Evenimentul Black Friday 2025, programat în luna noiembrie, va aduce în România cel mai mare interes din istoria comerțului autohton. Entuziasmul va fi concentrat în mediul online, unde cumpărătorii vor urmări cele mai avantajoase oferte și reduceri.
Analiza publicată de Frames citată de Agerpres, arată că valoarea unei comenzi medii se va situa între 400 și 500 de lei. Această sumă este mai mică decât cea din 2024, semnalând o scădere a bugetelor de cumpărături.
La cea de-a 15-a ediție Black Friday 2025, consumatorii vor fi mai atenți la prețuri și promoții. Interesul se va concentra asupra produselor de îmbrăcăminte, încălțăminte, parfumuri și cosmetice. Electronicele și electrocasnicele nu vor mai domina topul vânzărilor. Potrivit experților, cumpărătorii români își vor adapta comportamentul în funcție de scăderea puterii de cumpărare și de presiunea inflației.
„Vânzările din comerțul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE”, arată analiza Frames.
Scăderea puterii de cumpărare, cauzată de inflația record de trei ori mai mare decât media europeană, a determinat românii să devină mai calculați în cheltuieli. Mulți aleg să cumpere doar în perioadele de reduceri masive.
„În 2025, oamenii s-au angrenat într-o adevărată goană după promoții, discounturi și reduceri de prețuri”, explică raportul.
De Black Friday 2025, cumpărătorii vor căuta produse la cel mai mic preț, în special din zona vestimentară și de încălțăminte pentru iarnă.
După un 2024 în care Black Friday a generat circa 500 de milioane de euro, specialiștii anticipează că 2025 ar putea aduce încasări similare. Creșterile de prețuri ar putea menține totalul ridicat, chiar dacă valoarea medie a comenzilor scade. Consultanții estimează că o comandă medie va fi de 400-500 de lei, sub nivelul din anul precedent.
„Dacă anul trecut am văzut o creștere cu 50 de lei a comenzii medii, anul acesta oamenii vor avea mai puțini bani la dispoziție, în contextul scăderii reale a veniturilor, din cauza inflației record, de 10%”, se arată în raport.
Comerțul electronic va domina Black Friday 2025.
„Black Friday va aduce cele mai multe comenzi din mediul online, acolo unde principalii jucători din piață vor depune și cele mai multe eforturi de marketing”, afirmă specialiștii Frames.
Vânzările online devin tot mai profitabile, iar strategiile de marketing se concentrează pe acest canal. Traficul site-urilor de vânzări online va atinge cel mai ridicat nivel din istoria evenimentului.
Retailerii vor încerca să profite de „teama de a rămâne pe dinafară”, cunoscută sub termenul FOMO. Această strategie de marketing este menită să stimuleze deciziile rapide de cumpărare. În plus, peste 70% dintre tranzacțiile de Black Friday 2025 se vor realiza de pe telefoanele mobile. Este un record pentru comerțul online din România, reflectând creșterea numărului de utilizatori care preferă cumpărăturile rapide, directe, din aplicații.
Potrivit analizei Frames, românii vor apela tot mai des la comparatoarele de prețuri online. Acestea îi ajută să ia decizii mai bine fundamentate și să evite ofertele înșelătoare. Tendința indică o maturizare a pieței de e-commerce și o mai mare atenție față de valoarea reală a produselor cumpărate.
Raportul European Ecommerce 2025 arată că România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est la valoarea comerțului electronic, cu 11,7 miliarde de euro în 2024. Țara este devansată doar de Polonia și Cehia și se află pe locul nouă la nivel european. În 2025, valoarea comerțului electronic din România este așteptată să atingă 3,5% din PIB, un nivel record.
Evenimentul din 2025 marchează o etapă de transformare profundă în comportamentul de cumpărare. Deși valoarea medie a comenzilor scade, interesul pentru reduceri și cumpărături online atinge cote istorice. Comerțul electronic confirmă schimbarea definitivă a pieței românești spre digital, iar cumpărătorii se adaptează prin decizii tot mai raționale și orientate spre eficiență.