Prima pagină » Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Valoarea comenzilor online va scădea, comparativ cu anul trecut

Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Valoarea comenzilor online va scădea, comparativ cu anul trecut

ANALIZĂ
Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Valoarea comenzilor online va scădea, comparativ cu anul trecut
Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Foto: Freepik

Evenimentul Black Friday 2025, programat în luna noiembrie, va aduce în România cel mai mare interes din istoria comerțului autohton. Entuziasmul va fi concentrat în mediul online, unde cumpărătorii vor urmări cele mai avantajoase oferte și reduceri.

Analiza publicată de Frames citată de Agerpres, arată că valoarea unei comenzi medii se va situa între 400 și 500 de lei. Această sumă este mai mică decât cea din 2024, semnalând o scădere a bugetelor de cumpărături.

Cum se vor schimba obiceiurile de cumpărare de Black Friday 2025

La cea de-a 15-a ediție Black Friday 2025, consumatorii vor fi mai atenți la prețuri și promoții. Interesul se va concentra asupra produselor de îmbrăcăminte, încălțăminte, parfumuri și cosmetice. Electronicele și electrocasnicele nu vor mai domina topul vânzărilor. Potrivit experților, cumpărătorii români își vor adapta comportamentul în funcție de scăderea puterii de cumpărare și de presiunea inflației.

Impactul inflației asupra Black Friday 2025

„Vânzările din comerțul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE”, arată analiza Frames.

Scăderea puterii de cumpărare, cauzată de inflația record de trei ori mai mare decât media europeană, a determinat românii să devină mai calculați în cheltuieli. Mulți aleg să cumpere doar în perioadele de reduceri masive.

„În 2025, oamenii s-au angrenat într-o adevărată goană după promoții, discounturi și reduceri de prețuri”, explică raportul.

De Black Friday 2025, cumpărătorii vor căuta produse la cel mai mic preț, în special din zona vestimentară și de încălțăminte pentru iarnă.

Scăderea valorii medii a comenzilor

După un 2024 în care Black Friday a generat circa 500 de milioane de euro, specialiștii anticipează că 2025 ar putea aduce încasări similare. Creșterile de prețuri ar putea menține totalul ridicat, chiar dacă valoarea medie a comenzilor scade. Consultanții estimează că o comandă medie va fi de 400-500 de lei, sub nivelul din anul precedent.

„Dacă anul trecut am văzut o creștere cu 50 de lei a comenzii medii, anul acesta oamenii vor avea mai puțini bani la dispoziție, în contextul scăderii reale a veniturilor, din cauza inflației record, de 10%”, se arată în raport.

Ascensiunea cumpărăturilor online în 2025

Comerțul electronic va domina Black Friday 2025.

„Black Friday va aduce cele mai multe comenzi din mediul online, acolo unde principalii jucători din piață vor depune și cele mai multe eforturi de marketing”, afirmă specialiștii Frames.

Vânzările online devin tot mai profitabile, iar strategiile de marketing se concentrează pe acest canal. Traficul site-urilor de vânzări online va atinge cel mai ridicat nivel din istoria evenimentului.

Psihologia cumpărătorului și fenomenul FOMO

Retailerii vor încerca să profite de „teama de a rămâne pe dinafară”, cunoscută sub termenul FOMO. Această strategie de marketing este menită să stimuleze deciziile rapide de cumpărare. În plus, peste 70% dintre tranzacțiile de Black Friday 2025 se vor realiza de pe telefoanele mobile. Este un record pentru comerțul online din România, reflectând creșterea numărului de utilizatori care preferă cumpărăturile rapide, directe, din aplicații.

Comparatoarele de prețuri și deciziile inteligente de cumpărare

Potrivit analizei Frames, românii vor apela tot mai des la comparatoarele de prețuri online. Acestea îi ajută să ia decizii mai bine fundamentate și să evite ofertele înșelătoare. Tendința indică o maturizare a pieței de e-commerce și o mai mare atenție față de valoarea reală a produselor cumpărate.

