Prima pagină » Cât de probabil este ca un avion să fie lovit de bucăți de sateliți?

Cât de probabil este ca un avion să fie lovit de bucăți de sateliți?

Cât de probabil este ca un avion să fie lovit de bucăți de sateliți?
Cât de periculoase sunt gunoaiele spațiale pentru aviație? / Foto: Unsplash

Volumul resturilor spațiale crește rapid, ceea ce pune în pericol avioanele și chiar reprezintă o problemă pentru oamenii de la sol. Riscul rămâne destul de scăzut, spun comunitățile științifice, dar, în curând, ar putea deveni semnificativ. În general, cam trei bucăți din echipamente spațiale vechi cad pe Pământ zilnic, potrivit unor estimări ESA. Până în anii 2030, numărul ar putea ajunge la zeci.

Incidentul cu un Boeing 737 a dat alarma

La mijlocul lui octombrie, un obiect necunoscut a spart parbrizul unui Boeing 737, aflat în zbor la aproape 11.000 de metri, deasupra statului Utah. Piloții au efectuat o aterizare de urgență. Internetul a speculat, rapid, că avionul ar fi fost lovit de resturi spațiale, poate de un balon meteorologic. Ipoteza nu era departe de realitate, scrie MIT Technology Review. Riscul rămâne mic, dar este într-o creștere constantă.

În general, cam trei bucăți din echipamente spațiale vechi cad pe Pământ zilnic, potrivit unor estimări ESA. Până în anii 2030, numărul ar putea ajunge la zeci. Creșterea este legată de explozii ale sateliților activi. Aceștia sunt 12.900 în prezent, dar estimările spun că vor ajunge la 100.000 în următorul deceniu. Operatorii ghidează sateliții vechi pentru a se asigura că se dezintegrează, dar fizica reintrării este incomplet înțeleasă. Nu se știe cât material arde și cât ajunge la sol.

Tehnologia durabilă devine o problemă

Numărul evenimentelor de aterizare a resturilor crește, spune profesorul Richard Ocaya. Niciun incident nu a rănit până acum pe nimeni, dar accidentele potențiale au fost multiple. În martie anul trecut, un fragment de 0,7 kilograme a străpuns acoperișul unei case în Florida. În februarie, un fragment de 1,5 metri al rachetei Falcon 9 a căzut lângă Poznan, în Polonia. În martie, o bucată de 2,5 kg dintr-un satelit Starlink a aterizat într-o fermă din Saskatchewan, Canada. Alte cazuri au fost raportate în Australia și Africa.

James Beck, director la Belstead Research, avertizează că riscul real ar putea fi mai mare decât recunosc operatorii. Sateliții Starlink sunt proiectați să ardă complet la reintrare, dar teste în tuneluri de vânt arată că unele componente rezistă temperaturilor extreme. Pentru sateliți mai mari, de circa 800 kg, se estimează că 2–3 obiecte ar putea ajunge la sol.

Estimările FAA privind riscurile pentru zboruri și oameni

ICAO consideră riscul prea nou pentru estimări precise. FAA estimează că, până în 2035, probabilitatea ca un avion să fie lovit grav va fi 7 la 10.000 anual. Riscul pentru oameni la sol este mult mai mare. Aaron Boley spune că, dacă sateliții megaconstelați nu ard complet, probabilitatea să producă decese sau accidente ar putea ajunge la 10% pe an până în 2035. FAA estimează că o persoană ar putea fi rănită sau ucisă la fiecare doi ani.

Companii precum Okapi Orbits lucrează cu DLR și Eurocontrol pentru alerte în timp real. Predicțiile traiectoriilor sunt complicate de atmosfera densificată și dată fiind viteza orbitală. Chiar 10 minute de incertitudine pot schimba locul impactului. Închiderea temporară a spațiului aerian poate evita accidente, dar generează întârzieri și costuri semnificative.

Închiderea spațiului aerian ar avea un impact economic

Zonele aeriene aglomerate, cun ar fi nordul Europei sau nord-estul Americii, au deja 26% șanse anual să înregistreze întreruperi din cauza resturilor spațiale. Până la implementarea tuturor constelațiilor planificate, întreruperile ar putea deveni la fel de frecvente cun este acum vremea rea. Predicțiile curente sunt nesigure. În 2022, resturile unei rachete Long March de 21 tone au provocat închiderea spațiului european timp de 30 de minute, afectând sute de zboruri.

