Prima pagină » Atacul hackerilor, bucuria competitorilor. Cum au profitat Zara, H&M și Next de blocajul online de la Marks&Spencer

Atacul hackerilor, bucuria competitorilor. Cum au profitat Zara, H&M și Next de blocajul online de la Marks&Spencer

Atacul hackerilor, bucuria competitorilor. Cum au profitat Zara, H&M și Next de blocajul online de la Marks&Spencer
Cum au profitat Zara, H&M și Next de blocajul online de la Marks&Spencer. Foto: Freepik

Într-un moment dificil pentru gigantul britanic Marks & Spencer (M&S), rivalii săi din industria modei, precum Next, Zara și H&M, au înregistrat creșteri semnificative ale vânzărilor, profitând de oprirea aproape totală a comenzilor online a M&S, cauzată de un atac cibernetic major.

Atacul cibernetic care a paralizat M&S și a schimbat piața

În perioada de patru săptămâni până pe 25 mai 2025, vânzările de îmbrăcăminte ale M&S au scăzut cu 20% față de aceeași perioadă a anului precedent, ca urmare a blocării comenzilor pe site-ul său. Acest canal online reprezintă, în mod obișnuit, o treime din totalul vânzărilor de îmbrăcăminte și produse pentru casă ale companiei. În lunile anterioare, M&S înregistrase o creștere de 11,5%, conform analizelor realizate de Kantar.

Blocajul a început pe 25 aprilie, când M&S a fost nevoită să suspende complet comerțul online pe site-ul său, care vinde haine, produse pentru casă, cadouri și flori. Comerțul a fost reluat abia pe 10 iunie, ceea ce a însemnat pierderea unor săptămâni cruciale pentru piața de îmbrăcăminte, în plin sezon de vară, când britanicii cheltuiesc masiv pe articole esențiale.

Această scădere a vânzărilor M&S a venit într-un context general de creștere a pieței de retail, care a avansat cu 4% în perioada analizată, față de 1% în lunile anterioare.

M&S își apără poziția și mulțumește clienților

Reprezentanții M&S au calificat atacul cibernetic drept „un moment în timp” și au subliniat că magazinele fizice au avut performanțe bune „în toate categoriile de modă, în special în segmentul de îmbrăcăminte pentru femei”, în perioada în care comenzile online au fost suspendate.

„Acest lucru subliniază puterea ofertei noastre – unde percepțiile privind calitatea și valoarea rămân lider de piață, iar percepțiile asupra stilului continuă să crească – și loialitatea clienților noștri. Le mulțumim mult pentru că au ales să facă cumpărături la noi,” a transmis compania.

Datorită performanțelor bune în magazine, M&S a reușit să-și păstreze poziția de cel mai mare retailer de îmbrăcăminte din Marea Britanie, după valoarea vânzărilor.

Rivalitatea pe piață: Next, Zara și H&M profită de criza M&S

Analiștii de la Jefferies au comparat evoluția M&S cu cea a celor mai apropiați competitori pe două perioade de 12 săptămâni – cele trei luni până pe 25 mai și cele trei luni până la jumătatea lunii aprilie. În această comparație, creșterea vânzărilor M&S a scăzut de la 11,5% la doar 1%.

În schimb, brandul Next a înregistrat o creștere a vânzărilor de la 1,6% la 4,8%. James Grzinic, analist de retail la Jefferies, a explicat pentru The Guardian că această evoluție

„arată că Next a beneficiat de pe urma întreruperii digitale suferite de un competitor major, M&S.”

Deși cota de piață a Zara și H&M în Marea Britanie este mai mică, datele indică o creștere semnificativă a vânzărilor pentru ambele branduri, susținută de serviciile lor online, care au profitat de blocajul M&S.

Astfel, vânzările Zara au crescut spectaculos, de la 16,1% la 27,8%, iar H&M a urcat de la 8,9% la 18,1%.

Primark, singurul care nu a câștigat din criza M&S

Un caz aparte este Primark, care nu a înregistrat o creștere a vânzărilor, acestea scăzând ușor de la 3,1% la 2,7%. Grzinic a subliniat că „lipsa expunerii online a Primark a împiedicat orice câștig de cotă de piață în urma căderii online a M&S.”

Alte articole importante
Topul celor mai muncitoare țări din lume în 2025
Topul celor mai muncitoare țări din lume în 2025
Un nou clasament global a făcut ierarhia celor mai muncitoare țări din lume. Acesta arată diferențe uriașe între țări în ceea ce privește numărul de ore lucrate pe săptămână. În timp ce media globală se situează la 38,7 ore, decalajul dintre națiunile cu cele mai lungi și cele mai scurte programe de lucru ajunge la […]
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația în 2025. Ce țări au pierdut cel mai mult din puterea de cumpărare anul acesta
Inflația a rămas și în 2025 unul dintre cele mai mari pericole pentru economiile lumii. Anul acesta, diferențele dintre țările cu cele mai ridicate rate ale inflației și cele mai stabile economii sunt dramatice. Pentru exemplificare, cum ar fi să începi anul cu 100 de dolari, dar până în decembrie aceștia valorează mai puțin de […]
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Companii
Dacia pregătește noi restructurări. Câți bani vor primi concediații?
Dacia pregătește un nou val de restructurări, într-un context în care industria auto trece prin transformări rapide. Aceste schimbări ar putea influența atât direcția strategică a companiei, cât și stabilitatea locurilor de muncă pentru mii de angajați. Noi restructurări la Dacia: 900 de angajați ai uzinei de la Mioveni vor pleca voluntar Dacia a inițiat […]
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Companii
Meta achită 190 milioane $ într-un scandal de confidențialitate
Meta va achita 190 de milioane $ ca să închidă un nou dosar legat de acuzații privind încălcarea confidențialității utilizatorilor Facebook. Acordul financiar ar permite companiei să evite un proces îndelungat și să limiteze impactul reputațional într-un moment în care practicile de protecție a datelor sunt intens scrutinare. Meta închide, astfel, un caz privind încălcarea […]
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Companii
Cum schimbă Nvidia regulile jocului cu noile cipuri de memorie
Nvidia pregătește o schimbare majoră în arhitectura centrelor sale de date AI, trecând la cipuri de memorie folosite pe smartphone-uri. Această tranziție ar putea transforma atât performanța sistemelor AI, cât și structura costurilor, cu efecte directe asupra pieței tehnologice globale. Nvidia revoluționează centrele de date AI cu cipuri de memorie pentru smartphone-uri Nvidia a decis […]
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Cookie-urile vor deveni istorie pe internetul european
Coșmarul cookie-urilor pe internet va lua sfârșit în Europa pe măsură ce noile reguli vor simplifica modul de gestionare a consimțământului. Această schimbare ar putea pune capăt avalanșei de bannere intruzive și ar putea transforma experiența digitală într-una mai clară, mai sigură și mai puțin obositoare. Noi reguli pregătite de UE va pune capăt coșmarului […]