România, în topul comerțului electronic din regiune

Raportul European Ecommerce 2025 arată că România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est la valoarea comerțului electronic, cu 11,7 miliarde de euro în 2024. Țara este devansată doar de Polonia și Cehia și se află pe locul nouă la nivel european. În 2025, valoarea comerțului electronic din România este așteptată să atingă 3,5% din PIB, un nivel record.

Tendințele Black Friday 2025

Evenimentul din    2025 marchează o etapă de transformare profundă în comportamentul de cumpărare. Deși valoarea medie a comenzilor scade, interesul pentru reduceri și cumpărături online atinge cote istorice. Comerțul electronic confirmă schimbarea definitivă a pieței românești spre digital, iar cumpărătorii se adaptează prin decizii tot mai raționale și orientate spre eficiență.

Alte articole importante
ANALIZĂ
Sectorul bancar polonez, la răscruce: tehnologii avansate, dar fonduri insuficiente
Sectorul bancar polonez, la răscruce: tehnologii avansate, dar fonduri insuficiente
Sectorul bancar polonez este unul dintre cele mai avansate tehnologic din Europa. Cu toate acestea, experții afirmă că potențialul său capital este insuficient pentru a susține economia rapidă și investițiile mari. „Sectorul bancar polonez este astăzi unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeană comparativ cu dimensiunea PIB-ului țării”, a declarat Agnieszka Wachnicka, vicepreședinta Asociației […]
Vânzările Volkswagen Group cresc datorită Europei și EV-urilor
Companii
Vânzările Volkswagen Group cresc datorită Europei și EV-urilor
Volkswagen Group își consolidează poziția pe piața globală datorită vânzărilor de vehicule electrice și cererii europene crescute. Gigantul german își consolidează poziția atât pe piața europeană, cât și pe cea globală. Rezultatele reflectă atât cererea puternică pentru modelele tradiționale, cât și succesul înregistrat de segmentul vehiculelor electrice. Volkswagen Group a vândut cu 22.000 de mașini […]
SUA au creat bateria care ar putea face EV-urile de neoprit
Companii
SUA au creat bateria care ar putea face EV-urile de neoprit
SUA au lansat o nouă baterie pentru vehiculele electrice care promite o autonomie de 1.600 de kilometri cu o singură încărcare. Inovația ar putea schimba radical industria auto, reducând una dintre cele mai mari temeri ale șoferilor, și anume distanța limitată pe care o pot parcurge mașinile electrice. SUA au creat bateria electrică ce promite […]
Trump amenință China cu restricții la piesele avioanelor Boeing
Trump amenință China cu restricții la piesele avioanelor Boeing
Trump amenință China cu restricții la exporturile de piese pentru avioanele Boeing, intensificând tensiunile comerciale. Măsura, dacă va fi aplicată, ar putea amplifica tensiunile comerciale dintre Washington și Beijing și ar avea consecințe majore asupra industriei aeronautice globale. Trump amenință China cu restricții la exporturile de piese pentru avioanele Boeing Statele Unite ar putea introduce […]
Românii preferă cash-ul la plățile ramburs, deși folosesc mai des cardul
Românii preferă cash-ul la plățile ramburs, deși folosesc mai des cardul
Șase din zece români preferă plata cash în 2025 atunci când comandă produse online cu opțiunea de ramburs. Deși plățile digitale câștigă teren, mulți cumpărători rămân atașați de lichidități, considerând că oferă mai mult control și siguranță asupra tranzacțiilor. 6 din 10 români preferă cash la comenzile cu ramburs Românii folosesc frecvent plățile electronice. Totuși, […]
Daniel Ek renunță la funcția de CEO Spotify după 20 de ani
Companii
Daniel Ek renunță la funcția de CEO Spotify după 20 de ani
Daniel Ek, omul care a transformat Spotify într-un gigant global cu peste 700 de milioane de utilizatori, anunță că va renunța la poziția de director executiv. Decizia marchează sfârșitul unei ere pentru industria muzicală digitală.  Daniel Ek se retrage din funcția de CEO, dar rămâne în spatele deciziilor strategice Fondatorul Spotify, Daniel Ek, în vârstă […]