Călătorii rareori se opresc să admire arhitectura aeroporturilor, fie că aleargă spre poarta de îmbarcare sau își petrec ore în tranzit. Totuși, elementele estetice, precum o fântână sau un plafon inedit, pot face așteptarea mai plăcută. Prix Versailles – un premiul global de arhitectură – a publicat recent lista cu cele mai frumoase aeroporturi din lume, punând accent pe „sustenabilitatea inteligentă” în design.
Jérôme Gouadain, secretarul general al competiției, subliniază că spațiile funcționale, cum sunt terminalele și ghișeele, pot beneficia enorm de pe urma unui design atent.
„Aeroporturile joacă un rol tot mai important în schimburile internaționale, iar această infrastructură trebuie să rezolve provocări majore legate de fluxuri și aeronave. În același timp, aceste facilități pot fi considerate opere de artă sau cel puțin obiecte de frumusețe, iar acest lucru trebuie urmărit, având în vedere impactul lor asupra mediului construit și peisajelor noastre.”
Yantai Penglai International Airport. Foto: Facebook/Tasty Yantai
Locul întâi în top a fost adjudecat de Terminalul 2 al Aeroportului Internațional Yantai Penglai, cu o suprafață de 167.000 mp. Arhitectura sa se inspiră din peisajul litoral unic al orașului Yantai, iar forma acoperișului și liniile curbe amintesc de muntele Kunyu. Proiectul, realizat de Aedas în colaborare cu CSWADI și Institutul de Design și Cercetare Aeroportuară Shanghai New Era, are o dispunere în formă de E, optimizând fluxul pasagerilor și minimizând impactul asupra terenului.
Yantai Penglai International Airport. Foto: Facebook/Tasty Yantai
Interiorul combină curbe, materiale și nuanțe inspirate din natură, iar lumina naturală pătrunde în întreg terminalul, creând un ambient liniștitor. Elemente ce amintesc de carena unor corăbii din lemn, simbolizând Drumul Mătăsii Maritim, sunt integrate subtil în design.
Aeroportul Marseille Provence. Foto: Wikipedia
Pe locul doi se află aeroportul european Marseille Provence, unde arhitecții Foster + Partners au proiectat o extensie luminoasă de 22.000 mp pentru Terminalul 1, care aduce o atmosferă de calm fără a extinde amprenta clădirii pe teren. Sala, înaltă de 22 m, este realizată din 70% oțel reciclat și dispune de un acoperiș cu luminatoare încadrare în aluminiu lustruit, ce asigură ventilație naturală.
Aeroportul Marseille Provence. Foto: Wikipedia
Proiectul a inclus și restaurarea a 28.000 mp conform designului original al arhitectului francez Fernand Pouillon din anii 1960, integrat cu dezvoltările ulterioare ale arhitectului britanico-italian Richard Rogers. Pasagerii trec acum prin securitate sub o copertină din lemn, iar spațiile comerciale și restaurantele, realizate tot din lemn, evocă hambarele vechiului port din Marsilia. Fațadele din sticlă oferă transparență maximă și priveliști spre hinterland-ul provensal și o lagună marină.
Aeroportul Roland Garros, Insula Réunion. Foto: Wikipedia
Terminalul sosiri, cu o suprafață de 13.000 mp, de la Aeroportul Roland Garros din Insula Réunion, a obținut locul trei. Este primul aeroport bioclimatic tropical la această scară, realizat cu ajutorul a 91% firme locale. Designul include un „canion” central care funcționează ca o coș de ventilație naturală.
Insula este afectată de fenomene meteorologice tot mai intense, iar cele 830 de obloane automate de pe fațade, conectate la senzori, se ajustează în timp real la condițiile meteo. Firma AIA Life Designers a creat o experiență senzorială prin utilizarea lemnului și vegetației native, reflectând peisajul și cultura insulei.
Proiectat acum 30 de ani de arhitectul italian Renzo Piano, Kansai International Airport este un simbol arhitectural construit pe o insulă artificială în Golful Osaka. Cu o structură elegantă și un acoperiș aerodinamic, este cel mai lung aeroport din lume, scrie Euronews.
Terminalul 1, recent renovat de firma Populous, a primit locul patru. Capacitatea pentru pasagerii internaționali a fost mărită cu 25%. Interiorul a fost reîmprospătat cu materiale naturale care conferă o atmosferă autentic japoneză, iar un sistem inteligent de gestionare a cozilor optimizează fluxul pasagerilor.
Aeroportul Internațional Portland. Foto: travelportland.com
Noul Terminal Principal al aeroportului Portland, proiectat de firma americană ZGF, a ocupat locul cinci. Inspirat de plimbările prin pădure, terminalul oferă o experiență calmă și imersivă.
Acoperișul curbat din lemn masiv se întinde pe peste 36.000 mp și celebrează tradiția locală în inovația produselor din lemn. Materialele folosite provin din industria locală, într-un sistem „de la pădure la cadru”, care urmărește originea lemnului.
Aeroportul Internațional Portland. Foto: travelportland.com
Structura spectaculoasă permite pătrunderea luminii naturale și oferă priveliști spre peisajul împădurit, integrând numeroase elemente naturale.
Terminalul 1 al Aeroportului San Francisco. Foto: flysfo.com
Terminalul 1 al Aeroportului Internațional San Francisco, cu cele 25 de noi porți de îmbarcare, a fost clasat pe locul șase. Proiectul, realizat în colaborare cu firma globală Gensler, a urmărit reducerea amprentei de carbon cu 79% și a consumului energetic cu 59%.
Lumina naturală pătrunde în toate nivelurile, creând un ambient liniștitor. Arhitectura sărbătorește artele și meșteșugurile locale, reflectând caracterul distinctiv al zonei Bay Area.
Aeroportul găzduiește și Muzeul SFO, singurul muzeu acreditat din lume amplasat într-un aeroport, care oferă expoziții și artă în întreaga clădire.