Vânzările de mașini noi au crescut cu peste 52% în august, evidențiind un interes sporit pentru modelele noi.
Datele publicate de APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) arată o evoluție spectaculoasă a pieței auto locale în cea de-a opta lună, în pofida unui trend descendent în 2025.
Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în august cu 52,6% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Astfel, vânzările au atins pragul de 15.043 de unităţi, potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care citează datele publicate de DGPCI.
Autoturismele „electrificate” au înregistrat o creştere de 74,4%, realizând o cotă de piaţă de 59,9%. În pofida acestei evoluţii pozitive, piaţa auto locală pe primele opt luni este în scădere cu aproape 9%.
”Înmatriculările de autoturisme noi sunt în creştere cu +52,6%, faţă de august 2024. Autoturismele «electrificate» au o creştere de +74,4%, realizând o cotă de piaţă de 59,9%”, anunţă APIA.
Pe tipuri de propulsie, autoturismele mild-hibrid (MHEV) au urcat cu 55%, atingând o cotă de piaţă de 24,2%. La rândul lor, automobilele full-hibrid au crescut spectaculos, cu 98%, atingând o cotă de piaţă de 22,8%. În schimb, modelele plug-in hibrid (PHEV) au înregistrat o majorare de 71,6%, reprezentând 6,6% din piaţă. În sfârșit, vehiculele pur electrice (BEV) au crescut cu 99,6%, cu o cotă de 6,3%.
În clasamentul mărcilor – în funcţie de volum – Dacia domină autoritar, cu o cotă de piață de 27%. Pe locurile următoare se află Toyota – 11%, Hyundai – 10%, Renault – 7% şi Skoda – 5%.
Segmentul SUV au fost din nou cele mai căutate modele, având o cotă de 55,1%, în creştere cu +60,6%. Urmează segmentul C, cu 25,3% (+34,6%) şi segmentul B, cu 14,2% (+86,6%). Motorizările pe benzină au crescut cu +27,8%, atingând 33,4%, iar cele diesel cu +31%, reprezentând 6,7% din total. Autoturismele echipate cu motoare mild-hibrid au crescut cu 55%, ajungând la 24,2% din piaţă. Dintre acestea, 86% au fost pe benzină şi 14% diesel.
Autoturismele electrificate (pur electrice, plug-in hybrid, mild-hybrid și hibride clasice) au avut în august o cotă de piaţă de 59,9%. De altfel, acestea au fost cel mai important segment de pe piaţa auto autohtonă. Modelele 100% electrice au 6,3% din piaţă faţă de 5% în august 2024. De asemenea, PHEV-urile dețin 6,6% din piață , comparativ cu 5,9% anul trecut.
În primele opt luni din 2025, cele mai vândute vehicule complet electrice au fost Dacia Spring – 1.163 de unităţi (-47%), Hyundai Kona – 441 de unităţi și Tesla Model 3 – 305 unităţi. În cazul hibridelor plug-in, podiumul este ocupat, în ordine, de Hyundai Tucson – 447 de unităţi (+85%), Ford Kuga – 445 de unităţi și Toyota RAV4 – 361 de unităţi.
Clasamentul hibridelor fără încărcare externă este condus de Toyota Corolla – 2.848 de unităţi (+16%). Modelul nipon este urmat de Dacia Duster – 2.297 de unităţi și Toyota Yaris Cross – 1.856 de unităţi. La mild-hybrid, lider este Duster – 4.638 de unităţi, urmat de Hyundai Tucson – 1.408 de unităţi și Suzuki S-Cross – 1.114 de unităţi.
Iată ce declară preşedintele APIA, Dan Vardie, vizavi de tendințele:
„Rezultatele din luna august reprezintă un moment pozitiv pentru întreaga industrie auto, cu o creştere de peste 50% a înmatriculărilor şi cu o cotă de aproape 60% deţinută de motorizările electrificate. Este remarcabil avansul segmentului full-hybrid (+28%) și al plug-in hybrid (+40%). Chiar dacă luna august a adus o dublare a înmatriculărilor de autoturisme 100% electrice, per total acest segment rămâne pe minus (-32%) și păstrează o cotă modestă de circa 6% din piaţă. Această realitate arată că România continuă să aibă dificultăţi majore în accelerarea electromobilităţii. Totuşi, după primele opt luni, piaţa auto per ansamblu rămâne în scădere cu aproape 9%, ceea ce subliniază vulnerabilitatea sectorului în lipsa unor programe guvernamentale coerente şi predictibile”.