Prima pagină » Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Valoarea comenzilor online va scădea, comparativ cu anul trecut

Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Valoarea comenzilor online va scădea, comparativ cu anul trecut

ANALIZĂ
Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Valoarea comenzilor online va scădea, comparativ cu anul trecut
Black Friday 2025: Schimbări în comportamentul consumatorilor. Foto: Freepik

Evenimentul Black Friday 2025, programat în luna noiembrie, va aduce în România cel mai mare interes din istoria comerțului autohton. Entuziasmul va fi concentrat în mediul online, unde cumpărătorii vor urmări cele mai avantajoase oferte și reduceri.

Analiza publicată de Frames citată de Agerpres, arată că valoarea unei comenzi medii se va situa între 400 și 500 de lei. Această sumă este mai mică decât cea din 2024, semnalând o scădere a bugetelor de cumpărături.

Cum se vor schimba obiceiurile de cumpărare de Black Friday 2025

La cea de-a 15-a ediție Black Friday 2025, consumatorii vor fi mai atenți la prețuri și promoții. Interesul se va concentra asupra produselor de îmbrăcăminte, încălțăminte, parfumuri și cosmetice. Electronicele și electrocasnicele nu vor mai domina topul vânzărilor. Potrivit experților, cumpărătorii români își vor adapta comportamentul în funcție de scăderea puterii de cumpărare și de presiunea inflației.

Impactul inflației asupra Black Friday 2025

„Vânzările din comerțul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE”, arată analiza Frames.

Scăderea puterii de cumpărare, cauzată de inflația record de trei ori mai mare decât media europeană, a determinat românii să devină mai calculați în cheltuieli. Mulți aleg să cumpere doar în perioadele de reduceri masive.

„În 2025, oamenii s-au angrenat într-o adevărată goană după promoții, discounturi și reduceri de prețuri”, explică raportul.

De Black Friday 2025, cumpărătorii vor căuta produse la cel mai mic preț, în special din zona vestimentară și de încălțăminte pentru iarnă.

Scăderea valorii medii a comenzilor

După un 2024 în care Black Friday a generat circa 500 de milioane de euro, specialiștii anticipează că 2025 ar putea aduce încasări similare. Creșterile de prețuri ar putea menține totalul ridicat, chiar dacă valoarea medie a comenzilor scade. Consultanții estimează că o comandă medie va fi de 400-500 de lei, sub nivelul din anul precedent.

„Dacă anul trecut am văzut o creștere cu 50 de lei a comenzii medii, anul acesta oamenii vor avea mai puțini bani la dispoziție, în contextul scăderii reale a veniturilor, din cauza inflației record, de 10%”, se arată în raport.

Ascensiunea cumpărăturilor online în 2025

Comerțul electronic va domina Black Friday 2025.

„Black Friday va aduce cele mai multe comenzi din mediul online, acolo unde principalii jucători din piață vor depune și cele mai multe eforturi de marketing”, afirmă specialiștii Frames.

Vânzările online devin tot mai profitabile, iar strategiile de marketing se concentrează pe acest canal. Traficul site-urilor de vânzări online va atinge cel mai ridicat nivel din istoria evenimentului.

Psihologia cumpărătorului și fenomenul FOMO

Retailerii vor încerca să profite de „teama de a rămâne pe dinafară”, cunoscută sub termenul FOMO. Această strategie de marketing este menită să stimuleze deciziile rapide de cumpărare. În plus, peste 70% dintre tranzacțiile de Black Friday 2025 se vor realiza de pe telefoanele mobile. Este un record pentru comerțul online din România, reflectând creșterea numărului de utilizatori care preferă cumpărăturile rapide, directe, din aplicații.

Comparatoarele de prețuri și deciziile inteligente de cumpărare

Potrivit analizei Frames, românii vor apela tot mai des la comparatoarele de prețuri online. Acestea îi ajută să ia decizii mai bine fundamentate și să evite ofertele înșelătoare. Tendința indică o maturizare a pieței de e-commerce și o mai mare atenție față de valoarea reală a produselor cumpărate.

