 0,3% la dezvoltarea rachetei Ariane 6
În calitate de stat participant, România a avut o contribuție directă de 0,3% la programul european de dezvoltare a rachetei Ariane 6. Acest proiect de mare anvergură este menit să consolideze capacitatea de lansare spațială a continentului. Deși procentul pare modest, el reflectă implicarea constantă a țării noastre în industria aerospațială și participarea sa la […]
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Macroeconomie
Bula imobiliară se fisurează în România. Clienții sunt tot mai puțini, taxele sunt în creștere
Piața imobiliară din România încheie anul cu o prăbușire puternică. În timp ce taxele sunt în creștere și pun presiune tot mai mare, românii se gândesc de două ori înainte să-și achiziționeze o locuință. Asta în timp ce, pe șantierele, dezvoltatorii continuă la foc continuu construcțiile.  Se sparge bula imobiliarelor: românii nu mai cumpără locuințe […]