Noul acord comercială dintre SUA și UE a produs deja mișcări majore pe piețele bursiere. În timp ce acțiunile din industria auto și cea farmaceutică se bucură de o creștere semnificativă, sectorul oțelului și aluminiului rămâne blocat în incertitudine. Investitorii salută eliminarea riscului de tarife punitive, dar analiștii avertizează că, pe termen lung, condițiile de export ale companiilor europene către SUA s-ar putea deteriora considerabil.
Cea mai importantă veste pentru piața europeană vine din partea sectorului auto, care se profilează drept principalul beneficiar al noului acord comercial. Dacă în trecut anumite vehicule erau taxate cu până la 25%, acum tariful s-a stabilizat la 15%, mult sub nivelurile critice pe care le anticipau analiștii.
Volkswagen, gigantul auto german, a înregistrat o creștere spectaculoasă de 12% la bursă în ultima săptămână, pe fondul optimismului investitorilor. Potrivit analiștilor Deutsche Bank, aceste câștiguri au mascat rezultatele foarte solide raportate pentru trimestrul al doilea, subliniind totodată potențialul ridicat al pieței europene comparativ cu rivalii internaționali.
„Vedem un scenariu optimist în care reducerea tarifelor și consolidarea segmentului de masă vor diferenția Volkswagen în Europa. Rămâne alegerea noastră numărul unu în acest sector”, a declarat Tim Rokossa, analist la Deutsche Bank.
BMW și Porsche sunt, de asemenea, în avantaj, adoptând strategii de compensare prin majorarea prețurilor cu 2% până la 4% pentru a absorbi parțial costurile generate de tarife. Volvo Cars a confirmat că o mare parte din creșterile de costuri vor fi transferate clienților, reducând presiunea asupra marjelor companiei.
Pentru JPMorgan, aceste măsuri combinate – relocarea producției în SUA și ajustările moderate de prețuri – fac ca tariful de 15% să fie „gestionabil” și să nu afecteze drastic competitivitatea producătorilor europeni.
Pe lângă industria auto, și sectorul farmaceutic și cel de biotehnologie se numără printre câștigători. Noua înțelegere elimină ultima urmă de incertitudine privind tarifele și oferă o perspectivă mai clară asupra costurilor de export către SUA.
Sartorius, un producător de echipamente de laborator și consumabile, este unul dintre exemplele pozitive. Exporturile sale erau deja taxate cu 10%, iar o creștere suplimentară de 5% ar fi putut afecta marjele. Cu toate acestea, analiștii cred că această majorare va fi absorbită prin ajustări minore ale prețurilor, generând chiar un boost de 1% în veniturile anuale ale companiei.
„Impactul noilor tarife va fi neutru asupra profitului ajustat al companiei. Incertitudinea legată de taxe a fost înlăturată, ceea ce creează premisele pentru o creștere stabilă”, a explicat Richard Vosser, analist JPMorgan.
Dacă auto și farmaceuticele câștigă, industria oțelului și aluminiului europeană rămâne prinsă într-un con de umbră. Deși oficialii UE au menționat posibilitatea reducerii tarifelor în viitor, în prezent exporturile către SUA sunt taxate cu un nivel record de 50%, ceea ce complică planurile marilor producători, relatează CNBC.
ArcelorMittal, lider în producția de oțel, are o perspectivă incertă. Analiza JPMorgan sugerează că firma este „blocată între prețurile scăzute ale oțelului și speranța unui acord care să-i ofere mai multă putere de negociere.”
Norsk Hydro, unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din lume, a declarat că menținerea tarifelor la 50% „nu schimbă dinamica actuală a pieței” și continuă să susțină ideea de liber schimb.
„Riscul unui război comercial global ar afecta cererea de aluminiu și economia mondială. Certitudinea adusă de noul acord reduce acest risc, dar nu oferă încă o soluție pentru tarifele ridicate”, a explicat un purtător de cuvânt al companiei.