România, în topul comerțului electronic din regiune

Raportul European Ecommerce 2025 arată că România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est la valoarea comerțului electronic, cu 11,7 miliarde de euro în 2024. Țara este devansată doar de Polonia și Cehia și se află pe locul nouă la nivel european. În 2025, valoarea comerțului electronic din România este așteptată să atingă 3,5% din PIB, un nivel record.

Tendințele Black Friday 2025

Evenimentul din    2025 marchează o etapă de transformare profundă în comportamentul de cumpărare. Deși valoarea medie a comenzilor scade, interesul pentru reduceri și cumpărături online atinge cote istorice. Comerțul electronic confirmă schimbarea definitivă a pieței românești spre digital, iar cumpărătorii se adaptează prin decizii tot mai raționale și orientate spre eficiență.

Alte articole importante
CEO-ul JPMorgan: Europa are o problemă reală: a alungat afacerile, investițiile și inovația. Asta e un lucru rău pentru SUA
CEO-ul JPMorgan: Europa are o problemă reală: a alungat afacerile, investițiile și inovația. Asta e un lucru rău pentru SUA
Directorul general al JPMorgan Chase & Co., Jamie Dimon, avertizează că slăbiciunea economică și fragmentarea Europei reprezintă un risc strategic pentru Statele Unite, în condițiile în care continentul continuă să piardă competitivitate, investiții și capacitate de inovare. Declarațiile au fost făcute sâmbătă, în cadrul Reagan National Defense Forum. „Europa are o problemă reală. Au lucruri […]
UE intensifică presiunea asupra Big Tech. Comisia Europeană anunță noi sancțiuni pentru rețeaua X
Companii
UE intensifică presiunea asupra Big Tech. Comisia Europeană anunță noi sancțiuni pentru rețeaua X
Comisia Europeană a deschis o nouă etapă în războiul juridic cu marile platforme digitale, avertizând că va impune sancțiuni financiare semnificative companiei X, deținute de Elon Musk. Sancțiunile vizează presupuse încălcări ale Digital Services Act (DSA) – cadrul legislativ european care reglementează moderarea conținutului, transparența algoritmilor și gestionarea riscurilor sistemice pe platformele online majore. UE […]
ANALIZĂ
Jocurile minții pe Wall Street. Ce au învățat investitorii din poker, șah sau puzzle-uri 
Jocurile minții pe Wall Street. Ce au învățat investitorii din poker, șah sau puzzle-uri 
Piețele financiare sunt profund conectate cu puzzle-urile, pariurile și jocurile. Întrebați un manager de fond speculativ și un jucător de poker cât ar trebui să parieze într-o anumită mână. Există șanse mari ca amândoi să se bazeze pe o formulă matematică numită criteriul Kelly. Întrebați un analist de acțiuni dacă Nvidia Corp. merită cumpărată și […]
Elon Musk neagă informațiile privind planurile de 800 miliarde dolari ale SpaceX: „Nu este corect”
Tehnologie
Elon Musk neagă informațiile privind planurile de 800 miliarde dolari ale SpaceX: „Nu este corect”
Elon Musk a negat informațiile din presă potrivit cărora producătorul său de rachete și sateliți, SpaceX, ar urmări o evaluare de 800 de miliarde de dolari printr-o vânzare de acțiuni. „Au existat multe articole care susțin că SpaceX strânge capital la o evaluare de 800 de miliarde de dolari, ceea ce nu este corect”, a […]
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Companii
Plan de austeritate la Volkswagen: investiții reduse și strategie revizuită în fața unei crize pe piețele-cheie
Grupul Volkswagen intenționează să investească 160 de miliarde de euro (186 de miliarde de dolari) până în 2030, a declarat Oliver Blume, CEO-ul companiei, potrivit Reuters. Decizia marchează o perioadă de austeritate în contextul în care cel mai mare producător auto european se confruntă cu o criză majoră în cele două piețe-cheie: China și Statele […]
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
Macroeconomie
România urcă în clasamentele europene: traficul aerian crește cu 8,2% în 2025
Anul 2025 se încheie pentru România cu cifre surprinzătoare în sectorul transportului aerian. În primele nouă luni ale anului, peste 21,45 milioane de pasageri au călătorit pe rutele interne și internaționale, cu 8,2% mai mult față de anul precedent, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică. București, Cluj și Iași rămân cele mai importante […]