Regulatorii internaționali solicită deorbitarea controlată a sateliților și a rachetelor mari, direcționându-i în oceane îndepărtate. ESA estimează că doar jumătate dintre corpurile rachetelor reintră în atmosferă în mod controlat. În prezent, circa 2.300 de corpuri vechi rămân în orbită, și se mișcă în spirală spre Pământ fără control. Deși probabilitatea de a lovi un avion este mică, distribuirea resturilor asupra spațiului aerian dens este foarte probabilă.

Alte articole importante
Publicitatea digitală, motorul ascuns al profitului Big Tech
Tehnologie
Publicitatea digitală, motorul ascuns al profitului Big Tech
În timp ce Big Tech își triplează investițiile în inteligență artificială, publicitatea digitală devine o altă sursă considerabilă de profit. creșterea spectaculoasă. Noile rapoarte financiare arată că Meta, Google, Amazon și Microsoft au înregistrat venituri record din reclame online, dovedind că piața digitală rezistă în fața turbulențelor economice globale. Big Tech, în extaz financiar: publicitatea […]
Nvidia își extinde parteneriatele AI în Coreea de Sud, cu Hyundai, Samsung, SK și Naver
Tehnologie
Nvidia își extinde parteneriatele AI în Coreea de Sud, cu Hyundai, Samsung, SK și Naver
Jensen Huang, fondatorul și CEO-ul Nvidia, a revenit în Coreea de Sud și vrea să transforme țara într-unul dintre cele mai puternice centre mondiale de dezvoltare a inteligenței artificiale. În cadrul Summitului APEC 2025, Huang a anunțat o serie de colaborări strategice cu giganții Hyundai Motor, Samsung, SK Group și Naver. Nvidia și Coreea de […]
DECLARAȚII EXCLUSIVE
Eveniment Puterea Financiară. Ana Maria Pătru, președinta Women for a Better Society și Ilie Pușcaș, CEO Binance România, dialog despre votul pe blockchain și puterea rețelelor
Eveniment Puterea Financiară. Ana Maria Pătru, președinta Women for a Better Society și Ilie Pușcaș, CEO Binance România, dialog despre votul pe blockchain și puterea rețelelor
Scena celui de-al doilea panel al evenimentului „Business în era AI”, organizat de Puterea Financiară a pus în dialog direct două lumi care rareori ajung la aceeași masă în România: societatea civilă cu expertiză în administrație, antreprenoriat și politici publice, reprezentată de Ana Maria Pătru, președinta Asociației Women for a Better Society (WBS) și industria […]
Microsoft pariază pe Mico, un nou asistent AI cu personalitate
Tehnologie
Microsoft pariază pe Mico, un nou asistent AI cu personalitate
Microsoft a lansat Mico, un nou asistent AI animat ce promite să aducă personalitate și utilitate reală în experiența digitală, după eșecul istoric al lui Clippy. Diferența majoră față de Clippy este controlul pe care utilizatorii îl au acum. De la Clippy la Mico: un nou pariu pentru Microsoft Clippy, agrafa animată care a invadat […]
Noua capcană a companiilor care se grăbesc să adopte AI
Tehnologie
Noua capcană a companiilor care se grăbesc să adopte AI
Un raport global avertizează că 79% dintre companiile care implementează grăbit instrumente AI riscă să acumuleze pierderi financiare. În plus, acestea ar putea avea o productivitate din ce în ce mai scăzută. Creșterea explozivă a AI în rândul companiilor și riscurile ascunse Inteligența artificială s-a dezvoltat într-un ritm accelerat. Companiile din întreaga lume se grăbesc […]
Generația Z din România renunță la case și alege piețele de capital pentru a-și construi averea
Generația Z din România renunță la case și alege piețele de capital pentru a-și construi averea
Un sondaj Revolut arată că Generaţia Z schimbă radical strategiile de investiții. Conturile de economii, fondurile de piețe monetare și acțiunile devin prioritare, în timp ce imobiliarele își pierd din atractivitate. Generația Z și preferințele de investiții Tinerii români din Generația Z se distanțează vizibil de modelele tradiționale de investiții. Dacă generațiile mai vechi au […]