În ciuda popularității în creștere a mașinilor electrice, BMW Group a raportat o scădere îngrijorătoare a profitului în primul trimestru din 2025. Cifrele dezvăluie un impact major al competiției acerbe din China și al noilor taxe impuse de Uniunea Europeană, care au afectat direct performanța gigantului auto german.
BMW Group traversează o perioadă tensionată, după ce a raportat rezultate financiare dezamăgitoare în primul trimestru al anului. Deși livrările au scăzut doar cu 1,4%, ajungând la 586.117 unități, efectul în cascadă asupra profitabilității a fost unul devastator. Veniturile totale au înregistrat un declin de 7,8%, pierzând aproape 3 miliarde de euro comparativ cu perioada similară din 2024, până la 33,7 miliarde euro.
Marja EBIT la nivel de grup s-a comprimat de la un confortabil 11,4% la doar 9,2%, iar în sectorul auto prăbușirea este și mai accentuată, de la 8,8% la 6,9%. Practic, BMW produce mai puțin, vinde mai puțin și încasează semnificativ mai puțin decât în urmă cu un an. EBIT-ul sectorului auto a scăzut cu peste 25%, până la 2 miliarde de euro. CEO-ul Oliver Zipse admite dificultățile, dar rămâne optimist.
„Cu cât mediul este mai dificil, cu atât este mai important să avem produse convingătoare, o strategie consecventă și un grad ridicat de flexibilitate. Abordarea noastră deschisă față de tehnologie rămâne un factor-cheie de succes”, a spus Oliver Zipse, CEO al BMW AG.
Problemele majore ale BMW vin dinspre China, cel mai promițător teritoriu pentru constructorii auto europeni. Compania germană se confruntă acum cu o cerere în scădere și cu o reducere generalizată a prețurilor, din cauza unei competiții locale agresive. Vânzările BMW în China au scăzut cu peste 17%, generând, în final, un declin global de 2% pentru marca principală a grupului.
Tarifele impuse de Uniunea Europeană pentru vehiculele produse în China au contribuit la pierderi evaluate la câteva sute de milioane de euro, potrivit reprezentanților BMW, însă acestea sunt considerate doar o parte a problemei. Concurența acerbă și lipsa predictibilității pe piața chineză pun o presiune imensă pe strategia comercială a companiei.
Singurele raze de speranță vin din zona electrificării. BMW a reușit o creștere de 32,4% în vânzările de vehicule electrice și a reușit să livreze 109.500 unități. MINI, marca de lifestyle a grupului, a bifat un progres notabil, cu 35,3% din vânzările sale reprezentate de mașini electrice, iar vânzările totale MINI au crescut cu 4,1%.
Totuși, performanțele diviziei financiare au fost sub așteptări. Contractele de leasing și credit au scăzut cu 4,6%, iar profitul acestei divizii a suferit o corecție de 8,7%. În același timp, producția totală a grupului a fost mai mică cu 6,8%, ceea ce înseamnă peste 40.000 de vehicule în minus față de anul precedent. Cu vânzări în ușoară creștere în Europa (+6,2%) și în SUA (+4%), BMW încearcă să compenseze golul lăsat de China.