Cum te-ai simți dacă istoricul căutărilor tale pe Internet ar fi făcut public și ar deveni, practic, accesibil tuturor? Asta s-ar putea întâmpla în cazul utilizatorilor Meta AI, fără ca aceștia să fie pe deplin conștienți, deoarece solicitările adresate instrumentului de inteligență artificială – împreună cu răspunsurile primite – sunt publicate într-un flux vizibil publicului larg, transmite BBC.
Un expert în siguranță online a declarat că acest lucru reprezintă „o problemă majoră de securitate și de experiență a utilizatorului”, cu atât mai mult cu cât unele postări pot fi ușor asociate cu conturi de pe rețelele sociale. Asta înseamnă că unii utilizatori le-ar putea spune, fără să vrea, tuturor ce caută – de la cereri de a genera personaje sumar îmbrăcate, până la solicitări de ajutor pentru a trișa la examene.
Meta afirmă că discuțiile sunt private în mod implicit. Dacă utilizatorii aleg să le facă publice, au posibilitatea să le retragă ulterior. Înainte ca o postare să fie distribuită, apare un mesaj care avertizează: „Solicitările pe care le postezi sunt publice și vizibile pentru toată lumea… Evită să distribui informații personale sau sensibile”.
Cu toate acestea – având în vedere natura privată a unora dintre întrebările adresate – nu este clar dacă toți utilizatorii înțeleg că aceste interacțiuni sunt afișate într-un flux public, intitulat „Descoperă” (Discover), disponibil atât în aplicație, cât și pe site-ul Meta AI. De asemenea, aceste postări pot fi corelate ușor cu conturi de social media, prin intermediul numelui de utilizator și al fotografiei de profil.
Foto: Shutterstock
BBC a identificat mai multe exemple în care utilizatorii au încărcat imagini cu subiectele examenelor de la școală sau de la universitate și i-au cerut alicației Meta AI să le ofere răspunsurile. Una dintre conversații este intitulată: „Inteligența artificială generativă rezolvă cu ușurință probleme de matematică”.
Într-un alt caz, un utilizator a postat public o discuție despre întrebările legate de identitatea sa de gen și despre posibilitatea de a face tranziția. Au existat, de asemenea, căutări pentru femei sau tot felul de personaje antropomorfe îmbrăcate sumar.
O căutare, care putea fi ușor asociată cu un cont de Instagram, prin intermediul numelui de utilizator și al pozei de profil, solicita Meta AI să genereze o imagine cu un personaj animat întins într-un spațiu exterior, purtând doar lenjerie intimă.
Meta AI, un produs lansat la începutul acestui an, este accesibil prin platformele de social media ale companiei – Facebook, Instagram și WhatsApp. Există și o versiune independentă a produsului, care include un flux public numit „Descoperă” (Discover). Utilizatorii pot alege să păstreze căutările private prin setările contului.
În prezent, Meta AI este disponibil în Marea Britanie prin intermediul browserului, iar în Statele Unite poate fi utilizat și ca aplicație dedicată. Într-un comunicat de presă publicat în aprilie, care anunța lansarea Meta AI, compania spunea că va exista „un flux Descoperă, un loc unde utilizatorii pot explora și distribui modurile în care folosesc AI-ul”.
„Tu decizi: nimic nu este distribuit în fluxul tău decât dacă alegi acest lucru”, se preciza în comunicat.
Însă Rachel Tobac, CEO al companiei americane de securitate cibernetică Social Proof Security, a atras atenția pe platforma X (fostul Twitter): „Dacă așteptările utilizatorilor privind modul de funcționare al unui instrument nu corespund realității, avem o problemă serioasă de experiență a utilizatorului și de securitate”.
Ea a adăugat că oamenii nu se așteaptă ca interacțiunile cu un chatbot AI să fie făcute publice într-un flux asemănător celor de pe rețelele sociale.
„Din această cauză, utilizatorii postează, fără să știe, informații sensibile într-un flux public, cu identitatea asociată”, a mai spus Tobac.